Gå til innhold

Middagen

Gjest Huldali

Fremhevede innlegg

Gjest Huldali
Skrevet

Jeg er middagsgjest i et bryllup som skal være nå snart. Jeg har lenge visst om menyen, den består av mat jeg enten ikke tåler eller ikke liker.

Jeg sa i fra tidlig om det jeg ikke tåler og sa at jeg kanskje kunne ta med meg noe som liknet på det de andre skulle spise, slik at hun ikke fikk noe styr med det. Men det syns hun ikke at jeg skulle gjøre, sikkert forstålig nok, hun vil jo at alle skal spise det samme (hun gav ikke noe begrunnelse på hvorfor ikke). Så hun syns heller at jeg bare skulle spise det som jeg tålte, og la det andre ligge.

Som sagt har jeg forståelse for dette, problemet er bare at jeg ikke liker det andre som skal bli servert heller.. Men det tør jeg ikke å si, for det er jo grenser på hvor vanskelig man kan være da! Blir oppgitt over meg selv her... :flau:

Jeg må jo bare tvinge i meg noe av det jeg ikke liker, men jeg har ikke sjangs til å spise mer enn litte gran av det. Blir så sykt kvalm av å tvinge i meg mat jeg virkelig ikke liker.

Tror dere det er en "god" løsning? Slik jeg ser det er det den eneste løsningen.

Det skal være 60 gjester, tror du hun kommer til å legge merke til at jeg bare spiser litt av maten? Og eventuelt vil ta seg nær av det? Eller om noen andre kommer til å reagere?

Begynt å grue meg til middagen, nå.. isj.. Føler meg så slem fordi jeg ikke liker og ikke tåler maten hun skal servere!

Noen som har noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg trur neppe at bruden sitter å studerer hva den enkelte gjest spiser eller ikke spiser

Skrevet

Spis det du liker og tåler, resten legger du diskre igjen. Dersom du spiser sakte, så vil du ikke bli raskere ferdig enn de andre. Med mindre du sitter like ved bruden, så vil hun ikke legge merke til det. Så lenge du ikke gjør noe ut av det, så vil det nok å helt greit. :)

Skrevet

Skjønner deg godt jeg, har det slik jeg også!

Også synes jeg folk som regel serverer så mye ekkelt i bryllup, bare fordi det er fancy!

Så det jeg pleier å gjøre er å spise meg god og mett før brullupet, evt. tar meg noe mat mellom kirken og festen. Så smaker jeg på ting som jeg ikke vet og jeg liker eller ikke, og spiser potetene og grønnsakene. Resten sender jeg ut. Også sposer jeg heller litt mer kaker utpå kvelden.....

Dette er grunnen for at min mann og jeg har satt fokus på en meny som folk flest faktisk liker, men det er jo umulig å tilfredstille alle....

Skrevet
Også synes jeg folk som regel serverer så mye ekkelt i bryllup, bare fordi det er fancy!
Av ren nysgjerrighet; hva er det folk serverer i bryllup som er ekkelt? :klø:
Skrevet (endret)

Vi kommer til å spørre i invitasjonene om det er noen som er allergisk mot noe. Hvis det "kræsjer" med menyen vår, vil de få egne retter. Dette var helt vanlig sa de fra cateringen. Kanskje det er derfor hun ikke vil du skal ta med selv? At du vil få en egen meny? Det er jo dumt hvis gjestene skal måtte ta med mat selv.

Men at voksne klager på menyen pga at de ikke liker det som er der, det synes jeg er litt barnslig. Er det krise (f.eks. snegler el.l.) så får du heller la det ligge igjen på tallerkenen.

Endret av Jade
Gjest Elastica
Skrevet

...

Dette er grunnen for at min mann og jeg har satt fokus på en meny som folk flest faktisk liker, men det er jo umulig å tilfredstille alle....

Atdetvar????

Forresten er jeg litt nysgjerrig på menyen deres. :sjenert:

Skrevet

Synes i alle fall ikke du skal si noe til bruden om at du ikke liker maten.

Personlig spiser jeg alltid det som blir servert. Over årene har dette betydd at jeg både har fått i meg smalahove, snegler og lutefisk, samt mange typer grønnsaker jeg godt kunne klart meg uten. Jeg synes det er veldig umodent og unødvendig av voksene mennesker å dytte til side maten med begrunnelsen "liker ikke".

Allergi/religion/vegetar er noe annet. Når jeg har middagsgjester, spør jeg alltid om dette. Jeg synes også det er greit å si fra om dette når man er gjest, men da alltid tilby seg å ta med egen mat.

Skrevet

Jeg pleier også å spise av det jeg evt ikke liker, iallefall prøve å få ned litt, er alltid noe man kan spise...I et bryllup vi var var det en som hadde med egen matboks(!) med mat han kunne spise, fordi han var så opptatt av en diett at han ikke kunne spise bryllupsmiddagen...husker at bruden var en smule irritert...

Skrevet

Vi kommer nok til å ha kamskjell, kjøtt som er perfekt stekt (les: ja, litt blod) og deilige tåfisluktende oster med rødvin. Dersom det er noen som ikke liker det så får det så være, dette er våre favoritter og vil gjerne spise det i vårt eget bryllup. Dersom noen er allergiske eller gravide skal de selvsagt få et alternativ, men dersom de bare ikke vil prøve å spise det får de heller forsyne seg mye med kuvertbrødet. Evt. ta med niste i vesken og spise på toalettet når det er pauser.

Det er mye snakk om innstilling, voksne folk som sier de ikke liker ting og aldri faktisk har smakt syns jeg rett og slett er barnslig.

Skrevet

Det er derfor vi valgte å ha koldtbord, for at alle skulle få noe de liker. Det er umulig å finne en meny som passer til så mange mennesker, og det vil alltid være noens om ikke liker det eller at de ikke tåler det.

Derfor er koldtbord en fin ting

Skrevet
Det er derfor vi valgte å ha koldtbord, for at alle skulle få noe de liker. Det er umulig å finne en meny som passer til så mange mennesker, og det vil alltid være noens om ikke liker det eller at de ikke tåler det.

Derfor er koldtbord en fin ting

Vi skal også ha koldtbord til hovedretten. BLe mye lettere, også er det fint for gjester å mingle litt.

Skrevet

Vi skal også ha koldtbord, men mest fordi det er enklest når vi skal ha så mange gjester som vi skal ha (over 100)... Og selvfølgelig er det greit fordi alle alltid finner noe de liker.

Ellers er jeg enig med mange her at det er vanlig høflighet å spise det man blir servert. Er det noe man virkelig ikke liker får man heller prøve å spise litt og la resten være igjen... Eneste grunn for voksne mennekser til å be om alternativ meny må være hvis de har spesielle matallergier e.l. Jeg synes det er viktig at brudeparet får velge mat de ønsker og ikke hva de tror alle andre ønsker seg :)

Gjest øyenstikker*utlogget nå
Skrevet

Det er brudeparets dag, så er det noe de vil servere på sin egen bryllupsdag, må de vel få det!

Jeg skal i bryllup neste sommer hvor det vil bli servert vilt kjøtt. Jeg er egentlig ikke så glad i kjøtt, spessielt ikke vilt, men driver da ikke å klager å styrer fordi! Dette er noe de er glade i, så da må de få servere det fordi om jeg ikke er så glad i det! Er masse grønsaker å potet på tallerkenen jeg kan spise.

I vårt bryllup i sommer, stod det på invitasjonene at de måtte si fra hvis det var noen allergier det måtte taes hensyn til. Vi hadde biff til middag, og mens vi var til fotografen,ble det opplyst om at den ville bli servert godt stekt, og om noen ville ha den annerledes måtte de si fra til toastmaster.

Trodde ikke voksne holdt på med dette "jeg liker ikke"-tullet jeg :nei:

Skrevet

Jeg er helt enig i at det er brudeparets dag og at det er di som bestemmer, men vil vi ikke at alle skal kose seg denne dagen? er vel derfor vi har innvitert gjester får og ha det hyggelig sammen!?

At folk ikke liker noe kan en jo ikke ta hensyn til, da det sikkert er oppmot 100 gjester om ikke mer, kan ikke tilfredstille alle, men må en da strengt tatt servere snegler, lutefisk o.l som gjerne et mindre tall av gjestene liker?

Selv vil jeg servere noe som di fleste liker og heller droppe det helt spesielle på den fronten denne dagen.

Skrevet

Er vel bare å spise seg mett för man skal til middagen.

Så spiser man bare bittelitt under middagen av det man liker og tåler, og lar resten väre.

Trenger det å väre mer tungvindt?

Skrevet

Jeg er enig i at det ikke er så mye man får gjort hvis det er noe man ikke liker, og man bør vel heller ikke gjøre noe stor nummer ut av dette, men her er det også snakk om at noe av det som skal serveres er noe som TS ikke tåler. Jeg må si at jeg syns det er ganske rart at de ikke kan tilby en alternativ rett til folk som har allergi - det kan de vel fikse på alle restauranter, og cateringselskaper kan vel også få til dette? Skal brudeparet selv stå for maten, er det heller ikke noe problem. Da er det ikke snakk om å ta hensyn til hva folk liker og ikke liker, men å tilby et alternativ til noen som faktisk ikke KAN spise det som er på menyen.

Men hvis brudeparet ikke vil gjøre det, får du vel bare spise så godt du kan før middagen, Huldali...

Gjest ¤bella¤
Skrevet (endret)

Syns at brudeparet kan servere en alternativ rett til de som er allergiske, om det er allergi for en vesentlig del av retten.

Trodde det var vanlig jeg.

Jeg hadde ikke ønsket at mine gjester for eksempel kun skulle spist poteter og saus...

Om man ikke liker maten så er det nesten ens eget problem.

Hva skal de servere?

Endret av ¤bella¤
Skrevet

Jeg var i et bryllup en gang hvor det ble servert mengder av sjømat. Jeg takler ikke sjømat i det hele tatt, og kan ikke en gang spise en liten reke uten å føle meg kvalm.

Det handler altså om at jeg ikke liker det rett og slett. Brudeparet visste at jeg kan styre min begeistring, men de hadde ikke laget noe eget for meg - og det forventet jeg IKKE.

Jeg rotet bare litt rundt på tallerkenen og spiste tilbehør og sånn. Og det var egentlig helt greit.

Hadde jeg vært i ditt ståsted, TS, hadde jeg bare spist det jeg kunne av tilbehør og slikt, og ikke tenkt mer på det. Det er alltids kaker og diverse man kan fylle på med utover kvelden og sulten skulle melde seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...