Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe meg en Mac neste gang jeg skal bytte datamaskin. Enten blir det MacBook eller MacBook Pro. Jeg skal bruke maskinen til å lage enkle nettsider (i Dreamweaver), enkel bildebehandling i Photoshop og selvsagt til tekstbehandling og surfing. Holder det med en MacBook til det behovet? Når bør man ta steget fra MacBook til MacBook Pro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pro er litt kjappere enn MacBook.

Om du skal drive mye med photoshop, så ville jeg nok gått for Pro.

Selv har jeg bare Mac Book, og det holder lenge for surfing og slikt, det klarer nok PS også, har ikke testet enda.

Skrevet

Jeg har en 1. gen MacBook, og den kjører Adobe CS3 uten problemer! Jobber ofte i PS, InDesign og Illustrator parallelt, og det er sjelden problematisk. Det eneste er at den blir ganske varm, ergo går viftene for fullt, men kan du leve med det så burde en MacBook holde til ditt bruk :)

Gjest Grafica
Skrevet (endret)

Sambo har macbook med 2GB ram. Han opplever litt lag når han kjører flere CS3 programmer samtidig eller jobber med veldig store dokumenter. Men det kjører fortsatt veldig reint.

Jeg har Pro, med fire GB ram. Opplever så å si aldri lag og har jobbet med opptil 5 CS3 programmer samtidig.

Akkurat farten er nemlig ikke det viktigste forskjellen på MB og MBP. Det er andre ting.

1. Størrelse

MB får du kun i 13 tommer skjerm. MBP kan du få i 15 og 17. Personlig mener jeg 15 er det mest ideèlle på en laptop. Stort nok når man driver med foto/grafisk, men fortsatt rimelig håndterbart og lett å ha med.

2. Skjerm

Macbook fåes kun med glossy skjerm, på MBP kan du velge mellom glossy eller matt. Det finnes argumenter for og imot begge ettersom hva man foretrekker, men som grafiker foretrekker jeg matt. Den viser farger mer korrekt og er generelt lettere å se på og rengjøre.

3. Utseende og holdbarhet

Macbook er i plast, MBP i aliminium. Det finnes mange feil ved plasten på Macbook. Den sprekker opp og blir fort stygg pga veldig mange riper.

4. Skjermkort

MBP har eksternt skjermkort mens Macbook sitt skjermkort er innebygd i "alt det andre". Så skjermkortet på MBP er kraftigere.

Ellers når det gjelder hard-disk størrelse, ram, prossessor osv kan begge maskinene skreddersyes til å bli like. Vet ikke om du har sett på bestillingsmulighetene på apple.no, men du kan velge hvor stort du vil ha alt selv. Jeg vil anbefale minst 2.5GB ram, minst 80GB harddisk (men helst 100 om du driver mye med bildebehandling) og 2,0 Ghz prossesor.

PS: Husk at apple's maskiner ikke heter "laptop" for en grunn. De er ikke laget for å sitte med rett ned på fanget. Kjøp en pute som du kan ha under om du planlegger å ta den med i sofaen. Ikea har noen veldig ålreite.

Endret av Grafica
Gjest Fru Mæla
Skrevet

MacBook Pro er utvilket for tyngre behandlinger av bilder, film og musikk.

Hvis du kun skal bruke det til det du har nevnt, ville jeg valgt macbook. Da sparer du MANGE kroner.

Da vi kjøpte oss mac hadde min mann (som studerer film og tv produksjon, og bruker mac i den forbindelse) "hengt seg opp i" MacBook Pro. MEN etter å ha pratet med selgerne ble vi enige om at vi kjøpte en stasjonær mac (som har alle funksjonene som macbook pro) PLUSS en vanlig Macbook. Da betalte vi 2-3 000 kroner mer enn hvis vi hadde kjøpt MacBook pro, MEN vi fikk TO maskiner, og den stasjonære hadde AKKURAT samme funksjoner som pro.

Lykke til med valget :)

Jeg vurderer å kjøpe meg en Mac neste gang jeg skal bytte datamaskin. Enten blir det MacBook eller MacBook Pro. Jeg skal bruke maskinen til å lage enkle nettsider (i Dreamweaver), enkel bildebehandling i Photoshop og selvsagt til tekstbehandling og surfing. Holder det med en MacBook til det behovet? Når bør man ta steget fra MacBook til MacBook Pro?
Skrevet

Tusen tusen takk for veldig gode svar, dere :)

Må fundere litt på hva jeg skal gjøre. Blir uansett ikke snakk om noen investering sånn med det første. Tror jeg... ;)

Skrevet

Om du har flere spørsmål etterhvert er det bare å sende meg en PM, har lang erfaring med Mac :vinke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...