Gjest Samboerpar Skrevet 31. august 2008 #1 Skrevet 31. august 2008 Jeg ønsker meg en katt!Men jeg har aldri hatt dyr før derfor lurer jeg på hvor mye penger som egentlig brukes for å ha en? Er det smartest å ha en hunn eller han katt? Hva med kastrering eller skal den bruke p-piller? Når lærer den å være ute slik at den kommer tilbake? Mitt største problem vil være om jeg ønsker å reise, bør man la andre ta vare på den i mens? Kattepensjonat er vel kjempe dyrt? Takk for svar!
AnetteR Skrevet 31. august 2008 #2 Skrevet 31. august 2008 Kostnader: - vaksiner, ca 400 pr gang (2 ganger første år, deretter en i året) - ormekurer, noen hundrelapper i året - kastrering + chipping 1000-2000 - mat. Avhengig av kvalitet. Jeg foretrekker dyrebytikk for, ca 200 kr pr måned. Da dette gir finere pels, sunnere pus, mindre risiko for sykdommer og ikke oppkast pga hårballer. - kattesand. Veldig varierende. Jeg bruker 200 pr måned. Da slipper jeg lukt og søl. - kattedo ca 300. - bur ca 200 - klorestativ (ca 200) - hårbørste/sele/leker/pledd/kattegress.... (frivillige kostn) Problemer: - Reise bort. En helg kan pus godt være alene. En knapp uke kan de godt være alene med daglig tilsyn (ikke ute). Kattepensjonat koster ca 80-150 pr natt, ikke alle katter trives med dette. - Bekymre seg hver gang pus ikke kommer hjem, virker syk osv.... - Du må regne med at det går med noen potteplanter og andre knuselige ting, særlig hvis du vil ha kattunge. - Sannsynligvis vil det synes på sofa/møbler at pus har klor. - Litt ekstra støvsuging for å slippe kattehår. Støvsuger 2g uke og har ikke pus på soverommet, slipper da kattehår på klær. - Litt slitsomt å lære opp pus i begynnelsen. Særlig om du ikke vil ha den opp på kjøkkenbenk osv. - Holde pus inne de første ukene/månedene. Du bør vente til en kattunge er 12 uker gammel, da den først da er fullt utlært av kattemamma. Pus bør ikke ut før den er 8 måneder og kastrert. En voksen katt bør holdes inne i 3-4 uker. Hos dyrebeskyttelsen kan du finne flotte katter, og du får da ofte ferdig kastrerte og vaksinerte katter (NOK 300 for kattunge, NOK 1000 for voksen). Pus bør kastreres. P-piller gir 80% økt kreftrisiko, stor sannsynlighet for graviditet og mer stress. Over livstiden koster det ikke så mye mindre enn kastrering. Og en kastrert katt vil alltid holde seg nærmere hjemmet og være roligere. Mitt inntrykk er at kastrerte guttepuser er mest hjemmekjære. Men har hatt noen fantastiske jenter også. Jenter er litt mindre av størrelse.
Gjest me Skrevet 1. september 2008 #3 Skrevet 1. september 2008 Tusen takk for kjempebra svar:) Jeg jobber 4 timer to dager (av og til flere dager) i uken pluss forelesning 2-3 timer, to dager i uken. Kan en kattunge være alene disse timene eller må jeg være hjemme? Eller vil jeg da komme hjem til en"rasert" leilighet? Når den har blitt voksen kan den vel være alene store deler av dagen (grunnet arbeid)?
AnetteR Skrevet 1. september 2008 #4 Skrevet 1. september 2008 Tusen takk for kjempebra svar:) Jeg jobber 4 timer to dager (av og til flere dager) i uken pluss forelesning 2-3 timer, to dager i uken. Kan en kattunge være alene disse timene eller må jeg være hjemme? Eller vil jeg da komme hjem til en"rasert" leilighet? Når den har blitt voksen kan den vel være alene store deler av dagen (grunnet arbeid)? Kattunger skal helst ikke være så mye alene. Jeg hadde mulighet til å jobbe hjemmefra noen uker da jeg hentet kattunge. Men med så lite timer sammenhengende som du må være borte, er det ikke noe problem. Kattunger sover 18 timer i døgnet, så mitt inntrykk er at så lenge de får en del timer kos og lek i løpet av en dag, er det skjeldent noe problem at de er litt alene. Kattunger kan nok finne på å rasere litt, ja. Jeg har også opplevd at pus har satt seg fast og knust glass når den er alene. Det beste er om du kan sperre av en del av huset i begynnelsen. Du må i alle fall kattesikre huset litt. Det er utrolig hva kattunger kan finne på. Selv har jeg et eget soverom der de er når vi er borte/sover, og det fungerer utmerket, men vet at mange her inne er uenige i meg om å stenge pus inne=)
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 1. september 2008 #5 Skrevet 1. september 2008 Kostnader: - vaksiner, ca 400 pr gang (2 ganger første år, deretter en i året) - ormekurer, noen hundrelapper i året - kastrering + chipping 1000-2000 - mat. Avhengig av kvalitet. Jeg foretrekker dyrebytikk for, ca 200 kr pr måned. Da dette gir finere pels, sunnere pus, mindre risiko for sykdommer og ikke oppkast pga hårballer. - kattesand. Veldig varierende. Jeg bruker 200 pr måned. Da slipper jeg lukt og søl. - kattedo ca 300. - bur ca 200 - klorestativ (ca 200) - hårbørste/sele/leker/pledd/kattegress.... (frivillige kostn) Problemer: - Reise bort. En helg kan pus godt være alene. En knapp uke kan de godt være alene med daglig tilsyn (ikke ute). Kattepensjonat koster ca 80-150 pr natt, ikke alle katter trives med dette. - Bekymre seg hver gang pus ikke kommer hjem, virker syk osv.... - Du må regne med at det går med noen potteplanter og andre knuselige ting, særlig hvis du vil ha kattunge. - Sannsynligvis vil det synes på sofa/møbler at pus har klor. - Litt ekstra støvsuging for å slippe kattehår. Støvsuger 2g uke og har ikke pus på soverommet, slipper da kattehår på klær. - Litt slitsomt å lære opp pus i begynnelsen. Særlig om du ikke vil ha den opp på kjøkkenbenk osv. - Holde pus inne de første ukene/månedene. Godt svart! Du glemte bare å fortelle hvor mye kos og hygge det er å ha en pus. Da er det alltid noen som venter på deg når du kommer hjem og som står opp med deg om morgenen. Og jeg sover ekstra godt på sofaen når pus smyger seg opp i armkroken min. Slik kan en fortsette å ramse opp alle de hyggelige tingene...
AnetteR Skrevet 1. september 2008 #6 Skrevet 1. september 2008 Godt svart! Du glemte bare å fortelle hvor mye kos og hygge det er å ha en pus. Da er det alltid noen som venter på deg når du kommer hjem og som står opp med deg om morgenen. Og jeg sover ekstra godt på sofaen når pus smyger seg opp i armkroken min. Slik kan en fortsette å ramse opp alle de hyggelige tingene... Ja! Beklager så mye.... det var sløvt av en katteeier. - Jeg har alltid noen som blir superglad for at jeg kommer hjem - ..og like glad når jeg står opp om morgenen. - Jeg har noen som får meg til å le høyt hver eneste dag. - Jeg har en murrende liten pelsball som ligger og maler på fanget mitt hver gang jeg ser på TV'en. - ...og en som elsker å sove middagslur under et pledd sammen med meg. - Det er alltid noen som løper etter meg og prøver å fange leggen min. - Det er alltid noen å leke med. - Du blir avslappet av å se alle måtene de klarer å slappe av på (det er faktisk bevist at katter gir lavere blodtrykk) - Du har 100vis av fotoobjekter daglig.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2008 #7 Skrevet 1. september 2008 og ikke glem forsikring! Hvis jeg skal ha katt igjen noen gang så skal den forsikres. Det kan kanskje virke unødvendig,men ikke den dagen pus evt. blir syk,og det koster 4-5000 for en livreddende operasjon.Det er ikke så dyrt heller,sjekk ut Agria dyreforsikring.Når katten blir syk er det for sent å forsikre den.Ellers kan jeg på det varmeste anbefale en pusekatt:)
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2008 #8 Skrevet 1. september 2008 Skaff deg katt du, men bare om du vet med sikkerhet at du skal ha katten boende sammen med deg til den dør. Det er bare stas og ikke særlig dyrt synes jeg.
AnetteR Skrevet 1. september 2008 #9 Skrevet 1. september 2008 og ikke glem forsikring! Hvis jeg skal ha katt igjen noen gang så skal den forsikres. Det kan kanskje virke unødvendig,men ikke den dagen pus evt. blir syk,og det koster 4-5000 for en livreddende operasjon.Det er ikke så dyrt heller,sjekk ut Agria dyreforsikring.Når katten blir syk er det for sent å forsikre den.Ellers kan jeg på det varmeste anbefale en pusekatt:) Tja, Jeg velger å ikke forsikre. Min vurdering er at disse er dyre, så totalt sett er det som regel forsikringsselskapet som tjener mest på dette. Men om man ikke vil kunne ta en slik kostnad når som helst blir jo saken en annen. Personlig vil jeg legge ut hva som helst om pus trenger det, og det står alltid penger øremerket dette på konto.
Gjest me Skrevet 1. september 2008 #10 Skrevet 1. september 2008 Da virker det som om jeg kan skaffe meg en katt:D Jeg håper at jeg ikke bor for lite da?Det er en to roms leilighet, men tror vel pus kan klare seg med det? Ellers må jeg gjennom to ytterdører for at jeg skal åpne opp og slippe ut pusen da, håper jeg hører den...Men uteområde fins det for den å gå rundt:) Bosituasjon vil jeg tro er i hvarfall ett par år før vi bestemmer oss for å kjøpe hus, tror vel katten kan omstille seg de forandringene. Men kan den lære seg å gå på do ute?Når kan den lære seg det i så fall? Jeg vet at kattedo kan lukte litt pluss at vi har ikke så stor plass til å ha den "uskjemmet" i leiligheten..
AnetteR Skrevet 1. september 2008 #11 Skrevet 1. september 2008 Da virker det som om jeg kan skaffe meg en katt:D Jeg håper at jeg ikke bor for lite da?Det er en to roms leilighet, men tror vel pus kan klare seg med det? Ellers må jeg gjennom to ytterdører for at jeg skal åpne opp og slippe ut pusen da, håper jeg hører den...Men uteområde fins det for den å gå rundt:) Bosituasjon vil jeg tro er i hvarfall ett par år før vi bestemmer oss for å kjøpe hus, tror vel katten kan omstille seg de forandringene. Men kan den lære seg å gå på do ute?Når kan den lære seg det i så fall? Jeg vet at kattedo kan lukte litt pluss at vi har ikke så stor plass til å ha den "uskjemmet" i leiligheten.. Svarer igjen jeg=) Synes det er så hyggelig med alle som vil gi en liten kattepus et godt hjem Størrelsen på leiligheten er ikke noe problem. Pus skal ikke være ute før den er minst 8 måneder, så den blir jo innekatt en god stund. Har du mulighet for kattedør til "mellomgangen", så kan den komme seg inn? Hvis ikke må du bare sjekke ofte, eller ha klare rutiner. Den tåler å vente litt utenfor=) (ikke alle katter gir lyd fra seg. De fleste jeg har hatt mjauer aldri.) Kattedo - Hvis du kjøper kvalitetssand lukter det ingenting, unntatt når du rengjør. Jeg betaler 200 for 10kg (Everclean), holder ca en måned. Billigere typer lukter mer, støver mer, og må byttes oftere (må renses like ofte uansett merke). Du kan for eksempel sette kattedoen i gangen/badet? Bare pass på at den ikke står ved maten. En periode vi bodde trangt hadde jeg doen i dusjkabinettet og løftet den ut og inn. Krevde litt rengjøring da vann og klumpesand ikke er en helt heldig kombinasjon.... Å gå på do ute går av seg selv. Jeg har alltid et håp om at de skal bruke doen inne, da jeg ikke liker at de "besøker naboene". Flytting skal gå helt fint. Bare hold pus inne tre ukers tid, og la de første turene være korte. Strø gjerne litt brukt kattesand rundt huset, da "lukter" de seg lettere hjem.
pittie Skrevet 1. september 2008 #12 Skrevet 1. september 2008 Jeg anbefaler foresten katteperler. Det bråker gjerne litt mer når pusene går inni men alt det våte løsner opp til sand og lukter lite. Alt man trenger å gjøre er å røre rundt i sanden et par ganger i uken og tømme større ting , fylle på og å bytte 1 gang i mnd selvfølgelig En pose holdt for min del i 1 mnd og koster 60,- på rema. Brukte lenge skikklig dyr fin sand fra dyrebutikken, og likte dem veldig godt, bl.a everclean som nevnt, imotsetning til lommeboken da jeg var student. Da oppdaget jeg perlene og holdt meg til dem. (men nå er de utepuser)
Gjest Sisu Skrevet 4. september 2008 #13 Skrevet 4. september 2008 Svarer igjen jeg=) Synes det er så hyggelig med alle som vil gi en liten kattepus et godt hjem Enig! Legger derfor på nytt ut en link med oversikt over dyrebeskyttelsens lokalavdelinger. Oppfordrer TS til å sjekke om det er en i nærheten! Kanskje en omplasseringskatt kan passe...?
Serenity88 Skrevet 4. september 2008 #14 Skrevet 4. september 2008 Det er herlig å ha katt! En snorkende, gedigen pelsball liggende inntil seg uansett hvor man sitter Og som roper på mammaen sin, katten vår klarer å si mamma ja, hver gang jeg kommer hjem og han lusker rundt huset *smelte*
Gjest Nishiki Skrevet 4. september 2008 #15 Skrevet 4. september 2008 Så lenge du kjøper skikkelig kattesand merker du ikke noe til at den bæsjer inne, bortsett fra de gangene du må renske opp i doen. Absolutt verd de ekstra kronene.
AnetteR Skrevet 4. september 2008 #16 Skrevet 4. september 2008 (endret) Ellers er jeg helt enig i anbefalingen din om DB. Mine er DB katter. Ikke alle har hatt en tøff start på livet. Og ofte er de kattene som har hatt det tøft de mest takknemlige og hjemmekjære. Endret 4. september 2008 av Helen
Helen Skrevet 4. september 2008 #17 Skrevet 4. september 2008 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå