Gå til innhold

Sein alkoholdebut

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Siv_*
Skrevet

Eg er 32 år gammal og starta å drikke først då eg var 30. No er eg litt nyfiken på andre sine erfaringar med sein alkoholdebut. Kva er "sein" i denne samanhengen? Kanskje 25 år og oppover? Eg har i alle fall nokre spørsmål:

Når starta du å drikke?

Kvifor tok du ikke til å drikke før? (religiøse grunnar, smak, foreldre ....)

Kvifor valde du å starte å drikke, kva endra seg?

Har du vore berusa? Korleis opplevde du i så fall å vere full (god eller dårlig erfaring? Trur du at ei eventuell positiv erfaring med fylla kjem av at du er modnare enn dei fleste då du gjorde det?)

Var det eit bevist valg å bli full, eller var det et "uhell"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eg er 32 år gammal og starta å drikke først då eg var 30. No er eg litt nyfiken på andre sine erfaringar med sein alkoholdebut. Kva er "sein" i denne samanhengen? Kanskje 25 år og oppover? Eg har i alle fall nokre spørsmål:

Når starta du å drikke?

Har du vore berusa? Korleis opplevde du i så fall å vere full (god eller dårlig erfaring? Trur du at ei eventuell positiv erfaring med fylla kjem av at du er modnare enn dei fleste då du gjorde det?)

Jeg hadde en sen alkoholdebut, ivertfall etter det dagens ungdom er vant til. Kanskje ikke akkurat 30 men.. Jeg begynte ikke å drikke før jeg var 18 eller noe sånt, fordi jeg var redd. Stesøsteren min døde av alkoholsjokk, noe som gjorde at jeg ble redd for at det samme skulle skje med meg (noe som egentlig var ganske dumt, siden hun var mye tynnere enn meg). Jeg hadde det aldri som en del av dagens ungdom har det; jeg var aldri en som var ute og drakk hver eneste helg. Jeg ble full noen ganger ja, men sørget som oftest for at jeg hadde kontroll.

Sein eller ikke sein, that's my story :)

Gjest virvelvind
Skrevet

Når starta du å drikke?

Jeg drakk første gang da jeg var 12 år, drakk mer "gjevnt" da jegt var 13-14

Hadde blitt litt i overkant tidlig å begynnt da jeg var 11 ;P

Tja, det var slik miljøet var da jeg begynnte på ungdomsskolen. Ville du være kul å være med på festen så var det bare å drikke seg full.

Har du vore berusa? Korleis opplevde du i så fall å vere full (god eller dårlig erfaring?

Ja det har jeg jo. Erfaringene er både gode å dårlige, men etterhvert som jeg blir eldre får jeg mer og mer kontroll over inntaket.

Trur du at ei eventuell positiv erfaring med fylla kjem av at du er modnare enn dei fleste då du gjorde det?)

Nei, for jeg var ung. Men jeg tror at jeg har bedre kontroll nå som 18 åring enn andre på min alder siden jeg er veldig vant til å drikke. I motsetning til de som begynnte da de var 16-17.

Relativt bevisst, jeg visste jo ikke så mye om hvordan dette fungerte da jeg var på den alderen.

Jeg synes det er sent å begynne å drikke til og med når man er 18. Men jeg tror dette har mye med miljøet jeg vokste opp i å gjøre. Må nevne at jeg ikke har noe imot folk som ikke drikker, eller venter med debutten til de selv føelr for det. Man må få ta det i sitt eget tempo.

Skrevet

Når starta du å drikke?

Når jeg var 20, eller 21 husker ikke helt

Ingen i venneflokken min drakk så så ikke noe behov for det.

Venner av sambo skulle hele tiden ha meg til å smake, så jeg var feig å ga etter, men jeg drikker sjelden go lite. Skal så mye til før jeg blir full så det blir mer dyrt enn det blir morro.

Har vel aldri vært full, må drikke så jækla mye så jeg gidder ikke..

Gjest Gjest_Siv_*
Skrevet
Når starta du å drikke?

Når jeg var 20, eller 21 husker ikke helt

Ingen i venneflokken min drakk så så ikke noe behov for det.

Venner av sambo skulle hele tiden ha meg til å smake, så jeg var feig å ga etter, men jeg drikker sjelden go lite. Skal så mye til før jeg blir full så det blir mer dyrt enn det blir morro.

Har vel aldri vært full, må drikke så jækla mye så jeg gidder ikke..

Gjest Gjest_Siv_*
Skrevet

Hyggelig å ha fått fleire svar så tidlig, vonar på fleire! 12 år kvalifiserer kanskje ikkje som sein start, men hyggelig at du skreiv likevel.

Litt om meg sjølv: Eg var avholds fordi eg vaks opp i eit miljø der alkohol ikje var godteke. Men etter at eg var ferdig med studiane flytta eg og fikk ny omgangskrets frå jobben. Dei drakk, og etter kvart bestemte eg meg for å bli måtehalds. Eg har ikkje vore full, berre pussa nokre gongar. Det var ei god kjensle. Likevel klarer eg ikje å sette meg ned (eller gå opp til ein bardisk ...)

og med vitande vilje drikke meg frå sans og samling, eller iallefall drikke så mykje at eg gir opp kontroll. Og noko "uhell" har ikkje skjedd enno.

Gjest Gjest_Siv_*
Skrevet

Korleis reagerte menn/gutar på at du ikkje drakk? Sjølv opplevde eg temmeleg ofte at de mistet intressen eller ble bortimot aggressive. Ikkje valdelege eller noko slikt, men dei dei reagerte som om mit avhaldsstandpunkt var en trussel mot deira drikking eller at eg ikke var attraktiv/tilgjengeleg fordi eg ikkje drakk.

Rart ...

Gjest Gjest_Sonja_*
Skrevet

Jeg er 29 år og var avholds til i fjor. Jeg drakk ikke fordi jeg vokste opp i et kristent miljø, men nå føltes det naturlig å drikke. Har ennå ikke vært beruset.

Det er samme "problem" som trådstarter: Jeg er jo litt nysgjerrig og vil ha med meg denne opplevelsen, men det er ikke bare bare å gå ut som voksen for å bevisst gi opp kontrollen. Noen ganger tenker jeg faktisk at det hadde vært greit om noen veninner tok det på seg å skjenke meg, men neimen om jeg vil spørre ..

Skrevet

Når starta du å drikke?

- Jeg forsøkte alkohol et par ganger når jeg var 18, men likte det ikke. Neste gang jeg drakk var jeg 22. Jeg var avholds av prinsipp gjennom tenårene - blant andre prinsipper. Når jeg var 18 hadde jeg en dårlig periode i livet, og klarte ikke stå i mot gruppepresset. Når jeg var 22 var jeg nysgjerrig. Jeg drikker i midlertid svært lite, og vurderer nå å bli avholds igjen (er 24), fordi det er så uinteressant for meg å drikke. Eneste er god rødvin til god middag. Da nyter jeg smaken og smakskombinasjonen.

- Jeg HAR vært beruset. Jeg har vært "snøvlefull" et par ganger, ellers mest brisen. Men jeg hater følelsen. Jeg tåler derimot veldig lite alkohol, så det skal lite til, dessuten blir jeg dårlig før jeg blir påvirket ofte, hvis ikke jeg passer på. Jeg har aldri gjort noe jeg har angret på med alkohol innabords, og det kommer vel kanskje av at jeg har vært så bevisst valget? Å bli snøvlefull var uhell begge gangene. Egentlig har det vært "uhell" å bli påvirket i det hele tatt (skjønner at det kan være vanskelig å unngå), fordi jeg hater følelsen, men jeg liker smaken av øl/vin veldig godt.

Altså drikker jeg øl/vin for smakens del, føler ikke jeg har funnet noe fullgodt alternativ uten alkohol, men jeg drikker særs lite av det, fordi følelsen av å være beruset er så ekkel. Så på en fest som varer i noen timer, drikker jeg 1, høyst 2, glass vin - f.eks.

Min debutalder var forresten veldig høy i forhold til omgivelsene. Vennene mine begynte å drikke i 11-13 års alderen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...