Gå til innhold

Kjedelige karrieremennesker

Fremhevede innlegg

Skrevet

I min omgangskrets, som består av både "typiske karrieremennsker" til de som mener at jobb er en jobb, har jeg merket en sterk tendens hvor kjedelig mange av disse såkalte karrieremenneskene er. Spesiellt kjedelige er de som kombinerer karrieren sin med barn.

Virker nærmest som mange av de går på autopilot for å kunne rekke alt de skal i løpet av en dag. De har aldri tid til å ta en kaffe spontant og må avtale alt i flere dager på forhånd. De har liten tid til å finne på noe gøy på kveldstid i uka, enten fordi de jobber overtid eller de er rett og slett for slitne.

På grunn av at de jobber så mye i kombinasjon med barn og praktiske gjøremål har svært lite tid til å se interessante filmer, sette seg inn i ny musikk, reiser, oppdagelser, turer generellt, bøker, hobbyer, idretter o.l.

Jeg oppfatter derfor mange av de som lite spennende, lite impulsive og noe mindre opplyst om hva som foregår utenfor deres egen jobb.

Men jeg må få understreke at dette ikke gjelder alle selvfølgelig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Madicken_*
Skrevet

Vel, flott.

Jeg opplever barnefamilier som kjedelige. Karrieremennesker er vel ikke speislet preget av det her til lands, hvor alle går hjem kl. 17 senest fordi pappaene skal hente barna eller følge dem på pianotimer eller sport?

Dette er landet der alle ammer, alle har sykkelhjelm og alle pappaer går med hjemmestrikkede sosialdemokratiske raggsokker på seg, enten de jobber i McKinsey eller i et departement.

Jeg synes ikke det er mer attraktivt med uambisiøse menn som slubber rundt og ikke tjener penger, ikke har førerkort og ikke har råd til å reise på ferier og eie sin egen bolig eller ha god økonomi for seg og sin familie heller.

Så uansett hva vi gjør: single, karrieredreven eller Rema-1000-ansatt: vi når ikke helt opp.

Skrevet

Tror uansett hva man selv gjør eller er, så vil man tenke at andre er kjedelige.

Jeg synes også at småbarnsfamiliene er kjedelig.. som reiser hjem kl 1600 hver dag, til saus og poteter... og ikke kan gå ut av huset etter 1930, for da skal barna sove ;)

Når har de tid til å ta en spontan kaffe? ;)

Nei, takke meg til jobben og friheten.. om så noen måtte mene at jeg er kjedelig av den grunn.

Skrevet

Jeg må innrømme at det er litt snodig, folk som helst tar ting på sparket. Jeg kan ikke helt se det store stygge planleggingsmonsteret som lumsker over hodet til folk med avtaleaversjon. Det er enden som teller, ikke om det avtales to dager før eller tas på sparket.

Skrevet

Men jobben min er jo det mest interessante som finnes, så da er jeg vel ikke kjedelig da? Haha.

Altså de fleste gjør jo det de selv liker best. Det noen liker best er "kjedeligere" enn annet. Jeg tror at disse karriæremenneskene har ganske interessante liv selv om de ikke kan ta en kopp kaffe spontant når det passer din timeplan. De har en masse med utfordringer i jobben, de fleste jobber sammen med interessante mennesker som de spontant kan ta en kaffe med i løpet av arbeidsdagen, leser mange interessante bøker innen faget som de må holde seg oppdatert på hele tidende, reiser ofte på interessante seminarer og lærer mye interessant. Dette er nok ikke det som faller inn under en del menneskers kategori for gøy og interessant, men jeg tror ikke kariæremenneskene kjeder seg. Alle som ikke er som deg er altså kjedelige?

Skrevet
Men jobben min er jo det mest interessante som finnes, så da er jeg vel ikke kjedelig da? Haha.

Altså de fleste gjør jo det de selv liker best. Det noen liker best er "kjedeligere" enn annet. Jeg tror at disse karriæremenneskene har ganske interessante liv selv om de ikke kan ta en kopp kaffe spontant når det passer din timeplan. De har en masse med utfordringer i jobben, de fleste jobber sammen med interessante mennesker som de spontant kan ta en kaffe med i løpet av arbeidsdagen, leser mange interessante bøker innen faget som de må holde seg oppdatert på hele tidende, reiser ofte på interessante seminarer og lærer mye interessant. Dette er nok ikke det som faller inn under en del menneskers kategori for gøy og interessant, men jeg tror ikke kariæremenneskene kjeder seg. Alle som ikke er som deg er altså kjedelige?

Føler meg litt truffet av TS, men er enig med deg over. Da jeg var yngre, følte jeg meg forpliktet til å pleie vennskap ved å sitte i timesvis på kafe og jabbe om drit kjedelige ting. Nå som jeg har fått barn og har en krevende karriere, har jeg alltid en god unnskyldning for å slippe langtekkelige kafekvelder.

Jeg savner imidlertid tid til litteratur og film, men regner med at jeg vil få bedre tid når mine små poder vokser til:)

Skrevet

Jeg skjønner godt at jeg kan oppfattes som kjedelig. Jeg jobber - og har en liten sønn, så det er ikke mye rom for impulsivitet overfor andre.

Men selv har jeg det veldig bra! Og har det veldig artig sammen med min mann og sønn, når jeg ikke er på jobb.

Vil legge til at jeg alltid har betraktet småbarnsfamilier som gørrkjedelige. Jeg visste ikke at det var så utrolig gøy å ha barn!

Skrevet

Jeg er litt forsiktig med å kalle noen kjederlige for det de gjør, man må jo ha respekt for hva man gjør og jeg tror mange har gode hensikter for seg selv med det de velger å gjøre.

Jeg synes folk som bare sitter forran datan, drikker cola, ser på tven er litt kjedelige! Men kan godt skjønne at folk som har samboer, barn og jobb må prioritere dem. Tror det er vanskelig å ta vare på alle sammen.

Jeg ser litt for meg at jeg er på vei hjem fra jobben, så har samboeren min planlagt middag og ungen vår skal på Fotballtrening om 2timer. Samtidig har man en nyfødt unge som hele tiden er avhengi av mamman, og som vokser og som man har lyst til å bli kjent med. Også skal jeg ringe å si: Jeg skal en tur på kafe, jeg. Snakkes om noen timer!

Litt håpløst eksempel, men det er jo litt slik det er, er det ikke? Man trengs hjemme for det er et stort ansvar og en stor, glad prioritet. Man er ikke hjemme for å være kjederlig!

Men får vondt med tanken på å kalle venninna mi feks som kjederlig pga at hun har slike prioriteringer i livet akkurat nå! Kunne ikke falle meg inn å si "Det du gjør, er kjederlig".

Skrevet
Også skal jeg ringe å si: Jeg skal en tur på kafe, jeg. Snakkes om noen timer!

Det går fint en sjelden gang, ja.

Du kan bli kjent med barna dine hver eneste dag. Om du tar en tur på kafé en dag en sjelden gang er det bare sunt for dine barn.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Når man sier at folk er kjedelige, betyr jo ikke det nødvendigvis at man mener de lever et kjedelig liv, men det er jo kjedelig med venner som aldri har tid til deg.

Skrevet

Som fotograf så vet du vel at du selv har valgt et yrke som krever utrolig mye jobb for å gjøre det bra, og da må man nødvendigvis prioritere enkelte ganger.

Mannen min er ftograf og jobber enormt mye, men det betyr ikke at han er kjedelig eller ikke har tid til å gjøre andre ting innimellom.

Det viktigste mener nå jeg at man selv er fornøyd med det livet man velger å leve.

Det høres ut som at noen kanskje har takket nei til å være med deg ut på byen? Såra og vonbroten?

Skrevet

Eg er truleg eit frykteleg keisamt menneske, trur eg, sjølv om eg ikkje vil definere meg som karrieremenneske. Dei fleste festar blir betre når eg går, og eg er glad til, eg vil heim og sove i staden. Men eg har eit spanande liv synst eg sjølv, og då kan det vere det same.

Skrevet
Det går fint en sjelden gang, ja.

Du kan bli kjent med barna dine hver eneste dag. Om du tar en tur på kafé en dag en sjelden gang er det bare sunt for dine barn.

Det er klart det går bra en sjelden gang. Men det som kan være vanskelig å huske er at du nok ikke er den eneste som inviterer den "kjedelige" veninnen ut spontant. Har man vært et sosialt og spontant menneske før, har jeg ikke noe problem med å se at man kanskje får slike invitasjoner hver uke. Det er klart man ikke kan takke ja til alle de, og noen må da alltid få et nei.

En annen ting er at noen har det med å være spontane på samme ukedag, selv om man ikke tenker over det selv. Og hvis man alltid blir invitert ut på en dag hvor mannen f.eks har en fast aktivitet, ja da er man kjedelig da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...