Gå til innhold

Kvinner og holdninger

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Hvordan skal en kvinne skrive for at du skal ta hennes meninger seriøst?

Hva er det egentlig du er ute etter?

Det er klin umulig å ha en oppegående diskusjon med en som allerede har bestemt seg for hva som er fasiten.

Du forventer at folk leser dine innlegg,men leser du andres innlegg? Stopper du aldri opp for å lure på hvorfor du ikke når frem her inne med dine meninger?

Er du kvinnefientlig? For det er slik du fremstår.

Du kan se hva "den samme gjesten atter en gang" skriver. Jeg synes hun har en balansert tilnærming til problematikken, og jeg skriver bl.a. at det hun skriver er interessant. Selv om jeg kanskje synes at hun har en litt for akademisk tilnærming til problemene, så finnes det faktisk en balanse i det hun skriver.

Men hun skriver noe svært viktig, nemlig at kvinner langt på vei ikke kan forstå hvordan menns problemer oppfattes av menn, og at hun ønsker at flere menn skal engasjere seg i disse problemene. Nettopp fordi også hun oppfatter at det finnes en ubalanse her.

Nå er det jo ikke slik at jeg ikke når fram med mine synspunkter her. De som leser hva jeg skriver har ofte oppmuntrende tilbakemeldinger å komme med. Men mange av dem kommer i form av melding "bak teppet", og det kan jo være en symptom på at noen føler at de ikke kan stå fram med egne meninger uten å bli angrepet som person og karakterisert som det ene eller andre. En ting er hva en person mener. Noe annet er hva en personen er.

Jeg har stor romslighet overfor individet. Og jeg behandler alle rundt meg på samme måte, uansett kjønn. Jeg kjenner ingen kvinner med de meningene som enkelte kvinner her inne legger for dagen.

Endret av Jalp
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg pleier ikke å skrive i disse trådene, da jeg synes at de har helt feil fokus, men nå ble jeg så mektig provosert at jeg ikke klarer å la være.

Du LAR deg provosere. Det er bra, for det betyr engasjement. Og du greier å svare uten å gå til personangrep.

Hvorfor i all verden skal man drive med skyldfordelig og si at ditt og datt er kvinners feil, og ditt og datt menns feil? Og videre at kvinner er sånn og sånn og menn sånn og sånn? Det er uinteressant og lite fruktbart. Det er mye mer interessant å diskutere mekanismer og strukturelle forhold som fører til skjevheter og urettferdig behandling enn å rakke ned på kjønnene.

Du har forsåvidt rett i at å fordele skyld er lite fruktbart. Men det er faktisk det som har vært realiteten for menn i 40 år. Vi blir kollektivt tildelt skylden for alt galt som rammer kvinner. Sist i innlegget fra "gjest" som listet opp en rekke linker med massiv bebreidelse av menn. Det innlegget jeg kallte tirade.

Som kvinne skal jeg ha meg frabedt slike uttalelser og generaliseringer. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i det du skriver om hvordan kvinner er, og jeg har mang en gang undret meg over hva slags folk du omgås og hva slags miljø du tilhører når jeg ser hvilke generaliseringer du gjør om kvinnekjønnet.

Nettopp! Akkurat de samme generaliserngene vi menn blir utsatt for i større eller mindre grad daglig. Disse holdningene blir formidlet bl.a. gjennom dette forumet, men i all hovedsak gjennom mediene. F.eks. medienes oppslag på førstesiden tidligere i sommer der en mann sto fram og var flau på vegne av eget kjønn fordi noen menn kjøper sex. Og så med påfølgende debatter om "Hvorfor er menn horekunder". Dette ser vi mer eller mindre daglig i forskjellige media, og disse holdningene finnes også i samfunnets strukturer. For eksempel i forhold til krisesentrene der kvinner kollektivt er definert som offer, og menn kollektivt er definert som overgriper. Og når man skal si noe om vold i samfunnet, blir krisesentrenes statistikker lagt fram og definert som hele sannheten. Og det er jo en løgn.

Jeg har mange ganger vært vitne til svært nedlatende og respektløse holdninger til kvinner. Når dette skjer tenker jeg ikke "sånn ser menn på kvinner", eller "sånn er samfunnet". Derimot plasserer jeg disse mennene i kategorien "idiotiske menn som jeg ikke vil ha noe med å gjøre". Og det har jeg stort sett ikke heller. De mennene jeg kjenner og omgås har helt andre holdninger til kvinnekjønnet enn de som kommer frem i nedlatende og respektløse utsagn.

Når reagerte du sist på et generaliserende utsagn eller overskrift om menn? Hvis u har de holdningene du sier du har, vil jeg anta at det skjer minst en gang per uke. Poenget mitt er at denne massive kampanjen som er innrettet slik at den sverter mannekjønnet har pågått i 30 år, og jeg mener å se bl.a. her i dette forumet at det skaper fiendtlige holdninger til menn. Altså det TS antyder. Ikke bare blant kvinner, men også blant menn som skammer seg inderlig over sitt eget kjønns egenskaper og seksualitet. For heller ikke du kan nekte for at feminismen de siste 30 årene nettopp har lagt veldig mye vekt på å fortelle oss menn hva som er galt med oss. Og ikke minst hvordan vi skal tilpasse oss for å bli akseptert. Alt sett fra en kvinneperspektiv, naturligvis.

Når jeg ser kvinner som mener at menn ikke bør få stelle barn i barnehage eller som mener at alle menn er overgripere, blir jeg også provosert, og jeg plasserer disse kvinnene i kategorien "idiotiske kvinner som jeg ikke vil ha noe med å gjøre". Jeg kjenner faktisk ingen kvinner som har slike holdninger. Mine kvinnelige venner er reflekterte og nyanserte. Og jeg synes at det er fascinerende at du i lange tråder som omhandler slike tema, og hvor kanskje 90% av innleggene fra kvinnelige brukere er balanserte, reflekterte og tar avstand fra slike håpløse holdninger, er det de resterende 10% du henger deg opp i, og som du bruker som basis for generaliseringene dine. Du kan jo også merke deg at flesteparten av innleggene som har et klart negativt mannssyn er skrevet av gjester, noe som tyder på at de som har disse holdningene er veldig klar over at de ikke er stuerene.

Jeg har absolutt merket meg at de som har mest negativt å si om meg som person, ikke tør å identifisere seg slik at det er mulig å kjenne dem igjen. Men hvordan svarer men på generaliseringer? Jo jeg antyder at bildet er mer nyansert, og det kan du lese i flere av innleggene mine. Utgangspunktet er at menn generaliseres på det groveste. Og det er trådens tema. Mitt poeng er å være generell fordi jeg ikke kjenner kvinner som har disse håpløse holdningene. Men de formidles nesten daglig likevel, og da kan jeg ikke operere på individnivå. Jeg er nødt til å adressere de ansiktsløse holdningsbærerene som hele tiden sørger for å få formidlet de holdningene TS konfronterer. For vi ser dem i politikken og lovverket også, i tillegg til mediene.

Typisk nok for denne gjesten med alle disse linkene, så viste hun til en undersøkelse der 1 av 3 gutter i Sør-Trøndelag mente at en jente kunne nyte en voldtekt. Hvorfor sier hun ikke at 2 av 3 IKKE mener dette? Og hvor avklart forhold til seksualitet har gutter? Og hvorfor nevner hun ikke at kvinnelige jurymedlemmer vanligvis er mest skeptisk til kvinnelige offers troverdighet i voldtektssaker? Jeg må bare konkludere med at "gjest" ikke ønsker balanse i det bildet hun tegner, og det kan etter min mening tyde på at han har de holdningene som TS viser til.

Jeg ser at du tar avstand fra disse holdningene og jeg oppfatter også at du blir provosert når du som kvinner blir holdt kollektivt ansvarlig for noe. OK, da vet du også noe om hvordan menn føler dette når både strukturer i samfunnet tildels er innrettet etter slike holdninger og når mediene fortsetter sitt korstog mot mannskjønnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...