Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #21 Skrevet 31. august 2008 Kvinner som ikke respekterer menn burde absolutt gå i seg selv, ja. Men selv kan jeg vel ikke si at jeg har merket en tendens til at kvinner ikke respekterer menn. Men generelt skal alle respektere alle, uavhengig av kjønn. Som feminist må jeg si meg uenig, selv om jeg selvsagt ikke kan snakke for mer fundamentalistiske feministiske grupperinger Jeg skjønner ikke hvor det kommer fra, dette at man for å kunne hevde kvinnens rett må tråkke på mannens. Jeg kjenner meg ikke igjen i det. Men igjen, jeg snakker ikke for alle feminister. Men jeg kan ikke si jeg har opplevd dette som en tendens heller. Bra å se flere fortsatt kalle seg for feminist høyt og tydelig. Min oppfatning er at menn bruker mye energi på å få kvinner til å føle at all feminisme er ekstrem feminisme. En hersketeknikk som tyder på at de slettes ikke ønsker likestilling.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #22 Skrevet 31. august 2008 Legger forresten merke til at en annen mann og jalp skriver utrolig likt og har akkurat de samme meningene. Er det slik maskulinistene er, menn som skal ha fokus på hvor slemme kvinner er og at det er en kamp mellom kjønnene? Men de vil ikke snakke om realitetene, at menn faktisk er mer nedlatende mot kvinner enn omvendt? Ja, mye tyder på dette. Ekstremmaskulinister, klarer ikke ta dere seriøst. Se bjelken i eget øyet først, så kanskje.
Gjest En annen mann Skrevet 31. august 2008 #23 Skrevet 31. august 2008 Menn er generelt langt mer drittsekker mot kvinner enn omvendt. Mannsåvinisme lever fortsatt i beste velgående. Mange kvinner opplever dette nesten daglig. Jeg har da full forståelse for at det da kan renne over for endel kvinner og de ytrer seg frekt tilbake. eg skrev i innlegget mitt at jeg har full forståelse for de kvinner som reagerer på ubehagelige menn i åpningsinnlegget mitt, men det er faktisk ikke alle menns feil at enkelte av hankjønnet oppfører seg slikt, noe som er poenget med denne tråden i utgangspunktet. Problemet til disse kvinnene er at de generaliserer ut fra sine respektive individuelle erfaringer med menn og lar dette være et slags fasitsvar på hvordan menn oppfører seg generelt. Ser du forskjellen? Når menn i tillegg blir fremstilt som potensielle overgripere med mer i media, sier det seg selv at også menn blir lei av dette og vil følgelig mer sannsynlig ytre seg frekt. Kvinner og menn er faktisk ikke så forskjellige der. Hvorfor skal kvinner oppfordres til å skjerpe seg, fra menn? Jeg ser aldri menn oppfordre menn til å skjerpe seg ovenfor kvinner. Da snakker jeg om den dagligdagse sjåvinismen. Man finner mye av den på internett. Om du leser det jeg skrev en gang til, så omtaler jeg ikke kvinner generelt, men en del av disse. For øvrig så blir menn generelt ganske ofte bedt om å skjerpe seg selv, både i diskusjoner som dette og i mediabildet. Og da snakker jeg om den "dagligdagse" sjåvinismen som enkelte kvinner bedriver, og den kan du blant annet se på fora som dette. Jeg syntes det er rart at det er såpass få som ser dette aspektet i likestillingsdebatten; at det som regel er menn som må skjerpe seg og tilpasse seg. Sjelden motsatt. Forresten er det åpnbart at trådstarter er her for å fronte menns sak. Og han er ikke fremmed for å framstille kvinner i dårlig lys for å prøve å oppnå dette. Jeg synes det blir alt for gjennomskuelig at han selv har nedlatende tanker om det motsatte kjønn og klarer derfor ikke ta vedkommende seriøst. Da virker heller Jon Are eller hva han heter mer oppriktig. Han stiller faktisk spørsmål om hvorfor menn behandler kvinner dårlig. Noe som er mer typisk enn omvendt. Dette gjør han som eneste mann her inne og det er både trist og tøft på en og samme gang. Du har rett i at dette innlegget er skrevet for å fronte menns sak sett i lys av det jeg skrev innledningsvis, nemlig dårlige holdninger ovenfor menn hos kvinner. At du syntes jeg fremstiller kvinner generelt negativt får du ta på din egen kappe, for hvis du leser dette og lignende innlegg jeg har skrevet vil du se at jeg bestreber meg på å unngå å generalisere med begreper som en del, mange, enkelte og lignende. Du velger selvsagt selv hvilke innlegg du vil ta seriøst, men at du bare avfeier problematikken er langt på vei med å bekrefte det jeg sier, så slikt sett kan jeg jo egentlig takke deg. Når det gjelder Jon Are's innlegg har jeg ingen intensjon om å forholde meg til de annet enn at jeg kan si meg enig i at noe av problematikken han tar opp selvsagt også er viktig. Men denne gangen var debatten altså om hvorfor kvinner har negative holdninger overfor menn, og det ser som vanlig ut til at en del her inne ikke ønsker å ta innover seg at det faktisk finnes mange kvinner som behandler menn dårlig, like mye som mange menn behandler kvinner dårlig. Men jeg skjønner jo at mange syntes det er enklere å alltid fremstille seg selv som offer og slik skyve ansvaret over på menn. Når det er sagt så har jeg også lagt merke til at noen her er til dels eller fullt ut enige med meg, og det er selvsagt positivt.
Gjest En annen mann Skrevet 31. august 2008 #24 Skrevet 31. august 2008 Bra å se flere fortsatt kalle seg for feminist høyt og tydelig. Min oppfatning er at menn bruker mye energi på å få kvinner til å føle at all feminisme er ekstrem feminisme. En hersketeknikk som tyder på at de slettes ikke ønsker likestilling. Jeg ser ingen problemer med å være selverklært feminist, det er faktisk mange grupperingenr innen feminisme, noen mer ekstreme enn de andre, og det er altså de holdningene til menn som sistnevnte implementerer i samfunnet som er tema her. Det er kanskje ikke så rart at mange menn kanskje sidestiller feminisme som generelt begrep og ekstremfeminisme i forhold til det man kan lese om i avisen. Å fremstille menn som potensielle overgripere er jo like fullt en hersketeknikk fra disse grupperingenes side som heller ikke fremelsker reell likestilling.
Gjest En annen mann Skrevet 31. august 2008 #25 Skrevet 31. august 2008 Legger forresten merke til at en annen mann og jalp skriver utrolig likt og har akkurat de samme meningene. Er det slik maskulinistene er, menn som skal ha fokus på hvor slemme kvinner er og at det er en kamp mellom kjønnene? Nei, det er ikke intensjonen. Men når man stadig blir avfeid i debatter, så må det iblant tøffere retorikk til. For øvrig har jo enkelte grupperinger innenfor feminisme også malt opp et slikt kampbasert "fiendebilde" mellom kvinner og menn som du nevner her Men de vil ikke snakke om realitetene, at menn faktisk er mer nedlatende mot kvinner enn omvendt? Ja, mye tyder på dette. Ekstremmaskulinister, klarer ikke ta dere seriøst. Se bjelken i eget øyet først, så kanskje. Igjen, dette er en grov forenkling, menn omtales igjen som homogen gruppe. Hvor finner du disse nedlatende meningene? Om du f. eks tar deg en tur på ulike debattfora så er min erfaring at det eksisterer flere innlegg med hets mot menn enn motsatt.
Gjest Tigress Skrevet 1. september 2008 #26 Skrevet 1. september 2008 Ok, så ein del menn ter seg ufint mot kvinner. Men det gjer ikkje at ikkje kvinner kan ta til seg at dei nokre gonger er nedlatande mot menn for det. At fleire gjer det legitimerer ikkje uretten. Eg oppfattar forresten verken Jalp eller en annen mann som fiendtlige overfor kvinner, men dei tek opp eit område der kvinner ter seg ufint, og det er det kan hende ein del som ikkje likar.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2008 #27 Skrevet 1. september 2008 Igjen som jeg har påpekt i flere lignende debatter handler dette lite om kvinners holdninger til menn. Dette handler generellt om samfunnets holdninger til de tradisjonellt feminine verdiene og egendskapene. Kvinners likestillingskamp ble godtatt fordi det i stor grad ble sett på som at kvinner forbedret sine villkår når de fikk de samme rettighetene som menn. Kvinner gikk mot atbeid, logikk, handlingskraft etc. Det som gikk tapt i denne likestillingsprosessen var at de tradisjonellt feminine verdiene ikke fikk økt verdi. Dersom en mann da øker sin grad av disse er det nesten som å "gå ned" i standard. Det å være myk, følelsesladet, sosial, omsorgsfull etc er fremdeles mindre verdt enn sterk, logisk, handlingsrettet etc. Både kvinner og menn rammes av disse ulikhetene innen verdien som tilegges de tradisjonellt kvinnelige verdiene/egenskapene. Det er i mange kretser heller ikke godtatt at en kvinne er hjemmeværende, for en mann å være hjemmeværende er enda mindre godtatt fordi han da går fra å ha de sterke mannlige egenskapene til å ta til seg de svakere tradisjonellt kvinnelige egenskapene. Kvinners følelser omtales ofte i negativ rettning, og menns følelse av det samme blir da enda mer negativt fordi han da oppleves som å gå fra det sterke intelektuelle og logiske til å styres av svakrere egenskaper. Det er klart, dette er ikke noe som kjer på et bevisst og gjennomtenkt nivå. Dette er holdninger som sitter i oss nåt vi ikke tenker oss om og som i stor grad påvirker våre tanker rundt kjønn. Dersom man går inn og har et gjennomtenkt forhold til dette med verdier og kjønn vil man selvsagt ikke styres av disse automatiske prosessene og ha et mer nyansert bilde. Det eneste jeg ønsker å påpeke er at kvinnre og menn sammen påvirkes av de negative holdningene som finnes i samfunnet rettet mot de tradisjonellt feminine egenskapene. Dette merker man fort når man hører menn kommentere mannlige sykepleiere eller flyverter etc. Det er viktig å ha dette mer nyanserte bildet på opphavet til disse holdningene som finnes i samfunnet. Det nytter ikke å gå tilbake til kjønnskampen som var på 60-tallet hvor man utelukkende retter skylden mot det motsatte kjønn. Som feminist i dagens samfunn handler det ikke om at mannen er årsk til forskjellene som finnes. Det handler om å studere de samfunnsmessige prosessene som ligger bak ulikhetene som forekommer. Det handler ikke om å tildele skyld, men å danne forståelse og sette inn intervensjoner på mer systemisk nivå. Grunnen til at så mange er negative til den kjølnnskampen mange menn nå endelig begynner å ta del i er at det ofte ender opp på det samme nivået som kjønnskampen lå på på 60 tallet. Dette er noe vi da lærte er lite fruktbart når det kommer til å føre til respekt og forståelse. Jeg vil råde menn som er interessert i disse temaene til å lese materiale av mange mannsforskere. Det forskes mye og er stor interesse for disse temaene innen køjnnsforskningen, og det kan være mye å hente for å få et mer nyansert bilde på hvordan disse ulikhetene henger sammen.
Jalp Skrevet 1. september 2008 #28 Skrevet 1. september 2008 Jeg mener at mannsfiendtlige holdninger gjennomsyrer samfunnet vårt. og da har jeg forsåvidt tatt denne debatten fra å mene noe om kvinner flests holdninger, til hvordan samfunnet er innrettet i forhold til kjønnene. Jeg mener selv at jeg ikke er kvinnefiendtlig, men kritikken min blir tolket dithen. Av noen. Vi blir pådyttet t sett med sannheter i det offentlige rom, men hva er egentlig sant? Her er noen eksempler: Påstand: Kvinner undertrykkes i dagens samfunn. Sannhet: Kvinner har de samme mulighetene som menn når det gjelder yrkesvalg og utdannelse. Vi har lik lønn for likt arbeid. Kvinner forfordeles ved lov på områder som barnefordeling og f.eks. verneplikt. Påstand: Vold i nære relasjoner dreier seg om mannlige mishandlere og kvinnelige ofre. Sannhet: Vold i nære relasjoner dreier seg om en tilnærmet lik kjønnsfordeling når det gjelder hvilket kjønn som har hvilken rolle. Påstand: Menns seksualitet er enkel og ukomplisert, mens kvinners seksualitet er avasert. Sannhet: Kvinners seksualitet er forsket på de siste 40 årene, mens menns seksualitet kun har vært under lupen i den grad det har vært interessant i relasjon til kvinners seksualitet. Resultatet er at kunnskapen om menns seksualitet er mangelfull og basert på myter. I tillegg er menns seksualitet vært interessant i relasjon til overgrep. Hvis vi ellers ser på samfunnets infrastruktur når det gjelder hjelp til individer i krise, ser vi at det finnes krisesentre for kvinner over hele landet. Det er fordi samfunnet ser på kvinnen som offer i alle slike sammenhenger. Det finnes ingen krisetilbud for menn i tilsvarende kriser, og det er etter min mening en medvirkende årsak til at enkelte menn begår ekstreme handlinger. Det er rimelig å anta at det finnes omtrent like mange menn som har behov for et krisetilbud som det er kvinner som har behov for det. Hvordan skal man definere feminisme? Jeg leser med interesse det som skrives i denne tråden om det temaet. Jeg konstaterer uansett at feministene er usynlige og uhørbare når debatter om menns rettigheter debatteres. Lover vedats av et demokratisk flertall her i landet. Begge kjønn har stemmerett, og for å få endret på en mannsdiskriminerende lovverk er vi helt avhengige av at det ikke kun er menn som engasjerer seg i slike saker. Jeg synes derfor det er skuffende når kvinner er likegyldige til åpenbar strukturell diskriminering som rammer menn. Det er da jeg oppfatter at det feministene kaller likestilling faktisk kun er snakk om å styrke kvinners rettigheter og muligheter. Jeg beklager å måtte si dette, men jeg kan ikke se at feministene interesserer seg for urettferdighet som rammer menn i det hele tatt. Og da får vi ikke gjort noe med det, for halvparten av det demokratiske flertallet kan blokkere ethvert forsøk på endring. Jeg har støttet kvinners kamp mot strukturell diskriminering. Det er derfor frustrerende å se at kvinnekjønnet synes å godta den diskrimineringen som rammer menn. Og hvis man linker det til TS innledning, så tror jeg det bunner i det feilaktige bildet samfunnet har av menn, og kanskje i særdeleshet de holdningene som finnes om mannskjønnet.
Gjest *Mim* Skrevet 1. september 2008 #29 Skrevet 1. september 2008 Påstand: Kvinner undertrykkes i dagens samfunn. Sannhet: Kvinner har de samme mulighetene som menn når det gjelder yrkesvalg og utdannelse. Vi har lik lønn for likt arbeid. Kvinner forfordeles ved lov på områder som barnefordeling og f.eks. verneplikt. Her har vi kommet lenger, men det viser seg stadig at menn tjener mer enn kvinner for samme arbeid. Menn tjener gjennomgående mer enn kvinner. Du har forresten misforstått ordet "forfordele", men du er slett ikke alene om det. Det betyr egentlig å gi noen mindre enn de har krav på. Påstand: Vold i nære relasjoner dreier seg om mannlige mishandlere og kvinnelige ofre. Sannhet: Vold i nære relasjoner dreier seg om en tilnærmet lik kjønnsfordeling når det gjelder hvilket kjønn som har hvilken rolle. Kvinner som misbruker og slår er dessverre et skjult og økende problem. Men at kjønnsfordelingen er lik er jeg skeptisk til. Har da tall på sannheten din? Påstand: Menns seksualitet er enkel og ukomplisert, mens kvinners seksualitet er avasert. Sannhet: Kvinners seksualitet er forsket på de siste 40 årene, mens menns seksualitet kun har vært under lupen i den grad det har vært interessant i relasjon til kvinners seksualitet. Resultatet er at kunnskapen om menns seksualitet er mangelfull og basert på myter. I tillegg er menns seksualitet vært interessant i relasjon til overgrep. Enig.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2008 #30 Skrevet 1. september 2008 Statistisk sett forekommer det flere mennesker med lavere utdanning på slike fora som dette. Lavere enn...hva? Jeg vil tro at det er er tvert om..altså at utdanningsnivået er høyere her inne enn generelt i samfunnet.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2008 #31 Skrevet 1. september 2008 Her har vi kommet lenger, men det viser seg stadig at menn tjener mer enn kvinner for samme arbeid. Menn tjener gjennomgående mer enn kvinner. Det var en laaang tråd om kjønn og lønn her på KG for en stund siden. Det viste seg da at det var en masse svakheter ved den statistikken som viser at menn tjener mer enn kvinner for samme arbeid. Spesielt var det mye svakheter knyttet til kategoriseringen av "likt arbeid". Og at menn tjener gjennomgående mer enn kvinner kan ha en rekke årsaker. Eksempelvis tror jeg menn jobber mer/lengre enn kvinner - skal kvinner likevel få like mye betalt? Menn velger oftere lederstillinger/stillinger med mya ansvar etc...skal de ikke belønnes for dette?
Vera Vinge Skrevet 1. september 2008 #32 Skrevet 1. september 2008 Hm, det var vanskelig å skrive noe her, merker jeg. Jeg er nemlig delvis enig i at en del kvinner trives i en offerrolle, og at de ønsker seg visse privilegier uten å engasjere seg i full likestilling, fordi det ikke interesserer dem eller fordi de da mister visse privilegier. Samtidig vet jeg med meg selv at jeg og mange med meg, ikke finner seg i å bli sett på som et offer på bakgrunn av kjønn. Jeg vet også at en del menn tenker veldig svart/hvitt når det gjelder tema som har med kvinner og menn å gjøre, og at de kan fremstille seg som ofre for å fremme sin sak. Så jeg klarer ikke denne generaliseringen helt, selv om jeg ikke mener man skal vike unna problemstillingen av den grunn. Når det gjelder kvinneforskning, så overrasker det meg ikke at det har vært mye fokus på det de siste årene, når man kan si at kvinner har vært neglisjert i årevis tidligere. Jeg tror mange har hatt behov for å fremme en del kvinnesaker og ha fokus på kvinner, men at det med tiden vil jevne seg mer ut. At pendelen nå har svingt fra det ene ytterpunktet til det andre, og at det til slutt vil havne på midten et sted. Det betyr imidlertid ikke at jeg syns kvinner skal se seg fornøyde, fordi jeg selv ser hvordan holdninger til kvinner fortsatt gjør seg gjeldende. Men negative holdninger til kvinner og menn er gjerne på ulike områder, ut fra hvilket bilde man/et samfunn har av hvordan en god kvinne og en god mann skal være.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2008 #33 Skrevet 1. september 2008 Igjen som jeg har påpekt i flere lignende debatter handler dette lite om kvinners holdninger til menn. Dette handler generellt om samfunnets holdninger til de tradisjonellt feminine verdiene og egendskapene. Kvinners likestillingskamp ble godtatt fordi det i stor grad ble sett på som at kvinner forbedret sine villkår når de fikk de samme rettighetene som menn. Kvinner gikk mot atbeid, logikk, handlingskraft etc. Det som gikk tapt i denne likestillingsprosessen var at de tradisjonellt feminine verdiene ikke fikk økt verdi. Dersom en mann da øker sin grad av disse er det nesten som å "gå ned" i standard. Det å være myk, følelsesladet, sosial, omsorgsfull etc er fremdeles mindre verdt enn sterk, logisk, handlingsrettet etc. Både kvinner og menn rammes av disse ulikhetene innen verdien som tilegges de tradisjonellt kvinnelige verdiene/egenskapene. Det er i mange kretser heller ikke godtatt at en kvinne er hjemmeværende, for en mann å være hjemmeværende er enda mindre godtatt fordi han da går fra å ha de sterke mannlige egenskapene til å ta til seg de svakere tradisjonellt kvinnelige egenskapene. Kvinners følelser omtales ofte i negativ rettning, og menns følelse av det samme blir da enda mer negativt fordi han da oppleves som å gå fra det sterke intelektuelle og logiske til å styres av svakrere egenskaper. Det er klart, dette er ikke noe som kjer på et bevisst og gjennomtenkt nivå. Dette er holdninger som sitter i oss nåt vi ikke tenker oss om og som i stor grad påvirker våre tanker rundt kjønn. Dersom man går inn og har et gjennomtenkt forhold til dette med verdier og kjønn vil man selvsagt ikke styres av disse automatiske prosessene og ha et mer nyansert bilde. Det eneste jeg ønsker å påpeke er at kvinnre og menn sammen påvirkes av de negative holdningene som finnes i samfunnet rettet mot de tradisjonellt feminine egenskapene. Dette merker man fort når man hører menn kommentere mannlige sykepleiere eller flyverter etc. Det er viktig å ha dette mer nyanserte bildet på opphavet til disse holdningene som finnes i samfunnet. Det nytter ikke å gå tilbake til kjønnskampen som var på 60-tallet hvor man utelukkende retter skylden mot det motsatte kjønn. Som feminist i dagens samfunn handler det ikke om at mannen er årsk til forskjellene som finnes. Det handler om å studere de samfunnsmessige prosessene som ligger bak ulikhetene som forekommer. Det handler ikke om å tildele skyld, men å danne forståelse og sette inn intervensjoner på mer systemisk nivå. Grunnen til at så mange er negative til den kjølnnskampen mange menn nå endelig begynner å ta del i er at det ofte ender opp på det samme nivået som kjønnskampen lå på på 60 tallet. Dette er noe vi da lærte er lite fruktbart når det kommer til å føre til respekt og forståelse. Jeg vil råde menn som er interessert i disse temaene til å lese materiale av mange mannsforskere. Det forskes mye og er stor interesse for disse temaene innen køjnnsforskningen, og det kan være mye å hente for å få et mer nyansert bilde på hvordan disse ulikhetene henger sammen. Endelig noe fornuftig. Dessverre er det få menn som faktisk annerkjenner faktum at menn i større grad enn kvinner har privilegier i samfunnet idag. Kvinners privilegier i barnefordelingssaker skal tydeligvis rettferdiggjøre at kvinner fortsatt har en sekundær rolle i yrksliv, politikk og offentligheten forøvrig. Den overfladiske behandlingen av likestillingproblematikk enkelte innlegg her inne representerer, er rett og slett flaut . Du har helt rett når du poengterer at dette handler om tendenser og stereotype oppfatninger som ofte ikke er på et bevisst plan. Skal man taes seriøst er man nok nødt til å likevel forholde seg til disse mekanismene: Sannhet om hva slags utfordringer kvinner, ikke menn, møter i arbeidslivet Sannhet om hva slags urimelige holdninger kvinner risikerer å bli møtt med av menn, noe som forkludrer muligheten til yrkesmessig og politisk suksess Sannheten om at menn mener kvinner fortjener å bli trakassert pga. bekledning Sannheten om at det er vesentlig flere menn som trakasserer enn kvinner. Noe kvinner sikkert synes det er greit å leve med?? 5 ganger så mange kvinner som menn opplever seksuell trakassering på jobben Hver tredje unggutt i Sør-Trøndelag tror at kvinner nyter voldtekt (og hvorfor skulle trønderske gutter være annerledes enn gutter ellers i landet?) Hvordan menn favoriseres som mer kapable arbeidstakere og kvinner som har samme yrkestilnærming blir stemplet som hekser Hvordan det eksisterer en mannlig norm innen forskning på helse som medfører at kvinners helse ikke blir prioritert like mye som menns Hvordan kvinner seksualiseres innen reklame og media og gjøres til sarte hjelpesløse objekter mens menn framstilles som sterke og selvstendige Det berømte glasstaket eksisterer faktisk for oss kvinner selv om dere menn selv ikke stanger i det Når kvinner er såkalt dårligere lønnsforhandlere enn menn, er dette ikke nødvendigvis kvinnens feil Det finnes en rekke andre eksempler på hvordan kvinner konsekvent møter hindringer fordi de er kvinner. Nå har kvinner fordeler innen barnefordelingssaker. De blir favorisert. Hvorfor? Skyldes favoriseringen utelukkende urettferdige negative stereotypier ovenfor menn? Eller har det også sammenheng med at flere menn enn kvinner fraskriver seg ansvaret for barna og dessuten ikke er tilstrekkelig omsorgsperson mens foreldrerelasjonen fortsatt er intakt? Nå kommer det frem at kvinner er like voldelige som menn i parforhold, selv om volden har lavere fysisk alvorlighetsgrad enn menns vold. Men samlet sett, hvilken gruppe er den mest voldsutsatte, hvis vi skal se på hvordan kjønnene behandler hverandre utenfor parforhold? Jo, det er fortatt kvinner som blir slått, voldtatt og trakassert av menn oftere enn menn opplever det samme av kvinner. Med bakgrunn i alt dette blir det faktisk kvalmt å se noen hevder at kvinner og menn behandles som likeverdige. Kvinner har ett område hvor de kan sies å ha et privilegium fremfor menn, mens menn har utallige privilegier i samfunnslivet fremfor kvinner. Selv om menn også møter sine fordommer, er det ikke kjønnstilhørighet som hindrer menn i å få høy lønn, få toppjobber og oppfattes som seriøs, kapabel, troverdig og selvstendig.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2008 #34 Skrevet 1. september 2008 Det var en laaang tråd om kjønn og lønn her på KG for en stund siden. Det viste seg da at det var en masse svakheter ved den statistikken som viser at menn tjener mer enn kvinner for samme arbeid. Spesielt var det mye svakheter knyttet til kategoriseringen av "likt arbeid". Og at menn tjener gjennomgående mer enn kvinner kan ha en rekke årsaker. Eksempelvis tror jeg menn jobber mer/lengre enn kvinner - skal kvinner likevel få like mye betalt? Menn velger oftere lederstillinger/stillinger med mya ansvar etc...skal de ikke belønnes for dette? Hvorfor jobber menn mer enn kvinner og har lengre arbeidsdager? Fordi de kan? Kona er hjemme og passer barna og tar ansvar der. Hadde mannen tatt dette ansvaret ville kvinnen ha jobbet mer og lengre dager. Hun kunne kanskje fått en topplederstilling hadde det ikke vært for dette glasstaket hvor hun vurderes til ikke å være lederemne fordi hun har en vagina.
Gjest Gjest_Cornelia_* Skrevet 1. september 2008 #35 Skrevet 1. september 2008 Boring, boring... En ekte mann ville aldri ha giddet å deltatt i denne diskusjonen.
Gjest *Mim* Skrevet 1. september 2008 #36 Skrevet 1. september 2008 Boring, boring... En ekte mann ville aldri ha giddet å deltatt i denne diskusjonen. Nei, den ekte mannen er travelt opptatt med å fiske/ snekre/ jakte elg/ pule. Hut deg heim, Snipa.
Gjest ruski Skrevet 1. september 2008 #37 Skrevet 1. september 2008 Mange kvinner har desverre dårlige erfaringer med menn. Meg selv, og de fleste kvinnene jeg kjenner, har gjentatte ganger blitt tråkket på av menn gang på gang. Det er virkeligheten, desverre. Flere ganger har jeg overhørt samtaler menn i mellom, og det slår meg ofte hvor nedlatende de omtaler kvinner. Og en mann kan ha sex med hundrevis av damer, uten å bli kalt horebukk e.l.. Har derimot en kvinne sex med mange, er hun ei hore. All statistikk viser også at det er flest menn som slår, voldtar, dreper osv. Og trakassering og vold mot kvinner er sjelden et tema i kameratflokken. Hvorfor? Selvsagt vet jeg at ikke alle menn er slik, og det er tross alt de færreste som dreper. Jeg kjenner mange kjempegreie menn. Og blandt mine beste venner finnes det menn. Men generellt er det svært vanskelig å ha guttevenner, fordi de fleste av dem begynner å mase om sex etter en tid. Og der er det også et poeng: Min erfaring viser at menn ser på kvinner som sexobjekter. Det er mange bitcher blandt kvinner også selvsagt, det er klart. Og det finnes kvinner som slår og dreper også. Men det er likevel flest menn som gjør det. Mitt inntrykk er at menn blir stemplet som femi eller homo, om de står frem i kameratflokken og forsvarer kvinner. Og da tyder det på at noe er galt. Menn må mer på banen når det gjelder å diskutere holdninger til kvinner. De må våge å diskutere dette temaet, som faktisk er et reelt problem, og ikke bare forsvare seg selv og sin egen sak.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2008 #38 Skrevet 2. september 2008 Hvorfor jobber menn mer enn kvinner og har lengre arbeidsdager? Fordi de kan? Kona er hjemme og passer barna og tar ansvar der. Hadde mannen tatt dette ansvaret ville kvinnen ha jobbet mer og lengre dager. Hun kunne kanskje fått en topplederstilling hadde det ikke vært for dette glasstaket hvor hun vurderes til ikke å være lederemne fordi hun har en vagina. Mulig, men i flere diskusjoner her på KG er det kommet frem at kvinner ØNSKER å være hjemme sammen med barna. Mange vil ikke gi bort mer av permisjonen sin til menn. En del vil heller gå ned i redusert stilling fordi de vil være hjemme lenger. Er dette ikke et legitimt ønske? Og det med glasstak fordi hun har vagina er så dumt at det ikke er verdt en kommentar en gang.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2008 #39 Skrevet 2. september 2008 Det finnes en rekke andre eksempler på hvordan kvinner konsekvent møter hindringer fordi de er kvinner. Dette er i høy grad fordi all(i praksis) forskning på kjønn handler om de problemene kvinner møter. Jeg tror knapt det finnes noe forskning på hvilke problemer menn møter.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2008 #40 Skrevet 2. september 2008 Dette er i høy grad fordi all(i praksis) forskning på kjønn handler om de problemene kvinner møter. Jeg tror knapt det finnes noe forskning på hvilke problemer menn møter.Dette viser desverre hvor stereotypt intrykk mange har av kjlønnstematikken i dagens samfunn. Det finnes forskning på menn og maskilinitet og også en doktorgrad på dette emnet i dag. Menn er desverre lite frempå innen kljønnsproblematikken. Ved begynnelsen av 2000-tallet startet et stort forskningsprosjekt på menn og maskulinitet. Kjønnsforskningsfeltet ønsker STERK at menn skal delta innen dette området. Forskning på menn og maskulinitet foretatt av kvinner vil alltid bygge på et utenforstående persoektiv og vil ikke kunne fange opp mange av de nyanser som menn selv erfarer. Desverre har det seg likevel slik at menn sjelden søker seg i rettning av kjlønnsforskning og fremveksten av litteratur er derfor noe treig. Jeg vil oppfordredere menn som er interesserte i dette emnet til å oppdatere dere på den litteraturen, forskningen od de teorier som finnes innen menn og kjønn i dag. Det forekommer mye fordommer mot kjønnsforskning og feminisme fordi det foreligger for lite kunnskap om at feminisme i dag er langt annet enn det som forekom innen radikalfeminismen på 60-tallet. Kjønnsforskningen er i dag et akademisk fellt somikke får samem oppmerksomhet i media. Det er fremdeles de mye radikale feministene som uttaler seg OG ikke minst får oppmerksiomhet i media og som dermed danner et skjevt bilde av hva denne rettningen i dag faktisk utgjør. Det uttlaer seg om at "feminister gjør slik at" "jeg har enda til gode se feminister si at.." etc. men disse uttalelsene baserer seg på mangelfull kunnskap fordi dere baserer dere på medias fremstilling. Det er SUPERT at menn begynner å interessere seg for dette tema, og langt mer fruktbare diskusjoner kunne forekommet dersom dere også hadde satt dere inn i det faktiske fagstoffet som finnes. Slik diskusjonen foreligger på denne arena ender ofte opp på et Pornopung nivå som leder til skylddeling og overfladiske beskrivelser av kjønnsmarkedet. Det er trist når det tyeligvis forekommer oppegående menn som faktisk brenner for emnet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå