Gjest En annen mann Skrevet 31. august 2008 #1 Skrevet 31. august 2008 Hei, Som nicket tilsier er jeg mann. Har lest både bra og dårlige diskusjoner noen måneders tid her nå, og også skrevet noe. Det som slår meg, og det dette innlegget også handler om er hvordan mange kvinner fremstiller og/eller beskriver menn, enten det omhandler andre menn på forumet her eller det dreier seg om generaliseringer av menn. Jeg er faktisk ganske overrasket over at mange kvinner får seg til å uprovosertvære så utrolig frekke, spydige og generelt nedlatende mot menn. Ja, jeg er klar over at det er mange bra oppegående kvinner her, og det syntes på mange innlegg Og jeg er også klar over at det finnes noen menn som også begynner nedlatende innlegg om kvinner her og har full forståelse at man som kvinner da forsvarer seg mot noe slikt. Men likevel så fremstår "problemet" likevel ganske klart, og jeg gjør meg noen tanker om diverse årsaksforklaringer. Er det feminismen og likestillingen som har ført til dette? Evt. svært mange dårlige erfaringer med menn? Jeg mener på min side at grunnen muligens henger sammen med noe jeg sikkert har beskrevet her inne før. Det er som kjent svært populært å utelukkende fremstille menn som potensielle sexmonstre og overgripere i media. Fokuset har tidligere vært greit nok da menn var de som var mest representert på den negative statistikken, men det er jo likevel kun de færreste menn som noen gang kommer til å voldta, som noen gang kommer til å begå vold eller annen kriminalitet som går utover kvinner. Likevel ser det altså ut til at alle menn må stå til ansvar for det fåtallet av oss har begått, akkurat som en moderne gapestokk. Denne tankegangen "ekstrapoleres" så til befolkningen generelt, der den stadig og og økende grad har fått fotfeste, for nå er det ingen som løfter en finger lenger om en kvinne omtaler menn generelt negativt. For vi er jo bare potensieller overgripere uansett. Er situasjonen omvendt vil det ganskje kjapt hagle med skjellsord som "mannssjåvinist", "gammeldagse svin" eller andre lite bra karakteristikker. Selv om det kanskje bare skjedde i forsvar. Hva er andres synspunkter på dette? Er det også på høy tid at noen kvinner også går i seg selv og forsøker å grave frem et snev av respekt for det annet kjønn, slik menn nå har måttet gjøre i en årrekke?
Gjest Tigress Skrevet 31. august 2008 #2 Skrevet 31. august 2008 Eg meiner at det er snakk om dårleg folkeskikk, eg, då, anten det går utover kvinner eller menn. Å uttale seg nedlatande generelt verkar eigentleg berre mot si hensikt - den som gjer det framstår som mindre begava. Når det er sagt kan det vere at du har rett i at det er meir greit å snakke skit om menn generelt enn mot kvinner generelt. Utan at det er noko betre.
Gjest Gjest_Madicken_* Skrevet 31. august 2008 #3 Skrevet 31. august 2008 Er det feminismen og likestillingen som har ført til dette? Evt. svært mange dårlige erfaringer med menn? Er det også på høy tid at noen kvinner også går i seg selv og forsøker å grave frem et snev av respekt for det annet kjønn, slik menn nå har måttet gjøre i en årrekke? De menn som får respekt får det fordi de oppfører seg på en slik måte at de får respekt. Andre som oppfører seg puslete får vel deretter da... Det at "menn" begynner med årsaksforklaringer og beveger seg i retning feminisme og...hva heter han andre her på forumet; "Jon-Are mvh feminist"? Dersom det er for mange weirdos av menn i et forum og alle er myke feminister sier det seg selv at de møter motbør.
Jalp Skrevet 31. august 2008 #4 Skrevet 31. august 2008 Jeg mener at TS har et poeng. Det er politisk korrekt å henge ut alle menn som potensielle overgripere med en mindrverdig og uakseptabel seksualitet. I tillegg er det politisk korrekt å gjøre kvinner til offer i de fleste sammenhenger. Selv om mange kvinner ikke ser seg som ofre, og heller ikke ønsker å kollektivt bli framstilt som offer. Jeg mener dette er en strategi feminismen har valgt for å nå sine mål,- uten tanke på hva som er rettferdig eller ikke. Og dette skaper holdninger. Man ser svært ofte at unge kvinner har disse holdningene til mannskjønnet, selv om nyere forskning f.eks. viser at kvinner driver mishandling og vold like ofte som menn i parforhold. Det samme ser vi i forhold til seksualiteten, der kvinner dominerer når det kommer til ekspertise. Og disse kvinnelige ekspertene har satt en dagsorden som til de grader tar utgangspunkt i kvinners behov, og i langt mindre grad i forhold til menns behov. Og den manglende interessen for mannskjønnet har i tillegg ført til en ensidig kjønnsforskning. Så langt har kjønnsforskning vært konsentrert om kvinnekjønnet. På den måten mangler det både forståelse og aksept for menns seksualitet. Dermed blir det god plass for myter og feilaktige oppfatninger, som til slutt bli vedtatte sannheter. Og disse sannhetene dominerer mediabildet, i tillegg til at det skaper en del uønskede holdninger bl.a. hos en del kvinner.
Gjest Tigress Skrevet 31. august 2008 #5 Skrevet 31. august 2008 Eg har lyst til å kommentere dette med ujamn kjønsforskning. Det er nok liten tvil om at den kjønsforskninga som har vore gjort til no har konsentrert seg om kvinna, og eg har få problem med å sjå at det kan vere problematisk. Likevel er det påfallande at kvar gong emnet kjem opp i det offentlege, så ser det ut til at menn tek avstand frå det! Eg tenkjer hovudsakleg her på det såkalla mannspanelet, latterleggjort av menn og kvinner. Kvifor tek ikkje menn då i mot moglegheita og forskningspengane og gjer noko med det? Eller Mads Larsen, som skreiv ein glitrande kronikk om synet på mannens seksualitet i juli (eller august?) i fjor, kvifor får han så liten støtte? Er menn redd for å seie at dei blir urett handla? Korleis har dei tenkt å gjere noko med det utan å seie i frå? Anna enn her på KG, meiner eg? Eg reagerer generelt på urett, blant anna når menn generaliserer om kvinner, eller når kvinner generaliserer om menn. Men eg trur det er naivt å tru at kvinner vil slutte å jobbe for privilegier for seg sjølv, også i dei tilfella det går utover menn. For alle kvinner vil det vere ein fordel om alle menn blir definerte som moglege overgriparar. Kvifor? Jau, det er då heilt klart: det aukar sannsynet for at kvinner kjem ut av ein rettssak som vinnarar. Om det synet skal bli meir nyansert, så må menn sjølv protestere, kvinner vil neppe gjere det. Det same gjeld omsorg for born: trur de verkeleg at kvinner vil løfte ein fingar for å endre sedvanen om at kvinna for dagleg omsorg. Kvifor skal ho gjere det? Det set ho i ei meir sårbar stilling ved samlivsbrot, og kvifor skal gjere det? Denne "kampen" må de føre sjølv, men då må de ikkje te dykk som kvinnfolk og hakke på dei som tør å engasjere seg!
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #6 Skrevet 31. august 2008 Hei, Som nicket tilsier er jeg mann. Har lest både bra og dårlige diskusjoner noen måneders tid her nå, og også skrevet noe. Det som slår meg, og det dette innlegget også handler om er hvordan mange kvinner fremstiller og/eller beskriver menn, enten det omhandler andre menn på forumet her eller det dreier seg om generaliseringer av menn. Jeg er faktisk ganske overrasket over at mange kvinner får seg til å uprovosertvære så utrolig frekke, spydige og generelt nedlatende mot menn. Ja, jeg er klar over at det er mange bra oppegående kvinner her, og det syntes på mange innlegg Og jeg er også klar over at det finnes noen menn som også begynner nedlatende innlegg om kvinner her og har full forståelse at man som kvinner da forsvarer seg mot noe slikt. Men likevel så fremstår "problemet" likevel ganske klart, og jeg gjør meg noen tanker om diverse årsaksforklaringer. Er det feminismen og likestillingen som har ført til dette? Evt. svært mange dårlige erfaringer med menn? Jeg mener på min side at grunnen muligens henger sammen med noe jeg sikkert har beskrevet her inne før. Det er som kjent svært populært å utelukkende fremstille menn som potensielle sexmonstre og overgripere i media. Fokuset har tidligere vært greit nok da menn var de som var mest representert på den negative statistikken, men det er jo likevel kun de færreste menn som noen gang kommer til å voldta, som noen gang kommer til å begå vold eller annen kriminalitet som går utover kvinner. Likevel ser det altså ut til at alle menn må stå til ansvar for det fåtallet av oss har begått, akkurat som en moderne gapestokk. Denne tankegangen "ekstrapoleres" så til befolkningen generelt, der den stadig og og økende grad har fått fotfeste, for nå er det ingen som løfter en finger lenger om en kvinne omtaler menn generelt negativt. For vi er jo bare potensieller overgripere uansett. Er situasjonen omvendt vil det ganskje kjapt hagle med skjellsord som "mannssjåvinist", "gammeldagse svin" eller andre lite bra karakteristikker. Selv om det kanskje bare skjedde i forsvar. Hva er andres synspunkter på dette? Er det også på høy tid at noen kvinner også går i seg selv og forsøker å grave frem et snev av respekt for det annet kjønn, slik menn nå har måttet gjøre i en årrekke? For min egen del bygger der på egne erfaringer. Først lover dere (og det gjelder mange) gull og grønne skoger for så å kaste alt over bord om man SNAKKER med en annen mann. Hva faen er det for sprøyt!
Gjest *Mim* Skrevet 31. august 2008 #7 Skrevet 31. august 2008 Hva er det egentlig du spør om? Jeg pleier sjelden å si at menn er sånn eller sånn (unntatt at de er deilige, da ). Det kommer av at jeg selv misliker å bli fortalt hva slags humor, sexlyst, meninger og lyster jeg har på grunn av at jeg er jente.
Gjest En annen mann Skrevet 31. august 2008 #8 Skrevet 31. august 2008 De menn som får respekt får det fordi de oppfører seg på en slik måte at de får respekt. Andre som oppfører seg puslete får vel deretter da... Det at "menn" begynner med årsaksforklaringer og beveger seg i retning feminisme og...hva heter han andre her på forumet; "Jon-Are mvh feminist"? Dersom det er for mange weirdos av menn i et forum og alle er myke feminister sier det seg selv at de møter motbør. Hvem er det som har definisjonsretten på hva en "myk feminist" er? Du? Andre kvinner? Og hva er det som er så galt med at menn ser etter årsaksforklaringer? Det her feminister gjort i en årrekke, og jeg ser ikke noe galt i at menn etterhvert nå begynner å gjøre det samme. Jeg ville vent meg til det uten å måtte komme med nedlatenheter mot menn.
Gjest En annen mann Skrevet 31. august 2008 #9 Skrevet 31. august 2008 Eg har lyst til å kommentere dette med ujamn kjønsforskning. Det er nok liten tvil om at den kjønsforskninga som har vore gjort til no har konsentrert seg om kvinna, og eg har få problem med å sjå at det kan vere problematisk. Likevel er det påfallande at kvar gong emnet kjem opp i det offentlege, så ser det ut til at menn tek avstand frå det! Eg tenkjer hovudsakleg her på det såkalla mannspanelet, latterleggjort av menn og kvinner. Kvifor tek ikkje menn då i mot moglegheita og forskningspengane og gjer noko med det? Eller Mads Larsen, som skreiv ein glitrande kronikk om synet på mannens seksualitet i juli (eller august?) i fjor, kvifor får han så liten støtte? Er menn redd for å seie at dei blir urett handla? Korleis har dei tenkt å gjere noko med det utan å seie i frå? Anna enn her på KG, meiner eg? Jeg mener du tar litt feil her. Jeg er langt på vei enig i at det slett ikke er vanlig at menn har kommet "skikkelig" til med mannsforskning ennå, det er jo et relativt nytt fenomen i forhold til kvinneforskning. Man har pekt på flere grunner, blant annet er det desverre ikke ennå like interessant med mannsforskning og man lider derfor av begrenset budsjett. Likevel finnes det initiativ, og det er mitt og mandre andres håp og tro at man kommer i gang etterhvert. Om man f. eks googler mannsforskning så for man nok opp en del færre treffe enn tilsvarende for kvinneforskning, men man finner altså resultater. Eg reagerer generelt på urett, blant anna når menn generaliserer om kvinner, eller når kvinner generaliserer om menn. Men eg trur det er naivt å tru at kvinner vil slutte å jobbe for privilegier for seg sjølv, også i dei tilfella det går utover menn. For alle kvinner vil det vere ein fordel om alle menn blir definerte som moglege overgriparar. Kvifor? Jau, det er då heilt klart: det aukar sannsynet for at kvinner kjem ut av ein rettssak som vinnarar. Om det synet skal bli meir nyansert, så må menn sjølv protestere, kvinner vil neppe gjere det. Det same gjeld omsorg for born: trur de verkeleg at kvinner vil løfte ein fingar for å endre sedvanen om at kvinna for dagleg omsorg. Kvifor skal ho gjere det? Det set ho i ei meir sårbar stilling ved samlivsbrot, og kvifor skal gjere det? Denne "kampen" må de føre sjølv, men då må de ikkje te dykk som kvinnfolk og hakke på dei som tør å engasjere seg! Det er jo selvsagt trist å se at du mener at kvinner da ikke er interessert i likestilling for menn, på samme måte som mange menn har engasjert seg i likestilling for kvinner. Det finnes jo mannlige feminister også, men jeg har til gode å se kvinner som engasjerer seg aktivt for reell likestilling (altså likestilling som ikke kun dreier seg om å skaffe kvinner fordeler), og er som sådan enig i at menn da må gjøre jobben selv. Men det gjør vi jo i stor grad, du trakk jo selv frem Mads Larsen, og det finnes også en håndfull andre. Han fikk nok ikke den støtten han hadde håpet på, men det henger nok sammen med at mannsforskning fortsatt befinner seg i en tidlig fase som jeg nevnte tidligere i dette innlegget. For øvrig er det ingen seriøse "maskulinister" som hakker på de menn som tør å engasjere seg. Men jeg er enig i at det er trist at det finnes menn som gjør det, og min personlinge mening om dem er nok at de ikke har "våknet" opp ennå. De ser kanskje ikke de holdningene som en del kvinner har til menn generelt i dag, og sannsynligvis har det også noe med alder å gjøre.
Gjest En annen mann Skrevet 31. august 2008 #10 Skrevet 31. august 2008 For min egen del bygger der på egne erfaringer. Først lover dere (og det gjelder mange) gull og grønne skoger for så å kaste alt over bord om man SNAKKER med en annen mann. Hva faen er det for sprøyt! Det er jo selvsagt trist at du har de erfaringene med de menn du har vært involvert med, men alle menn er faktisk ikke slik. Og det er poenget med startinnlegget.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #11 Skrevet 31. august 2008 Det er jo selvsagt trist at du har de erfaringene med de menn du har vært involvert med, men alle menn er faktisk ikke slik. Og det er poenget med startinnlegget. Men det interessante er jo at dette er såkalte "myke menn" som forstår kvinner så godt, og som har flere kvinnelige venner enn mannlige.
Gjest En annen mann Skrevet 31. august 2008 #12 Skrevet 31. august 2008 Men det interessante er jo at dette er såkalte "myke menn" som forstår kvinner så godt, og som har flere kvinnelige venner enn mannlige. Det kan jo tenkes at denne definisjonen er noe mangelfull? For desverre er det jo slik at en del menn deles inn i båser av kvinner som er tiltenkt rollen å si noe om hvordan mannen er. Faren er jo at man risikerer å miste opp en del nyanser og ting som ikke passer, som man alltid vil gjøre når man skal kategorisere. Det å unngå å bli kategorisert, bli satt i bås med stempel i panna er jo det feministene innledningsvis ønsket å oppnå for kvinner; man ønsket først og fremst å bli betraktet som menneske med en unik kombinasjon av personlighetstrekk, og nå er det flere og flere menn som ønsker det samme.
Gjest Tigress Skrevet 31. august 2008 #13 Skrevet 31. august 2008 Til "en annen mann": vi er heilt samde i det vi skriv.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #14 Skrevet 31. august 2008 Statistisk sett har mennesker med lavere utdanning mer fordommer enn mennesker med høyere utdanning. Statistisk sett forekommer det flere mennesker med lavere utdanning på slike fora som dette. Den logiske konklusjonen er derfor at, statistisk sett, så er denne type forum ikke er det beste utgangspunktet for å studere kvinners holdninger til menn. Holdningen til menn som ofte forekommer her ikke møter jeg ikke noen plass ellers i mitt mnormale omgangsmiljø, utenom noen få unntak. Disse unntakene representerer da jenter som vi andre ofte tar med en liten klype salt og som ofte har en tendens til å overdramatisere generellt sett også. Jeg mener nå ikke å selv virke generaliserende og snakker KUN ut i fra rent generelle statististiske tall. Jeg vil bare påpeke at man må ta i betraktning utvalget sitt når man observerer ting som dette, og at utvalget kanskje ikke er representativt for samfunnet generellt.
Gjest Tigress Skrevet 31. august 2008 #15 Skrevet 31. august 2008 Sjølvsagt, men det er ikkje dermed sagt at ikkje det er heilt greit å få passet sitt påskrive i ny og ne.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #16 Skrevet 31. august 2008 Jeg synes det er nokså underlig at man tar alt som personlig kritikk nærmest. Dette er et debattforum og det bør være rom for ulike meninger! Selv om jeg løper opp alle 2000 meters toppene i Norge er jeg fortsatt en feminim kvinne som ikke deler ts syn. Det virker utrolig sutrete. Og hva har egentlig forskning innen dette feltet kommet til? At det er synd at menn ikke har livmor, men at de likevel kan opptre som de hadde det....
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #17 Skrevet 31. august 2008 Jeg ønsker ikke å bli sett på som et offer fordi jeg er kvinne, vi er ikke forsvarsløse små skapninger som media ofte vinkler det. Jeg vet ikke hvorfor det genaliseres så mye om kjønnene, for jeg synes det går like mye begge veier. Kanskje hvis noen har en dårlig erfaring så skriker de det ut? Alle vet jo at folk er forskjellige selv om vi har likheter. Skjønner ikke helt at man må dra hverandre ned i søla. Disse innslagene om at kvinner er så fryktelige mot menn er da også veldig generaliserende.
Gjest En annen mann Skrevet 31. august 2008 #18 Skrevet 31. august 2008 Jeg synes det er nokså underlig at man tar alt som personlig kritikk nærmest. Dette er et debattforum og det bør være rom for ulike meninger! Selv om jeg løper opp alle 2000 meters toppene i Norge er jeg fortsatt en feminim kvinne som ikke deler ts syn. Det virker utrolig sutrete. Og hva har egentlig forskning innen dette feltet kommet til? At det er synd at menn ikke har livmor, men at de likevel kan opptre som de hadde det.... Det er ikke snakk om å ta det som personlig kritikk eller ei, men å legge merke til trender, i dette tilfellet negativ fokusering på menn. Ja, det er både ønskelig og bra med meningsutveksling så lenge det skjer på en saklig måte. Jeg er desverre ikke overrasket over at du avfeier åpningsinnlegget som sutring, det er en ganske vanlig hersketeknikk blant kvinner som kanskje føler seg tråkket på. Men det er jo fint du er med å bekrefte det jeg sa innledningsvis, det viser jo bare at problematikken ikke kan avskrives.
Ciara Skrevet 31. august 2008 #19 Skrevet 31. august 2008 Er det også på høy tid at noen kvinner også går i seg selv og forsøker å grave frem et snev av respekt for det annet kjønn, slik menn nå har måttet gjøre i en årrekke? Kvinner som ikke respekterer menn burde absolutt gå i seg selv, ja. Men selv kan jeg vel ikke si at jeg har merket en tendens til at kvinner ikke respekterer menn. Men generelt skal alle respektere alle, uavhengig av kjønn. Jeg mener dette er en strategi feminismen har valgt for å nå sine mål,- uten tanke på hva som er rettferdig eller ikke. Som feminist må jeg si meg uenig, selv om jeg selvsagt ikke kan snakke for mer fundamentalistiske feministiske grupperinger Jeg skjønner ikke hvor det kommer fra, dette at man for å kunne hevde kvinnens rett må tråkke på mannens. Jeg kjenner meg ikke igjen i det. Men igjen, jeg snakker ikke for alle feminister. Men jeg kan ikke si jeg har opplevd dette som en tendens heller.
Gjest bare bea Skrevet 31. august 2008 #20 Skrevet 31. august 2008 Menn er generelt langt mer drittsekker mot kvinner enn omvendt. Mannsåvinisme lever fortsatt i beste velgående. Mange kvinner opplever dette nesten daglig. Jeg har da full forståelse for at det da kan renne over for endel kvinner og de ytrer seg frekt tilbake. Hvorfor skal kvinner oppfordres til å skjerpe seg, fra menn? Jeg ser aldri menn oppfordre menn til å skjerpe seg ovenfor kvinner. Da snakker jeg om den dagligdagse sjåvinismen. Man finner mye av den på internett. Forresten er det åpnbart at trådstarter er her for å fronte menns sak. Og han er ikke fremmed for å framstille kvinner i dårlig lys for å prøve å oppnå dette. Jeg synes det blir alt for gjennomskuelig at han selv har nedlatende tanker om det motsatte kjønn og klarer derfor ikke ta vedkommende seriøst. Da virker heller Jon Are eller hva han heter mer oppriktig. Han stiller faktisk spørsmål om hvorfor menn behandler kvinner dårlig. Noe som er mer typisk enn omvendt. Dette gjør han som eneste mann her inne og det er både trist og tøft på en og samme gang.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå