Gjest småbekymret og sliten mamma Skrevet 31. august 2008 #1 Skrevet 31. august 2008 Vi har en gutt på 3 år som akkurat har begynt i barnehage. Det er første gang i barnehage, men han har tidligere vært i åpen barnehage og hele fjoråret gikk han i barnepark. Fra parken er han vant til andre barn, andre voksne og avlevering/ henting. Han begynte i barnehage nå i august. Vi har ikke hatt noen store problemer med tilvenning og avlevering (et unntak ved en avlevering), og han koser seg veldig i barnehagen! MEN, han har blitt veldig trassig og rasende sint på oss her hjemme etter at han begynte! Han er kjeftete i tonen mot oss hele tiden, og det blir fullstendig drama for den minste ting!! Han har alltid vært en bestmt og litt hissig gutt når noe går han i mot, men ellers en blid og fornøyd gutt som er veldig hyggelig med andre barn og voksne. Han virker helt utkjørt mot slutten av uken, og lørdagene sammen er et mareritt. Vi har snakket med de i barnehagen, og der er det ingen problemer. Han er snill mot andre barn og er med på alle aktiviteter, og han koser seg! Forteller masse hjemme! Er det vanlig at de blir sååå mentalt og fysisk slitne ved barnehagestart at de starter et lite helvete mot oss de kjenner best? Han har også i det siste vært litt kjeftete mot tanten og besteforeldre, noe han tidligere ikke har vært. Han er veldig god språklig og skjønner alt når vi forklarer han om krangling og sinne. Vi forsøker og forklare og snakke sammen, slik at ikke all vår tid sammen skal bli kjefting. Vi står opp litt tidligere og kler på oss i fellesskap slik at det ikke blir så stress for han. Han får også hjelpe til å finne frem sine egne klær kvelden før. Føler vi gjør ting "etter boken" og tar han med på de avgjørelser han kan få være med på. Men skriking og kjefting nekter vi å være med på, og noen ganger blir det bare nok, og han må ta turen inn på rommet! Han skjønner dette og kommer ut etter en stund og sier "unnskyld". Bare en frustrerende situasjon.... Noen som har vært med på det samme ved barnehagestart?
Gjest Gjest_Calvin 1_* Skrevet 31. august 2008 #2 Skrevet 31. august 2008 Heisann. Skjønner godt at det kan virke frustrerende for deg å se en slik forandring på barnet ditt. Virker som dere takler dette fint. Fortsett slik og se at forandringer kommer etterhvert. Om man er målrettet vil du se at det lønner seg:) Ha i tankene at selv om barnet har et godt verbalt språk, kan det likevel ha vansker med å forstå hva dere egentlig mener. Ofte svarer de det de tror vi forventer. De blir spesialister i å tyde ansiktsutrykket vårt samt kropps språket generelt. Barnet ditt er 3 år. Ergo må du tenke at det ikke har nok erfaring til å forklare alt. Lykke til med din lille venn:)
Gjest Gjest_Calvin 1_* Skrevet 31. august 2008 #3 Skrevet 31. august 2008 glemte tilføye at barnet er i forandring hele tiden. Nå med nye utfordringer rundt seg. Du er den som må lose ham vel i hamn igjen ved å være bestemt men kjærlig.
tingeling Skrevet 31. august 2008 #4 Skrevet 31. august 2008 Min gutt var mye mindre enn din når han begynte i barnehage, men han var også fryktelig sliten i begynnelsen. Får gutten din nok søvn? Noe annet som kanskje kan ha innvirkning er om gutten føler at dere liker barnehagen og trives der? Vi har brukt masse tid i barnehagen, leker med de andre barna, snakker med de som jobber der osv. Hvis han straffer dere for at dere leverer han der så kan kanskje noe slikt hjelpe?
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #5 Skrevet 31. august 2008 Jeg syns det høres ut som han er sliten jeg, siden du sier han blir veldig sliten på slutten av uka. Det er ikke så unaturlig om du tenker etter. Han er lenger i barnehagen enn du er på jobb om dagene (eller) , og han er i dialog med mange mennesker i løpet av en dag, som han skal forholde seg til, forstå, kommunisere med. Kanskje dere skulle legge han litt tidligere? Hviler de i barnehagen? Du kan nevne det for dem, hos noen lar de barna hvile om de trenger det selv om barnehagen egentlig ikke har hviletid... Det trenger ikke være så dumt det.. Syns ellers det høres HEEEEELT naturlig ut
Gjest Gjest_mam_* Skrevet 31. august 2008 #6 Skrevet 31. august 2008 Han er heldig, som har en så årvåken mamma. Jeg ville latt han slippe å ha det sånn. jeg tror, for de fleste, er ikke barnehage det beste. Og for mange kan det være direkte skadelig. Har du mulighet til å ha ham hjemme? Klem
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #7 Skrevet 31. august 2008 TS her: Takk for svar! Vi har også kommet frem til at han er sliten om dagen, og at han tar det ut over oss han kjenner best. Vi tror han får nok søvn, fra kl 19 til 07, 12 timer. Og han sover en liten time på dagen lørdag og søndag. I sommer sov han en liten lur hver dag, så det er nok mulig at det er en stor overgang for han. I tillegg har han sluttet med bleier i sommer, så det er jo litt styr rundt det også om dagen. Vi tar oss god tid i barnehagen, og har det ikke spesielt travelt verken ved avlevering eller henting. Han gråter ikke når vi går (bare en gang), så tror ikke han er "furten" over avleveringen! Til deg som lurte på om vi har mulighet til å ha han hjemme: Vi ønsket ikke en diskursjon omkring mulige skadevirkninger av barnehage, så fint hvis du holder deg unna og slipper til de med konstruktive svar på mitt spørsmål Tusen takk! I dag har dagen vært kjempefin!! Turer i solen og masse kos og glede!! Herlig:)
Gjest mamma 2 Skrevet 31. august 2008 #8 Skrevet 31. august 2008 TS her: Takk for svar! Vi har også kommet frem til at han er sliten om dagen, og at han tar det ut over oss han kjenner best. Vi tror han får nok søvn, fra kl 19 til 07, 12 timer. Og han sover en liten time på dagen lørdag og søndag. I sommer sov han en liten lur hver dag, så det er nok mulig at det er en stor overgang for han. I tillegg har han sluttet med bleier i sommer, så det er jo litt styr rundt det også om dagen. Vi tar oss god tid i barnehagen, og har det ikke spesielt travelt verken ved avlevering eller henting. Han gråter ikke når vi går (bare en gang), så tror ikke han er "furten" over avleveringen! Til deg som lurte på om vi har mulighet til å ha han hjemme: Vi ønsket ikke en diskursjon omkring mulige skadevirkninger av barnehage, så fint hvis du holder deg unna og slipper til de med konstruktive svar på mitt spørsmål Tusen takk! I dag har dagen vært kjempefin!! Turer i solen og masse kos og glede!! Herlig:) Jeg mener du kanskje må ta innover deg mulige skadevirkninger av barnehage, sikkert ikke noe galt med barnehagen, MEN det er ikke alle barna som takler å ha så mange mennesker i forholde seg til. Det er sikkert opp mot 20 unger. Når du sier han er sliten så sier du også at barnehagen er "for mye" for han. og husk, han må få lov å være sint, det er noe han trenger utløp for.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #9 Skrevet 31. august 2008 Jeg mener du kanskje må ta innover deg mulige skadevirkninger av barnehage, sikkert ikke noe galt med barnehagen, MEN det er ikke alle barna som takler å ha så mange mennesker i forholde seg til. Det er sikkert opp mot 20 unger. Når du sier han er sliten så sier du også at barnehagen er "for mye" for han. og husk, han må få lov å være sint, det er noe han trenger utløp for. Eh, hun ønsket ikke en diskusjon rundt det å ta han ut av barnehage, og det skjønner jeg veldig godt. Barnehage er stort sett et bra sted å være for barn så lenge det er innenfor rimelighetens grenser med tanke på tid. Jeg ville nok snakket med dem i barnehagen ang å hvile litt i barnehagen som jeg nevnte i det forrige inlegget mitt. Særlig hvis han sov dupp i sommer. Det er jo ikke så lenge siden det. Og kanskje barnehagen har en ordning for dette også? Det er noen av treåringene våre som sover dupp på madrass inne eller i vogn ute en liten time eller noe når de er i barnehagen.. Ja jeg jobber i barnehage og har ikke så mange abrn selv
Gjest mamma 2 Skrevet 1. september 2008 #10 Skrevet 1. september 2008 Eh, hun ønsket ikke en diskusjon rundt det å ta han ut av barnehage, og det skjønner jeg veldig godt. Barnehage er stort sett et bra sted å være for barn så lenge det er innenfor rimelighetens grenser med tanke på tid. Jeg ville nok snakket med dem i barnehagen ang å hvile litt i barnehagen som jeg nevnte i det forrige inlegget mitt. Særlig hvis han sov dupp i sommer. Det er jo ikke så lenge siden det. Og kanskje barnehagen har en ordning for dette også? Det er noen av treåringene våre som sover dupp på madrass inne eller i vogn ute en liten time eller noe når de er i barnehagen.. Ja jeg jobber i barnehage og har ikke så mange abrn selv Ja stort sett et bra sted å være, men det er ikke alle som takler stresset rundt det å ha så mange å forholde seg til/ og å være borte fra foreldrene-trygge rammer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå