Gå til innhold

Styrketrening rygg

Anbefalte innlegg

Skrevet
Begge deler slettet :)

Takk. :)

MAggie! Før du stikker må jeg be deg om en tjeneste. Kan du gå inn på kropp og helse og utdype litt om hva slags trening du gjorde?

Håper du ser dette.

Det var rett og slett bare tung styrketrening for hele ryggen. Man skulle kanskje tro at det bare gjorde det verre, men det funker bra for meg! (Viktig med bra teknikk, da.)

M

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Takk. :)

Håper du ser dette.

Det var rett og slett bare tung styrketrening for hele ryggen. Man skulle kanskje tro at det bare gjorde det verre, men det funker bra for meg! (Viktig med bra teknikk, da.)

M

Håper moderatorene lever med at denne tråden blir liggende her, for det er jo ikke noe annet sted å få kontakt med Maggie :)

1. Var problemet stiv nakke eller annet nakkeproblem?

2. Tung styrketrening gjennom benkpress eller vekter? (vet ikke å mye om dette)

3. Teknikktips? Apparat-tips?

Tusen takk :)

Og takk til moderatorene for at de ikke flytter denne tråden til et sted Maggie ikke ser den :)

Skrevet
1. Var problemet stiv nakke eller annet nakkeproblem?

Denne gangen var det mest stiv nakke. Har i tillegg hatt en skiveutglidning der, så jeg må ta hensyn til det i treningen, men nå var det mest at hele området (nakke, skuldre, mellom skuldre) var stivt og vond.

2. Tung styrketrening gjennom benkpress eller vekter? (vet ikke å mye om dette)

Benkpress er bare en av mange øvelser. Men jeg trener med vekter i treningsstudio, ja. Men når det er sagt har jeg gjort mye i forkant for å forebygge og avhjelpe, jeg tror det at det gikk så fort over nå var at jeg har jobbet så mye med det på andre måter. Jeg kan si litt (*kremt*) om det først:

"Jeg heter Maggie og jeg er stressa"

Det viktigste har vært å innse at jeg er stressa (jeg føler meg nemlig ikke stressa, men det er viktig for meg at ting skjer fort - helst i går - og når jeg satte meg ned og godtok å se etter, skjønte jeg at kroppen var stressa selv om hjernen ikke var det). Stiv nakke kommer veldig ofte av stress, og det er visstnok veldig typisk for kvinner å ha vondt mellom skulderbladene (også forplanter det seg op i nakken, og så i hodet). Jeg hadde faktisk gått med det så lenge at jeg ikke la merke til at jeg hadde vondt - jeg bare merket at jeg fikk vondt i hodet, ble sliten og irritabel. Jeg tror stressplager er så vanlig for oss nå om dagen at det nesten forventes at sånn skal det være. Men det skal det ikke!! :)

Bevissthet

Jeg begynte altså aller først med å PUSTE. Jeg vet hvordan man skal det (dyyypt ned i magen, sakte), etter å ha drevet med yoga og meditasjon (anbefales forresten, hvis det er vanskelig å stresse ned på egen hånd), men glemmer det helt når jeg er i få-ting-gjort-modus. Jeg skrev ned "PUST for faen!!!" på hånda med tusj så jeg skulle huske det. :ler:

Jeg tvang hodet mitt til å registrere når jeg stressa, og hvordan det føltes når jeg ikke var det. Jeg tenkte mye på hvor kjipt det er når jeg stresser, jeg føler at jeg puster oppi brystet og ikke i magen, pulsen går skithøyt, og jeg blir sur for ingenting. Når jeg stresset hele dagen ble alt et ork, fordi jeg følte at jeg gikk glipp av alt det ikke ikke rakk, hvis du skjønner. ;) Det reduserte livskvaliteten min rett og slett, og selv om det kan være en klisjé så er det slik.

Vi må tørre å ta hensyn til oss selv...

Jeg innførte gå-sakte-aksjon på jobb, og nektet å gjøre noe som ikke var livsviktig, fortere enn at jeg klarte å holde pulsen på normalt nivå og uten å puste dypt og rolig. (Jeg er kanskje litt "spesiell" på en for mane ufordelaktig måte, men jeg er veldig lite opptatt av at jeg er det, og da kan man gjøre sånne ting. ;))

Massasje

Også det fine: massasje. Jeg tror ikke jeg kunne blitt såpass bra som jeg er nå uten jevnlig massasje. Når man har gått med stram muskulatur i mange år, hjelper det ikke bare å forebygge, man må ofte løse opp det som allerede er der (selv om nedstressing på sikt vil føre til at det løsner - men det tar tid). Jeg bruker samboeren, ellers finnes det massasjeterapeuter og sånt tror jeg. Aromaterapi går jo an, men de færreste har råd til det særlig ofte. En jeg kjenner har rett og slett kjøpt inn noen tennisballer som hun legger seg oppå og ruller frem og tilbake, så ryggen blir massert. Man får være litt kreativ.

Bevegelse

Det er kjempeviktig at ryggen er i bevegelse mest mulig hver dag. Gå turer i skogen hvis du har mulighet, jogg, hva som helst, bare få muskulaturen i rygg og nakke til å bevege seg. På treningsstudioet mitt har vi en helt genial maskin som også blir brukt i behandling hos fysio o.l. Jeg vet ikke hva den heter, men jeg kan jo prøve å finne det ut. Den er virkelig helt fantastisk. Med forbeholdd om at du har stressnakke som kommer fra skuldrene.

Også tøying. Det har hjulpet meg MYE. Det er viktig å være helt oppvarmet, så man kan strekke skikkelig. Søk på nett etter ulike måter å strekke musklene på. Det var faktisk dette som gjorde "gjennombruddet" for min del. Men sammen med alle de andre tingene.

3. Teknikktips? Apparat-tips?

Trener du på senter? Jeg bruker nesten aldri apparater, jeg trener med frivekter. Enarms hantelroing (søk for å finne beskrivelse/illustrasjon), markløft og chins er øvelser jeg bruker for ryggen. Det høres egentlig litt merkverdig ut at det skal hjelpe, men jeg mistenker at spesielt hantelroinga gjør at muskulaturen mellom skuldrene strekkes ut når jeg holder vektmanualen i nedre posisjon. Dette er sikkert forvirrende hvis du ikke er kjent med vekttrening, men prøv å søk eller si ifra så kan jeg prøve å forklare.

Tusen takk :)

Dette ble jo et forferdelig langt svar - sorry. Men jeg blir så engasjert i dette, for jeg vet hva det har å si å få hjelp. Det er også veldig "enkle" tips, men det er viktig å ta dem på alvor og virkelig jobbe med det, for da er jeg ganske sikker på at det vil hjelpe. I tillegg til dette over bør du finne ut hva som er årsaken til akkurat dine plager, hvis det ikke (evnt bare) er stressrelatert. Sitter du mye foran pcn f.eks., er sitteplassen din justert så den passer kroppen din, osv.

Nå kan det hende dette ble skivebom siden du først spurte om jeg var plaget med stiv nakke eller med noe annet. Det kan jo bety at du ikke er plaget med stivhet men med noe annet - hvis det er noe annet kan du jo forklare litt, så kan jeg se om jeg har noen tips som har funket for meg. Jeg har hatt mye plager med rygg, så det skal vi ikke se bort ifra.

M

Skrevet
På treningsstudioet mitt har vi en helt genial maskin som også blir brukt i behandling hos fysio o.l. Jeg vet ikke hva den heter, men jeg kan jo prøve å finne det ut. Den er virkelig helt fantastisk. Med forbeholdd om at du har stressnakke som kommer fra skuldrene.

Tuuuuuuuuuuuuusen takk for et utrolig bra svar!!! Ja, jeg vil gjerne vite hva denne maskinen heter! Har stiv nakke og låsning ved/under skulderbladene etter en skiveutglidning for noen år siden. Spenner jeg armen på den siden hvor jeg har låsningen, så kjenner jeg hvor stramt det er ved skulderbladene spesielt. Legger jeg hodet på skakke (begge sider) er det både stramt og "knirker"...

Tør ikke trene hardt av redsel for¨å skade prolapsområdet ytterligere.

Skrevet

skivetutglidning i nakken, forresten. Samme som deg, sikkert. Området blir fortsatt betent iblant og dermed vondt.

Skrevet
Tuuuuuuuuuuuuusen takk for et utrolig bra svar!!! Ja, jeg vil gjerne vite hva denne maskinen heter! Har stiv nakke og låsning ved/under skulderbladene etter en skiveutglidning for noen år siden. Spenner jeg armen på den siden hvor jeg har låsningen, så kjenner jeg hvor stramt det er ved skulderbladene spesielt. Legger jeg hodet på skakke (begge sider) er det både stramt og "knirker"...

Tør ikke trene hardt av redsel for¨å skade prolapsområdet ytterligere.

Bare hyggelig!

Jeg finner ikke maskina på nettet, dessverre. Skal se om det står navn på den når jeg er på trening i kveld, men jeg tror ikke det. Den går ihvertfall ut på å sitte på et sete med ansiktet mot maskina. Håndtakene er to ringer som du holder i, og roterer rundt til og fra deg i en sirkel. Så kan du stille inn mer eller mindre belastning.

Høres ut som om vi har ganske lik problematikk. Jeg har hatt mye nytte av kiropraktor, det har hjulpet veldig bra for å kunne "begynne på begynnelsen", siden det ikke er lurt å trene så lenge ryggraden ikke står i riktig stilling (da jeg hadde utglidning måtte jeg dit for i det hele tatt å kunne gå - hvordan ble du bedre av det?). Men, det hele handler jo om å finne ut hvorfor man har fått det, hvis ikke får man det igjen og igjen. Det er her denne stress-greia mi kommer inn, i tillegg til å være ekstremt nøye på riktig teknikk både på trening og ellers. Riktig sittestilling, riktig løftestilling, SI NEI til å bære det pianoet selv om noen trenger hjelp... Prøv å finn ut hva du tror det er.

Når det gjelder vridninger og utglidninger, bør du styrke den "lille" muskulaturen som ligger inntil ryggraden. Det betyr ikke tung vekttrening på studio, men øvelser som du kan gjøre hjemme. Jeg har en fitnessball som er ganske genial. Jeg sitter på den og gjør øvelser på den - veldig bra. Det er viktig å "pakke inn" ryggraden for at alt skal sitte på plass. (Øvelsene er slike typiske "fysioterapiøvelser" og det finnes mange forslag på nett.) Hvis du skaffer deg en slik ball har jeg en spesiell, enkel øvelse som jeg synes funker ekstra godt på ryggen.

I tillegg kan det være en idé å skaffe seg en type sko som kalles MBT. De fungerer på samme måte som øvelsene over, de støtter denne muskulaturen som ligger inntil ryggraden,ved at de er ustabile og du må derfor jobbe med å stabilisere kroppen selv. Spesielt bra hvis du går mye på hardt gulv. Jeg klarer meg ikke en dag på jobb uten dem - da får jeg skikkelig vondt i ryggen. Nå har jeg problemer med korsryggen også, men jeg vil tro at det har innvirkning på hele ryggen.

Skrevet
Hei,

Er det en terapimaster , som nå heter redcord du har brukt?

Nei, det er ikke den.

Det er et apparat, som en sykkel omtrent, bare at du sykler med armene og ikke beina...

Skrevet

Nå fant jeg den på nett. Den heter Work grind-up, og den hos oss kommer fra Sapilo fitness equipment, et italiensk firma. (www.sapilo.com)

Det står ingenting om priser der, men tipper den er ganske dyr (den er så nyttig at jeg faktisk kunne tenkt meg å hatt den hjemme selv, som forebyggende og akutthjelp). Men det er jo kanskje mulig at treningssenteret enten har den eller kan ta den inn?

Nå kan jeg visst ikke legge inn bilde her som gjest, men hvis du går inn på siden og klikker:

> Products (meny på toppen)

> Professional (meny på toppen, under products)

> Grind up (venstre meny)

... så er det den som er avbildet der.

(Jeg fikk meg forresten en smell på trening nå akkurat, og bedriver krisehjelp i heimen. :fnise: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...