Gjest StoreSky Skrevet 31. august 2008 #1 Skrevet 31. august 2008 Han skal invitere forelder, søster m/kjæreste, noen veldig nære venner, og noen familie som bor i Østerike men som han er veldig glad i. Jeg: foreldre (pappa m/kjæreste) søster m/samboer, besteforeldre, min forlover, muligens en tante m/hennes barn. Tilsammen ca. 25 stykker til "alt". (er i utlandet, så skal ha egen fest for alle i Norge/Sverige) Problemet er at min mor er alkoholiker og kan oppføre seg rett og slett ganske stygt mot andre. (se i dagbok tiden slutten av juli/begynnelsen av august for detaljer) Min bestefar drikker også for mye og er en hissigpropp- mot andre som han finner ut han misliker. (feks mot min pappa før mine foreldre ble skilt, mot min onkel sin kjæreste gjennom mange år, og min onkels nåværende kjæreste. Antaglig èn av grunnene til at han holder seg unna til tider) Ikke har jeg så stor familie heller, og synes det blir litt stusslig å ikke ha besteforeldre med, de har jeg mange gode minner om og de kommer ikke til å leve sååå lenger heller. Mot MEG har de aldri oppført seg ille. Men mot andre som kommer... Min mamma: hun har oppført seg ille mot alle i blandt, kommer ann på humør og hvem som er hennes "dille" for tiden. Min tante drikker vel også for mye... Og egentlig vil jeg heller invitere hennes barn uten henne!! Har mer kontakt (men lite) enn hun. Hvis alle var normale kunne jeg tenkt med å invitere alle de overnevnte, tante, onkel, deres barn, besteforeldre, etc. Jeg er jo glad i de og vil gjerne dele denne dagen med de. Jeg innbilder meg at mine besteforeldre vil oppføre seg, for å opprettholde fasaden. Min mor/tante er jeg ikke sikker på. Jeg regner med at ikke noe vil skje, men man vet liksom ikke. TROR at pga min kjærestes familie så vil alle holde fasaden. Forøvrig skal alle bo hver for seg (hotell), noen skal bo sammen, men bare de jeg vet kan oppføre seg. Innspill?
Jigva Skrevet 31. august 2008 #2 Skrevet 31. august 2008 Hva med å sette restriksjoner på alkoholen. At dere bare serverer en viss mengde vin til hver person. 1 glass hvitvin til forretten 1 glass rødvin til hovedretten og 1 glass med noe sterkere til kaffen.. eventuelt en mild før-drink.. Siden det tydeligvis er alkoholen som gjør slektningene dine slik så kan det jo være en ide.
Fluffie Skrevet 31. august 2008 #3 Skrevet 31. august 2008 Jeg tror ogsaa at det kunne vaere lurt med aa begrense alkoholen slik at man ikke drikker seg snydens. Man maa vel ikke saa absolutt ha saa mye alkohol i et bryllup?
Jade Skrevet 31. august 2008 #4 Skrevet 31. august 2008 Hvis jeg hadde vært deg, så hadde jeg hatt et alkoholfritt selskap. Det er såpass mange som har problemer med alkohol blant gjestene. Uansett så bør alkoholikere og overstadig berusede gjester nektes alkoholservering. Jeg ville ikke nølt med å kaste ut gjester som lager kvalm. De kan gjerne advares på forhånd, slik at de holder seg mer på matta.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #5 Skrevet 31. august 2008 Vi gjorde som forslagene her. Vi har også en del i familien som har problemer med alkohol, og ble nøtt til å begrense det slik. Man kan videre servere portvin/champagne til kakene om man ønsker noe mer ut over kvelden. Det er klart noen blir sikkert missfornøyde med så lite alkohol. Pappa ble det hos oss, fordi dette var mot all tradisjon på den siden av familien. Men han respekterte at det var slik vi ønsket det. Jeg ønsket ikke å måtte gå å bekymre meg for at noen skal drikke for mye og bli ufine. Vi ble også enige om med hun som har mest problemer at hun skulle kjøre den kvelden, slik at hun gikk med på å ikke drikke i det hele tatt. Dette respekterte hun helt og syntes egentlig var en god ide selv også. Hun kjørte da besteforeldrene mine hjem noe tidlig (bestefar er alkoholiker) slik at vi kunne feste litt mer ut over kvelden og det ble litt mer fri flyt, men fremdlses ikke med annet enn vin og øl.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #6 Skrevet 31. august 2008 Begrensing av alkohol "går kun utover" de andre gejstene. Alkoholikere finner andre måter å få seg alkohol på, f.eks. i form av medbrakt.
Jade Skrevet 31. august 2008 #7 Skrevet 31. august 2008 (endret) Hva går mest utover gjestene? At de ikke kan drikke? Eller at 4-5 personer lager kvalm og ødelegger hele festen? Hvis det er helt uaktuelt å gå i bryllup uten å drikke, så får de takke nei, da, og kanskje vurdere om de har et alkoholproblem. Det går jo an å forklare situasjonen til de som spør. Hvis disse personene drikker seg full uansett (fra medbrakt), så får de heller forlate festen. Endret 31. august 2008 av Jade
Gjest StoreSky Skrevet 31. august 2008 #8 Skrevet 31. august 2008 Hvis vi får det stedet vi ønsker så er det i en restaurant. De har bar... Vi tenkte ikke uansett betale fult og helt for andres fyll, men normal menge til maten, champagne til velkomst og kaffe avec. Thats it. Og ja, tenker vi instruerer stedet om at noen ikke bør få for mye - problemet er at iaf min mor sikkert bare putter ekstra i vesken om hun mistenker restriksjoner. Og/eller drikker mye på forhånd! Jeg kommer til å gi tydelig beskjed om at de har å oppføre seg! Ber om at de iaf for denne ene kvelden oppfører seg som siviliserte mennesker. Så kan de krangle og lage bråk hjemme. Og aksepterer de det ikke så får de holde seg hjemme. Eller diskret bli sendt ut av lokalet... MEN! Min bestefar, mor og eventuell tante er potensielle bråkmakere edru også. Derfor jeg vurderer ikke invitere tante i det hele tatt. Min søster foreslo å ikke invitere besteforeldre heller... Men samtidig vil jeg gjerne dele dagen med de. Nå kjenner jo ikke dere min familie. Men er bare så redd for at de skal lage bråk. Men mest sannsynlig så holder de seg på matta i hensyn til å holde fasaden, det er de som regel flinke til.
lillesky Skrevet 31. august 2008 #9 Skrevet 31. august 2008 Begrensing av alkohol "går kun utover" de andre gejstene. Alkoholikere finner andre måter å få seg alkohol på, f.eks. i form av medbrakt.Helt enig. Sånn er det, og det har jeg også sett. Enten har de med seg, eller de drikker seg opp på forhånd.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #10 Skrevet 31. august 2008 Helt enig. Sånn er det, og det har jeg også sett. Enten har de med seg, eller de drikker seg opp på forhånd. Nemlig, og derfor irriterer deg megfaktisk at enkelte (ikke Storesky) bruker det som argument for å ikke bruke penger på alkohol i bryllupet sitt. Storesky: På en måte så leser jeg at du har et godt forhold til disse folkene også. Kunne det vært mulig å ta en prat med dem og fortelle dem om dine føleleser rundt dette?
Gjest StoreSky Skrevet 15. september 2008 #11 Skrevet 15. september 2008 Kommer til å fortelle de ja absolutt! Men akkurat nå er jeg ikke forlovet så...ja, ikke en aktuell problemstilling akkurat nå. ps. vi er kjærester og slt, men litt knute på tråden de siste ukene. Har ordnet opp igjen, og regner med å bli forlovet igjen ved en passende anledning. Kalde føtter, panikk og avstand er ikke en bra kombinasjon!
tingeling Skrevet 15. september 2008 #12 Skrevet 15. september 2008 Hva med å ha en flott bryllupslunsj i stedet? Da er det ikke naturlig med så mye alkohol, og dere kan feks planlegge avreise til bryllupsreise litt senere på dagen slik at man må avslutte innen rimelig tid. Så rekker ingen å komme i kranglehumør Vi har ikke alkoholproblemer i familien i form av alkoholikere, men jeg orker ikke foreldrene mine når de drikker. Dessuten har vi barn som skulle være med under måltidet. Løsningen ble en tre-retters lunsj rett etter vielsen, siden fotografering av hele familien og så dro vi på hotellet noen timer før vi hadde vennefest om kvelden. Litt sure foreldre, men en helt super fest om kvelden siden vi kun hadde gjester i vår egen alder og veldig lite formalitet omkring det hele.
Gjest StoreSky Skrevet 16. september 2008 #13 Skrevet 16. september 2008 Veldig godt innspill tingeling! Bortsett fra at vi er i utlandet, kan være litt leit å reise langt for at bryllupet er "over" rett etter vielse/lunsj... Men absolutt noe å tenke over!
Chianty Skrevet 16. september 2008 #14 Skrevet 16. september 2008 Vi har samme problemet. Siden vi har alkoholikkerer i vår familie,valgte vi å ha alkoholfritt bryllup. Det gikk veldig fint til vi kom til di sene kveldstimer.- de som hadde da problemer med å ikke drikke, hadde tatt med seg drikke selv. Siden det var tenåringer i brullypet,valgte vi å henvise folkene som drakk, bort fra vår brullyps fest! Ble mye dritt ord rundt dette etterpå, men det var verd det. VI fikk det brullypet vi ville ha & Ønsket
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #15 Skrevet 16. september 2008 Han skal invitere forelder, søster m/kjæreste, noen veldig nære venner, og noen familie som bor i Østerike men som han er veldig glad i. Jeg: foreldre (pappa m/kjæreste) søster m/samboer, besteforeldre, min forlover, muligens en tante m/hennes barn. Tilsammen ca. 25 stykker til "alt". (er i utlandet, så skal ha egen fest for alle i Norge/Sverige) Problemet er at min mor er alkoholiker og kan oppføre seg rett og slett ganske stygt mot andre. (se i dagbok tiden slutten av juli/begynnelsen av august for detaljer) Min bestefar drikker også for mye og er en hissigpropp- mot andre som han finner ut han misliker. (feks mot min pappa før mine foreldre ble skilt, mot min onkel sin kjæreste gjennom mange år, og min onkels nåværende kjæreste. Antaglig èn av grunnene til at han holder seg unna til tider) Ikke har jeg så stor familie heller, og synes det blir litt stusslig å ikke ha besteforeldre med, de har jeg mange gode minner om og de kommer ikke til å leve sååå lenger heller. Mot MEG har de aldri oppført seg ille. Men mot andre som kommer... Min mamma: hun har oppført seg ille mot alle i blandt, kommer ann på humør og hvem som er hennes "dille" for tiden. Min tante drikker vel også for mye... Og egentlig vil jeg heller invitere hennes barn uten henne!! Har mer kontakt (men lite) enn hun. Hvis alle var normale kunne jeg tenkt med å invitere alle de overnevnte, tante, onkel, deres barn, besteforeldre, etc. Jeg er jo glad i de og vil gjerne dele denne dagen med de. Jeg innbilder meg at mine besteforeldre vil oppføre seg, for å opprettholde fasaden. Min mor/tante er jeg ikke sikker på. Jeg regner med at ikke noe vil skje, men man vet liksom ikke. TROR at pga min kjærestes familie så vil alle holde fasaden. Forøvrig skal alle bo hver for seg (hotell), noen skal bo sammen, men bare de jeg vet kan oppføre seg. Innspill? Når folk har problemer med alkohol, så kan du ta en samtale med de to som har problemer med dt. Dere er invitert,men min erfaring igjennom mange år er at dere skaper uhygge under rus. Dere er invitert,men på en betingelse. Og det er at under middag/kaffe og så lenge festen varer, så krever jeg at dere er edru. Jeg har ikke tenkt å få ødelagt dagen pga deres alkoholbruk. dere velger selv om dere vil takke ja eller nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå