Gå til innhold

Studenter, hvor mye bruker dere på mat per mnd?

Anbefalte innlegg

Gjest Havbris
Skrevet

Vil gjerne også høre tall fra de som har barn og studerer... ;) (Jeg har to)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Anomym_*
Skrevet

Jeg bruker VELDIG LITE penger på mat - jeg finner alltid de billigste løsningene, og spiser gjerne samme maten i flere dager (en gang spiste jeg fiskekaker i 3 uker i strekk!)

Jeg bruker under 100,- på mat i uka, så jeg vil vel tro at jeg bruker kanskje rundt 500,- i måneden på mat...

Skrevet (endret)

Vi er to og bruker ca. 5000 kr i måneden på mat. Da kjøper vi masse grønnsaker og frukt, ferskt brød hver dag og ellers alt annet vi har lyst på. Kjøper aldri billigprodukter, men hender selvsagt at noen ting vi bruker mye er på salg - da kjøper vi inn mer og putter i fryseren.

Passer på å handle alt annet enn frukt/grønnsaker/brød kun en gang i uka, ellers kunne vi lett kommet over denne summen.

Endret av Snorkefrøken
Skrevet (endret)

.

Endret av thapara
Skrevet

Nå studerer jeg ikke lenger, men det er ikke lenge siden. Fra rundt 1500 de første par årene til 2500 de siste. Orket ikke knipe på matpengene mer.

Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Har jeg aldri satt meg ned og regnet på, men mistenker at det er endel.. Skikkelig mat kommer høyt opp på prioriteringslista for å si det sånn! Kanskje jeg skal følge med nå i september måned og se :)

Skrevet

For meg alene brukte jeg nok i gjennomsnitt ca. 1500kr i maaneden paa mat, noen ganger mer, andre ganger mindre avhengig av oekonomien min. Spiste relativt sunt stort sett og.

Gjest Gjest_lille_meg_*
Skrevet

Kanskje rundt 1400-1500?

Jeg prøver å kjøpe billig, men jeg orker ikke spise "søppel" eller veldig ensidig bare for å spare penger. I motsetning til en annen som svarte her kunne jeg f eks aldri spist fiskekaker hver dag i 3 uker! Tror det er verdt å prioritere skikkelig god og sunn mat, det gir helsegevinster.

Skrevet
VKjøper aldri billigprodukter, men hender selvsagt at noen ting vi bruker mye er på salg - da kjøper vi inn mer og putter i fryseren.

Hvorfor kjøper du ikke billigprodukter?

Skrevet
Jeg bruker VELDIG LITE penger på mat - jeg finner alltid de billigste løsningene, og spiser gjerne samme maten i flere dager (en gang spiste jeg fiskekaker i 3 uker i strekk!)

Jeg bruker under 100,- på mat i uka, så jeg vil vel tro at jeg bruker kanskje rundt 500,- i måneden på mat...

Oj, så lite penger har jeg aldri brukt. God mat er viktig for meg, og selv om man må tenke på økonomien, kutter jeg heller ned på andre ting. Jeg kan ikke tro at man må ha det så tøft som student at man må spise fiskekaker i tre uker hvis man ikke vil (altså, hvis man ikke bor svindyrt, reiser, drikker mye osv).

Skrevet

Vi bruker rundt 2000 hver på mat og husholdningsartikler (ting som kjøpes i matbutikken). Da spiser vi sunt og variert, men kan sjelden unne oss biff eller annet veldig dyrt kjøtt. Går mye i kylling, kjøttdeig og frossen fisk med grønnsaker eller poteter til. Synes det er viktig å spise godt, men velger bevisst veldig billig mat et par ganger i uken, som grøt, suppe eller pasta.

Skrevet

100 kr pr uke?! kom ned på jorden eller forklar hva du spiser i løpet av en uke.

i 1984 prøvde jeg å leve for 200 kr pr uke, og det gikk ikke da - og går nok ikke nå heller - hvis man ikke har noen som spanderer, har kjøkkenhage og fiskestang. Eller har seriøse spiseforstyrrelser.

1500 kr pr mnd (butikkpris) er trolig nedre kant av hva som er mulig i Norge med et noenlunde sunt kosthold

Skrevet
Hvorfor kjøper du ikke billigprodukter?

Har bare ikke sansen :sjenert: De sunnere variantene av ting koster som regel mer, og tror man får det man betaler for.

Skrevet
Har bare ikke sansen :sjenert: De sunnere variantene av ting koster som regel mer, og tror man får det man betaler for.

Njaaa, ikke helt enig der. Man kan faktisk tjene mye på å kjøpe billigproduketer - men det spørs HVA man kjøper. Potetgull er nok like usunt uansett hvilken produsent det kommer fra :ler:

Jobbet selv i butikk i en periode, og har sett at dette er en relativt vanlig holdning. Litt dyrere oppfattes som litt bedre. Ofte er det slik, ofte ikke. For eksempel er ting som frosne fiskefileter, rosiner, frukt og grønnsaker, hermetisk tunfisk og endel pålegg produsert i nøyaktig de samme fabrikkene som de kjente merkevarene. Da skyldes ikke den lavere prisen at produktene nødvendigvis har dårligere kvalitet, men at de ikke tilhører et merke (og alt det medfører av kostnader).

Skrevet

Sorry for å kuppe tråden din TS!! Er ferdig nå :fnise:

Njaaa, ikke helt enig der. Man kan faktisk tjene mye på å kjøpe billigproduketer - men det spørs HVA man kjøper. Potetgull er nok like usunt uansett hvilken produsent det kommer fra :ler:

Jobbet selv i butikk i en periode, og har sett at dette er en relativt vanlig holdning. Litt dyrere oppfattes som litt bedre. Ofte er det slik, ofte ikke. For eksempel er ting som frosne fiskefileter, rosiner, frukt og grønnsaker, hermetisk tunfisk og endel pålegg produsert i nøyaktig de samme fabrikkene som de kjente merkevarene. Da skyldes ikke den lavere prisen at produktene nødvendigvis har dårligere kvalitet, men at de ikke tilhører et merke (og alt det medfører av kostnader).

Etter å ha selv jobbet u butikk kjlper jeg hvertfall ALDRI frukt og grønt fra billigprodusenter. Her er det faktisk stooooor kvalitetsforskjell.

Men noen ting er som du sier helt sikkert likt, men så er det noe med smaken da :sjenert: Også oppfatter jeg det slik at billigprodusentene bytter ut mye av de gode råvarene med sukker og fett. Jeg leser nemlig alltid nøye på alle pakninger, da jeg er kresen på hva jeg får i meg.

Om First Price eller et annet billigmerke plutselig begynner å produsere foreksempel fullkornspasta, så skal jeg ikke se bort i fra at jeg kommer til å kjøpe det. Men det gjør de jo ikke :nei:

Skrevet

Tror nok det går 2-3000 i mnd. Unner meg god mat, har fokus på et sunt kosthold med gode råvarer. Kjøper meg også ferskt brød nesten hver dag.

Skrevet

nå er jeg spent...nå må du fortelle hva du spiser til frokost,lunc,middag og kvelds. med et normalt kosthold så går det ikke.

Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye jeg bruker utelukkende på mat, men mat, bleier, vaskemidler osv lander på ca 3000,- i måneden. Vi spiser sunt og variert, og skeier ut i helgene med litt godis + vin til mor. Pleier å kjøpe kylling og karbonadedeig i Sverige. Ellers kjøper jeg hovedsaklig maten på Rema, men sper på med varer fra Meny eller Ultra.

Barnet er hos far 40% av tiden.

Gjest Ida Matglad
Skrevet

Er single student og tipper jeg bruker 2500-2800 på mat pr måned. Tenker sjelden på pris når jeg handler mat. Lager ikke middag hver dag men gjennomsnittlig 4 ganger i uka. Ellers blir det noe lettvint som omelett eller salat. Brød kjøper jeg 2 ganger i uka til rundt 30 kr pr stk. Skjærer det opp i skiver i butikken og putter det i fryseren slik at jeg har ferske brødskiver hele tiden. Burde prøve å kutte ut ferdigpizza og snacks midt i uka og heller skeie litt ut på fredager og lørdager, for det blir unødvendig dyrt og usunt i lengden å skulle ha seg noe snacks annenhver dag, som jeg holder på for tida.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...