Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest hagegal
Skrevet

Jeg kjøper meg inn i samboers bolig. Det er en stor bolig som han kjøpte i 1999 for 2,1 mill. Han har leid ut i mange år (både helt og delvis/hybler) og huset er nesten helt nedbetalt.

Det er ingen utleie nå. Vi skal få en takst av megler (gjennomsnitt fra flere meglere).

Hadde huset blitt lagt ut for salg for et par år siden, tror jeg samboer kunne gjort gode penger hadde han vært interessert i å selge.

Nå er markedet tregt og jeg ser at både eneboliger og leiligheter i området står usolgt lenge. Jeg pleier å studere boligsidene på FINN og leser notar-avisa og annonser fra andre meglere, og ut fra dette har jeg inntrykk av at taksten generelt ligger høyere enn hva boligene blir solgt for (har kontaktet megler for å få vite salgsprisen på de leilighetene som har blitt solgt i strøket).

Jeg lurer på om meglers takst i tilfellet her kommer til å reflektere nedgangen i markedet? Jeg har inntrykk av at speielt NOTAR setter høye takster nærmest uansett. Jeg er jo på en måte ikke i posisjon til å forhandle/diskutere pris/by under, siden det dreier seg om et innkjøp i samboers bolig.

(Jeg hadde primært ønsket at vi skulle kjøpe noe sammen i stedet, da hadde vi stillt mer med "felles interesser og felles utgangspunkt", men skjønner at samboer vil fortsette å bo, og jeg har også blitt glad i huset (spesielt hagen)).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jo Notar spesielt dårlig rykte, men det er et meglerhus og jeg vet ikke om de har egne takstmenn i tillegg.

Jeg personlig ville ikke prøvd å presse prisen ned i ditt tilfelle, men du kan jo i det minste kreve at samboer får en objektiv takst fra for eksempel Norges Takseringsforbund (eller hva de heter).

Jeg har nylig fått objektiv takst for min leilighet, og takstmann sa da at han også har sett på hva de andre prisene i området ligger på i tillegg til hva ting blir solgt for i mitt område.

Jeg ville som sagt ikkke prøvd å presse på pris, men noen krav må man kunne stille og å ikke være komfortabel med Notar (som regnes som kjeltringer alle som en), må være helt greit. -Men jeg mener også det må være greit å si at man ikke vil kjøpe inn seg inn i samboers bolig (om man egentlig ikke vil) også da..

Skrevet
Nå har jo Notar spesielt dårlig rykte, men det er et meglerhus og jeg vet ikke om de har egne takstmenn i tillegg.

Jeg personlig ville ikke prøvd å presse prisen ned i ditt tilfelle, men du kan jo i det minste kreve at samboer får en objektiv takst fra for eksempel Norges Takseringsforbund (eller hva de heter).

Jeg har nylig fått objektiv takst for min leilighet, og takstmann sa da at han også har sett på hva de andre prisene i området ligger på i tillegg til hva ting blir solgt for i mitt område.

Jeg ville som sagt ikkke prøvd å presse på pris, men noen krav må man kunne stille og å ikke være komfortabel med Notar (som regnes som kjeltringer alle som en), må være helt greit. -Men jeg mener også det må være greit å si at man ikke vil kjøpe inn seg inn i samboers bolig (om man egentlig ikke vil) også da..

Takk for svar:)

Vi har fått en såkalt teknisk takst, men det er jo noe annet enn markedstakst. Jeg har inntrykk av at det vanlige, og mest "edruelige" er å bruke markedstakst. Den tekniske taksten kom på ca 4 mill. Jeg vil anta at markedstaksten ligger på endel over 6 mill, kanskje 6,5 mill... (mest pga beliggenhet, sentral, skjermet, stor hage, kanskje NOTAR ville sagt 6,9 mill). Min eierandel blir dermed ikke veldig stor, men jeg vil mye heller eie enn å leie!

Jeg er også litt usikker på framtidige utgifter i forhold til pris. Huset er jo gammelt og det er endel som må gjøres på det i årene framover. Jeg vet ikke om dette har betydning for den taksten megler setter?

En annen ting jeg har tenkt på: med årene kommer jeg forhåpentligvis til å tjene bedre og få det lettere økonomisk. Da vil jeg nok ønske å fortsette mitt innkjøp i huset, jeg vil jo gjerne eie mer enn 10%.... (jeg vil helst - av en eller annen psykisk symbolsk grunn - vil jeg gjerne eie halvparten, men det har jeg ikke råd til per idag)...., da må vi vel ta samme runden igjen, med meglere, takster, advokater og papirer?

(For å komplisere det ytterligere har vi særkulls og fellesbarn).

Tja, ikke lett..., kunne på mange måter ønske at jeg skulle kjøpe bolig ute på det åpne markedet i stedet, det virker så mye enklere :sjenert:

Skrevet

Hei,

Markedstakst og en meglers verdivurdering er to vidt forskjellige ting, bare så det er sagt. Når du mener at Notar ville sagt, så snakker du vel om meglers verdivurdering, og det ville jeg ikke brydd meg om, da det åpenbart kommer an på megler i stor grad.

En markedstakst (som du får av takstmann) koster 3500 kr, men er den taksten som bør være rell i forhold til dagens marked og beliggenhet osv osv. Når du snakker om takst, så bør du snakke om en slik takst og da må du kontakte en takstmann, som du for eksempel kan finne på Norges Takseringsforbund. Jeg har selv nylig brukt en takstmann fra Aker Takst som virket meget dykrig og som hadde god greie på akkurat mitt område.

Jeg vet lite (ingenting) om teknisk takst, men antar at denne gir en idé om hva huset er verdt uavhengig av beliggenhet og marked, men sier om mer om husets tilstand. Her bør det vel også stå en del om hva som bør gjøres med huset.

Når det gjelder hva du bør gjøre, så kan jeg ikke gi deg svarene, men det kan sikkert være lurt å kjøpe seg inn. Hvordan du og samboer ønsker å gjøre dette, for være opp til dere, men prøv å bruk objektive takstmenn fremfor meglere (og da særlig Notar!!!). Takstmenn koster penger, men det er en ryddig å måte å gjøre det på og kan kanskje bidra til å forhindre krangler og uenigheter senere. De fleste krangler i parforhold dreier seg om økonomi, har de vel funnet ut av, (det er ihvertfall en sentral del av våre krangler), og å gjøre dette på en ryddig og objektiv måte, virker vel som den beste løsningen i mine øyne...

En takst fra takstmann får dere på et papir og den er gyldig i 6 måneder. Den tar altså hensyn til markedet.

Skrevet
Hei,

Markedstakst og en meglers verdivurdering er to vidt forskjellige ting, bare så det er sagt.

En markedstakst (som du får av takstmann) koster 3500 kr, men er den taksten som bør være rell i forhold til dagens marked og beliggenhet osv osv. Når du snakker om takst, så bør du snakke om en slik takst og da må du kontakte en takstmann, som du for eksempel kan finne på Norges Takseringsforbund. Jeg har selv nylig brukt en takstmann fra Aker Takst som virket meget dykrig og som hadde god greie på akkurat mitt område.

En takst fra takstmann får dere på et papir og den er gyldig i 6 måneder. Den tar altså hensyn til markedet.

Men jeg trodde det var meglere som var de man brukte for å få en verdivurdering..?

Har sett andre innlegg her inne på KG hvor man har blitt enige om pris etter å ha trukket et gjennomsnitt av flere verdivurderinger...

Men - uten at jeg vet - vil jeg jo anta at en takstmanns verditakst/verdivurdering vil ligge godt under meglerhusenes verditakst. Hvis jeg skulle selge, ville jeg vel kontaktet megler, i håp om å få best mulig takst. Er nokså sikker på at samboer vil tenke det samme. Men spørs om det er den beste løsningen nåe man ikke kjøper og selger ute på det åpne markedet.

Det er kanskje en løsning at vi bruker markedstakst av takstmann, og har en avtale om at ved evt brudd så skal samboer kjøpe meg ut også til verditakst fastsatt av takstmann. Så slipper man flere runder med meglere....?

Takk for svar:)

TS

Skrevet

Hei igjen,

Når man selger en bolig ute på markedet, kontakter man en megler som, i mange tilfeller, vil si noe om hva han/hun antar at boligen er verdt i dagens marked. Deretter kontaktes takstmann/dame som fastsetter verditakst (også kalt markedstakst). Om du søker etter boliger på finn, vil du se at verditaksten ofte står oppgitt i tillegg til prisantydning.

Når taksten ikke er oppgitt på finn, kun prisantydning (som er satt av megler), er det som regel hvis taksten ligger en god del over prisantydning. Det betyr nødvendigvis ikke at megler tror den er verdt mindre enn takstmann, men kan også være satt som en lokkepris, for å få folk på visning og forhåpentligvis få i gang en budrunde.

Dessverre setter takstmenn forskjellige takster på forskjellige objekter og mange "presses" av megler til å sette en høy eller lav takst. -men dersom du velger en autorisert takstmann uavhengig av megler, bør dere få en reell takst, som kan ligge høyere enn meglers vurdering og kanskje ikke. Hva den ene eller den andre megleren eller takstmannen vil sette er rett og slett et lite sjansespill. -Man vet bare ikke. Jeg mener like fullt at dere bør gå for en takstmann fremfor en megler, fordi det bør være det mest objektive. I tillegg måler takstmann verdi ut fra antall kvadratmeter og fellesgjeld/fellesformue, i tillegg til å måle fukt på badet, noe som kan si noe om standarden på badet og om det må pusses opp med det første. Megler kan gi en gratis verdivurdering, men vil ikke gjøre noen av disse tingene.

I forhold til bank og låning er takst fra autorisert takstmann også det mest ryddige og flere banker vil ikke godta noe annet enn dette.

-Men du har helt rett i at det kan være lurt å sette opp en kontrakt om hva som skjer ved et evt brudd. Jeg vil i utgangspunktet foreslå å si at samme takstmann bør brukes om nødvendig (for å fastslå pris), slik at dere vil ha ca samme utgangspunkt for å avgjøre summen.

-Men for å fastslå en del ting helt på tampen:

*Meglere kan ikke sette takst, de kan kun sette en meglers verdivurdering.

*Man kan kjøpe en bolig uten takst, men det skjer ytterst skjelden, da de fleste boligkjøpere krever en takst fra takstmann, for å få vite nøyaktig kvadratmeter, fukt på badet og andre nyttige ting som megler ikke kan måle.

*Markedstakst/verditakst fra takstmann skal i en perfekt verden være det samme som det megler mener boligen er verdt, men dessverre skjer ikke dette. Man har ingen garanti for at takstmann setter lavere vurdering enn megler.

*Markedstakst/verditakst satt av takstmann, skal si noe om hva boligen er verdt ut fra kvadratmeter, fuktmåling, fellesgjeld/formue, balkong/hage, garasje etc etc, i dagens marked (altså de ser på hva tilsvarende boliger har blitt solgt for i ditt område den siste tiden). Derfor ser man på takst som "ferskvare", den er holdbar i 6 måneder.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...