miss mickey Skrevet 31. august 2008 #1 Skrevet 31. august 2008 Når du ringer kontofonen får du først opplest disponibelt og så saldo, og de beløpene er to helt forskjellige summer, vet jeg sikkert spør utrolig dumt nå, men litt greit å vite. - og jeg har lyst til å betale litt ekstra på lånet mitt, men det er jo ikke noe kid nr der å skrive inn. Hvordan vet banken da at det er meg som har betalt? Hva skal jeg eventuelt skrive på "melding til mottaker" ? Hilsen dumme meg
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #2 Skrevet 31. august 2008 Saldo er det beløpet du hadde siden forrige gang det har blitt trekt. Så disponibelt er det du egentlig har.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #3 Skrevet 31. august 2008 Og tror ikke du bør betale uten kid nummer egentlig. Er ikke sikker.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #4 Skrevet 31. august 2008 Når du ringer kontofonen får du først opplest disponibelt og så saldo, og de beløpene er to helt forskjellige summer, vet jeg sikkert spør utrolig dumt nå, men litt greit å vite. - og jeg har lyst til å betale litt ekstra på lånet mitt, men det er jo ikke noe kid nr der å skrive inn. Hvordan vet banken da at det er meg som har betalt? Hva skal jeg eventuelt skrive på "melding til mottaker" ? Hilsen dumme meg Det er jo ikke interessant HVEM som har betalt inn på lånet ditt, men at det ER betalt inn penger :-) På overføring memllom egne konti (din lånekonto er en av disse) spørres det ikke etter KID.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #5 Skrevet 31. august 2008 Saldo er det beløpet du hadde siden forrige gang det har blitt trekt. Så disponibelt er det du egentlig har. Det var en dårlig forklaring.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #6 Skrevet 31. august 2008 Når du betaler fra kontoen din, f.eks i en butikk, er det ikke alltid sånn at beløpet går ut av kontoen din i det øyeblikket du har trukket kortetet. Kontoen er belastet, men beløpet er ikke overfør til den du har betalt til. Saldo er derfor ofte litt høyere enn disponibelt beløp, da denne summen også innehold summer som er reservert, men ikke ennå trukket fra kontoen din. Pengene som er reservert kan du ikke disponere over. Disponibelt beløp er det beløpt du faktisk har til rådighet.
Alison Skrevet 31. august 2008 #7 Skrevet 31. august 2008 Og tror ikke du bør betale uten kid nummer egentlig. Er ikke sikker. I mine banker må du betale inn til et bestemt kontonr. (står gjerne forklart i nettbanken. Hvis ikke, kontakt banken). Dette er et felleskontonr. så det er viktig å skrive i evnefeltet "ekstra innbetaling på lånenr: xxxx.xx.xxxxx + ditt navn". Det er også mulig å ta en overføring fra din konto og til lånenr. ditt. Vær da oppmerksom på at det da ikke blir registrert som en ekstra innbetaling på lånet. Du risikerer da at systemet ikke trekker noe på det (de) neste forfallene pga. at de allerede er registrert som betalt. Når du ringer kontofonen får du først opplest disponibelt og så saldo, og de beløpene er to helt forskjellige summer, vet jeg sikkert spør utrolig dumt nå, men litt greit å vite. Disponibel saldo vil si hva du har tilgjengelig på kontoen din akkurat nå. Vanligvis vil bokført saldo og disponibel saldo være den samme, men enkelte uttak/transaksjoner kan i en kortere periode være trukket fra i disponibel saldo uten at bokført saldo blir oppdatert på samme tidspunkt. Du vil spesielt merke dette ved bruk av bankkortet i helgene.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #8 Skrevet 31. august 2008 Disponibel saldo vil si hva du har tilgjengelig på kontoen din akkurat nå. Vanligvis vil bokført saldo og disponibel saldo være den samme, men enkelte uttak/transaksjoner kan i en kortere periode være trukket fra i disponibel saldo uten at bokført saldo blir oppdatert på samme tidspunkt. Du vil spesielt merke dette ved bruk av bankkortet i helgene. Eksempel: Når banken stenger før helgen har du 1000 kroner på kontoen. Du bruker 300 på øl fredag kveld og betaler med kort. Da er fortsatt saldoen 1000 frem til banen åpner på mandag mens diponibel saldo er 700. Eksempel2: Du har 1000 kroner på kontoen, men 5000 i kontokreditt. Du har da saldo 1000 og disponibel saldo 6000.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #9 Skrevet 31. august 2008 Når du ringer kontofonen får du først opplest disponibelt og så saldo, og de beløpene er to helt forskjellige summer, vet jeg sikkert spør utrolig dumt nå, men litt greit å vite. - og jeg har lyst til å betale litt ekstra på lånet mitt, men det er jo ikke noe kid nr der å skrive inn. Hvordan vet banken da at det er meg som har betalt? Hva skal jeg eventuelt skrive på "melding til mottaker" ? Hilsen dumme meg bet selv inn ekstra på mitt lån i dag. da krysset eg av ruten der det står: hr ikke kid. eg kan også skrive en kort beskd om hva det gjelder. men når en bet inn ekstra , så er jo kontonr til det lånet. Skjønner?
Sol79 Skrevet 1. september 2008 #10 Skrevet 1. september 2008 I min bank, DnB NOR, har jeg et eget lånenummer. Ekstra innbetalinger blir lagt inn akkurat som en vanlig regningsbetaling med melding til lånenummeret mitt. Jeg fikk beskjed av banken at det beste var å betale like etter forfall for at det skulle gå til direkte nedbetaling. Uansett, så er det aller beste å kontakte banken ved slike spørsmål.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå