Gå til innhold

Rettskraftig dom og anke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt forvirret og lurer på om noen her inne vet noe :sjenert:

Har fått dom i barnefordelingsak i tingretten.Den er rettskraftig om 3 uker.Far sier han skal anke.Hvis han anker innen fristen,er ikke dommen rettskraftig om 3 uker?Eller er den rettskraftig frem til ny dom foreligger??

Googler som en idiot men blir ikke noe klokere...ikke kan jeg ringe advokaten min nå heller.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Dommen er ikke rettskraftig før anken er behandlet.

Skrevet

Hadde en mistanke om det ja... skjønner jeg ærlig talt ikke vitsen med tingretten altså....blir du dømt for noe så er det bare å si jeg anker og fortsette med hva det enn måtte være???? :klø:

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg vet jo ikke om dette gjelder for deg, men det er ofte vanlig at det begjæres midlertidig avgjørelse samtidig. Da vil det stå noe om dette i den kjennelsen.

Skrevet
Jeg vet jo ikke om dette gjelder for deg, men det er ofte vanlig at det begjæres midlertidig avgjørelse samtidig. Da vil det stå noe om dette i den kjennelsen.

Advokaten min anbefalte å ikke be om midl. avgjørelse,angrer litt på det nå men...

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Hadde en mistanke om det ja... skjønner jeg ærlig talt ikke vitsen med tingretten altså....blir du dømt for noe så er det bare å si jeg anker og fortsette med hva det enn måtte være???? :klø:

Vel ...

Du kunne jo ha tapt og hatt mulighet til å anke ...?

Ellers er det vanlig med "midlertidig forføyning" som Elastica sier og spesielt hvis det du har vunnet er at status quo opprettholdes. Altså: Har du vunnet i tingretten om at barnet skal bo mest hos deg og det er det som er faktum pr dagens dato vil det ikke skje noen endring. Dersom du har vunnet en endring betyr det kanskje at endringen ikke skjer før saken er endelig avgjort etter ankebehandling.

Muligheten til å anke er viktig, men det er jo ikke sikkert at det blir anke i denne saken.

Skrevet

Om dommen innebærer flytting av barn, vil det bli svært vanskelig å få middlertidig begjæring. Dette fordi det ikke er ønskelig å gjøre store forandringer i livet til et barn, når man ikke kan være 100% sikker på at endringene blir varige. M.a.o er det vanskelig å få gjort noe før anke er avvist, eller ny dom foreligger.... Forståelig, men i mange situasjoner veldig trist..

Skrevet

Du sier ikke noe om hvor barna befinner seg. Dersom de er hos han vil han selvsagt anke saken. Barna flyttes jo ikke før en dom er rettskraftig bortsett fra hvis svært sterke grunner taler for det.

Skrevet

Vi har ett barn hver på papiret men har praktisert 50/50.Vi har null kommunikasjon og samarbeid.Barna lider under konflikten(det er bevist).Tingrettsdom lyder derfor at barna skal bo fast hos meg og ha samvær med far annenhver torsdag ettermidag til mandag morgen.

Skrevet
Tingrettsdom lyder derfor at barna skal bo fast hos meg og ha samvær med far annenhver torsdag ettermidag til mandag morgen.

Dette var vek neppe noen bombe i vårt "likestilte" samfunn. Å anke dette er bortkastet tid fra fars side.

Skrevet
Dette var vek neppe noen bombe i vårt "likestilte" samfunn. Å anke dette er bortkastet tid fra fars side.

Ser ikke helt at jeg og eks ikke har vært likestilt.Jeg har ikke kunnet foreta meg noe før saken kom for retten.Jeg har måttet forholde meg til avtalen selv om den var brutt lenge før saken vår kom opp.Han har kunnet ta alle avgjørelser uten at jeg har hatt noe som helst å si.Mao hjelper det ikke at jeg er kvinne.

Skrevet
Ser ikke helt at jeg og eks ikke har vært likestilt.Jeg har ikke kunnet foreta meg noe før saken kom for retten.Jeg har måttet forholde meg til avtalen selv om den var brutt lenge før saken vår kom opp.Han har kunnet ta alle avgjørelser uten at jeg har hatt noe som helst å si.Mao hjelper det ikke at jeg er kvinne.

Dommen er ikke rettskraftig. Noen ganger kan en anket dom ha "oppsettende virkning". Det betyr at den gjelder selv om den ikke er rettskraftig. Det er typisk i avskjedssaker hvor en person som anker en avskjedigelse ikke får lov til å bli i stillingen selv om ikke rettskraftig dom foreligger.

I barnefordelingssaker er det naturlig og vanlig at barna blir hvor de er til rettskraftig dom foreligger. Med mindre du har svært sterke grunner kan du neppe angripe dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...