Gå til innhold

Utleier vil jeg skal begynne strømabbonnement

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sånn at man må gjøre dette den 1. i en måned? Hun sa det var fordi de akkurat hadde gjort opp med strøm, så da var det lurt at jeg kom på banen og fikk ordnet meg et abbonnement i mitt navn fra den 1. september.

Men jeg lurer litt på om dette ikke er litt unødvendig, vet de driver på med oppussing i leiligheten nå og hvis jeg ikke skal flytte inn før rundt 13 september, må vel jeg da betale for all bruk av strøm og belysning mens de pusser opp?

Kan man ikke opprette et abbonnement fra hvilken som helst dato?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fjøsnisse42
Skrevet
Er det sånn at man må gjøre dette den 1. i en måned? Hun sa det var fordi de akkurat hadde gjort opp med strøm, så da var det lurt at jeg kom på banen og fikk ordnet meg et abbonnement i mitt navn fra den 1. september.

Men jeg lurer litt på om dette ikke er litt unødvendig, vet de driver på med oppussing i leiligheten nå og hvis jeg ikke skal flytte inn før rundt 13 september, må vel jeg da betale for all bruk av strøm og belysning mens de pusser opp?

Kan man ikke opprette et abbonnement fra hvilken som helst dato?

Jo det går fra dato. Ikke betal før du flytter inn. Du skal betale for ditt forbruk, ikke andres.

Skrevet

Nei, du må ikke betale strøm fra den 1.sep om du flytter inn midt i mnd. Du skal betale den dagen du flytter inn.

Så der kan du trygt si ifra til utleier at de må betale for den strømmen de bruker.

Skrevet

Men er det fordi det er mer jobb å skulle ordne nytt strømabbonnement midt i måneden, enn å gjøre det nå etter deres siste oppgjør?

Skjønner ikke helt hvordan det fungerer med sånn strømabbonnement og hvordan man oppretter et i sitt eget navn. Men hvis man kan gjøre det hvilken som helst dato, så vil jeg jo heller vente.

Gjest Nishiki
Skrevet
Men er det fordi det er mer jobb å skulle ordne nytt strømabbonnement midt i måneden, enn å gjøre det nå etter deres siste oppgjør?

Nei, det er fordi hun skal "spare" tretten dager strøm.

Det er akkurat like lite arbeid uansett når man gjør det, månedskifte eller ei. Hun er sleip og du må ikke bite på.

Skrevet

Skjønner ikke helt hvordan det fungerer med sånn strømabbonnement og hvordan man oppretter et i sitt eget navn. Men hvis man kan gjøre det hvilken som helst dato, så vil jeg jo heller vente.

Det tar noen uker fra du bestiller abonnement og til det trer i kraft. I mellomtiden må du betale "ventestrøm" til det lokale kraftselskapet, og det er KNALLDYRT! De tar veldig høye priser i den tiden du står uten et abonnement. Så det kan være lurt å bestille noen uker før.

Gjest Nishiki
Skrevet
Det tar noen uker fra du bestiller abonnement og til det trer i kraft. I mellomtiden må du betale "ventestrøm" til det lokale kraftselskapet, og det er KNALLDYRT! De tar veldig høye priser i den tiden du står uten et abonnement. Så det kan være lurt å bestille noen uker før.

Her får man abonnement på timen.

Skrevet

Dette er bare tull. Strøm har ingen verdens ting med dato å gjøre. Det er tallene du leser av på måleren som har noe å si. Les av måleren den dagen du flytter inn. Ring strømleverandøren og opprett avtale i ditt navn og oppgi nr du leste av.

Skrevet

Det er bare hvis man ikke sier i fra til kraftselskapet at man vil kjøpe strøm hos dem, for da kommer netteier inn og gir strøm.

Jeg fikk brev fra netteier om at jeg ikke hadde kraftleverandør, fordi leverandøren ikke hadde gitt beskjed, da fikk jeg strøm fra netteier - og fram til en viss dato var det markedspris, men etter den dato måtte jeg skaffe en leverandør, ellers ble prisen skrudd høyt opp og bli svindyrt.

Skrevet

Her tror jeg du har misforstått litt :) Jeg har selv jobbet i et nett/kraft-selskap, og det er ikke sånn det fungerer.

Bestiller man kraft fra kraftleverandør, får man strøm til markedspris fra datoen man bestiller fra. Bestiller man nett fra nettleverandør, uten å kontakte kraftleverandøren, er nettleverandør pliktig til å selge kraft til deg etter forskrifter fra NVE. Dette vil da være rimelig de første seks ukene, men etter det skytes prisen opp, fordi nettleverandøren ønsker at du skal velge en strømlevrandør :)

Så trådstarter, bestill strøm fra den dagen DU flytter inn, og send da inn bestilling til ønsket strømleverandør. Så tar de videre kontakt med netteier for deg :) Ikke noe problem dette her! (Men aldri i livet la deg betale for andre sine perioder, det kan bli innmari dyrt, spesielt ved oppussing)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...