Gå til innhold

Blir så irritert

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Aurora_*
Skrevet

Hei!

For litt over 1 uke siden (om kvelden) kom Line inn og var helt rar, hun mjauet og sto i, og det var tydelig at hun ville ha meg med ut. Jeg måtte uansett ned en tur, og kippet på meg skoene.

Hun løp foran meg og bort til en garasjeport i nærheten. Der ble hun stående og mjaue til meg. Jeg gikk bort og tittet under. Og der fikk jeg se det mest pjuskete jeg noensinne har sett! En bitteliten kattunge (maks 12 uker gammel) lå sammenkrøpet og frøs, så tynn og liten med pelsen full av floker.

Jeg fikk lokket den fram med mat, og den kastet seg over den som om den aldri skulle ha sett mat før. Jeg tok den med inn, tørket den, og gikk igjennom pelsen etter sår. Fant 2 rifter som jeg renset. Etter nok et måltid, sovnet den ganske så utmattet på varmekablene på badet.

Så kom jeg på at jeg hadde sett en annonse i lokalavisen noen dager før av noen som etterlyste maken katt.

Jeg ringte, og den viste seg å tilhøre et par som hadde vært på ferie her i byen (de bor 60 mil unna). De hadde tatt med seg den lille kattungen som de hadde fått for 3 uker siden på hyttetur og bare sluppet den ut på campingplassen!!! Nå ba de meg om å ta vare på den noen dager til de kom seg hit for å få hentet den. Det var selvfølgelig ok.

Jeg har heldigvis kontakt med en god veterinær som ville ta en rask titt på pusen for meg uten at det kostet meg noe. Den feilte heldigvis ikke noe, men var svært underernært, så jeg kjøpte spesialfor til den for at den skulle komme seg raskere.

Men.. dagene gikk, og jeg fikk ingen telefon fra eierne om at de skulle hente den. Så jeg ringte. Da sier hun at hun har fått seg en ny katt!! Og spør så "pent" om jeg ikke kan ta den her?!!

Hun sa at siden de ikke hadde hørt noe på 3 dager etter at de satte inn annonsen, og siden katten ble borte på en fremmed plass, så hadde de vært overbevist om at de ikke så den igjen, så de hadde altså skaffet seg en ny etter 3 dager! Jeg sa som sant er, at jeg skal ikke ha fler katter.

Så spør hun om jeg ikke kjenner noen som kan ta den. Jeg sa at det gjør jeg ikke. Katter står i milelange køer her i byen for å få nye hjem. Jeg er selv engasjert i dette arbeidet, og vet så inderlig vel hvor vanskelig det er å skaffe nye eiere.

Jeg var så irritert at jeg hadde store problemer med å holde tilbake når jeg snakket med henne. Holdt imidlertid en lang tale om kattehold og ansvar. (Er redd det ikke gikk inn...)

Men uansett, hun aktet ikke å komme å hente katten sin. Jeg fant ut at det var nytteløst å gå videre med det, så jeg belaget meg på å ta arbeidet med å få den omplassert.

Problemet er at jeg selv skal være "kattepasser" fra mandag og 2 uker framover for en dame som skal opereres. Katten hennes skal være her, og 3 katter som er fremmede for hverandre blir for mye for meg.

Så nå henger jeg i telefonen hele tiden til alle jeg kjenner, og til de jeg tidligere har omplassert katter til og kjemper med nebb og klør for å skaffe denne pusen et hjem!

Men ER det riktig dette da?! Hvor er ansvarsfølelse og samvittighet hen? Og denne nyydelige tillitsfulle lille stakkaren! Jeg blir så oppgitt.. Måtte bare få det ut et sted.

Aurora

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi nummer og navn til Mattilsynet og dyrebeskyttelsen? Er så lei av at folk forlater kattene sine. Har selv sett det litt for mye etter at jeg flyttet hit hvor jeg bor nå

Skrevet

Jippi! Har kanskje fått "napp" hos noen! :)

Et par jeg omplasserte en katt til for snart 8 år siden, har tenkt på å få seg en til. Pusen deres begynner å bli gammel (snart 10 år), og de vil ha en som han kan "oppdra". De hadde egentlig tenkt litt på en rasekatt, men i morgen vil de komme og se på "Gråpus". Jeg hååååper!! Skal pynte han opp til han blir uimotståelig! :rødme: Hvis de bestemmer seg for han, får han iallefall et godt hjem! Isåfall er det bare råflaks!

Jeg er fremdeles irritert da...

Aurora

Skrevet

Ring dama opp igjen og fortell henne at du vet navn og adressen hennes og akter å sende regning for kost og losji inntil katta blir hentet. Katta er hennes ansvar i og med at det er hun som har anskaffet seg den og dermed har hun ansvaret for å få den omplassert hvis hun nå er lei av den.

(Skjønt hun sikkert egentlig skulle hatt to katter slik at kattene fikk selskap av hverandre siden de trolig ikke får noe særlig oppmerksomhet fra matmor - da hun ikke bryr seg, mener jeg.)

Arg, skjønner godt at du er irritert! Kjenner det bobler i meg også her nå. :kjefte::sjenert:

Nei, kattungen får det vel best hvis den blir omplassert til noen som virkelig _vil_ ha den og som er istand til å ta vare på den og kjenner ansvaret det innebærer.

Skrevet

hærregud!! snakk om idioter!!!!! hadde jeg vært deg hadde jeg ihverttfall skrevet et innlegg bak i avisen, og gjort det tydelig og synlig hvem de var! fyfader, dette er typiske sånne mennesker som skaffer seg dyr bare pågrunn av barna, og egentlig driter i og har et avkjølt forhold til dyr. det er slike som er i stand til å dumpe katta i en søppelcontainer og stikke- uten et fnugg av samvittighet og medfølelse!

slike mennesker blir jeg rasende på! det er ikke gode mennesker det der der.. men du er utrolig snill som har påtatt deg dette og et ansvar som egentlig ikke er ditt.. gudskjelov finnes det slike mennesker som deg som veier opp for disse patetiske drittmenneskene!

snakk om frekt og ansvarsfraskrivende å bare gi deg det hele og fulle ansvaret allene.. frekt som bare fy er det også! og i tillegg plassere denne katten på et ukjent sted uten tilsyn.. virkelig trist at slike mennesker skaffer seg dyr!

Skrevet

Hei igjen!

Det er sant det du sier, slike mennesker skulle ikke hatt dyr. Det som er så fortvilet, er at prøver du å snakke med de, er det som å snakke til en vegg... Jeg forstår ikke hva som rører seg rundt i hodene på dem.. Nå løste det seg heldigvis til det aller beste for lille gråpus! Paret som jeg fortalte om, tok han til sitt hjerte, og han har nå fått det beste hjem en kan tenke seg. :) Men det er vondt å tenke på alle katter som ikke er like heldige. Denne gangen var det bare råflaks. Ellers har jeg gitt beskjed til en frivillig dyreverngruppe på stedet der de bor, så de er "notert" der.

Takk for engasjementet. Det varmer at det finnes gode dyrevenner der ute i det ganske land! :klemmer:

Aurora

Skrevet

Årh, så godt han fikk et godt hjem! Takket være deg! :roser:

Sier det igjen...Det skulle virkelig vært påbudt med kurs om dyrehold, sertifikat for og ha dyr og registrering av ALLE dyr slik at en kan finne frem til eieren hvis dyret blir borte, satt ut osv

Gjest Gjest_Hanna panna_*
Skrevet

Oj..så bra:) Nå er jeg bare kjempe glad:)))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...