Gå til innhold

Bare bedt til kaffe i min beste venns bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du er god nok til å være fadder for hennes barn, du er også god nok til å fikse hår og alt det andre, men du er ikke god nok til å bli spandert middag på i bryllupet hennes? Har jeg da forstått dette riktig?

Du må samtidig fly halve Norge rundt for å komme dit, men er IKKE verdt å bli spandert middag på? Og unnskyldningen hennes er at det er alltid noen som blir skuffet?

Du kan jo sette deg ned og spørre henne rett ut hvordan hun ville følt det, om hun var fadder for ditt barn, at hun skulle fikse hår, sminke ol til dagen din, betale for fly og opphold, for så å bare bli invitert til kaffen fordi det blir for dyrt å invitere henne? Ville hun følt seg spesiell for deg?

På emg høres det ut som at hun vil ha deg der for å fikse håret, sminken og neglene, og så er hun snille og inviterer deg til kaffe som takk for hjelpen. Beklager, men det er slik jeg oppfatter det. Kan godt være hun så på deg som en bedre venninne da hun valgte deg som fadder, men det høres ikke ut som hun ser på deg som noen god venninne nå. Nå er det ca 60 mennesker som er viktigere i livet hennes enn det du er, og jeg regner med at det også er noen venner.

Men jeg ville snakket med henne, men jeg tror jeg hadde takket fint for invitasjonen men valgt å ikke gå. Jeg ville heller ikke følt meg spesiell nok, om hun til valgte å invitere meg til middag, for da ville jeg følt at jeg presset frem en slik invitasjon.

Du kan også si til henne at det ikke er sure miner fra din side, men at du rett og slett er skuffet men at du ønsker at dere fortsatt skal være venner.

Gjest hyggelig
Skrevet

Forloveren er en nestbestevenn. Eller, vi er veldig gode venner alle tre, så da barnet til hun som skal gifte seg(la oss kalle henne X) ble født, sa X at en av oss fikk bli fadder og den andre fikk bli forlover. Så ble jeg fadder og hun forlover.

Denne felles venninna vår fikk "sjokk" da hun hørte at jeg bare var bedt til kaffen, og tok dette opp med X uten at jeg var til stede. X hadde bare sagt at det ble så dyrt etc men at hun skulle tenke på det.

Til opplysning: Grunnen til at jeg regner henne (X) som min beste venninne er at vi har holdt sammen i tykt og tynt, hun har sagt vi er bestevenner og at hun er så glad for alt jeg har gjort for henne (lang historie). Vi har alltid fortalt hverandre "alt", og vi er sammen minst 4 ganger i uka. Det å ikke bli invitert i middagen kom dermed som et sjokk for meg også.

Skrevet
Forloveren er en nestbestevenn. Eller, vi er veldig gode venner alle tre, så da barnet til hun som skal gifte seg(la oss kalle henne X) ble født, sa X at en av oss fikk bli fadder og den andre fikk bli forlover. Så ble jeg fadder og hun forlover.

Denne felles venninna vår fikk "sjokk" da hun hørte at jeg bare var bedt til kaffen, og tok dette opp med X uten at jeg var til stede. X hadde bare sagt at det ble så dyrt etc men at hun skulle tenke på det.

Til opplysning: Grunnen til at jeg regner henne (X) som min beste venninne er at vi har holdt sammen i tykt og tynt, hun har sagt vi er bestevenner og at hun er så glad for alt jeg har gjort for henne (lang historie). Vi har alltid fortalt hverandre "alt", og vi er sammen minst 4 ganger i uka. Det å ikke bli invitert i middagen kom dermed som et sjokk for meg også.

Kan du ikke bare takke nei da ?

Skrevet

Bestevenn eller ikke, ber man en venn eller bekjent fly ned på langs av hele landet for å hjelpe til med bryllupet får personen komme i bryllupet på ordentlig også.

Skrevet

For å si det på en litt frekk måte, så har hun satt en pris på ca 1000 kr for vennskapet deres. Du er rett og slett ikek verdt den summen, og det er slik jeg ser det. Og siden hun ahr sagt det til den andre venninnen deres også, at det blir så dyrt,s å ville ejg takket pent nei. Jeg ville heller ikke brukt tiden på å hjelpe henne, men latt henne finne en annens om kunne gjøre "slavejobben".

Hun er rett og slett frekk, og jeg hadde ikke kalt henne for beste venninne lengre. En venninne ja, men ikke en god en.

Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Det er noe jeg ikke helt skjønner her.. Dere ser hverandre 4 dager i uka, men du må du fly halve norge for å komme i bryllupet? Enlighten me :)

Skrevet
Det er noe jeg ikke helt skjønner her.. Dere ser hverandre 4 dager i uka, men du må du fly halve norge for å komme i bryllupet? Enlighten me :)

Kanskje de skal ha bryllupet på et annet sted enn der de bor. Kanskje en av de er fra den plassen, og ønsker å gifte seg der.

Skrevet

Rett og slett uhørt oppførsel av den kommende bruden

Skrevet

Alle tilreisende blir bedt i middagen. Enkelt og greit hos oss iallefall.

syns venninnen din er urimelig som ber deg om alle de tjenstene og så må du sitte på hotellet i masse timer mens de har middag..

Skrevet

Jeg syns dette er helt horribel oppførsel av bruden. Jeg hadde takket pent nei til å komme i det hele tatt, og sendt en billig gave.

Så måtte jeg heller bare ha funnet meg i at jeg hadde gått glipp av bryllupsdagen til venninna mi, og at vennskapet ikke vil bli det samme igjen. Det er viktig med gode venner, og man vil såklart beholde dem man har. Men i dette tilfellet er skaden allerede skjedd, og som man reder, ligger man.

Skrevet (endret)

Det er utrolig frekt, og jeg ville tatt det om med henne hvis jeg var deg. Det kan hende at hun blir sur og ting ikke blir det samme, men er ikke det allerede skjedd i og med at hun synes det ble for dyrt hvis du skulle være med i mer enn kaffen?

Men hvis du ikke vil ta det opp med henne, noe jeg på en måte forstår, så ville jeg latt være å komme og kaanskje sendt en billig gave, men husk at det er ganske dyrt å sende ting i posten da ;)

Endret av Reka
Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Litt "morsomt" at "straffen" for å "bare" være fadder er kaffe invitasjon til bryllupet mens "premien" for å være forlover er å få være med hele kvelden - eller fikk ikke forlover dele dåpsdagen med venninnens barn heller? Jeg forstår ikke logikken til denne bruden.

Jeg må likevel si at dersom du skulle få middagsinvitasjon med en god forklaring / beklagelse av "feilvurderingen" så synes jeg det er litt smålig å ikke gå fordi invitasjonslisten siden er blitt revurdert av opplagte logiske årsaker. Jeg har selv blitt invitert på svært kort varsel til et bryllup der det ble åpent sagt at de hadde fått kort varsel avbud og derfor hadde plass til meg også. Jeg tok ikke det negativt opp i det hele tatt.

Men jeg forstår godt at du ikke reiser til 5.000 for et kortvarig kaffebesøk. Men blir det ikke vanskelig å gi dette avslaget uten begrunnelse uten å virke sur dersom du ikke får fortalt hvordan du føler?

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

... og bare det at du hjelper med hår og negler hadde vært nok for meg til å sette deg på middagslisten, bare så det er sagt ... Det burde også være gave nok i seg selv.

Skrevet

Enten har hun ikke helt gode sosiale antenner, eller så ser hun rett og slett ikke på deg som en like god venn som du tror. Jeg ville aldri i livet behandlet en god venninne sånn! :forvirret:

Skrevet
Ja, har tenkt litt på det, men er samtidig litt redd for å ødelegge vennskapet hvis jeg sier noe hun ikke "liker".. For selv om jeg ble skuffa over å ikke bli invitert til middagen ønsker jeg likevel ikke å avslutte vennskapet med henne.. Hun har jo sine gode sider også!

Jeg ser for meg følgende:

Jeg forteller henne rett ut (på en ordentlig måte) at jeg er lei meg for å ikke ha blitt invitert til middagen. Hun blir sur, og ting blir aldri det samme igjen etter det.....

Dette er jo såklart worst case scenario, men likevel. Bryllupsplanlegging er jo ofte noe man ikke liker å bli "kritisert" for, så vidt jeg har forstått.

Så da tenker jeg litt sånn at jeg lar det stå til, gir gave, men dukker ikke opp i bryllupet. (selv om jeg egentlig kunne ha tenkt meg å være der for henne..)

Ja, det skjønner jeg, og jeg tenkte over dette etter jeg postet innlegget. Men det ville jo kanskje vært noe som ga henne noe å tenke over? Jeg ser på dette som en form for utfrysning jeg... Bevisst eller ubevisst....

Men men.. Det kan jo være bare meg..

Ting blir vel kanskje ikke helt det samme etter dette uansett?

Samme tenkte jeg. Hadde det vært meg (som det jo ikke er) så hadde jeg ikke klart å komme til kaffen og holdt maska... Langt mindre hjelpe henne med slike ting... Uten din hjelp til dette ville hun sikkert måtte betalt nærmere 5000kr, og så skal ikke du få belønning i form av middag osv?

Sukk.. Jeg ble så revet med i denne saken her.....

Ok, la oss si at jeg setter meg ned med henne og forteller henne hva jeg synes om saken. Hun sier unnskyld, og ber meg til middagen likevel.

Hva gjør jeg da? Drar i bryllupet eller lar være?

Føler som sagt at skaden allerede er skjedd, så om hun skulle finne på å be meg til middagen likevel ville jeg ikke klare å late som ingenting og bare dra dit som om ingenting var skjedd. Tror jeg..

Jeg ville latt være... Som sagt; jeg hadde ikke klart å holde maska eller føle meg vel der, og det hadde jeg ikke giddet å betale så mye for, eller bruke tida mi på. Heller ikke om hun ombestemte seg.. Selve tankegangen hennes er jo fornærmende ovenfor deg..

Og om du er redd for å kritisere bryllupsplanlegging.. Huff, dette er jo dårlig planlegging, så mye kontakt som du sier dere har...

Jeg får venner og bekjente fra overalt i landet til mitt bryllup, og ingen blir invitert til kun kaffe... Av den enkle grunn at 90% av dem må reise i flere timer for å komme hit. Selv om det nok blir dyrere, så er det jo koselig å samle folk til noe slikt, når de har måttet reise langt.

Men det er jo helt klart opp til deg, det er jo tross alt et vennskap på spill.. Får bare håpe det dukker opp en unnkyldning og invitasjon....

:klem:

Gjest hyggelig
Skrevet

Forloveden hennes er sørfra, så derfor skal de ha bryllupet der. Men vi bor i samme by, derfor kan vi se hverandre så ofte ;)

Skrevet
Litt "morsomt" at "straffen" for å "bare" være fadder er kaffe invitasjon til bryllupet mens "premien" for å være forlover er å få være med hele kvelden - eller fikk ikke forlover dele dåpsdagen med venninnens barn heller? Jeg forstår ikke logikken til denne bruden.

Jeg må likevel si at dersom du skulle få middagsinvitasjon med en god forklaring / beklagelse av "feilvurderingen" så synes jeg det er litt smålig å ikke gå fordi invitasjonslisten siden er blitt revurdert av opplagte logiske årsaker. Jeg har selv blitt invitert på svært kort varsel til et bryllup der det ble åpent sagt at de hadde fått kort varsel avbud og derfor hadde plass til meg også. Jeg tok ikke det negativt opp i det hele tatt.

Men jeg forstår godt at du ikke reiser til 5.000 for et kortvarig kaffebesøk. Men blir det ikke vanskelig å gi dette avslaget uten begrunnelse uten å virke sur dersom du ikke får fortalt hvordan du føler?

Er det god forklaring at noen ahr meldt avbud, og at hun da er sååååååååå heldig å få lov til å komme til middag? Og hvordan kan hun egentlig gjøre dette gått igjen, når hun allerede har sagt at det koster for mye å be sin "beste" venn til middag? Hvilken forklaring vil være god nok?

For meg ville det ikke vært at noen andre meldte avbud, for jeg ville fortsatt følt meg som en annerangs gjest. 60 stykker var før meg, men så var jeg såååååå heldig at en av de ikke kunne komme.

Gjest hyggelig
Skrevet

Noen over her spurte om hun som skal være forlover fikk være med på dåpen til fadderbarnet mitt- og svaret er faktisk nei.

Eller, forloveren ble først ikke bedt, men så viste det seg at det var mange som meldte avbud til å komme, så dagen før dåpsdagen ringte X til forloveren og spurte om hun ville komme likevel... Husker jeg syntes dette var litt rart, og at forloveren syntes det var litt merkelig også. Hun kom forsåvidt ikke, men vet ikke hva grunnen til det var.

X har alltid vært ganske så selvsentrert, og ikke særlig høflig av seg. Jeg har forsåvidt innrettet meg etter dette og tenkt at det bare var sånn hun var, og at hun ikke mente noe med det. Men nå kan man jo virkelig begynne å lure! Litt selvinnsikt bør man da ha..

Et annet problem i tilknytning til denne saken er om jeg likevel skal være med i utdrikkningslaget? Bør jeg "boikotte" dette også? (Merk at boikotte står i hermetegn)

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Piper: du misforstod meg litt her. Du setter ikke bestevenninnen din på kaffebesøkslistetn eller "kan komme hvis avbud listen" - da er det noe med "beste" og "venn" som ikke stemmer.

Men hvis bruden nå skulle innse at hun ikke har tenkt helt rett, og rette opp i forholdet ved å invitere sin beste venninne til middagen likevel (ikke pga avbud men pga revurderingen av normal folkeskikk og gjesteliste) så synes jeg det blir feil å la være å komme fordi man er "sur" over at bruden tenkte feil i utgangspunktet.

Trådstarter: Det at hun som ikke var fadder ikke ble invitert i barnedåpen forteller jo at dette ikke er en glipp - bruden er rett og slett ikke klar over normal folkeskikk. Jeg ville nok revurdert dette "bestevenninne" forholdet kraftig. All den tid man velger at den ene venninnen skal ha den rollen og den andre skal ha den andre rollen synes jeg det er direkte frekt å ikke invitere den uten rolle i settingen til middagen i begge anledninger.

Skrevet

Nå må jeg først si at jeg prinsipielt mener at man ikek skal bli fornerma over å bli bedt/ikke bedt i bryllup. Folk har jammen så forskjellige måter å vurdere hvem de skal ha der. Noen har stor familie, noen har lite penger o.s.v

Men man ber da oppriktig talt ikke en god venninne om å komme fra andre kanten av landet for å drikke kaffe.

Jeg skal faktisk i et bryllup selv om noen uker, der jeg er bedt til kaffe, og må reise 60 mil for å delta. Men ettersom foreldrene mine bor der, bruker jeg bare de ekstra timene hos de. Det eneste som er dumt er at jeg ikke får vært med i kirka, ettersom det er et stykke å reise for å komme seg fra foreldrene mine til der bryllupet skal være. Kan selvsagt slenge rundt i fire timer mellom vielse og kaffe. Men det ville jo i praksis bety å sitte i bilen og vente på at klokka skulle bli så mye at vi kunne gå på fest. Så det er ikke så aktuelt.

Jeg synes du skal si fra. Jeg hadde takka pent nei, og sagt at jeg skjønner at det blir for dyrt for henne å invitere deg til middag, men at det blir for dyrt for deg å reise landet rundt for å drikke kaffe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...