Gjest Gjest Skrevet 3. september 2008 #81 Skrevet 3. september 2008 Håper du blir syk i forkjølelse eller noe sånt den dagen bryllupet skal være for da har du en perfekt unnskyldning for ikke å komm. Vennskapet har fått en knekk uansett om hun fortsetter å si NEI eller om hun ombestemmer seg å sier JA!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. september 2008 #82 Skrevet 3. september 2008 For det første så hadde jeg følt meg passe dum når jeg satt der med middagen og viste at jeg hadde "kranglet" meg til og få være der ,selv om det er venninna di som har gjort at sitvasjonen er blitt sånn. Det virker på meg som om du egentlig ikke har tenkt å si noen ting til venninna di og da har du ikke så mange flere valg en og reise langt, stelle venninna di,vente på hotelle noen timer og så gå å drikke denne berømmelige kaffien. Det beste du kan gjøre er og bestemme deg for om du vil la deg bli utnyttet, og la det være med det, eller stå litt opp får deg selv å fortelle henne hva som plager deg med oppførselen hennes. Venninna di er en ekte egoist og tramper rett over deg, virker på meg som det er hun som styrer hele vennegjengen og dere lar henne gjøre det. Er du redd henne?
TuttaV Skrevet 3. september 2008 #83 Skrevet 3. september 2008 Jeg synes du uansett burde snakke med henne om dette her, samme hva det blir til - om du blir bedt til middag og deretter går eller ikke går. Som Gl@mb@be sa, så blir vel ting kanskje ikke helt det samme etter dette uansett?! Jeg tror hvertfall ikke det hvis dere ikke får snakket skikkelig sammen... En av dere vil da uansett gå å ha det gnagende bak i hodet hver gang dere møtes eller hver gang bryllup nevnes. Og det er jo kjedelig! Jeg har flere ganger blitt irritert og skuffet over mine nærmeste venninner, men når jeg da forteller hve jeg føler og vi snakker om det, selv om jeg kanskje ikke får det svaret jeg ønsker, så klarer jeg da å forsone meg med saken.. Når det er sagt! Så ville jeg selvfølgelig invitert i bryllupet mitt ei som skal hjelpe meg så mye og som i tillegg må reise så langt! Det er en selvfølge synes jeg... Lykke til!
Silmarill Skrevet 3. september 2008 #84 Skrevet 3. september 2008 (endret) Dette var pillråttent gjort av din venninne! Har ikke ord for hva jeg tenker om henne.... Hun er som du sier mer eller mindre kun opptatt av seg selv, og dette får du merke på kroppen nå! Forstår at du er veldig lei deg, sint og skuffet! Uansett om det kun er familen og forloverne som er bedt, så er det alltids plass til sin beste venninnen. En besteveninne som har stilt opp i tykt og tynt (som du sier at du har gjort) samt tilbydt seg både det ene og det andre med fiksing av bruden denne store dagen! Leser at du i tilegg er fadder for hennes barn og må reise langt for å komme i bryllupet! Nei, dette var skikkelig simpelt og egoistisk gjort av henne! Skaden er skjedd som du sier, og uansett om hun ombestemmer seg på ANDRES tilsnakk, eller DITT tillsnakk så er skaden faktisk alerede skjedd! At hun i det hele tatt tenkte slik er uakseptabelt uansett! ---------------- Tror jeg ville sendt en mail jeg. Forklart hva du syns og latt henne få tid til å berabeide et svar til deg. Men skriv at du venter på hennes svar. Gidder hun ikke det, så er det ingen vits i å reise i bryllupet.. Dette tror jeg er lurt! Skriv ned dine tanker omkring dette og send det! Skjønner deg godt om du ikke drar om hun ombestemmer seg etter dette brevet! Hun ville jo ikke ha gjort det dersom du ikke skrev det eller sa noe så..... Klem til deg EDIT: Leifere Endret 3. september 2008 av Silmarill
Humleblomst Skrevet 4. september 2008 #85 Skrevet 4. september 2008 Tror jeg ville sendt en mail jeg. Forklart hva du syns og latt henne få tid til å berabeide et svar til deg. Men skriv at du venter på hennes svar. Gidder hun ikke det, så er det ingen vits i å reise i bryllupet.. Dette synes jeg også var en veldig god ide. Da kan du bruke litt tid på å formulere det du vil si, slik at sansynligheten for å bli misforstått blir mindre. Og så får bruden litt tid på å ta inn over seg budskapet før reaksjonen kommer. Eller har du allerede snakket med henne? Du må gjerne fortelle hvordan det går!
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 4. september 2008 #86 Skrevet 4. september 2008 Hei.. Høres ut som ei veldig korttenkt venninne. Du får mange tips her, og de fleste er enige om at venninnen din ikke kan oppføre seg slik hun gjør. Men hva har du tenkt til å gjøre? Når er bryllupet?
Gjest hyggelig Skrevet 4. september 2008 #87 Skrevet 4. september 2008 Bryllupet er til neste år. Nå har ting forandret seg litt siden jeg skrev det første innlegget. Sist gang jeg var på kafe sammen med henne snakket vi om bryllupet generelt. Vi kom da inn på gjestelisten og hvem som var bedt til middagen... Jeg sa så lite som mulig, bare "ja, og ha og tja", og ventet på hva hun hadde å si. Siden sist gang jeg snakket med henne om dette bryllupet (da hun spurte om det var greit at jeg bare kom til kaffen) har jo som sagt forloveren hennes snakket med henne. Vel, hun sa "vi har bedt 47 stk til middagen og 7 av dem er unger. Du er ikke på gjestelisten enda, men jeg skal se om ikke jeg klarer å få deg inn likevel. Må bare godsnakke litt med min kommende ektemann først, for han syns nemlig at vi måtte sette grensen et sted, og at hvis vi inviterer deg må vi også invitere den og den også." Så jeg spurte hvem som i tilfelle var "den og den" som også kom til å måtte bli invitert dersom jeg ble det, og da sa hun at hun ikke "kom på det i farten". Hun bemerket også at vi tross alt hadde holdt sammen i tykt og tynt (merkelig at hun brukte akkurat det samme uttrykket som jeg brukte i startinnlegget mitt...huff, håper ikke hun er på dette forumet og kjenner meg igjen! Nåja, det blir en annen sak.) Anyway, nå ser det jo nesten ut som at hun har tenkt å be meg likevel, gjør det ikke? Og gjestelisten til middagen er gått ned fra 60 til 47.
Gjest Nishiki Skrevet 4. september 2008 #88 Skrevet 4. september 2008 Den og den uten navn.. Joda, rart det der at du ikke er noe viktigere en mennesker hun ikke husker hva heter.
Seeya Skrevet 4. september 2008 #89 Skrevet 4. september 2008 Det virker som venninna di bruker deg, for så å forkaste deg. Du har jo selv skevet ting om henne som ikke er så positive (og ikke hav man burde se i en venn), men likevel vil du fortsatt være hennes venn? Hun er ikke en venninne du forjtener rett å slett. Det virker som om du er desperat etter å beholde vennskapet deres? Min stolthet hadde blitt så krenket ved dette tilfellet, og som du selc sier, ting blir aldri som før igjen, så hvorfor fortsatt henge fast ved dette vennskapet? Så lenge hun ikke kunne si navn på hvem den og den er, så er du tydeligvis ikke noen spesiell venn for henne. Si som det er, at hun ødela vennskapet deres den dagen hun satte en pris på deg til ca. 1000,- og den var du ikke verdt, men du var verdt å ordne henne klar for bryllupet, noe hun sparer mange penger på. Si som det er, og behold forlover venninnen, og finn deg en ny og bedre venn som fortjener ditt vennskap? :=)
charlene Skrevet 5. september 2008 #90 Skrevet 5. september 2008 har ikke lest alle sidene, men leste at noen spurte ts om hun som skal gifte seg muligens ikke betraktet ts som beste venninne.. syns ikke dette har noe å si i og med at den kommende bruden tross alt spurte ts om hun kan hjelpe henne med sminke, fiksing av hår osv. da burde hun selvfølgelig bli invitert.. mener jeg da..
Phaedra Skrevet 7. oktober 2008 #91 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg synes du skal si fra. Jeg hadde takka pent nei, og sagt at jeg skjønner at det blir for dyrt for henne å invitere deg til middag, men at det blir for dyrt for deg å reise landet rundt for å drikke kaffe. Dette er *akkuratt* det du skal si til henne! Du høres ikke sur ut hvis du legger det frem sånn, men hun får kanskje med seg hvor lite logisk det er av henne å bare be deg på kaffe. Det er en helt grei grunn, synes jeg (selv om jeg personlig mener at venninnen din er ganske teit - særlig når forloveren har sagt ifra og venninnen din sier at hun skal "tenke på det". Ufattelig.)
Gjest Gjest-Olsen Skrevet 8. oktober 2008 #92 Skrevet 8. oktober 2008 Dette er noe av det underligste jeg har hørt når det gjelder å invitere venner til bryllup. Jeg tror du framover skal være mest opptatt av hva DU vil, ikke din venninnes reaksjoner på dine utspill. Det betyr ikke at jeg mener du skal være ufin. Det å skrive mail, synes jeg er en god ide. Informer henne om hvor du står i saken, og at du ikke har bestemt deg for om du kommer på grunn av opptakten til bryllupet. Økonomi, midt i ferien, tar mye tid, osv er jo også gode grunner til å vurdere saken, i tillegg til måten invitasjonen har blitt gjort på. Nå virker det jo som om din venninnne jobber med å "presse" deg inn i middagsselskapet. Er det godt nok for deg nå? Har det ikke allerede vært gitt mange hint om hvor du er plassert i hennes liv? Er det beste du kan gjøre for deg selv å skjerme deg mot dette bryllupet? Jeg vet at jeg ikke hadde brukt så mye penger på å reise i bryllup midt i ferien min- venninne eller ikke. Når det i tillegg er "krav" om å utføre en ganske stor jobb, for så å bli belønnet med å være "halv" gjest, er det langt over grensen for vanlig folkeskikk. Skulle du gå og kjøpe gave også? Du gir en gave verdt flere tusen hvis du påtar deg pyntingen av henne. Det du skriver sier meg at hun kan være så selvsentrert i andre sammenhenger også. Tro meg, hun kommer til å fortsette hvis ingen sier fra. Det er kanskje allerede for seint. Kanskje dere må være venninner på en annen måte fra nå av? Det går fint an å fortsette å være venner på nye måter. (Å møte samme venninne 4 ganger pr uke er i overkant for mange, og kan være med å begrense andre bekjentskaper)
Gjest X Skrevet 8. oktober 2008 #93 Skrevet 8. oktober 2008 Bare et spørsmål: Hvordan skal bruden komme seg til denne østlandsbygda, og hvor skal hun bo? Kunne ikke du være med, siden du skal sminke og stelle håret hennes? For bruden bor vel også nord i landet siden dere møtes 4 ganger i uka...eller?
Gjest hyggelig Skrevet 8. oktober 2008 #94 Skrevet 8. oktober 2008 Huff ja det er ikke bare-bare dette her. Her om dagen fikk jeg også beskjed om å booke meg hotell snart der bryllupet skal være. Jeg mumlet vel bare noe om at ja og tja jeg måtte iværtfall vente til jeg fikk mer penger på konto. Skulle såklart ha sagt at jeg ikke kommer, men det klarte jeg såklart ikke... :/ Har enda ikke fått greie på om jeg faktisk blir invitert til middagen heller. Sambo nekter å dra, han syns jeg (vi?) har blitt tråkket på nok som det er.
Gjest hyggelig Skrevet 8. oktober 2008 #96 Skrevet 8. oktober 2008 Bare et spørsmål: Hvordan skal bruden komme seg til denne østlandsbygda, og hvor skal hun bo? Kunne ikke du være med, siden du skal sminke og stelle håret hennes? For bruden bor vel også nord i landet siden dere møtes 4 ganger i uka...eller? Bruden bor i nord ja, og skal kjøre bil og bo på hotell. De har 2 barn, så ville nok ikke blitt plass til meg i bilen etter at all baggasje var fylt opp. Dessuten er jo samboeren min også bedt.
Kanutten Skrevet 8. oktober 2008 #97 Skrevet 8. oktober 2008 Jeg er enig med Annie og samboeren din. Håper du får samlet nok mot til å si ifra snart Hyggelig. Lykke til
Duplex Skrevet 8. oktober 2008 #98 Skrevet 8. oktober 2008 For det første vil jeg si at jeg tror samboeren din har helt rett; nok får være nok. Så til en annen side av saken, det at du skal stå for forskjønnelsen av bruden. Selv har jeg fungert som frisør/stylist for mange venner, bekjente og ikke fullt så bekjente, i anledning bryllup, ball og et mylder av andre små og store fester. Jeg begynte med dette av pur interesse og med stor glede for å trekke frem det vakreste hos folk. Jeg har altså ingen utdannelse innen styling, men er selvlært. Jeg har aldri krevet å få noe tilbake for disse tjenestene, da jeg anser meg som heldig som blir gitt så mye tillit i forhold til at folk skal se best mulig ut ved viktige anledninger. MEN; en tidligere venninde av meg som jeg har stylet fra ungdomstiden til opp imot de tredve, sa meg noen ord som fikk meg til å legge ned saks, kam og foundation for hennes del. Hun hadde fått en godt betalt stilling og hevdet derfor at hun "slapp" å gå til meg mer, nå som hun hadde råd til profesjonell styling. Noen mener altså at privat styling er verdiløst, kanskje dette også stemmer for din venninde? Hva med å hente inn pris fra salong og presentere den for henne, slik at hun blir klar over verdien i det hun spør deg om? Nok en idè, om kanskje utopisk; Reis ned og fiks dama, sitt på veikro og vent på kaffen som du deltar i glitrende blid, reis hjem og lag faktura for styling basert på prisene du har innhentet. Vennskapet vil nok aldri bli det samme igjen, men noe sier meg at det vil det uansett ikke etter dette.
Gjest Gjest_jadda_* Skrevet 8. oktober 2008 #99 Skrevet 8. oktober 2008 Det høres ikke så hyggelig ut nei.. Og om du er fadder til ungen hennes må du vel være en ganske god venn! Jeg ville sagt på en rolig og ærlig måte at du ble litt såret , men at du (selvfølgelig) vil komme i kaffen om det er alt hun har råd til, fordi du vil være der for henne. (eller noe) Bare så det er sagt så har forloveden min stor familie (3 søsken) jeg veldig liten (4 gjester fra hele min side), og når vi nå har begynt å telle opp vil vi være bortimot 60 gjester BARE familie! Enten må vi kutte familie (som vil gjøre hans side evig bitre), droppe gode venner, eller vinne i lotto.. Ingen problemer med å forstå at noen må bli bedt til kaffe, men hadde du lest hele tråden så hadde du også sett hvorfor hun er skuffet. Å være en såkalt bestevenninne og for å kunne komme i bryllupet så må hun ta fly, i tillegg skal hun være tjenestepike for bruden - ordne hår og negler osv. Og som takk for det så skal hun få kaffe og kaker. Det er noe annet å kun bli bedt til kaffe.
Gjest sandra84 Skrevet 8. oktober 2008 #100 Skrevet 8. oktober 2008 seriøst?? mener hun at du skal ta fly og ta inn på hotell tidlig på dagen, hjelpe henne med alt av forberedelser for å så gå tilbake til hotellet ditt og sitte å vente i 3-4 timer mens middagen pågår?? nei ærlig talt.. det der virket ikke som mye venninne.. hadde jeg vært deg hadde jeg bare takket nei til både kaffe og forberedelser.. forstår hun det ikke da, tror jeg du har det bedre hjemme enn i bryllup!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå