Gjest Gjest Skrevet 30. august 2008 #1 Skrevet 30. august 2008 Mitt barn fikk brannskader da han var på SFO. Halve hånden. Han satt der med en kald klut. Ingen sa noe. Burde de ikke ha opplyst hva som hadde skjedd? Min sønn sier noen var slemme mot han...men vil ikke si så mye mer. Det kan godt være et uhell, men hvorfor forteller de meg ikke noe....??
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2008 #3 Skrevet 30. august 2008 Har du spurt noen i ledelsen? Kommer nok til å gjøre det. Vil jo ikke anklage noen av de ansatte heller, og jeg er ikke ute etter å "ta" noen...men synes det er litt rart at de ikke gir noe informasjon. Er vel ikke dagligdags å få brannskader...
Far til 2 Skrevet 30. august 2008 #4 Skrevet 30. august 2008 Jeg forstår problemet ditt. Du vil ikke "ta noen" da du er avhengig av de ansatte sitt samarbeid også i tiden som kommer. Men du har utvilsomt rett på informasjon. Si at du vil at barnet skal holde seg unna varme (varme plater, kokende vann, etc) i tiden som kommer men at du må vite hva som har skjedd for å gi de riktige rådene til barnet. Jeg regner med at de ansatte vil forstå en slik problemstilling.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2008 #5 Skrevet 30. august 2008 Jeg forstår problemet ditt. Du vil ikke "ta noen" da du er avhengig av de ansatte sitt samarbeid også i tiden som kommer. Men du har utvilsomt rett på informasjon. Si at du vil at barnet skal holde seg unna varme (varme plater, kokende vann, etc) i tiden som kommer men at du må vite hva som har skjedd for å gi de riktige rådene til barnet. Jeg regner med at de ansatte vil forstå en slik problemstilling. Det handler vel så mye om at uhell kan skje og at jeg ikke ønsker å gi noen skyldfølelse..Men takk for tipset om hvordan jeg kunne vinkle det! Dessuten er det bedre å være føre var. Hadde jeg som forelder gjort noe slikt er det ikke godt å vita hva som hadde skjedd....kunne sikkert blitt meldt til barnevernet og da. Så det er sikrest å fordele skyld nå, og helst skriftlig. Lærere og SFO kan finne på mye faenskap.
Gjest Phoenix Skrevet 30. august 2008 #6 Skrevet 30. august 2008 Her bude de SFO-ansatte ringt deg eller far med en gang og informert. Vi hadde det som regel da jeg jobbet i SFO ihvertfall, at vi ringer når det krever mer behandling enn plaster.
Gjest Huldali Skrevet 30. august 2008 #7 Skrevet 30. august 2008 (endret) Mitt barn fikk brannskader da han var på SFO. Halve hånden. Han satt der med en kald klut. Ingen sa noe. Burde de ikke ha opplyst hva som hadde skjedd? Min sønn sier noen var slemme mot han...men vil ikke si så mye mer. Det kan godt være et uhell, men hvorfor forteller de meg ikke noe....?? Du skriver at "ingen sa noe". Spurte du ikke heller om hva som hadde skjedd? De burde så klart ha sagt hva som hadde skjedd, men hvis du ikke spurte heller så tenkte de kanskje at du ikke tok det så tungt og at de bare kunne haste videre. Endret 30. august 2008 av Huldali
Gjest ¤bella¤ Skrevet 31. august 2008 #8 Skrevet 31. august 2008 Her bude de SFO-ansatte ringt deg eller far med en gang og informert. Vi hadde det som regel da jeg jobbet i SFO ihvertfall, at vi ringer når det krever mer behandling enn plaster. Så når det krever behandling i form av kaldt vann, som mor eller far fra arbeidsplassen ikke får gjort noe med, så ringer man? Enig at de skulle sagt noe når du henten barnet ditt, men siden de ikke sa noe kunne du jo spurt?
Gjest Piper Skrevet 31. august 2008 #9 Skrevet 31. august 2008 Så når det krever behandling i form av kaldt vann, som mor eller far fra arbeidsplassen ikke får gjort noe med, så ringer man? Enig at de skulle sagt noe når du henten barnet ditt, men siden de ikke sa noe kunne du jo spurt? Det er få av de som jobber på SFO, som er kompetente nok til å ta en slik vurdering. Derfor skal de ringe foreldrene, og så blir det opp til foreldrene å gå til legen om de mener det eller å bare vente å se. Det kan godt være det bare var behov for kaldt vann, men som sagt så kan ikke de ansatte ta en slik vurdering. Jeg ville spurt om hvem som var ansvarlig for dette, og som følte seg kompetent nok til å ta en slik vurdering som ble tatt. For når det gjelder brannskader, så kan det være mye verre enn det du egentlig tror. Derfor hadde ikke jeg gått på tå hev, for at de ikke skulle bli sint. Men de hadde fått vite at noe slikt aksepterer jeg ikke en gang til, og jeg forventer at de gjør jobben sin selv om de får en slik beskjed. Men selvfølgelig kan du gå stille i dørene, men jeg mener at du bør fortelle de at skulle det skje en gang til så vil du ha beskjde med en gang.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #10 Skrevet 31. august 2008 Så når det krever behandling i form av kaldt vann, som mor eller far fra arbeidsplassen ikke får gjort noe med, så ringer man? Enig at de skulle sagt noe når du henten barnet ditt, men siden de ikke sa noe kunne du jo spurt? Jeg tenkte jeg skulle spørre sønnen min først og det gjorde jeg. De sa at han måtte legge fra seg kluten da han gikk, så ikke ut som de tok det så alvorlig. Jeg så ikke hvor alvorlig det var før etterpå. Ble også ganske overrasket. Men det forundrer meg ikke om de kommer til å bruke det mot meg at jeg ikke spurte de med en gang!
Gjest nbp Skrevet 31. august 2008 #11 Skrevet 31. august 2008 Det er få av de som jobber på SFO, som er kompetente nok til å ta en slik vurdering. Derfor skal de ringe foreldrene, og så blir det opp til foreldrene å gå til legen om de mener det eller å bare vente å se. så du mener foreldrene som er langt unna er bedre stillt til og stille diagnose enn de som jobber med barna, sitter på skadestedet og ser skaden samtidig som de har førstehjelpskurs rettet i mot barn hvert år? da mener du anderledes enn både ambulansetenesten og komunelegen her jeg bor hvertfall.
Gjest Piper Skrevet 31. august 2008 #12 Skrevet 31. august 2008 så du mener foreldrene som er langt unna er bedre stillt til og stille diagnose enn de som jobber med barna, sitter på skadestedet og ser skaden samtidig som de har førstehjelpskurs rettet i mot barn hvert år? da mener du anderledes enn både ambulansetenesten og komunelegen her jeg bor hvertfall. De har ikke rett til å stille diagnose, for de er ikke lege. Det er foreldrene som skal avgjøre om barnet skal til lege eller ikke, for det er foreldrene som har foreldreansvaret for barnet. Så om et barn har brent seg, skal de ansatte ringe og forklare situasjonen til mor eller far og så blir det opp til mor eller far å avgjøre om barnet skal til lege eller ikke.
Gjest nbp Skrevet 31. august 2008 #13 Skrevet 31. august 2008 De har ikke rett til å stille diagnose, for de er ikke lege. Det er foreldrene som skal avgjøre om barnet skal til lege eller ikke, for det er foreldrene som har foreldreansvaret for barnet. Så om et barn har brent seg, skal de ansatte ringe og forklare situasjonen til mor eller far og så blir det opp til mor eller far å avgjøre om barnet skal til lege eller ikke. så DU mener at ambulansetenester og leger tar feil når de sier at første på et skadested skal vurdere skaden og om den er usikker så skal lege kontaktes først? du mener altså at vi skal bruke kansje dyrebar tid på og få lov av foreldre til og kontakte lege? "etter 4 min venting i tlf kø til firmaet mor jobber i"beklager at jeg ringer, men barnet ditt har brekt armen trur vi, armen henger i en rar vinkel liksom, er det greit for deg at vi kontakter lege?" og hvordan kan du mene at du vet best hva ditt barn trenger av hjelp når du ikke er på stedet? hvordan kan du som mor mene at du har mere peiling på dette pr tlf enn de som jobber med barn og har oppdaterte førstehjelpskurs, og som ser på skaden irl? hvordan kan du som mor mene at leger, komuneleger, førstehjelpseksperter og ambulansepersonalet alle tar feil når de sier at det er den som har den skadete hos seg som må vurdere hvor alvårlig det er? og hvem skal du anklage om det viser seg at du ikke helt forsto alvåret i skadebeskrivelsen eller skaden blei dårlig forklart, og nå har du et barn med livsvarig skade pga du sa nei til lege uten og ha sett barnet en gang? heldigvis for barna så har vi førstehjelpskurs hvor vi lærer hvordan vi skal prioritere ved en skade, og barnets ve og vel kommer faktisk før foreldrenes.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #14 Skrevet 31. august 2008 Jeg mener at etter at SFO hadde igangsatt nedkjøling av skaden skulle foresatte vært varslet i dette tilfellet. I allefall ut i fra sånn det ble beskrevet her. I tillegg burde dere fått informasjon da dere hentet. Siden vi ikke har noen idé om hvorfor dere ikke ble ringt etter eller hvorfor de ikke sa noe da dere hentet ville jeg spurt neste morgen. Jeg ville spurt om de visste hva som hadde skjedd. Litt undrende lurt på hvorfor de ikke tok kontakt med meg og sagt klart i fra at neste gang ville jeg bli oppringt og fortalt hva som hadde skjedd. Bare ved å få tilbakemelding fra foresatte kan sfo endre sine rutiner slik at det blir bedre for barn og voksne. Min erfaring er at det er lurt å stille spørsmål litt undrende. Da får ikke personalet piggene ut og man får lettere gjennomslag for det man sier. Det gjelder også for meg som lærer. De som spør f.eks. "Storebror kom hjem med en kul i hodet i går. Vet du hvordan det skjedde?" er enklere å takle enn om noen kommer å sier. "Storebror hadde kul i hodet i går. Du har ikke passet godt nok på." I eksempel to får jeg piggene ut og går i forsvar, i eksempel 1 vil jeg si at jeg dessverre ikke har fått med meg at noe har skjedd, men at jeg skal høre litt rundt for å se om jeg finner ut hva som kan ha skjedd.
Gjest Samme gjest som over Skrevet 31. august 2008 #15 Skrevet 31. august 2008 Mitt barn fikk brannskader da han var på SFO. Halve hånden. Han satt der med en kald klut. Ingen sa noe. Burde de ikke ha opplyst hva som hadde skjedd? Min sønn sier noen var slemme mot han...men vil ikke si så mye mer. Det kan godt være et uhell, men hvorfor forteller de meg ikke noe....?? Bare noen innspill: Vet du om de ansatte hadde fått med seg at noe hadde skjedd, eller kan gutten din ha ordnet opp på egenhånd? Vet du noe om når det skjedde? Var det lenge siden, eller var det rett før du vanligvis henter? Vet du om den ansatte som krysset barnet ditt ut visste noe om det som hadde skjedd? Hvor alvorlig var skaden? Trengte den legetilsyn, eller var det bare rød hud? Vi som jobber med barn har som regel en del erfaring med skader. Av og til velger vi å se ann skaden litt før vi kontakter foresatte. Det er ikke dermed sagt at barnet er overlatt til seg selv. F.eks. er jeg veldig obs ved hodeskader, men det er ikke alltid jeg ringer med en gang et barn har slått seg i hodet. Det hender jeg ser det ann noen minutter, men har lav terskel for å ringe om barnet virker slapt/har smerter etter en liten stund. Det samme ville jeg nok gjøre med enn brannskade. Litt rød hud er ikke så farlig som blemmer og åpne sår. Det betyr ikke at jeg overlater barnet til seg selv, men ser ann skaden en liten stund før jeg kontakter hjem. Allikevel lever jeg etter mottoet heller en telefon for mye enn en for lite. Spør på sfo. Hvis det er sånn at noen plager gutten din er det viktig å ta tak i det med en gang. Kanskje de ikke ringte deg fordi det nettop hadde skjedd og de visste at du sannsynligvis allerede var på vei? Kanskje vurderte de ikke skaden godt nok - da må de få tilbakemelding på det. Brannskader skal vel normalt sett ikke kunne oppstå på en vanlig sfo og det kan se ut som de har noen rutiner de må skjerpe inn, men hvordan skal de kunne det hvis de kanskje ikke vet om skaden?
Gjest Piper Skrevet 31. august 2008 #16 Skrevet 31. august 2008 så DU mener at ambulansetenester og leger tar feil når de sier at første på et skadested skal vurdere skaden og om den er usikker så skal lege kontaktes først? du mener altså at vi skal bruke kansje dyrebar tid på og få lov av foreldre til og kontakte lege? "etter 4 min venting i tlf kø til firmaet mor jobber i"beklager at jeg ringer, men barnet ditt har brekt armen trur vi, armen henger i en rar vinkel liksom, er det greit for deg at vi kontakter lege?" og hvordan kan du mene at du vet best hva ditt barn trenger av hjelp når du ikke er på stedet? hvordan kan du som mor mene at du har mere peiling på dette pr tlf enn de som jobber med barn og har oppdaterte førstehjelpskurs, og som ser på skaden irl? hvordan kan du som mor mene at leger, komuneleger, førstehjelpseksperter og ambulansepersonalet alle tar feil når de sier at det er den som har den skadete hos seg som må vurdere hvor alvårlig det er? og hvem skal du anklage om det viser seg at du ikke helt forsto alvåret i skadebeskrivelsen eller skaden blei dårlig forklart, og nå har du et barn med livsvarig skade pga du sa nei til lege uten og ha sett barnet en gang? heldigvis for barna så har vi førstehjelpskurs hvor vi lærer hvordan vi skal prioritere ved en skade, og barnets ve og vel kommer faktisk før foreldrenes. Jeg sier ikke at foreldre har mer peiling, men det er slik loven er. Foreldre skal kontaktes først, om det ikke er så alvorlig at man først kontakter 113. Og nei jeg snakker ikke om ambulansefolk, sykepleiere ol, men hva loven sier at skole og SFO skal forholde seg til. Om et barn har knekt armen på skolen eller på sfo, så er det foreldrene som blir kontaktet først. For det er ikke så alvorlig grad at en ambulanse må hente, og da er det en av foreldrene som må hente for å bringe til legen. Firkantet system ja, men sånn er det. En ansatt på skolen og SFo har ikke lov til å kjøre barnet i sin bil, uten at foreldrene har skrevet en samtykkeerklæring på dette. Så du behøver ikke hakke på meg, for jeg har ikke laget den nye loven.
Kara W Skrevet 31. august 2008 #17 Skrevet 31. august 2008 Selvfølgelig er det den som er til stede som har best oversikt over hva som skjer, det tror jeg ikke noen har argumentert mot. Jeg håper virkelig at praksis er slik at dersom personalet mener at barnet bør på legevakten, så tar en med seg barnet dit, mens en annen tar på seg å ringe foreldrene. Men i tilfeller hvor personalet mener at man ikke trenger å oppsøke lege (og det er mer alvorlig enn et skrubbsår), så mener jeg at foreldrene bør kontaktes. Det er tross alt foreldrenes rett å komme og vurdere skaden selv og ta sin egen avgjørelse. De fleste hadde nok takket for at de ble oppringt, og så stolt på personalets vurdering.
Gjest ts Skrevet 31. august 2008 #18 Skrevet 31. august 2008 Bare noen innspill: Vet du om de ansatte hadde fått med seg at noe hadde skjedd, eller kan gutten din ha ordnet opp på egenhånd? Vet du noe om når det skjedde? Var det lenge siden, eller var det rett før du vanligvis henter? Vet du om den ansatte som krysset barnet ditt ut visste noe om det som hadde skjedd? Hvor alvorlig var skaden? Trengte den legetilsyn, eller var det bare rød hud? Vi som jobber med barn har som regel en del erfaring med skader. Av og til velger vi å se ann skaden litt før vi kontakter foresatte. Det er ikke dermed sagt at barnet er overlatt til seg selv. F.eks. er jeg veldig obs ved hodeskader, men det er ikke alltid jeg ringer med en gang et barn har slått seg i hodet. Det hender jeg ser det ann noen minutter, men har lav terskel for å ringe om barnet virker slapt/har smerter etter en liten stund. Det samme ville jeg nok gjøre med enn brannskade. Litt rød hud er ikke så farlig som blemmer og åpne sår. Det betyr ikke at jeg overlater barnet til seg selv, men ser ann skaden en liten stund før jeg kontakter hjem. Allikevel lever jeg etter mottoet heller en telefon for mye enn en for lite. Spør på sfo. Hvis det er sånn at noen plager gutten din er det viktig å ta tak i det med en gang. Kanskje de ikke ringte deg fordi det nettop hadde skjedd og de visste at du sannsynligvis allerede var på vei? Kanskje vurderte de ikke skaden godt nok - da må de få tilbakemelding på det. Brannskader skal vel normalt sett ikke kunne oppstå på en vanlig sfo og det kan se ut som de har noen rutiner de må skjerpe inn, men hvordan skal de kunne det hvis de kanskje ikke vet om skaden? De må ha visst om skaden når de selv ber han ta av seg kluten. Men jeg kan ikke svare på det andre da jeg rett og slett ikke vet. Selv om det kanskje ikke var så alvorlig mener jeg de kunne ha sagt noen ord om det når jeg hentet han. De satt jo sammen med han og passet tydelig på han.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #19 Skrevet 31. august 2008 De må ha visst om skaden når de selv ber han ta av seg kluten. Men jeg kan ikke svare på det andre da jeg rett og slett ikke vet. Selv om det kanskje ikke var så alvorlig mener jeg de kunne ha sagt noen ord om det når jeg hentet han. De satt jo sammen med han og passet tydelig på han. Jeg sa i det første innlegget at det er rart at de ikke sa noe. Men jeg har lest litt her og der i diskusjonen og ikke fått med meg alle dine innspill. Så beklager om jeg ha virket rotete i det jeg har skrevet. Jeg synes det er rart at ikke de sa noe, men jeg synes faktisk nesten at det er enda rarere at ikke du spurte noe der og da, hvis det er sånn at de satt og passet på ham.
Gjest nbp Skrevet 31. august 2008 #20 Skrevet 31. august 2008 Jeg sier ikke at foreldre har mer peiling, men det er slik loven er. Foreldre skal kontaktes først, om det ikke er så alvorlig at man først kontakter 113. Og nei jeg snakker ikke om ambulansefolk, sykepleiere ol, men hva loven sier at skole og SFO skal forholde seg til. Om et barn har knekt armen på skolen eller på sfo, så er det foreldrene som blir kontaktet først. For det er ikke så alvorlig grad at en ambulanse må hente, og da er det en av foreldrene som må hente for å bringe til legen. Firkantet system ja, men sånn er det. En ansatt på skolen og SFo har ikke lov til å kjøre barnet i sin bil, uten at foreldrene har skrevet en samtykkeerklæring på dette. Så du behøver ikke hakke på meg, for jeg har ikke laget den nye loven. vi hadde førstehjelpskurs forige uke og blei da innformert om at ved bruddskader skal lege kontaktes før du kontakter foreldrene, dette fordi det kan hennde ungen må fraktes til et annet sykehus en foreldrene naturlig ville valgt, om foreldrene er langt unna tar vi med barnet i bil og møter de på sykehuset eventuelt på veien om de ønsker, dette så klar om foreldrene har skrivi under på samtykkesjemaet de fikk ved oppstart ang barn i privatebiler. vi gikk igjenom varslingsrutiner med de som hadde kurset og der står det at den på skadestedet skal vurdere ut i fra hva den ser om lege skal kontaktes, er det minste tvil skal lege eller 113 ringes for råd. foreldrene skal kontaktes så fort situasjonen er under kontroll, dvs hva er skaden, hvor alvårlig, trenger lege osv. om det står om det i loven vil jeg gjerne få hvite hvor da det er noe i så fall veldig få har fått med seg. det er klart at om ungen ser ut til og ha en liten hjernerystelse så ringer vi foreldrene og sier i fra at barnet må hentes, da er det tid til og holde barnet under nøye observasjon og vente på foreldrene. vi ringer foreldre ved skader som utløser merkbar nedsatt almentilstand, ellers informerer vi ved henting ved hodeskader eller andre skader som barnet kan få ettervirkninger av. er foresten ikke ment som hakking:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå