Gå til innhold

Valpen tar helt av med besøkende.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Valpen vår på 5 mnd tar enormt mye plass når vi får besøk. Han nermest overfaller besøkende ved å hoppe opp på de,bjeffer samt løper løpsk rundt i huset. Ikke nytter det å puffe ham bort og overse ham heller,da blir ham enda mer masette. Henger på besøkende når de sitter i stolen ved å stå på to og skal ha kos hele tiden. Nøyer seg ikke med bare litt.

Om vi får besøk med andre hunder er det nesten ikke murlig å høre sin egen stemme. Ham blir satt på plass av de større hundene,men glemmer det etter nøyaktig 5 sekunder.

Synes dere det er akseptabelt at hunden får gå amokk i hjemmet?

Noen tips evt for å roe ham ned ved besøk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg syns ikke det er akseptabelt at hunder går amok når man får besøk, uansett om det er med hund eller uten.

Skal dere få orden på dette må dere være konsekvente. Ved 5 mnd har de blitt såpass gamle at de tør å gjøre ting på egenhånd og ikke alltid respekterer andres meninger ;)

Det første dere kan begynne med er deres egen oppførsel. Når dere kommer hjem, uansett om dere bare har vært på butikken eller borte på jobb en hel dag, vær helt rolige. Det er veldig, veldig fristende å bare sette seg ned og herjekose med den overlykkelige valpen som spretter rundt, men tro meg, det løser ingenting!

Si gjerne hei, men ikke noe voldsomt, bare gå rolig inn og "overse" valpen. Hvis dere pleier å lufte med en gang så tar dere på bånd uten noe stress, og går rolig ut. Så kan dere ta kontakt når han har roet seg littegrann. Poenget er at hunden skal forstå at ingenting skjer når han kaver rundt, og at han må forholde seg rolig dersom han skal få oppmerksomhet. At noen kommer inn døra/ringer på skal ikke automatisk bety WOOOHOOOO i hundens hode :bursdag:

Må bare poengtere at dette er ikke noe som løses på to-tre dager, det tar tid før hunden forstår at det faktisk ikke skjer noe når han er bajas. Læring tar litt tid, men er veldig verdt det.

Greia er at hundene ofte forbinder besøk med = noe morsomt skjer! Og det gjør det jo gjerne. Så først er det som sagt enklest å starte med dere selv, så han venner seg til at DERE er rolige når dere kommer hjem.

Instruer besøket deres. Fortell dem at de skal ikke bøye seg ned og hilse, hopper han så skal de bare være i ro og ikke gi noe oppmerksomhet. ALL form for oppmerksomhet når hunden holder på sånn vil forsterke atferden, og føre til at han kommer til å gjøre det igjen neste gang.

Et annet "triks" dere også kan bruke i starten når dere har besøk, er korte time-outs. Har du sett på nannyprogrammer vet du kanskje hva jeg snakker om ;)

Det jeg har gjort på min egen valp er å bruke et annet rom, men det kan være for sterk kost for en del valper. Det er tøft å bli stengt vekk fra flokken!

Start når dere er hjemme alene med valpen, med å binde den fast når den får raptus i stua. Si nei-kommandoen deres (om det er nei, slutt, stopp eller hva dere bruker) så den får SJANSEN til å stanse atferden før dere bryter inn. Finn et velegnet sted der dere fester et kobbel som dere har der hele tiden, jeg bruker beinet på ovnen for det står rimelig fast.

Led hunden bort til kobbelet og sett den rett og slett fast. Ja, det blir bråk i begynnelsen, det er nemlig veldig urettferdig og kjedelig å være bundet fast, hilsen en gira valp! Ikke slipp den løs før den har roet seg. Om den da enten sitter stille eller har lagt seg ned, det ser dere an (dere kjenner den bedre enn meg).

Av dette lærer den at om jeg ikke hører etter når jeg er inne, fører det til konsekvenser.

Så som sagt, start å trene når det bare er dere der og ikke noe besøk, for det gir valpen litt enklere omgivelser til å starte med. Har dere besøk med to hunder vil det være veldig urettferdig for valpen om dere begynner treningen, og det vil gjøre det mye vanskeligere for dere alle.

Spør gjerne om noe var uklart :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...