Gjest Gjest Skrevet 29. august 2008 #1 Skrevet 29. august 2008 Jeg har en mobil som kan koble seg opp til trådløse nettverk. Betyr det at jeg kan surfe helt gratis med mobilen på Internett? Er det lovlig å koble seg opp mot folks usikrede trådløse nettverk så lenge man bare surfer og ikke gjør noe skade? Bare lurer på om det er noe jeg ikke skjønner her, for hvis det hadde vært så enkelt hadde vel ikke folk klaget over at det er så dyrt å surfe på Internett med mobilen?
Gjest Pupsilure Skrevet 29. august 2008 #2 Skrevet 29. august 2008 Samboeren min gjør det her hjemme. Kobler seg opp til det trådløse nettet vårt med iphonen sin.
Gjest *.* Skrevet 29. august 2008 #3 Skrevet 29. august 2008 Det er gratis å surfe på nettet via det trådløse nettverket (WLAN). I det minste så lenge ikke eieren tar betalt for at andre skal få bruke nettverket. Men da er nettverket sikret eller så må man skrive en kode i nettleseren for å få fortsette. Jeg usikker på hva loven sier om å bruke andres usikrede trådløsenettverk. Det kan være greit å spørre, de vil sikkert ikke si nei ettersom at nettsurfing i seg selv ikke krever mye av linjen. Men mange gjør det uten samtykke fra eieren og eieren har egentlig bare seg selv å takke når h*n ikke sikrer nettverket. Grunnen til at folk klager over at det er dyrt å surfe på nettet med mobilen, er at ikke alle har muligheten til å koble seg opp via WLAN til enhver tid. Da bruker man mobiltelefonnettet til å surfe, noe som koster penger.
Gjest padawan Skrevet 29. august 2008 #4 Skrevet 29. august 2008 surfer du ved hjelp av 3G kan dette fort bli dyrt da du betaler for datamangeden som lastes ned. såvidt jeg vet er det ikke ulovlig å snylte på andres trådløse nettverk. eier du et trådløst nettverk er det ditt ansvar å sikre det mot fremmede på samme måte som du sikrer boligen eller bilen din når du går. hvis noen gjør noe ulogvlig fra ditt nettverk (feks hacker) vil du kunne risikere å bli straffet for dette.
Flua Skrevet 7. oktober 2008 #5 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg har også funnet ut at jeg kan koble meg på mitt trådløsenettverk med mobilen.......men, jeg må taste inn en kode, som jeg antar jeg finner på pc'n. Men hvor??
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #6 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg har også funnet ut at jeg kan koble meg på mitt trådløsenettverk med mobilen.......men, jeg må taste inn en kode, som jeg antar jeg finner på pc'n. Men hvor?? Hvis du har et telenor modem, er sjangsen brukbar for at det står en kode under modemet/ruteren. Det er en wep eller wpa kode som du skriver inn. Hvis du har mobil med wlan, mener jeg at du må skrive inn koden for hver gang. Hvis du slår av wlan etter at du har skrevet inn koden på mobilen da vel å merke.
Flua Skrevet 7. oktober 2008 #7 Skrevet 7. oktober 2008 Hvis du har et telenor modem, er sjangsen brukbar for at det står en kode under modemet/ruteren. Det er en wep eller wpa kode som du skriver inn. Hvis du har mobil med wlan, mener jeg at du må skrive inn koden for hver gang. Hvis du slår av wlan etter at du har skrevet inn koden på mobilen da vel å merke. Takk takk! Det funka!!
r2d290 Skrevet 7. oktober 2008 #8 Skrevet 7. oktober 2008 Nei, det er ikke lov å snylte på andres internett uten netteierens samtykke! http://www.digi.no/php/art.php?id=260549 Det er dessuten veldig lett for eieren av nettet å logge hva slags sider du er inne på, så det er ikke veldig lurt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå