Gå til innhold

Neseplastikk

Penny Lane

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

2 mnd siden operasjon, jeg må teipe 2,5 måneder til. 

Den virkelig forandringen begynner jeg å se nå! Tippen min er mye smalere. Nesen min droppet litt de første ukene, men ikke mye. Husk at alle neser er forskjellige og resultatene vil derfor også variere. 

Anonymkode: 26baf...a86

Forresten, når du sier at den virkelige forandringen ser du nå, 2,5 måneder etter: mener du at formen på nesen har endret seg, eller bare at tippen har blitt smalere pga. hevelse som forsvinner? Jeg håper ikke nesen min endrer fasong, for jeg liker den så godt sånn den er nå (10 dager post-op). Men tippen er hoven da, så vil jo at det skal gå ned, men selve fasongen liker jeg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Andrea87 said:

Det var du som var hos Tvedt, ikke sant? Mener å huske at du hadde en periode du ikke var så fornøyd, da vi snakket sammen her inne. Er du mer fornøyd nå? Og måtte du teipe under nesetippen din også, eller kun neseryggen? Morten Haug teipet kun min neserygg, og ikke tippen. Ringte og spurte i dag, da jeg skulle teipe for første gang selv, om jeg skulle teipe tippen (selv om han ikke gjorde det). Fortalte at jeg ser at de fleste gjør det, og at jeg er redd tippen min vil droppe mye dersom jeg ikke gjør det. Da sa han ikke pleide å gjøre det, og at jeg ikke trengte det. Så får nok bare stole på han. Likevel er jeg så redd for at tippen skal droppe mye, da jeg liker vinkelen veldig godt nå (10 dager siden operasjon). 

1 hour ago, Andrea87 said:

Forresten, når du sier at den virkelige forandringen ser du nå, 2,5 måneder etter: mener du at formen på nesen har endret seg, eller bare at tippen har blitt smalere pga. hevelse som forsvinner? Jeg håper ikke nesen min endrer fasong, for jeg liker den så godt sånn den er nå (10 dager post-op). Men tippen er hoven da, så vil jo at det skal gå ned, men selve fasongen liker jeg nå.

Riktig! De tingene som jeg har skrevet her er fremdeles gjeldende. Tvedt avviste alt jeg sa om nesen min. Han bortforklarte den ene kulen på venstre siden av neseryggen (ikke hump, men bokstavelig talt èn kul) og da jeg spurte om han han hadde gjort noe med nesen da han oppdaget at den var skeiv innvendig sa han bare ´´nei, veldig lite´´. Han fortsetter å si at skeivhet er vanlig, han forklarer ikke kulen, og pusteproblemet mitt sier han kan være hovne neseslimhinner. Han tittet ikke på innsiden av nesen min. Han påpekte at jeg hadde lite hevelse ved gipsfjerning og virket veldig stolt over arbeidet sitt. Fikk en kortison-sprøyte og fikk beskjed om at det er veldig viktig jeg teiper nesa mi.

Da sykepleier viste meg teipen teipet hun kun neseryggen, rett over tippen. Og jeg la teipen rett på. Tvedt presset teipen ned, og teipet også tippen og ikke bare området rett over tippen. Så når jeg teiper nesa mi nå legger jeg trykk der jeg teiper. Synes også derfor det er helt underlig at det er en sykepleier som fjerner gips og viser teipemetode når hun ikke engang gjør det riktig. Det er mye som skurrer her!

Jeg har vært så psykisk nede at jeg er lei av å være nede. Får vente og se til halvtårskontroll. Jeg orker bare ikke mer av nesa mi, og blir den ikke verre er et mye lettere å akseptere den enn å operere på nytt. Tanken på en sekundær operasjon er fjernt per dags dato. Vi får se!

Apropos forandringer; formen er lik. Jeg hadde i utgangspunktet lite hevelse. Har mye hevelse på tippen, og har dette fremdeles. Nesen er bare mye mere definert nå. Og den skal bli mere definert, sa Tvedt. Neseryggen min vil nok ikke forandre seg noe særlig, hevelsen der er nærmest borte. Men tippen skal gjennom en del forandringer. 

Var, i likhet med deg, også veldig bekymret over dropp! Nesen min var mere oppløftet rett etter gipsfjerning enn hva den var noen uker etterpå. Nå har jeg ikke sett nesa di, men jeg tror du kan slappe helt av. Var også en stor lettelse for meg da kirurgen sa at den ikke skal droppe noe særlig, fordi jeg likte så godt hvordan den var fra profil. 

Du må seriøst bare glemme nesa di. Logg ut av forumet, ikke google noe. Vent til oppfølgningstimen din. Ta kontakt med legen hvis du blør, har tegn på infeksjon eller har smerter. Men utover det må du koble ut og vente. Glem nesa di, ikke fokuser på det. Når du overanalyserer nesa di glemmer du jo å se på ansiktet ditt som en helhet. Vent 6-7 uker til også kan du få gjøre en mening med nesa di og dens fremgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2020 den 21.48, Andrea87 skrev:

Formen vil nok ikke endre seg, men den vil nok bli mer definert. Min nese ble mer definert og da følte jeg den forandret litt form også, den var ikke like rund mer, men jeg er enig med anonymebrukeren som sier at du må slappe litt av, ikke tenk for mye på nesen, men det er fint å ha denne tråden om du har spørsmål og vil dele dine erfaringer. Jeg var selv ganske aktiv i denne tråden og syns det var fint å ha en plass å skrive og snakke om den prosessen jeg hadde vært igjennom, for det er ikke mange jeg kan snakke med om min neseoperasjon, så du må gjerne oppdatere. Er veldig spent på hvordan nesen din blir når hevelsen begynner å forsvinne. 

Anonymkode: 3981d...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Riktig! De tingene som jeg har skrevet her er fremdeles gjeldende. Tvedt avviste alt jeg sa om nesen min. Han bortforklarte den ene kulen på venstre siden av neseryggen (ikke hump, men bokstavelig talt èn kul) og da jeg spurte om han han hadde gjort noe med nesen da han oppdaget at den var skeiv innvendig sa han bare ´´nei, veldig lite´´. Han fortsetter å si at skeivhet er vanlig, han forklarer ikke kulen, og pusteproblemet mitt sier han kan være hovne neseslimhinner. Han tittet ikke på innsiden av nesen min. Han påpekte at jeg hadde lite hevelse ved gipsfjerning og virket veldig stolt over arbeidet sitt. Fikk en kortison-sprøyte og fikk beskjed om at det er veldig viktig jeg teiper nesa mi.

Da sykepleier viste meg teipen teipet hun kun neseryggen, rett over tippen. Og jeg la teipen rett på. Tvedt presset teipen ned, og teipet også tippen og ikke bare området rett over tippen. Så når jeg teiper nesa mi nå legger jeg trykk der jeg teiper. Synes også derfor det er helt underlig at det er en sykepleier som fjerner gips og viser teipemetode når hun ikke engang gjør det riktig. Det er mye som skurrer her!

Jeg har vært så psykisk nede at jeg er lei av å være nede. Får vente og se til halvtårskontroll. Jeg orker bare ikke mer av nesa mi, og blir den ikke verre er et mye lettere å akseptere den enn å operere på nytt. Tanken på en sekundær operasjon er fjernt per dags dato. Vi får se!

Apropos forandringer; formen er lik. Jeg hadde i utgangspunktet lite hevelse. Har mye hevelse på tippen, og har dette fremdeles. Nesen er bare mye mere definert nå. Og den skal bli mere definert, sa Tvedt. Neseryggen min vil nok ikke forandre seg noe særlig, hevelsen der er nærmest borte. Men tippen skal gjennom en del forandringer. 

Var, i likhet med deg, også veldig bekymret over dropp! Nesen min var mere oppløftet rett etter gipsfjerning enn hva den var noen uker etterpå. Nå har jeg ikke sett nesa di, men jeg tror du kan slappe helt av. Var også en stor lettelse for meg da kirurgen sa at den ikke skal droppe noe særlig, fordi jeg likte så godt hvordan den var fra profil. 

Du må seriøst bare glemme nesa di. Logg ut av forumet, ikke google noe. Vent til oppfølgningstimen din. Ta kontakt med legen hvis du blør, har tegn på infeksjon eller har smerter. Men utover det må du koble ut og vente. Glem nesa di, ikke fokuser på det. Når du overanalyserer nesa di glemmer du jo å se på ansiktet ditt som en helhet. Vent 6-7 uker til også kan du få gjøre en mening med nesa di og dens fremgang.

Jeg har samme erfaring som deg hos Tvedt. Er ikke veldig fornøyd, men funksjonen er heldigvis i orden bortsett fra at jeg har permanent mistet noe følelse i nesen. Har også kollaps, så puster dårlig. 

Klagde på utførelsen, men han mente jeg skulle være fornøyd. 

Nå fem år etter, har jeg bestemt meg for å ta en sekundær operasjon. Det har tatt tid, for som du sier, dette er en mental påkjenning. Og det tok tid før jeg var inne på tanken med ny operasjon. 

Er fristet til å reise til USA til noen av de beste, men må bare innse at dette blir nok for dyrt. I tillegg skal man betale for opphold. 

Jeg er naturlig nok utrolig nervøs nå. Han kirurgen jeg skal til, sier han skal endre det jeg er misfornøyd med, samt bedre pustefunksjonen. Operasjonen er beste uke.

Anonymkode: 3ceb1...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har samme erfaring som deg hos Tvedt. Er ikke veldig fornøyd, men funksjonen er heldigvis i orden bortsett fra at jeg har permanent mistet noe følelse i nesen. Har også kollaps, så puster dårlig. 

Klagde på utførelsen, men han mente jeg skulle være fornøyd. 

Nå fem år etter, har jeg bestemt meg for å ta en sekundær operasjon. Det har tatt tid, for som du sier, dette er en mental påkjenning. Og det tok tid før jeg var inne på tanken med ny operasjon. 

Er fristet til å reise til USA til noen av de beste, men må bare innse at dette blir nok for dyrt. I tillegg skal man betale for opphold. 

Jeg er naturlig nok utrolig nervøs nå. Han kirurgen jeg skal til, sier han skal endre det jeg er misfornøyd med, samt bedre pustefunksjonen. Operasjonen er beste uke.

Jeg har også samme erfaring med Tvedt. Jeg har etter litt om og men fått tilbud om en liten korrigering, men utrolig usikker på om jeg kommer til å takke ja. Hvor skal du operere deg hos nå?

Anonymkode: 4dbc0...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også samme erfaring med Tvedt. Jeg har etter litt om og men fått tilbud om en liten korrigering, men utrolig usikker på om jeg kommer til å takke ja. Hvor skal du operere deg hos nå?

Det er så irriterende å lese at kirurger nekter å korrigere når de selv ikke syns det ser ille ut, det er ikke de som skal gå rundt med en nese de ikke er fornøyde med. Eneste årsaken til at kirurgen burde "nekte" re-operasjon er hvis en reoperasjon vil ødelegge nesens funksjon eller føre til kollaps, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det skjønner jeg😊 Jeg skal til Tormod Westvik på Cosmo Clinic. De virket veldig dyktige og profesjonelle. Håper det går bedre denne gangen 😅😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har operert, når begynte det «normale» smilet deres å komme tilbake? Jeg er bare 2 uker post-op, så smilet er fortsatt stivt og kunstig, også gjør det litt vondt hvis jeg ler kraftig. Men lurer på hva som er deres erfaringer rundt dette😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrea87 skrev (På 18.11.2020 den 13.37):

Har vært hos Nimo-klinikken, Morten Haug. Har du operert? Hos hvem?

Ikke selv men en jeg kjenner har vært hos Westvik å har også møtt en som har vært hos Haug - begge ganske fornøyd

Anonymkode: e6d50...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/14/2020 at 5:25 PM, AnonymBruker said:

Oppdatering fra meg som er operert av T. Westvik. I dag er det gått en uke og vi tok av gipsen og jeg kan endelig puste normalt igjen, jeg puster mye bedre nå enn etter sist operasjon i Trondheim. Men jeg ble redd da jeg så meg i speilet. Jeg vet nesen min var veldig tynn og skeiv før, så jeg forventet at tippen skulle bli litt bredere, men dette er FOR bredt! Jeg ser ut som Hufsa. Det er det første jeg tenkte faktisk, at jeg ser ut som en tegneseriefigur. Jeg er så lei meg. 😭 Har grått siden jeg kom tilbake til hotellet. Westvik sa at dette er hevelse og kommer til å gå over om med tiden og at jeg må vente, men det ser så ille ut at jeg vet ikke hvor mye bedre det kan bli? Nesetippen min har jo ingen definisjon nå. Er det noen som har noen trøstende ord? Noen som har opplevd så mye hevelse etter en uke? Og hva gjør jeg hvis det ikke blir bedre? 

140039881_Skjermbilde2020-05-14kl_17_13_20.png.de9fd0c47fae3e9e71a8d9471d61ee18.png

Anonymkode: ce1b2...922

Hei, veldig nysgjerrig på hva du synes om resultatet ditt nå? Jeg opererte meg også hos han (august) og fikk også den "Hufsa-følelsen". Nesen min er endel hoven på tuppen enda, altså fortsatt bred. Jeg er fornøyd og liker nesen min, men den virker bredere enn nesen jeg hadde, så jeg er litt smånervøs og spent og våger å tro at den blir litt og litt smalere fremover 🤞:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har operert bort hump. Hvordan er nesebenet der hvor humpen var? Opplever nå etter hevelsen er gått vekk, at det er en hakkete følelse når jeg drar fingeren over og at det står ut mer ben på ene siden... Er 8 mnd post op og har lagt godt merke til det nå som hevelsen så og si er helt vekk. 

Anonymkode: c196d...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)
Hvordan har det vært med dere som har operert og trening? Når begynte dere og trene igjen? og merker dere at nesen hovner opp når dere trener? Jeg synes også pusten blir trangere hver gang jeg trener, for nesen hovner opp så mulig det blir litt tett... Har forstått det slik at hevelsen kan svinge litt, at det går opp og ned. Når merket dere at den sluttet i alle fall og svulme opp igjen? Jeg har to kuler frempå nesevingene, vet ikke om det er prementet, eller om det bare er overgangen til hevelsen mot tuppen av nesen.? :) 

Anonymkode: d2cbe...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrea87 skrev (På 22.11.2020 den 19.24):

Dere som har operert, når begynte det «normale» smilet deres å komme tilbake? Jeg er bare 2 uker post-op, så smilet er fortsatt stivt og kunstig, også gjør det litt vondt hvis jeg ler kraftig. Men lurer på hva som er deres erfaringer rundt dette😊

Lurer på dette selv, det med å smile og lage kyssemunn. Er ca 7 uker siden operasjon, og fortsatt veldig stivt. Og anstrenger jeg meg, går tur, er ute eller noe så stivner det mere til. Vet ikke om det er ekstra ille til meg fordi han Vistnok fjernet noe bein/sene eller et eller annet mellom nese og munn fordi før trakk vist nesen leppa litt opp og omvendt. Jeg likte overleppen min før.. 
Men skjønner godt at du spør, det var så utrolig stivt i starten at når jeg smila så jeg ut som jeg hadde tatt botox i hele trynet og ikke klarte å smile 🤣

Endret av Verje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verje skrev (50 minutter siden):

Lurer på dette selv, det med å smile og lage kyssemunn. Er ca 7 uker siden operasjon, og fortsatt veldig stivt. Og anstrenger jeg meg, går tur, er ute eller noe så stivner det mere til. Vet ikke om det er ekstra ille til meg fordi han Vistnok fjernet noe bein/sene eller et eller annet mellom nese og munn fordi før trakk vist nesen leppa litt opp og omvendt. Jeg likte overleppen min før.. 
Men skjønner godt at du spør, det var så utrolig stivt i starten at når jeg smila så jeg ut som jeg hadde tatt botox i hele trynet og ikke klarte å smile 🤣

Oi, visste ikke at smilet var stivt så lenge etterpå.. 😩 Skal på jobb igjen når jeg er 8 uker post-op (er 2 uker post-op nå), og hadde håpet å se sånn passe normal ut til det.. Nesetippen og neseryggen min er fortsatt veldig hoven. Når begynte dere å se endringer i hevelse? Leser om flere som sier at når det har gått ca. 1 måned så er mye av hevelsen borte (men fortsatt mye igjen selvsagt). Er så utålmodig, allerede lei av å se ut som en avatar.. 😩🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har operert hos Knut Kvinnesland, hvordan var opplevelsen av han som kirurg før og etter operasjonen? Og ble resultatet som forventet/lovet? Hvordan var klinikken?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.5.2020 den 16.14):

takk❤️

noen prednisolon tabletter. tok en dag, men fikk ubehagelige bivirkninger (svette, uro, hjertebank) så jeg fullførte ikke de da det ikke var helt nødvendig.

westvik sa til meg at det ikke var så nøye da ringte og spurte allerede dagen etter operasjon, hadde så vondt i ryggen av å sove opprest at jeg sov på siden med bare en ekstra pute etter 4 dager. 

liten oppdatering: siden jeg tok bildet jeg la ut har hevelsen gått ned litt men ikke nok, håper det går ned enda mer så kan jeg legge ut et bilde når det er gått 3-4 måneder, da jeg har hørt at mange bruker å se en tydelig forskjell på det tidspunktet.

- hufsa

Anonymkode: ce1b2...922

Hvordan går det med deg? Har er du fornøyd med nesen nå?

Anonymkode: e9647...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Andrea87 skrev (På 26.11.2020 den 13.16):

Oi, visste ikke at smilet var stivt så lenge etterpå.. 😩 Skal på jobb igjen når jeg er 8 uker post-op (er 2 uker post-op nå), og hadde håpet å se sånn passe normal ut til det.. Nesetippen og neseryggen min er fortsatt veldig hoven. Når begynte dere å se endringer i hevelse? Leser om flere som sier at når det har gått ca. 1 måned så er mye av hevelsen borte (men fortsatt mye igjen selvsagt). Er så utålmodig, allerede lei av å se ut som en avatar.. 😩🙈

At det er stivt og hardt er det bare du som legger merke til, det er ikke noe andre ser. Tror heller ikke andre ser du er hoven, heldigvis. Jeg var hoven i noen måneder uten å legge merke til hovenheten, så bare plutselig at nesetippen var mindre og mer definert. Den hevelsen som går bort etter noen måneder er ikke synlig for andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrea87 skrev (På 26.11.2020 den 13.16):

Post bilde hvis du ønsker, kan nesten garantere at ingen av oss vil synes nesen din er hoven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ser går igjen og igjen her, er at folk snakker om å være hoven og ikke ser resultater?? Er dette vanlig, eller er folk veldig pirkete? (Og man har selvfølgelig lov til å være pirkete da nesen er MIDT i ansiktet)

Jeg begynner bare å lure på hvor lite endringer som man kan få til med bare en operasjon? 

Anonymkode: bda44...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! 

Jeg opererte meg for noen uker siden hos Chiu. Er relativt hoven men begynner å bli ganske fornøyd med nesen. 😊

MEN: Jeg har som flere andre her fått en slags kul på den ene siden av nesen. Kjennes ut som et ben som står ut men regner med at det ikke er det. 

Mitt spørsmål er: Dere som har opplevd det samme, enten hos Chiu eller andre kirurger, fant dere ut av hva det var? Og ble det borte av seg selv eller måtte dere gjøre noe med det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...