Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Andrea87 skrev:

Ja🙈 Hvor lenge siden er dette?

Du har sikkert ikke vært innom der denne uken? Så henne da jeg var der på kontroll:) 

Anonymkode: 3981d...02b

Skrevet
33 minutter siden, Andrea87 skrev:

Jeg har ikke hørt så mye om Jørgen Utvoll når det kommer til neseplastikk (virker ikke som så mange bruker han?) Chiu har jo etter det jeg har lest, mange fornøyde kunder etter neseplastikk- men har ikke holdt på i så mange år. 
For min del, så legger jeg mye vekt på antall år erfaring, og antall utførte neseoperasjoner, samt følelsen jeg får av kirurgen på konsultasjon. Har vært hos Westvik, Tvedt og Haug. Jeg synes Haug  hadde en ordentlig «plan» på hva han mente burde gjøres med nesen min. De andre var litt sånn «du har jo en litt komplisert nese, men det skal vi ordne». Fikk liksom ikke noe godt svar på deres operasjonsplan. I tillegg har Haug lang erfaring (over 2000 neseplastikker), og han ga meg trygghetsfølelse under konsultasjon. Derfor har jeg valgt han, skal operere om 1 måned. 
Når det er sagt, så er det både vanskelig og skummelt uansett- alle kirurger har jo misfornøyde kunder.

Nettopp, det er også skummelt hvis kirurgen tar for mye slik at det går utover nesens funksjon. Det er viktig at man ikke får pusteproblemer etter operasjon, så for meg var det viktig at kirurgen var en øre-nese-hals-spesialist i tillegg. Leste litt om Kenneth Chiu og det ser ikke ut som at han spesialiserer seg mer på neser, men han er sikkert flink, har ingen erfaring med ham, men det jeg har lest i denne tråden har vært positivt. 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har sikkert ikke vært innom der denne uken? Så henne da jeg var der på kontroll:) 

Da var det nok ikke meg- var der for noen uker siden 😅

Skrevet

til dere som har operert: er det noen som ikke tok den forebyggende antibiotikaen? Jeg har slitt med mage/tarm og jobbet aktivt for å bygge opp mage tarm etter veldig mye antibiotikabruk i barndommen. Så har ikke så lyst å ta det. Tar det heller om jeg faktisk får noe. Og når det gjelder smertestillende, hvor lenge tok dere det? Jeg fjernet silikon og tok kun smertestillende svak dose dag 1, ellers ingenting men det denne operasjonen er kanskje mye værre? Så hvor mye og hvor lenge tok dere?🙈 setter pris på svar 😊 

Anonymkode: d2cbe...ea1

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

til dere som har operert: er det noen som ikke tok den forebyggende antibiotikaen? Jeg har slitt med mage/tarm og jobbet aktivt for å bygge opp mage tarm etter veldig mye antibiotikabruk i barndommen. Så har ikke så lyst å ta det. Tar det heller om jeg faktisk får noe. Og når det gjelder smertestillende, hvor lenge tok dere det? Jeg fjernet silikon og tok kun smertestillende svak dose dag 1, ellers ingenting men det denne operasjonen er kanskje mye værre? Så hvor mye og hvor lenge tok dere?🙈 setter pris på svar 😊 

Akkurat det bør du faktisk høre med klinikken din om! har ikke hørt om noen som ikke har tatt det, så jeg vet ikke.

Når det kommer til smertestillende tok jeg 1 (500mg)paracet 2-3 ganger daglig i 2 dager, etter det så jeg ikke behovet. Kunne egentlig droppet det de dagene også, men var så ubehagelig med trykket på panna.

Anonymkode: 26baf...a86

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det bør du faktisk høre med klinikken din om! har ikke hørt om noen som ikke har tatt det, så jeg vet ikke.

Når det kommer til smertestillende tok jeg 1 (500mg)paracet 2-3 ganger daglig i 2 dager, etter det så jeg ikke behovet. Kunne egentlig droppet det de dagene også, men var så ubehagelig med trykket på panna.

Takk for svar 🙂 jeg fikk paracetamol men også Etoricoxib krka, også sa hun noe om kvalmestillende, men tok ikke med det. Tok noen det? 

Skrevet
På 1.10.2020 den 20.40, Marthe123 skrev:

Ser flere har prøvd å få et svar på dette før, men er det virkelig ingen her som har erfaring med Utvoll? :)

Var på konsultasjon med Haug for et par år siden, men følte meg ikke sikker på at jeg ville operere på den tiden. Nå føler jeg meg klar og står mellom Utvoll (fordi jeg har veldig gode erfaringer med fornebu klinikken, som gjør at det føles tryggere) eller Chiu (lest mye bra om han her og virker som han spesialiserer seg mer på neser?) 

Jeg er veldig fornøyd etter å ha vært hos Chiu. Han opererer mange neser ja, og jeg følte meg trygg på at jeg var i gode hender der :)  Gå på konsultasjon hos flere, så ser du hvor du får den beste følelsen :) 

Skrevet
12 minutter siden, Orangechic said:

Jeg er veldig fornøyd etter å ha vært hos Chiu. Han opererer mange neser ja, og jeg følte meg trygg på at jeg var i gode hender der :)  Gå på konsultasjon hos flere, så ser du hvor du får den beste følelsen :) 

Jeg opererte meg også hos Chiu og er kjempefornøyd!! Følte meg veldig trygg på han fra første stund, og resultatet 6 uker etter ser veldig bra ut! 😊

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar 🙂 jeg fikk paracetamol men også Etoricoxib krka, også sa hun noe om kvalmestillende, men tok ikke med det. Tok noen det? 

Hadde tatt alle medisinene som du skal ta før operasjonen, men etter operasjonen er det mer opptil deg selv. Tablettene du skal ta etter operasjonen er jo for å lindre smerter og ubehag. Jeg fikk beskjed om at å følge skjemaet de første to-tre dagene etter operasjon for å unngå smerter. Du kan selvsagt ta de når du får smerter, men da er ikke smertelindringen nødvendigvis like god. Kvalmestillende tok jeg ikke, ble så kvalm av de at jeg ikke så poenget. 

• Liker 1
Skrevet
På 1.10.2020 den 21.30, AnonymBruker skrev:

Nettopp, det er også skummelt hvis kirurgen tar for mye slik at det går utover nesens funksjon. Det er viktig at man ikke får pusteproblemer etter operasjon, så for meg var det viktig at kirurgen var en øre-nese-hals-spesialist i tillegg. Leste litt om Kenneth Chiu og det ser ikke ut som at han spesialiserer seg mer på neser, men han er sikkert flink, har ingen erfaring med ham, men det jeg har lest i denne tråden har vært positivt. 

Kunne du tenke deg å sende bilde fra før og etter operasjon? Hadde jeg blitt veldig glad for. Jeg kan gjøre det samme etter min operasjon😊

• Liker 1
Skrevet

Slik jeg har forstått det, kan man altså rense sårene (om man har hatt åpen operasjon) med q-tips og pyrisept ett par ganger om dagen? Skylder dere også nesen med saltvann fra apoteket, og evt. hvor mange ganger om dagen? 

Skrevet
11 minutter siden, Andrea87 said:

Slik jeg har forstått det, kan man altså rense sårene (om man har hatt åpen operasjon) med q-tips og pyrisept ett par ganger om dagen? Skylder dere også nesen med saltvann fra apoteket, og evt. hvor mange ganger om dagen? 

Ja. Skyller nesen vesentlig ofte. Kanskje 4 ganger om dagen. Men nå er jeg lat med det og gjør det kun ved behov og det blir 2-3 ganger om dagen. Har med skyllevann overalt 

Skrevet

Men er du altså flink og skyller ofte unngår du at det danner skorper som blir nesten umulig å plukke ut selv. Hadde en som jeg klarte å fjerne med pinsett i dag, men det tok meg 4 dager! Ville ikke dra hardt i det i tilfellet jeg skulle dra med en sting. Kunne momentant puste bedre. Vær veldig flink med skylling fra starten så unngår du det

Skrevet

Begynner man å skylle samme dag som operasjonen? Og i hvor mange uker skal man skylle etterpå?

Skrevet

Lurer samtidig på dette; Hvor lenge bør man unngå å kysse, å le kraftig, og å drikke kaffe? 
har lest på noen nettsider (for det meste utenlandske), at man bør unngå nevnte en god stund etterpå, av forskjellig grunner. 
Erfaringer rundt dette?

Skrevet
1 minutt siden, Andrea87 said:

Lurer samtidig på dette; Hvor lenge bør man unngå å kysse, å le kraftig, og å drikke kaffe? 
har lest på noen nettsider (for det meste utenlandske), at man bør unngå nevnte en god stund etterpå, av forskjellig grunner. 
Erfaringer rundt dette?

Jo, man skal skylle fra dag en. Fikk beskjed om å fortsette samme rutinene frem til jeg skal på kontroll. Fikk beskjed om at kaffe var ok. Å le var ok. å snakke var ok. Alle disse tingene du lurer på er ok. Men så sier google noe annet. Da må man velge selv om man vil stole på klinikken eller ei. Merker for eks. at noen mimikk gjør vondt i nesen. Det gjør vondt fordi nesen er hoven. Men jeg tror ikke det påvirker. Altså det KAN, men skal ikke. Kommer også an på hva du har gjort med nesen din. Du skal ta det rolig i noen uker så jeg anbefaler å ikke ha sex eller andre aktiviteter hvor blodtrykket øker/du må ligge flatt (trenger ikke å ligge flatt, men du tar poenget).

Skrevet

Et par spørsmål;

1. måtte flere av dere teipe nesen?

2. gjør det også vondt for dere å gjespe/le? Vet ikke om det er pga teipen, men jeg får vondt når jeg gjesper og det gjør meg litt bekymret for at det kan påvirke resultatet.. 

3. når kunne dere rynke på nesa/bevege nesa igjen? Min er stiv som bare det og jeg får ikke bevege noe annet enn nesevingene

Skrevet

Og enda et spørsmål: Hvor kort tid etter operasjonen droppet tippen deres? Og hvor lenge fortsatte det å gjøre det?

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et par spørsmål;

1. måtte flere av dere teipe nesen?

2. gjør det også vondt for dere å gjespe/le? Vet ikke om det er pga teipen, men jeg får vondt når jeg gjesper og det gjør meg litt bekymret for at det kan påvirke resultatet.. 

3. når kunne dere rynke på nesa/bevege nesa igjen? Min er stiv som bare det og jeg får ikke bevege noe annet enn nesevingene

Og enda et spørsmål: Hvor kort tid etter operasjonen droppet tippen deres? Og hvor lenge fortsatte det å gjøre det?

1. Nei, fikk beskjed at det var kun for å unngå hevelse og at de ikke praktiserte det hvor jeg opererte. 

2. Nei, kan ikke huske at det har gjort vondt. Må ha vært kun de første dagene isåfall. Da var det litt rart å le veldig mye husker jeg :) 

3. Tror jeg kunne det ganske snart etter operasjonen. Hadde lest at nesen skulle være veldig stiv og at du ikke hadde følelse i den. Men fra jeg fjernet skjoldet syntes jeg min var ganske normal. Under tippen og midten av tippen er veldig hard fortsatt. Men jeg merker det kun om jeg tar på den, og mimikken er normal. 

4. Min har ikke droppet og jeg håper den ikke gjør det heller! Seks uker siden operasjonen nå... :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...