Gjest Gjest Skrevet 29. august 2008 #1 Skrevet 29. august 2008 Jeg er gravid og mye kvalm. matlysten er langt fra på topp, og energien like så. Trenger tips til enkle og næringsrike retter, som jeg kan lage. Trenger å få i meg noe mat, men handlelisten er ikke lett å skrive, når man ikke har matlyst Blir veldig glad for tips her :gjeiper:
Gjest itla Skrevet 29. august 2008 #2 Skrevet 29. august 2008 Jeg har vært gjennom det samme i sommer, og jeg endte rett og slett opp med å spise det jeg klarte å få i meg, selv om det ikke var det mest næringrike og fornuftige. Babyen tar det den trenger av næring uansett, så det trenger du ikke å bekymre deg så mye for, har jeg skjønt. Og ifølge legen min var det bedre at jeg fikk i meg noe, selv om det ikke var noe annet enn loff. Hvis du klarer kan du ta en vitaminpille ved siden av. (For min del gjorde det å svelge piller at jeg kastet opp...) Og hvis det er noen trøst - kostholdet er tilbake til normalt nå, etter at kvalmen ga seg rundt uke 16.
Navnløs Skrevet 31. august 2008 #3 Skrevet 31. august 2008 Her er en generell anbefaling: Lag deg en kopp med ingefærte når du står opp. Ingefær er kvalmestillende, og det smaker godt. Bare kjøp en ingefær på butikken, skjær noen skiver, putt i koppen eller kanne, kok vann, la det trekke noen minutter og drikk. Du kan også lage den i iste-variant, enten plain eller med sukker/suketter. Generelle matforslag... Jeg har aldri vært gravid, men er godt bevandret i fyllesyke. Loff er greit. Loff med gulost? Hva med smoothie? Du kan jo f.eks. lage den på kvelden så du slipper å lage den når du står opp og er kvalm. Den holder seg over natten. Generelt vil jeg anbefale å kanskje lage en matpakke med noe om kvelden, hvis du da er mer plaget med kvalmen om morgenen. Lag uansett noe mat/brødskiver med pålegg/det du liker når du ikke er kvalm. Det er jo grusomt å LAGE mat når man er kvalm, og som regel går den kvalmen i bølger, så det gjelder å tygge og svelge akkurat de fem sekundene mellom hver kvalmebølge. Næringsdrikker er næringsrike, men smaker stort sett dritt. Men det er jo en idé. Vitaminer. Det høres kanskje teit ut, men på helsekosten får du kjøpt vitaminer i en serie som heter Animal Parade, barnevitaminer. De smaker veldig godt! Det er verdt prisen fordi de er naturlige og uten kunstige ting, smaker nam og gir kroppen det den trenger. Suppe? Enten noe ferskt du lager når du orker, og kan varme i micro eller på komfyren. Eller posesuppe rett og slett. Min erfaring tilsier at søte ting, som yoghurt, havregrøt og kornblandinger ikke frister når man er kvalm. Så det bør du kanskje styre unna med mindre du ikke har noen problemer med det, da. Når jeg er kvalm, og klarer å tenke på mat mellom kvalmebølgene, så har jeg ofte lyst på egg. Er det noe du kan tenke deg? Hva med å lage en enkel salat med blandet salat, 1 egg, litt vårløk, noen oliven, mais, tomat, agurk osv. Det du liker. Jeg tror at når man er gravid og kvalm - forhåpentligvis ikke hele tiden - så er trikset å lage noe du kan spise senere når du er i stand til å orke å lage noe. Enten senere samme dag eller dagen etter. Få i deg noen munnfuller med et eller annet bare.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #5 Skrevet 31. august 2008 Næringsbarer? Jeg sliter med å få i meg frokost, så jeg har hamstret på iherb.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #6 Skrevet 31. august 2008 Du kan også lage den i iste-variant, enten plain eller med sukker/suketter. Loff med gulost? Enten noe ferskt du lager når du orker, og kan varme i micro eller på komfyren. Eller posesuppe rett og slett. Det du foreslår er både usunt og kvalmende. Gulost, loff, posesupper, microovn... Det er nok bedre med havreknekkebrød, grønnsaker, (kylling)salat, hjemmelaget suppe av råvarer, fruktsalat, o.a som den enkelte vet den liker. Som drikke er det fint med isvann med ferske sitronskiver i, te med ferskpresset sitron, (eller om en liker ingefær som Navnløs foreslo), kald Farris, eplejuice (ikke nektar), o.a.
Gjest Navnløs i.i. Skrevet 31. august 2008 #7 Skrevet 31. august 2008 Det du foreslår er både usunt og kvalmende. Gulost, loff, posesupper, microovn... Det er nok bedre med havreknekkebrød, grønnsaker, (kylling)salat, hjemmelaget suppe av råvarer, fruktsalat, o.a som den enkelte vet den liker. Som drikke er det fint med isvann med ferske sitronskiver i, te med ferskpresset sitron, (eller om en liker ingefær som Navnløs foreslo), kald Farris, eplejuice (ikke nektar), o.a. Nå var vel poenget at ts trenger å få i seg NOE, og siden det er graviditet det er snakk om som forårsaker kvalmen, så vi hun jo forhåpentligvis ikke leve på den måten jeg foreslår for resten av livet. For sunt er det ikke. Men bedre å få i seg litt enn ingenting. Hva som er kvalmende for noen er jo kanskje ikke kvalmende for andre. Noen ting gjør meg kvalm, andre ting gjør andre kvalme. Hva som er ekstra kvalmende for ts får hun finne ut av selv. Poenget mitt var at det skulle være så enkelt som mulig. Selvsagt er det aller best om man klarer å få i seg grove knekkebrød og friske råvarer, men det er ikke alltid man er i det moduset hvor man orker å kutte opp grønnsaker og lage mat. Men kanskje trådstarter har en mann som kan være behjelpelig med matlagning?
Gjest Nishiki Skrevet 31. august 2008 #8 Skrevet 31. august 2008 Husker jeg drakk mye havresuppe, min bestemor mente det var både nærende og sunt for kvalme gravide. Du lager det på samme måte som havregrøt, men de har i mye mindre havregryn og så siler du den etterpå. Hjelper vist på amming og, i følge min o så vise bestemor, så kanskje man kan la det bli en vane. Smaker veldig lite og du kan jo selv bestemme hvor mye sukker du vil ha i.
Marikke Skrevet 31. august 2008 #9 Skrevet 31. august 2008 Når jeg er kvalm og syk er den eneste maten jeg klarer å få i meg spagetti rimini o.l. Spagetti og pølse/kjøttboller på boks.
Elle Melle Skrevet 31. august 2008 #10 Skrevet 31. august 2008 Jeg har spist mye ristet brød / knekkebrød med lite smak, med f.eks. tomatskiver og hvitløkspulver, appelsinmarmelade, kokt skinke. Det som virker mest sannsynlig at det er mulig å få ned akkurat da. Til middag frister det mest med magert kjøtt som kyllingfilet eller renskåret svinekjøtt, med de friske grønnsakene jeg har lyst på. Fikk et tips av legen min om å spise en banan "på sengekanten" om kvelden, for å holde blodsukkeret høyest mulig i løpet av natten og ikke bli så dårlig om morgenen. Sukker i teen og et tynt lag syltetøy på brødet er også lurt. Det er ofte når blodsukkeret faller at man blir ekstra kvalm, så småspising er bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå