Gjest Gjest Skrevet 29. august 2008 #1 Skrevet 29. august 2008 Vi leier en enebolig og da vi var på visning her i vinter, "fulgte" det med en stor hage. Men i tiden fra vi var på visning og flyttet inn her, ble mestavparten av tomten solgt. Altså, satt vi igjen med en liten hage. Saken er den at plenen i hagen var lite pen og bar preg av lite vedlikehold, så vi gikk i gang. Har brukt 3000 kroner på gjødsel, plenrens, mosefjerner o.l og nå ser plenen ut som en golfbane Skikkelig pen har den blitt. Men i går fikk vi beskjed fra de som kjøpte tomten her, at de må grave opp nesten hele plenen vår for å legge opp kloakkrør Må innrømme at jeg ble forbannet da jeg hørte det. Dette hadde ikke vi fått noe beskjed om av huseieren. Hvilke "rettigheter" har vi? Kan vi få igjen de utgiftene vi har hatt på plenen? Eventuelt trekk i husleie? Hvilket ansvar har de som skal grave på annenmanns tomt? "Rydder" de etter seg? Sår de ny plen? Huff, ble kanskje litt rotete dette her, men det får gå. *frustert*
Gjest Portis Skrevet 29. august 2008 #2 Skrevet 29. august 2008 Uff kjip situasjon å havne i. Jeg tror ikke dere får trukket av på husleien eller noe slikt, det måtte dere nok ha spurt om på forhånd da i såfall. Men om de som har kjöpt tomten, og skal grave på deres tomt (deres huseiers tomt), så må jo de ordne plenen slik at det blir som för de begynte å grave
Rosalie Skrevet 29. august 2008 #3 Skrevet 29. august 2008 Dere har ikke rett til noen ting. Dere har selv valgt å bruke penger på andres eiendom uten at det var avtalt med eierne.
Gjest TS Skrevet 29. august 2008 #4 Skrevet 29. august 2008 Uff kjip situasjon å havne i. Jeg tror ikke dere får trukket av på husleien eller noe slikt, det måtte dere nok ha spurt om på forhånd da i såfall. Men om de som har kjöpt tomten, og skal grave på deres tomt (deres huseiers tomt), så må jo de ordne plenen slik at det blir som för de begynte å grave Takk for svar Vi visste jo ikke at plenen vår skulle graves opp, så vi hadde ingen intensjoner om å be om å få refundert utgiftene. Men jeg håper virkelig de "forlater" hagen vår i samme stand som den er i når de begynner gravingen.
Gjest Portis Skrevet 29. august 2008 #5 Skrevet 29. august 2008 Ja det er bare ren folkeskikk For om jeg forstår deg riktig så er det ikke huseieren dere leier av som skal grave opp, men noen som har kjöpt en del av tomten av han/henne? Og om det er slik, så kan du eller huseier kreve at hagen er i samme stand når de er ferdige
Gjest TS Skrevet 29. august 2008 #6 Skrevet 29. august 2008 Dere har ikke rett til noen ting. Dere har selv valgt å bruke penger på andres eiendom uten at det var avtalt med eierne. Ok. Skal snakke med huseieren. Synes det er fryktelig dårlig å ikke gi oss informasjon om dette. Vi fikk heller ikke beskjed om at h*n hadde solgt endel av tomten, før dagen vi flyttet inn.
Gjest TS Skrevet 29. august 2008 #7 Skrevet 29. august 2008 Ja det er bare ren folkeskikk For om jeg forstår deg riktig så er det ikke huseieren dere leier av som skal grave opp, men noen som har kjöpt en del av tomten av han/henne? Og om det er slik, så kan du eller huseier kreve at hagen er i samme stand når de er ferdige Ja, de som har kjøpt tomten skal grave.
Gjest Portis Skrevet 29. august 2008 #8 Skrevet 29. august 2008 Det burde jo huseier opplyst om da, for hage er jo noe man også tar i betraktning når man skal leie eller kjöpe
Pingting Skrevet 29. august 2008 #9 Skrevet 29. august 2008 Ok. Skal snakke med huseieren. Synes det er fryktelig dårlig å ikke gi oss informasjon om dette. Vi fikk heller ikke beskjed om at h*n hadde solgt endel av tomten, før dagen vi flyttet inn. ...men spurte dere ikke om hagen var del av leieforholdet? Ellers stiller dere ganske svakt, tror jeg desverre
Gjest Portis Skrevet 29. august 2008 #10 Skrevet 29. august 2008 Stiller da ikke svakt. Dette er noen andre som må grave gjennom denne tomten, da skal dem da for sören rydde opp etter seg?? Om din nabo graver gjennom din/huseiers plen, så krever du/huseier at det blir ryddet opp etterpå? Eller bryr du deg ikke og tenker at jaja, jeg/huseier står for utgiftene for å få hagen på plass igjen?
Rosalie Skrevet 29. august 2008 #11 Skrevet 29. august 2008 Det er huseier som må kreve dette. Leietaker har faktisk ingenting å stille med i så måte.
Gjest Portis Skrevet 29. august 2008 #12 Skrevet 29. august 2008 Jo det er klart, men det blir nevnt at man ikke har noen rettigheter og det er jo feil. Regner med at om det er en oppegående huseier så vil h*n sörge for at plenen blir satt i orden igjen, slik som den var etter at leietaker hadde jobbet med den. Det gagner jo huseier og leietaker
Gjest TS Skrevet 29. august 2008 #13 Skrevet 29. august 2008 ...men spurte dere ikke om hagen var del av leieforholdet? Ellers stiller dere ganske svakt, tror jeg desverre Huseieren sa at hagen "fulgte" med huset. Hvem leier ut huset, men ikke hagen da...? :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå