Gå til innhold

DnBNOR bra for førstehjemslån?

Anbefalte innlegg

Gjest lurermoms
Skrevet

Er det?

Hvilke bank er bra for førstehjemslån + mindre renter enn de fleste bankene?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_L
Skrevet

Skal ikke være skråsikker her, men på førstehjemslån har jeg følelsene at de ulike bankene har noenlunde lik rente. Så det som da spiller en rolle er om de er villig til å låne deg 100% med denne renta eller bare 80-90% og itillegg hvordan kundetilbudene er ellers i banken (de vil jo ha deg som totalkunde).

Kan også få litt bedre vilkår med rabatter gjennom jobb og fagforening, så det er igrunn bare å sjekke de bankene som er aktuelle for deg.

Skrevet
Kan du utdype nr. 2 litt mer?

Hvis du leser aviser så burde det ikke være nødvendig. Men noen små ting kan jeg nevne.

- De er den eneste banken som ikke retter seg etter bankklagenemdas avgjørelser, i et tilfelle har de tilogmed trukket en stakkars kunde til høyesterett etter å ha tapt i både bankklagenemda og begge de lavere rettsinstanser.

- De er dyre.

- Det er de som har lånt ut penger til finasiering av lavinskudds-skyhøy-fellesgjeld-borettslags-leilighetene som det har vært så mye snakk om i det siste. De andre bankene har stort sett sagt nei, fordi de så at dette var en dårlig deal for kundene og ville medføre tap (for kundene men neppe for banken).

Gjest Fornøyd
Skrevet

Postbanken er gode på førstehjemslån. Jeg er veldig fornøyd!

Skrevet
Postbanken er gode på førstehjemslån. Jeg er veldig fornøyd!

Postbanken = DnB

Skrevet
Postbanken = DnB

Det stemmer at Postbanken er en del av DnB NOR, men har du fulgt med i det som har kommet fram ang. finansiering av f.eks. lavinnskuddsleiligheter, ville du ha fått med deg at Postbanken ikke var villig til å gi slike lån. Postbanken og DnBNOR har også forskjellige produkter og henvender seg til litt forskjellige kundegrupper.

Postbanken er faktisk gode på førstehjemslån slik en nevnte tidligere i tråden.

Skrevet
Postbanken er faktisk gode på førstehjemslån slik en nevnte tidligere i tråden.

Jeg er litt usikker på hvilke kriterier du legger til grunn for vurdereingen om at de er gode på førstehjemslån. Ifølge finansportalen er det 168 banker som er billigere enn Postbanken på et førstehjemslån på 1 mill innenfor 60%. Men pris er kanskje ikke viktig?

Skrevet (endret)
Jeg er litt usikker på hvilke kriterier du legger til grunn for vurdereingen om at de er gode på førstehjemslån. Ifølge finansportalen er det 168 banker som er billigere enn Postbanken på et førstehjemslån på 1 mill innenfor 60%. Men pris er kanskje ikke viktig?

Skal du først bruke finansportalen til å vurdere 1. hjemslån, bør du bruke kriterier som stemmer for den gruppen som tar opp et slikt lån. Det er de færreste 1. gangskjøpere som har så mye som 40 % egenkapital. De aller fleste må ta opp mellom 80 og 100% i lån til sin første bolig.

Tar du f.eks. et førstehjemslån på 100 % til 2 mill. så ligger de på 6. plass. Jeg kaller ikke det dårlig, nei.

Et lån på f.eks. mellom 1 og 2 mill ligger på 15. plass. Det er heller ikke dårlig.

Edit: Måtte rette opp en liten feil. Det skulle selvfølgelig stå 40 % egenkapital og ikke 60.

Endret av Alison

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...