Gå til innhold

40/60 -deling og ny samboer

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_TS
Skrevet

Min far er sammen med en dame som har 2 barn fra før. Barna bor 60% hos moren, resten hos faren. Jeg har forstått det som at dette bare er på papiret og at de i praksis deler likt. Hva er grunnen til at man velger å gjøre det på den måten?

Min far og samboeren har bodd sammen i 4 eller 5 år. De første årene var imidlertid min far folkeregistrert i en annen leilighet, selv om han bodde hos henne hele tiden. Etterhvert meldte han flytting til henne. Ca ett år etter dette fikk vi beskjed om at de skulle flytte fra hverandre, men bruddet ble aldri realisert, men min far leide likevel en leilighet som jeg tror han er folkeregistrert i nå. Når leiekontrakten på ett år går ut snart, regner jeg med at han flytter tilbake til henne også på papiret.

Jeg kjenner ikke til reglene rundt bidrag, osv, men kan det virke som om min far og hans samboer her lurer til seg penger de egentlig ikke har krav på.. ? Har de noe å tjene på dette? Er så redd for at pappa driver med ulovlige ting og skal komme i fengsel.

Jeg har forstått det som at de har separat økonomi, men er ikke sikker på dette. De har heller ingen barn sammen.

Blir takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først vil jeg bare si at din far neppe vil kunne straffes for noe i og med at han ikke er far til barna.Ellers er det mange som velger 60/40 på papiret så mor er økonomisk sikret.For noen kvinner det jo slik at en har liten eller ingen inntekt ved samlivsbrudd.

I din fars samboers tilfelle er det jo lite man kan "snylte" til seg hvis de har vært sammen lenge.Hennes rett til feks overgangsstønad vil jeg tro har utløpt.Reglene sier ihvertfall at hvis du bor i ekteskapslignende forhold mister du rettighetene som enslig forsørger etter 12 mnd.Det vil si at hun mister en ekstra barnetrygd som er rundt 1000 lappen.

Hvor mye barnebidraget reduseres er jeg ikke sikker på,kan ikke huske at jeg fikk mindre da jeg ble samboer...uansett er det ikke svimlende beløp det er snakk om.Hvis det er økonomiske grunner til at det er flytting hos faren din og samboeren tenker jeg at hun har forsørgerbyrden for seg selv og barna, og at hun naturligvis er avhengig av en inntekt.

Gjest Gjest_Vendela_*
Skrevet
Hvor mye barnebidraget reduseres er jeg ikke sikker på,kan ikke huske at jeg fikk mindre da jeg ble samboer...uansett er det ikke svimlende beløp det er snakk om.Hvis det er økonomiske grunner til at det er flytting hos faren din og samboeren tenker jeg at hun har forsørgerbyrden for seg selv og barna, og at hun naturligvis er avhengig av en inntekt.

Det er samboeren til faren din som her drar nytte av at hun på papiret ikke er samboer. Hun får mer i barnebidrag når hun er enslig. Har selv erfart dette. Går du inn på bidragskalkulatoren på NAV ser du at man må oppgi om man er samboer eller ikke. Oppgir man at man er samboer så blir bidraget man skal motta med en gang mindre.

Ved å ikke være samboer så har din fars "samboer" rett til dobbelt barnetrygd og høyere bidrag. Det rare her er vel at hennes eksmann synes at det er greit.... Han vet vel at hun i virkeligheten er samboer? Eller har de sagt til ham at de ikke bor sammen?

Skrevet

Makan til trygdesnylting! Og hvem betaler for at den dama skal ha ekstra penger hun ikke har krav på som samboer? Jo, du og jeg, kjære trådstarter.

Din far har vel ikke gjort noe galt, men hans samboer kan faktisk dømmes til fengsel. Og ja - jeg håper virkelig noen anmelder henne.

• Liker 1
Skrevet
Min far er sammen med en dame som har 2 barn fra før. Barna bor 60% hos moren, resten hos faren. Jeg har forstått det som at dette bare er på papiret og at de i praksis deler likt. Hva er grunnen til at man velger å gjøre det på den måten?

Min far og samboeren har bodd sammen i 4 eller 5 år. De første årene var imidlertid min far folkeregistrert i en annen leilighet, selv om han bodde hos henne hele tiden. Etterhvert meldte han flytting til henne. Ca ett år etter dette fikk vi beskjed om at de skulle flytte fra hverandre, men bruddet ble aldri realisert, men min far leide likevel en leilighet som jeg tror han er folkeregistrert i nå. Når leiekontrakten på ett år går ut snart, regner jeg med at han flytter tilbake til henne også på papiret.

Jeg kjenner ikke til reglene rundt bidrag, osv, men kan det virke som om min far og hans samboer her lurer til seg penger de egentlig ikke har krav på.. ? Har de noe å tjene på dette? Er så redd for at pappa driver med ulovlige ting og skal komme i fengsel.

Jeg har forstått det som at de har separat økonomi, men er ikke sikker på dette. De har heller ingen barn sammen.

Blir takknemlig for svar.

Som Honey Bee sier vil sansynligvis ikke din far kunne straffes for noe. Hans økonomi er forholdsvis uberørt av hans samboers økonomi.

Hans samboer har imidlertid valgt en løsning som betyr at hun er alene om å få barnetrygd i tillegg til at hun sansynligvis får barnebidrag. Denne type trygdemisbruk skjer fra tid til annen. Jeg opplevde selv noe tilsvarende en periode hvor barna bodde hos meg som en "prøveordning", mens mor fortsatt fikk barnetrygd og barnebidrag. dette ble gjort fordi jeg var mer interesert i samvær/omsorg med narna enn i det økonomiske, mens moren så det stikk motsatt. Det var mao en "vinn-vinn situasjon" for oss begge. Men rent økonomisk klarte jeg ikke både bidrag og la mor få barnetrygden samtidig med at jeg fikk utgiftene. Vi måtte derfor gå tilbake til tidligere ordning hvor de bodde hos mor (frem til det skjedde noe nytt som gjorde at jeg overtok omsorgen permanent).

Din far vil imidlertid ikke kunne straffes på noen måte slik jeg ser det, om det er det du er redd for.

Skrevet

Syns det blir feil å rope trygdesnylting uten å vite mer enn det ts beskriver.Det kan være helt andre grunner til at det har vært forskjellige adresser o.l mellom faren og kjæresten.Hvis han ikke har råd til å bidra mye til husholdningen feks.Det å flytte sammen kan gjøre det økonomisk vanskelig for de begge??Kanskje den slags problematikk har gjort at de har flyttet fra hverandre ved et par anledninger???Jeg vet selv at som student og aleneforsørger hadde jeg aldri kunnet flyttet sammen med noen for mer enn ett år.Sånn er det bare...selv om kjæresten min hadde vært steinrik hadde jeg følt det som ydmykende å måtte leve på han.

Gjest Gjest_Vendela_*
Skrevet
Syns det blir feil å rope trygdesnylting uten å vite mer enn det ts beskriver.Det kan være helt andre grunner til at det har vært forskjellige adresser o.l mellom faren og kjæresten.Hvis han ikke har råd til å bidra mye til husholdningen feks.Det å flytte sammen kan gjøre det økonomisk vanskelig for de begge??Kanskje den slags problematikk har gjort at de har flyttet fra hverandre ved et par anledninger???Jeg vet selv at som student og aleneforsørger hadde jeg aldri kunnet flyttet sammen med noen for mer enn ett år.Sånn er det bare...selv om kjæresten min hadde vært steinrik hadde jeg følt det som ydmykende å måtte leve på han.

Jamen hun sier jo at det bare er på papiret at han har flyttet. De har fortsatt bodd sammen men har i folkeregisteret hatt forskjellige adresser slik at det så ut som om hun bodde alene og derfor hadde krav på mer økonomisk støtte. Det er trygdesnylting!

Skrevet

Hei igjen, takker for mange svar.

Er godt å høre at det evt ikke er min far som er utsatt om de skulle bli oppdaget, men hans samboer. Hvis det er slik at de snylter, misliker jeg dette sterkt, men vet ikke helt hva jeg kan gjøre med det. Og er heller ikke helt sikker på detaljene rundt dette, da min far ikke deler sånt med oss. Men jeg vet at de lenge har bodd under samme tak, men hatt forskjellige adresser. Sånn til syvende og sist kan jeg ikke skjønne at det lønner seg, da de har leid en leilighet i tillegg det siste året. Leieprisen er 6000 i mnd.

Min far har god økonomi, så det er ikke det at han ikke har mulighet til å bidra. Tvert imot, jeg regner med at han også betaler noe siden han bor hos henne.

Æsj, jeg synes dette er vanskelig, men hvis det er som dere sier, at det ikke blir min far som evt straffes, så er jeg litt beroliget. Det er voksne mennesker begge to, og får vel ta konsekvensene for det de evt bedriver om de blir avslørt.

Men jeg ser jo at min fars samboer tydeligvis får både pose og sekk på denne måten... Rart at både pappa og eksmannen godtar det.. Kan ikke si det gjør meg overbegeistret for henne...

Skrevet
Men jeg ser jo at min fars samboer tydeligvis får både pose og sekk på denne måten... Rart at både pappa og eksmannen godtar det.. Kan ikke si det gjør meg overbegeistret for henne...

Haff....typisk konklusjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...