Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Ola Normann
Skrevet

Kjæresten min har nettopp skjelt meg ut etter noter pga en liten bagatell .

Slik er det alltid og hver gang det har skjedd har hun prøvd å bagatellisere det hun sier til meg og late som om ingenting har skjedd .

Denne gangen vil jeg ikke snakke til henne mer før hun har bedt om unnskyldning , men hun gjør jo aldri det og det nærmeste hun noensinne har kommet å be om unnskyldning er å si noe sånt som " ja hvis jeg har gjordt noe feil , så beklager jeg " .

Jeg får liksom ikke følelsen av at hun er lei seg , eller angrer i det hele tatt og neste gang så skjer jo det samme allikevel .

Jeg vil jo helst at vi skal bli venner igjen , men orker ikke å bli skjelt ut på den måten i fremtiden .

What to do ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bli venner igjen og så ta praten om hvordan dere skal prate til hverandre.

Skrevet

nå får jeg nok masse uvenner, men stå på ditt.

For det er ikke noe gøy å bli herset med, og hun må jo skjønne hva hun gjør galt, og faktisk innrømme at det er dumt.

Så jeg vil si at du skal være en sta kødd og stå på ditt. :)

Skrevet
nå får jeg nok masse uvenner, men stå på ditt.

For det er ikke noe gøy å bli herset med, og hun må jo skjønne hva hun gjør galt, og faktisk innrømme at det er dumt.

Så jeg vil si at du skal være en sta kødd og stå på ditt. :)

Faktisk, som jente som av og til har totalt upassende utbrudd og snakker kanskje litt krasst til kjæresten, så er jeg enig. Vær litt sta og stå på ditt, men ikke vær barnslig og ikke snakk til henne. Ingenting blir bedre av nullkommunikasjon.

Fortell henne at hun sårer deg om hun gjør det, du er ikke noe mindre mann av den grunn. Fortell henne at du syns måten hun snakker til deg er upassende om du syns det, si at du trenger å se at hun er lei seg for at hun sårer deg.

Er du sikker på at det var en bagatell? I såfall kan det jo hende at det hele handler om noe annet enn bagatellen, det kan ligge andre problemer under.

Det er tungt å krype til korset og si unnskyld for å ha oppført seg upassende. Kanskje du må hjelpe henne litt på vei og ikke få henne til å gå i forsvarsposisjon. Vær heller skuffet enn sint - det funker bedre for å få sympati hos "motparten".

I verste fall må du kanskje spørre henne om det ligger noe annet bak.

Skrevet

Lag hurtigtast til lydopptak på mobilen din. Neste gang hun gir deg en skyllebøtte, så tar du opp, og spiller av for henne etterpå. Da kan hun ikke late som det ikke har skjedd.

Du trenger ikke finne deg i slikt. Hvis hun ikke får gjort noe med problemet sitt (enten at hun slutter av seg selv, eller får hjelp til å jobbe med temperamentet sitt), så kan du jo vurdere noe ultimatum el.l. Tror ikke jeg hadde holdt ut særlig lenge, hvis jeg visste at dette var fremtiden...

Skrevet

Jeg var sånn før.

Innerst inne visste jeg det, men snakket det bort.

For min del var det et forsøk på å drive han vekk, fordi jeg var for feig til å gjøre det slutt. Nå gremmes jeg over alt jeg sa og gjorde, men har i alle fall tatt det til meg.

Hvis hun ikke er villig til å snakke ut om dette, er jeg enig med Jade, still et ultimatum.

Skrevet

Går hun på p-piller kan de også være endel av grunnen. Jeg var ofte helt hysterisk og så sint at jeg holdt på å sprekke av den minste ting før jeg byttet pille. Jeg forandret meg på bare en uke - spurte typen etter et par uker om han merket forskjell og det gjorde han.

Spør du meg fant han seg i alt for mye fra min side på den tiden - jeg var heldig som ikke mistet han! Nå er jeg mye mer harmonisk, men har fortsatt noen sånne utbrudd iblant - men forskjellen er at jeg nå er lei meg resten av dagen og kanskje dagen etterpå på grunn av måten jeg oppførte meg på. Det er jo sjelden noe spesielt viktig det er snakk om - men av en eller annen grunn er det enklere å innrømme skyld og krype til korset nå enn det var på de andre pillene.

Vil si at jeg hadde to personligheter på den tiden - når jeg ser tilbake på det var jeg ikke meg selv i det heletatt under disse utbruddene.

Skrevet

Les/lær om kommunikasjon og konfliktløsning

Litt av innholdet:

- Faresignaler:

Opptrapping av konflikter

Negativ tolkning av den andres budskap (misforståelser)

Nedvurdering av den andre - eller den andres følelser

Tilbaketrekning - unngå eller flukt fra konflikt

- Hva hindrer den gode kommunikasjonen?

- Viktige verdier

- Nyt de gode stundene

- Effektiv kommunikasjon - aktiv lytting - tale- lytteteknikk

- Konfliktløsning

Skrevet
Fortell henne at hun sårer deg om hun gjør det, du er ikke noe mindre mann av den grunn. Fortell henne at du syns måten hun snakker til deg er upassende om du syns det, si at du trenger å se at hun er lei seg for at hun sårer deg.

Er du sikker på at det var en bagatell? I såfall kan det jo hende at det hele handler om noe annet enn bagatellen, det kan ligge andre problemer under.

Du må gjerne si fra hvordan du føler kritikken, men først og fremst må du gå i deg selv og prøve å forstå hvorfor det du oppfatter som en bagatell, ikke er bagatellmessig for henne. Prøv først å se det hele fra hennes synsvinkel. Da vil du nok se at hun ikke var så urimelig likevel.

Som regel er kvinners kritikk av menn berettiget, det er mennene som mangler de rette antennene til å forstå hvordan deres framferd blir oppfattet av motparten. Prøv å lytt til kritikken i stedet for å reise bust straks.

Gjest Gjest_mann28_*
Skrevet

PMS?

Det har i hvert fall jeg erfaringer med. Sykt hvordan det fenomenet endrer den nydelig, snlle og deilige dama mi til en ustabil hormonbombe en uke hver måned... :ler:

Er egentlig best å pelle seg ut av huset den perioden, eller få henne på trening (det hjelper!!).

Gjest Tanna utlogget
Skrevet
Du må gjerne si fra hvordan du føler kritikken, men først og fremst må du gå i deg selv og prøve å forstå hvorfor det du oppfatter som en bagatell, ikke er bagatellmessig for henne. Prøv først å se det hele fra hennes synsvinkel. Da vil du nok se at hun ikke var så urimelig likevel.

Som regel er kvinners kritikk av menn berettiget, det er mennene som mangler de rette antennene til å forstå hvordan deres framferd blir oppfattet av motparten. Prøv å lytt til kritikken i stedet for å reise bust straks.

Jeg er vel ikke helt enig i dette. Når jeg ser tilbake på ting jeg har blitt sint for, er det nok trygt å si at halvparten av disse kranglene/monologene skyldes bagateller.

En ting er å få KRITIKK, det er greit nok om det legges frem på rett måte. Men i TS sitt tilfelle blir han skjelt ut, og det er jo faktisk noe som bør forbeholdes viktigere ting.

Hormoner er fæle greier, men heldigvis styres menn av sine i like stor grad.

Skrevet
Jeg er vel ikke helt enig i dette. Når jeg ser tilbake på ting jeg har blitt sint for, er det nok trygt å si at halvparten av disse kranglene/monologene skyldes bagateller.

En ting er å få KRITIKK, det er greit nok om det legges frem på rett måte. Men i TS sitt tilfelle blir han skjelt ut, og det er jo faktisk noe som bør forbeholdes viktigere ting.

Det du sier, er at i ditt tilfelle skyldtes halvparten av kranglene ikke bagateller. Jeg tror ikke du skal være for sikker på at utskjelling ikke er berettiget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...