Gå til innhold

Bekymret når tenåringen driver med "ekstremsport"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 17 og full av eventyrlyst. Neste planlagte tur går til Sjoa med rafting og juving. Jeg merker at jeg er litt skeptisk... Har jeg grunn til å være bekymret?

Hun har erfaring med klatring og isklatring fra før. Hun er i god fysisk form.

Uff, jeg synes slike turer er 100 ganger verre enn når hun reiser til "syden" med venner...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kjempebra! Mye mindre sjans for at det skjer noe ved denne type aktivitet enn ved Syden-turer og fjortisfylla. Sikkerhet står i høysetet, og blir banket inn i hodet på de som begynner med det fra dag én.

Har selv en samboer som driver med klatring, off pist-kjøring på ski og down hill- og dirt-sykling. Og de sikkerhetskravene de setter til seg selv og hverandre er helt utrolige.

Skrevet

Jeg ville oppmuntret til å drive med slikt =)

Joda, det KAN väre farlig, men det kan også alt annet väre.

Når en driver med ekstremsport så er det MASSE positivt som kommer ut av det:

*sjansen er mindre for at han evnt vil drive med stoff

*sjansen er mindre for at han vil havne på den gale siden av loven

*han utfordrer seg selv og lärer mye mer om seg selv, både fysisk og psykisk

*han vil mest sannsynlig komme sterkere ut i arbeidslivet, takle motgang bedre

*når det gjelder skolegang, så vil han mest sannsynlig få bedre karakterer enn en mer "stillesittende" person

Ja jeg finner egentlig bare positive ting med å väre såpass aktiv =)

Skrevet

Jeg mente ikke å skrive HAN, leste innlegget litt fort å så rett og slett ikke at det var ei jente og bare antok at det var en gutt *rödmer*

Skrevet

Nei, de som jobber på Sjoa er utrolig profesjonelle- det er nok andre, mindre ekstreme ting, som er farlige.

Skrevet

Vil og tippe sikkerheten står på topp der, og det ikke er noe og bekymre seg for!

Tror barna har utrolig godt av og drive med sånne idretter.

Har selv en datter på 7 år som nå skal starte med motorcross.

Selv spilte jeg fotball og hadde klippekort på legevakta. Selv om ikke det er ekstremsport.

Gjest antigartner
Skrevet

Jeg raftet i Sjoa som 17-åring. Jeg var i helt ok fysisk form (sterk, smidig og utholdende). Reiste uten tillatelse fra mine foreldre.

Det var kjempeartig! Jeg fikk heldigvis tilgivelse etterpå og har raftet flere ganger senere.

Sammenliknet med en sydentur uten foresatte er rafting og juving rene barnehagen!

Gjest Tigress
Skrevet

Inga grunn til å vere uroleg, det blir sikkert artig.

Og rafting er då vel ikkje ekstremsport, eller kva?

Skrevet

Til og med mora mi på over 50 rafter jo! :fnise:

Skrevet

Ikke for å fornærme deg, men tror du har en ganske feil oppfatning av hva rafting og juving er. Var selv på det for en mnds tid siden, og det anbefales stort!!!

Juvinga foregår i en elv uten sånne fall og greier som man gjerne ser på filmer, ihvertfall den vanlige raftinga. Vi måtte faktisk jobbe skikkelig for å velte båten, og selv da greide vi det ikke:D

Juvinga besto for min del av rapellering ned en vegg, endel gåing, litt svømming, og hopping fra diverse høyder. Noen andre steder har de litt mer å gjøre, tror jeg.

Er så sinnsykt kult etterpå når man har turt å hoppe fra mye høyere høyder enn man i utgangspunktet trodde man turte! Er fortsatt litt stolt over at jeg turte å hoppe fra 11-12 meter, selv om jeg til vanlig ikke tør å hoppe høyere enn 5-6 meter (er skikkelig pingle når det gjelder å hoppe ned i vann).

Sydenfylletur med venner derimot, da har man faktisk grunn til å bekymre seg.... Du må være ganske naiv og godtroende om dattern din hvis du er mindre bekymret da...

Gjest Isobutane
Skrevet

Jeg synes du skal høre på de svarene du har fått her. Hun rafter jo ikke alene, men sammen med erfarne folk. :)

Gjest New Dawn
Skrevet

Det er helt naturlig å være bekymret for ungene sine. Jeg har en sønn som driver med ekstremsykling - og jeg er selvsagt livredd for ham når jeg vet han er ute og sykler, men det jeg prøver å tenke på er at han (som de fleste av hans likesinnede) har en utrolig kroppskontroll fordi de er avslappede og uredde. Derfor går det sjeldent galt også ..

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk for svar dere! :)

Føler meg litt roligere nå. Hjelper å få tilbakemeldinger her. Har også lest litt om Sjoa på nettet. Så en videosnutt fra rafting i Sjoa som lå på YouTube. Det så bare morsomt ut. Så ikke ut som det var så ville styk der? Er vel ikke så stor vannføring der heller på denne årstiden? Er det noen stryk med grad 4 på vanlige raftingturer? Har noen av dere opplevd at flåten kantret eller at noen falt ut av flåten i Sjoa?

Kjartan! Takk for info om juving! Sikkert kjempeartig (og litt skummelt) å hoppe fra 11-12 meter og ned i elven. Hun har aldri hoppet fra høyere enn 5 meter (tror jeg). Jeg har forrsten raftet selv - for 20 år siden (uff, føler meg skikkelig gammel nå ;).) Min egen erfaring er sikkert en av grunnene til at jeg er skeptisk. Jeg raftet i Ottawa river. Elvens krefter var enorme. En fantastisk opplevelse, men det føltes ikke helt trygt. Husker fortsatt vannet som fosset rundt oss. Husker at vannet var hvitt og gult. Husker følelsen av å bli trukket under vann og ført med strømmen - av og til kom hodet over vann før jeg ble trukket under igjen. Det varte bare noen sekunder men det føltes som det varte mye lengre. Vi ble plukket opp av noen i elvekajakk nedenfor stryket.

Gjest Gjest_Bente_*
Skrevet

Sønnen min som er 15 år kom nettopp hjem fra leirskole ved Sjoa (se www.gorafting.no). De både raftet og juvet. Og ja båten kantret da de raftet. Men det var jo ledere (proffe folk som jobber der oppe) med i hver båt og de måtte gå igjennom sikkerthetskurs og øve seg på evnt. kantring før de startet raftingen. Sikkerheten er på topp der og det er bare moro!!! Du må ikke tenke på dette som ekstremsport - for det er det ikke.

Man hører noen ganger om folk som blir hardt skadet ved rafting. Men det er de som setter ut med egen båt, uten noen erfaring og som ikke har peiling på hva de holder på med. Ofte turister som tror det er lurt å gjøre dette på egen hånd. Det er IKKE det samme som organisert rafting!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...