Gå til innhold

Ettroms hybel på 25 km2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått meg en leilighet på 25 km2!

Er det andre her som har en like liten kåk som meg:)?

Var veldig usikker på om jeg skulle si ja, men vet leiemarkedet er helt håpløst for tiden så jeg takket ja! Den er helt nyoppusset og den er veldig søt.

Det store minuset er at soverommet mitt er i stuen.. noen andre som har hatt det sånn? Rer dere opp for hver dag?? og skapet i stuen? Må kjøpe meg en fin kommode...Hmm :forvirret: Er lit usikker på det her altså!

Selvom leiligheten er bitte...bitte...bitteliten skal jeg nok få det hyggelig der!.. er ikke så stor selv! Men er redd for jeg skal føle meg innesperret. heldivis er det to stoore vinduer der:)

Fortell gjerne hvordan løsningen din på 1 roms er! Trenger noen planløsningsråd!

Videoannonse
Annonse
Gjest TittTitt
Skrevet

Jeg bor på et roms hybel, og det begynne rå bli veldig koselig her!

Eneste minuset er at jeg må dle do. Men har egen dusj, og jeg har det største rommet i denne etasjen!

Jeg liker meg her 90%, hadde vært 100% vis jeg hadde hatt do! Hehe

Har hengt opp nødløsnings ting på veggene, fram til jeg får penger til å kjøpe bilder.. Har noen bilder da. Så har jeg tepper på gulvet.. Fått en ekstra hylle idag, så skal rydde og gjøre det enda mer koselig..

Er viktig å reie opp sengen hver dag, da det gjør noe med atmosfæren og energien i rommet. Jeg har pledd og puter, og skal kjøpe meg sånne STORE ikea puter :D

Har masse søte rosa ting, og har det koselig.. Vis jeg rydder. Må prøve å vaske opp ihvertfall annen hver dag, men prøver hver dag..

Blir fort rotete da..

Har du noen tips?

Skrevet

Hva med å kjøpe en bok om smarte løsninger?

Som denne.

Eller denne ?

Artikkel med tips og råd her.

Selv synes jeg det er koselig med små hybler, og får de nok lys, enten via store vinduer eller riktig belysning, trenger man ikke å føle seg innesperret. Tenk på jenterommet hjemme, som de fleste hadde som sin "hule" og tilbragte utrolig mye tid i.

Seng i stua kan være sovesofa, eller du kan kjøpe en stor hylle i boks-format som du kan bruke som romdeler, samtidig som du kan lagre ting i den. Kjenner ei som hadde den løsningen, og det var kjempefint! Koselig lite "soverom" bak hylla med de fine boksene og bildene. ;)

Sikkert flere som har gode råd! Lykke til, og gratulerer med hybel! :)

Skrevet

Er loftseng et alternativ der du skal flytte? Seng høyt oppe - skrivebord/sofa/kommode/whatever under. :)

Skrevet

Takk for råd! Det jeg tenkte med re opp, er at jeg skal kjøpe meg sovesofa, også re opp den hver dag frister jo lite.. Men det blir vell en vanesak det også!

Har heldigvis egen do jeg da.. hehe.. men ingen vaskemaskin! Så jeg må spørre om å vaske klær for hver gang, det er en stor ulempe.. Føler sikkert at jeg maser om den klesvasken:P

Rommet er veldig firkantet. vurderer å sette inn 2 sofaen istedet for en. Det er det faktisk fint plass til. For å gjøre det kosligere.. Men så er det den sengen igjen da.. Sitter bare å tenker mens jeg skriver her... hehe!

Har du/dere skap på stua da? Faen, jeg må kvitte meg med litt klær skjønner jeg!

Gjest Gjest_Ida_*
Skrevet

Forheng/himmelseng-opplegg er også en idè for å lage en brytning mellom soveplass og det øvrige i rommet. Siden sovesofaer ofte ikke er så gode å sove i og også krever litt flytting av tunge puter osv, synes jeg det er greit med en daybed. Du kan ha en solid pute bak ryggen hvis du skal sitte i senga og se tv eller noe.

Ellers blir det fort endel støv av masse tekstiler. Jeg bodde på en 12 kvm hybel i 2 år og hadde masse puter og pledd i senga samt tunge gardiner. Hybelkaninene formerte seg i rekordfart. Unngå tepper, men du kan jo ha et lite et foran senga.

Det er viktig å tenke praktisk når man bor lite. Gjør ting enkelt uten for mye fiksfakseri. Bygg i høyden, dvs. ha høye bokhyller, og kurver/kasser oppå disse og oppå klesskapet slik at du får mest mulig lagringsplass. Ikke la alt for mange ting stå fremme, det skaper et rotete inntrykk. Bruk 3-4 av favorittfargene dine på tekstiler og pynteting. Lyse lette gardiner og rullegardiner/persienner i tillegg som stenger lyset ute når du skal sove og hindrer innsyn.

Ellers er det utrolig hva man får plass til på 25 kvm. Og en fin anledning til å kvitte seg med alskens nips man hat samlet opp. Ikke minst kvitte seg med klær man aldri bruker. Simple living er stikkordet.

Det var mine tips :)

Skrevet

Vi var to som delte en hybel på 30 kvm. Den hadde heldigvis et eget avhuk til soverom om ikke annet. Det går fint ann å leve alene på 25 kvm.

På ikea har de mange smarte løsninger for å spare plass. Kanskje kan du ha en liten seng med et skap som dette mellom seng og det som kan bli en liten stue krok om det er plass til det

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40047675

Eller hva med å ha et klesskap mellom evnt seng og stuekrok?

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00120601

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90121762

Ikea har også små bord og sofaer

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10087106

Ellers har jeg vært på besøk hos noen som hadde fine tepper og masse puter som de redde opp med hver dag slik at det ble brukende som en sofa.

Man lærer seg fort å utnytte hver lille krok. Under sengen kan man ha skuffer til å ha sengetøy, håndklær etc. oppi. Ellers kan man ta med vintertøyet hjem til kjelleren hos mamma og pappa om våren og motsatt om vinteren. Høye smale møbler er bra, bord med hyller under er lurt.

Hva med et lite ekstrabord til å ha ved/over sofaen senga eller lignende til pc etc?

Av oppbevaring finner man mange små hyller man kan henge på veggen til cd'er filmer etc.

Lykke til. Om leiligheten er fin, og kanskje innen din prisklasse (en større som man skal bo i alene blir lettdyrt) ville jeg tatt den. Man lærer triksene om plass etter hvert.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90121762

Skrevet

Dere kan vel sikkert også ha et lappsystem med tanke på vaskemaskinen. At du kan reservere den en dag i uka kanskje, eller noen timer en fast dag.

Kvitte seg med klær må man ja. Jeg bor sammen med mannen min på en 45 kvm og vi DELER et skap på soverommet. Når jeg nå kjøper meg noe nytt er det nesten slik at noe gammelt må ut. Bøker tar jeg med hjem en gang i året, for jeg har ikke mer plass til å ha dem i bokhyller.

Det finnes også mange smarte tvseksjoner som har mye oppbevaring over og under.

Skrevet
Har fått meg en leilighet på 25 km2!

25 kvadratkilometer! Wow!!! Gratulerer!

;)

Skrevet

;)

Du skjønner vel at det er 25m^2, men bare er i det morsomme hjørnet i kveld?

Gjest TittTitt
Skrevet

;)

:fnise:

Gjest Forbruker
Skrevet

Jeg har bodd på 17 kvm (+ felleskjøkken og do), 23 kvm og 26 kvm. Hybelen på 23 kvm var helt forferdelig upraktisk innredet i forhold til den på 26 kvm. I den på 26 kvm bodde jeg i mange år.

Da jeg flyttet inn dit kjøpte jeg meg 120 seng som jeg redde opp med puter og sengeteppe hver dag (har sengen enda, i et mye større soverom :jepp:) . I tillegg hadde jeg salongbord og to stoler og en enkel pult med pc. Jeg er en ordentlig bokorm, så jeg har alltid hatt mange bokhyller.

Jeg har aldri likt de køyesengene for voksne mennesker. Jeg synes de "hyblisifiserer" rommet enda mer. Hver forsiktig med å dele opp rommet med store ruvende møbler, det kan stjele lys og rom fortere enn du aner.

En rammemadrass kan gi deg mye lagringsplass under sengen og IKEA har noen flotte skuffer til å ha under.

Fremfor å ha et digert skap, velg heller et mindre til klær som skal henge og ha skuffkommoder til undertøy og gensere/bukser, etc. Oppå kommoden kan jo tv'n/stereon stå.

Skrevet
Du skjønner vel at det er 25m^2, men bare er i det morsomme hjørnet i kveld?

:hoho: Det var jo en sikkelig morsom blemme det der da. 25 kvadratkilometer stor hybel og du er redd for å føle deg innestengt. ;)

Skrevet

;)

Ler for meg selv her.. Oj det var visst ikke sånn det skrivdes (?)! Den norsken min trenger å oppdateres;) Også i overskriften da :fnise:

Kunne vel ikke kommet unna med den uten at noen måtte kommenterte det.. hehe;P

Takk igjen for kjempe gode råd! Jeg har selv sett på denne http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90121762 Men da vil jeg fjerne bena.

Det er en bitteliten bod med i leiligheten som jeg kanskje kan gjøre til klesskap.. :lur:

Oh..merket jeg ble i det fantasifulle hjørnet etter forslagene deres her!

Kanskje det ikke trenger å bli så ille likevel!

Denne hyllen http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50103086 er det plass til en del i ja,også kjøper oppevaringsbokser å ha i den ser det litt ryddigere ut :)

Vil ha en leilighet som ser ut som ett "hjem" om dere skjønner, og ikke bare jallamøbler som får det til å se billig og studenthybel ut.. Ingen køysesenger her i kåken! Tenkte jeg skulle kjøpe meg en sofa med en slik en "utstikker", liker dem veldig godt.. Ja! Nå gleder jeg meg til å innrede :)

Gjest Gjest_Ida_*
Skrevet
Vil ha en leilighet som ser ut som ett "hjem" om dere skjønner, og ikke bare jallamøbler som får det til å se billig og studenthybel ut.. Ingen køysesenger her i kåken! Tenkte jeg skulle kjøpe meg en sofa med en slik en "utstikker", liker dem veldig godt.. Ja! Nå gleder jeg meg til å innrede :)

Åja, slike sofaer er flotte. Med sjeselong-del som man kan slenge seg nedpå. De IKEA-møblene (kommoden og bokhylla) er flotte. Skal kjøpe meg denne minste versjonen av Expedit-bokhyllen til å ha på soverommet. Tenkte som deg ha kurver og oppbevaringsesker i den. Aneboda-skapet og Expedit fåes jo i hvitt og lyst trevirke, slik at man kan matche etter hva slags farge man vil ha.

Et annet tips fra meg når man bor lite og vil ha det elegant, er å unngå masse små ting og detaljer. Sats heller på noen store blikkfang. Ikke masse bilder, men kanskje ett litt større. Ikke en liten taklampe som henger og dingler i "ingenmannsland" men heller en stor lampe (hvorfor ikke kjøpe en av de mange lysekrone-variantene som er så populær nå, en slik lampe løfter et helt rom). Eller en annen kul taklampe med litt størrelse.

Kos deg med innredningen :)

Skrevet

Jeg har bodd på 16kvm, og jeg må vel si at det var ganske trangt... :klø: Men jeg delt både dusj og do utenom. Det første rådet jeg vil gi deg er at du ikke tar inn mer møbler enn du må. Selv om du har plass til to sofaer, vet jeg ikke om det er å anbefale. Er du slik som gjennomsnittsmennesket vil da sofa nr 2 være en stor og uoversiktelig komode, der alle tingene dine ligger pent kaotisk til utstilling for deg og dine gjester. Dessuten er det lurt å ha i bakhodet at det også er veldig viktig å ha noe ledig gulvplass. Jeg merket fort at det var tungvint å bevege meg rundt på min lille hybel, for jeg måtte over/rundt/mellom alle møblene. Har du mulighet for å beholde litt gulvplass, er det virkelig å anbefale!

Det andre rådet jeg vil gi deg er å finne en løsning til klær som er i bruk. De fleste mennesker (spesielt de som ikke har egen vaskemaskin) bruker en del av klesplaggene flere dager før de vasker dem, og de bytter gjerne litt rundt på hva de går med alt etter vær og humør. Disse klærene bør ha en egen plass, siden de kommer til å være der uansett. Og eksisterer ikke denne plassen blir den som oftest en stol, sofa eller om så en krok på gulvet. En mer egnet plass til dette er en stor skuff i en kommode, en kiste/kasse med lokk, en ekstra skittentøyskurv el. Men husk at det kan være lurt å la klærne henge litt først, slik at det ikke blir stengt inne fuktighet i dem. Du kan for eksempel ha en knagg på veggen der du henger dem på om kvelden, og så legger dem ned i et lukket sted neste morgen.

Når det gjelder sovesofa er min erfaring sådan: Det skal ikke mye tungvinthet til for at det skal være for tungvint! Det er veldig mange sovesofaer på makedet i dag som i praksis bare fungerer som gjesteseng. Du skal ha veldig god selvdisiplin for å klare å re opp en sammenbrettbar sovesofa hver dag, de fleste må ta seg sammen for å skifte på sengen hver/annenhver uke. Og det blir ikke lettere av at du bor trangt! Skulle jeg valgt en løsning som var enkel måtte det være enten en sofa med soveskuff under (slik at du bare legger dynen pent utover og skyver hele skuffen inn) eller en slik sofa der du løfter ryggen, ruller/dytter dyne, pute og laken inn i ryggen på sofaen, og så lukker igjen. Jeg fant ingen gode eksempler på disse to patentene, håper du skjønner hva jeg mener.

Håper jeg ikke skriver for mye som har vært sagt før, har ikke lest hele tråden her. Lykke til med møblering! ;)

Skrevet

Bare en liten ting - Expedit-hyllen er grei for oppbevaring i bokser, men det er vanvittig ubrukelig og upraktisk hvis du skulle ha lyst å ha bøker der også.

Men perfekt for bokser og vinyplater. ;)

Skrevet

Ville bare tipse om en fin sofa jeg så utapå fagmøbler-bladet en dag. Treseters med en liten utstikker, og det er sovesofa! "Oppbevaringsplass" står det og. Den koster 5000 kr, heter Trento og fåes i fargene brun eller sand... Lekker!

Gjest TittTitt
Skrevet
Ellers blir det fort endel støv av masse tekstiler. Jeg bodde på en 12 kvm hybel i 2 år og hadde masse puter og pledd i senga samt tunge gardiner. Hybelkaninene formerte seg i rekordfart. Unngå tepper, men du kan jo ha et lite et foran senga.

Hørt om støvsuger? Det tar ikke mer enn 5 minutter, og vis du er flink med å støvsuge, så blir det ikke nokke særlig støv ;o) Jeg har 2 tepper, og til og med gardiner,og jeg har aldri sett en eneste hybelkanin :P

Skrevet

Ser det er noen her som ikke liker Expedit til bøker, men jeg syns derimot de er kjempefine til dette - spesielt når bruker hylla som romdeler, da er det plass til en rad bøker på begge sidene - altså får du plass til flere bøker enn vanlig og det blir fint på begge sidene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...