Gjest Gjest Skrevet 28. august 2008 #1 Skrevet 28. august 2008 Jeg svitsjet innom nå nettopp, men fikk ikke med meg hele saken. Det var to studenter som hadde gått glipp av stipendet fordi de ikke hadde registrert adressen på riktig sted, men hvilket sted og hvilken adresse var dette? Jeg sjekket inne på mine sider og jeg har kun min folkeregistrert adresse der inne, den står også som postadresse siden jeg har opplevd mye posttull når jeg flytter mye. Dette er altså hos mine foreldre, langt borte fra der jeg bor nå. Fikk noen med seg hva disse studentene hadde gjort galt? Må jeg ha hybeladressen min registrert hos Lånekassen, enda jeg ikke har endret adresse til hit? Jeg har allerede studert i to år og fått stipend for det, men jeg har flyttet mye og endret mange opplysninger og husker ikke helt om jeg hadde min forrige adresse der.
Rosalie Skrevet 28. august 2008 #2 Skrevet 28. august 2008 De hadde ikke sendt adresseendring til Lånekassen da de flyttet fra foreldrehjemmet til hybel, bare endret inne på "Mine sider" på Lånekassens sider. Dermed har de gått glipp av borteboerstipend.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2008 #3 Skrevet 28. august 2008 Så hvis jeg gjorde dette for to år siden så gjelder det ennå, selv om jeg har flyttet mye siden da? Hvordan sjekker jeg om jeg har gjort dette riktig? Det finnes jo ingen registre på at jeg bor her jeg bor nå (midlertidig hos venner).
Pingting Skrevet 29. august 2008 #4 Skrevet 29. august 2008 Så hvis jeg gjorde dette for to år siden så gjelder det ennå, selv om jeg har flyttet mye siden da? Hvordan sjekker jeg om jeg har gjort dette riktig? Det finnes jo ingen registre på at jeg bor her jeg bor nå (midlertidig hos venner). Det lureste er å kontake Lånekassen (send mail! telefon er håpløst!) og spørre om du har gjort det riktig, og be om en bekreftelse på at de har begge adressene dine. Men har du fått lånet omgjort til stipend før? Normalt skal man få 40%, ca 16.000 ved fullt lån, omgjort hvert semester. Lykke til i papirjungelen.
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2008 #5 Skrevet 29. august 2008 De har jo ikke begge adressene mine i all den tid at jeg ikke har noen bostedsadresse for tiden (sofahopping, juhu!). Jeg har fått lånet omgjort for de to siste årene. Jeg har endret postadressen på mine sider til bostedsadressen min siden da, sånn at ikke posten forsvinner.
Tulipanpiken Skrevet 29. august 2008 #6 Skrevet 29. august 2008 Hvordan endte saken med de to studentene?
Kenny McCormick Skrevet 29. august 2008 #7 Skrevet 29. august 2008 skal postadressen og bosted adressen være den samme for at det skal bli riktig og man får stipend? jeg har folkeregistrert adresse i Seljord, men bor på inernat i ulefoss skreiv hybeladresse i ulefoss på søknaden og annen adresse som Seljord er det riktig da? må jeg gjøre noe mer? går på vg3 påbygging til studiekompetanse
Pingting Skrevet 29. august 2008 #8 Skrevet 29. august 2008 Hvordan endte saken med de to studentene? Dårlig Lånekassen sa at det var for sent å informere om det nå... Så de må betale tilbake mye mer av lånet. skal postadressen og bosted adressen være den samme for at det skal bli riktig og man får stipend? jeg har folkeregistrert adresse i Seljord, men bor på inernat i ulefoss skreiv hybeladresse i ulefoss på søknaden og annen adresse som Seljord er det riktig da? må jeg gjøre noe mer? går på vg3 påbygging til studiekompetanse Nei, den trenger ikke være den samme. Feilen de to studentene hadde gjort, var at de ikke kun hadde informert om den andre adressen på "Min side" på nettsidene til Lånekassen. Man må visst sende brev, og be om bekreftelse. Om man tar høyere utdanning (jeg vet ikke hvordan saken er for ditt vedkommende) og fortsatt bor hjemme hos foreldrene sine har man ikke krav på like mye stipend.
Kenny McCormick Skrevet 30. august 2008 #9 Skrevet 30. august 2008 ok, nei som sagt så bor jeg på internat i ulefoss jeg skreiv adressen til internatet på søknaden om stipend/lån må jeg sende brev itillegg da? går på vidregående
Pingting Skrevet 1. september 2008 #10 Skrevet 1. september 2008 ok, nei som sagt så bor jeg på internat i ulefoss jeg skreiv adressen til internatet på søknaden om stipend/lån må jeg sende brev itillegg da? går på vidregående Jeg er ikke 100% sikker på det. Jeg ville sendt en mail til Lånekassen hvor du forklarer at du er bekymret, siden du så PÅ TV2 Hjelper deg at det er noen som har fått problemer med dette. Forklar at du bor et annet sted enn på din folkeregistrerte adresse, og spør om de har de nødvendige opplysningene om deg for at lånet skal kunne gjøres om til stipend. Stort sett svarer de på slike mailer relativt fort.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2008 #11 Skrevet 1. september 2008 Hmm så hvis jeg ga den nye adressen min i søknaden fra i år så er alt greit? Da har de det de trenger? ble litt bekymret når jeg så det innslaget. Det er første året jeg søker støtte samtidig som jeg ikke bor hjemme. Men så lenge jeg søkte med den nye adressen min så får jeg da håpe de har registrert det dumme lånekassen
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2008 #12 Skrevet 1. september 2008 Hmm så hvis jeg ga den nye adressen min i søknaden fra i år så er alt greit? Da har de det de trenger? ble litt bekymret når jeg så det innslaget. Det er første året jeg søker støtte samtidig som jeg ikke bor hjemme. Men så lenge jeg søkte med den nye adressen min så får jeg da håpe de har registrert det dumme lånekassen Er også folkeregistrert på denne adressen, glemte å si det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå