Gjest Gjest_"gjest"_* Skrevet 28. august 2008 #1 Skrevet 28. august 2008 Hei. Satt å prøvde å finne ut av ett par ting på nettet her, men klarte ikke helt å finne frem, så tenkte jeg skulle høre om det var noen her som kunne no ang. dette. Min nåværende situasjon: Fikk en sønn med ei jeg har vært sammen med før, men vi var ikke sammen da han ble til. Hun har i nå hatt en ny type en stund og dem skal gifte seg. Fikk derfor en melding av henne her om dagen der det sto "Hei skal bare si ifra at "....." skal bytte etternavn da vi skal gifte oss. jeg har full rett til å gjøre det, men sier ifra til deg sånn at du veit det!" Sendte en mld. til henne da jeg en stund har tenkt på å få mitt etternavn inn i navnet til sønnen min. Dette var hun ikke int. i å høre no om og hun hadde da bestemt seg. Hun sa at hun hadde forhørt seg om regler osv. og at jeg ikke hadde no å si i denne situasjonen. Jeg syntes dette virket litt rart siden det er jeg som er faren hans og jeg faktisk er der for han. Håper det er noen her som veit litt om regler og hvordan sånt som dette blir ordnet. Mvh. Fortvilet.
liv Skrevet 28. august 2008 #2 Skrevet 28. august 2008 Om dere har delt foreldrerett så kan hun ikke bytte navn på gutten uten din tillatelse. Å få foreldrerett er egentlig bare en formalitet og har ingen ting med omsorgsituasjonen å gjøre.
me_too Skrevet 28. august 2008 #3 Skrevet 28. august 2008 Om dere ikke har delt foreldreansvar, så har du dessverre lite du skal ha sagt. Men du kan jo kontakte en advokat som kan familierett, og høre hva som evt kan gjøres?
Gjest Gjest_"gjest"_* Skrevet 28. august 2008 #4 Skrevet 28. august 2008 Om dere har delt foreldrerett så kan hun ikke bytte navn på gutten uten din tillatelse. Å få foreldrerett er egentlig bare en formalitet og har ingen ting med omsorgsituasjonen å gjøre. Vi har ikke delt foreldrerett på papiret. Etter som jeg forstår må vi ha han 50/50 for å få dette, men det er ikke mulig med tanke på min jobbsituasjon for tiden.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2008 #5 Skrevet 28. august 2008 Om dere har delt foreldrerett så kan hun ikke bytte navn på gutten uten din tillatelse. Å få foreldrerett er egentlig bare en formalitet og har ingen ting med omsorgsituasjonen å gjøre. Akkurat. Er du registrert som far til barnet må du være enig med navnebytte. Samtidig så må jo hun også være enig med navnebytte når det gjelder å få ditt navn inn i bildet. Skal hun gifte seg og ta mannen sitt navn er det en kinkig situasjon der sønnen din og hennes har et annet navn enn både mor og far. Syns du skal forhøre deg om dine rettigheter mtp akkurat det. Det blir vel rart om sønnen din skal ha navnet til en mann som ikke er hans far, men enda rarere at han ikke har samme etternavn som verken mor eller far.
liv Skrevet 28. august 2008 #6 Skrevet 28. august 2008 Vi har ikke delt foreldrerett på papiret. Etter som jeg forstår må vi ha han 50/50 for å få dette, men det er ikke mulig med tanke på min jobbsituasjon for tiden. Foreldrerett og omsorgsrett er to forskjellige ting. Foreldrerett vil si at en har rett til å bestemme over vitale ting i barnets liv, som om at barnet skal bytte religion, skaffe pass og sånt. Foreldrerettet får alle med mindre de er skadelige for sitt eget barn. Omsorgsretten har med samvær å gjøre
Gjest Gjest_"Gjest"_* Skrevet 28. august 2008 #7 Skrevet 28. august 2008 Akkurat. Er du registrert som far til barnet må du være enig med navnebytte. Samtidig så må jo hun også være enig med navnebytte når det gjelder å få ditt navn inn i bildet. Skal hun gifte seg og ta mannen sitt navn er det en kinkig situasjon der sønnen din og hennes har et annet navn enn både mor og far. Syns du skal forhøre deg om dine rettigheter mtp akkurat det. Det blir vel rart om sønnen din skal ha navnet til en mann som ikke er hans far, men enda rarere at han ikke har samme etternavn som verken mor eller far. Det er dette med at han skal ha etternavnet til en mann som ikke er hans far jeg oxo ikke liker. Føler på en måte at dem prøver å få meg ut av bildet med dette. Dem har oxo fått sønnen min til å kalle hennes nye mann for pappa selv om han fremdeles og alltid har kalt meg for pappa, så føler jeg at dem prøver å dytte meg vekk fra min sønn med dette.
Gjest Grafica Skrevet 28. august 2008 #8 Skrevet 28. august 2008 Mamma byttet på etternavnet mitt når jeg var 9, for å legge til hennes pikenavn. Hun måtte ha pappa underskrift på papirene såvidt jeg husker, selv om hun hadde 100% omsorg.
Gjest Gjest_"gjest"_* Skrevet 28. august 2008 #9 Skrevet 28. august 2008 Foreldrerett og omsorgsrett er to forskjellige ting. Foreldrerett vil si at en har rett til å bestemme over vitale ting i barnets liv, som om at barnet skal bytte religion, skaffe pass og sånt. Foreldrerettet får alle med mindre de er skadelige for sitt eget barn. Omsorgsretten har med samvær å gjøre Dette med foreldrerett, har man da også rett til å bestemme ang. etternavn på barnet? Jeg har iallefall ikke fått noen beskjed om at jeg ikke har no foreldrerett, da etter som du sier så har man automatisk dette hvis man står som far på papiret.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2008 #10 Skrevet 28. august 2008 Delt omsorg er ett begrep (hvor mye ett barn er hos hvem), og må som nevnt ikke blandes med foreldreansvar som går på de praktisk juridiske tingene. Jeg har daglig omsorg for mitt barn, men siden far har delt foreldreansvar har han privilegiet til å signere for nytt pass, bankkonto og f.x. nytt navn hvis dette blir aktuelt. Dette med delt foreldreansvar kan det ordnes opp i allerede på fødeenheten eller via Folkeregisteret om det ikke er tatt stilling til det før. Var dere gift da barnet kom til, er det visst automatisk delt foreldreansvar. Ta kontakt med Folkeregisteret så får du høre statusen før du evt. kontakter advokat. Har selv giftet meg, men beholdt "pikanavnet" til mellomnavn, for å bevare båndet til barnet mitt - så får h@n ta stilling til evt. navnebytte når det blir gammelt nok selv - kjapt og greit!
Gjest Snart 42 Skrevet 28. august 2008 #11 Skrevet 28. august 2008 http://www.lovdata.no/all/tl-20020607-019-003.html#12 http://www.aleneforeldreforeningen.no/inde...ink&id=2864
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2008 #12 Skrevet 28. august 2008 Delt omsorg er ett begrep (hvor mye ett barn er hos hvem), og må som nevnt ikke blandes med foreldreansvar som går på de praktisk juridiske tingene. Jeg har daglig omsorg for mitt barn, men siden far har delt foreldreansvar har han privilegiet til å signere for nytt pass, bankkonto og f.x. nytt navn hvis dette blir aktuelt. Dette med delt foreldreansvar kan det ordnes opp i allerede på fødeenheten eller via Folkeregisteret om det ikke er tatt stilling til det før. Var dere gift da barnet kom til, er det visst automatisk delt foreldreansvar. Ta kontakt med Folkeregisteret så får du høre statusen før du evt. kontakter advokat. Har selv giftet meg, men beholdt "pikanavnet" til mellomnavn, for å bevare båndet til barnet mitt - så får h@n ta stilling til evt. navnebytte når det blir gammelt nok selv - kjapt og greit! ...og svært ryddig. Slik skulle TS sin situasjon vært behandlet også. Det virker forsåvidt rart at noen skal "tvinge" et barn til å kalle en mann som ikke er barnets rettmessige far for pappa. Velger han det selv er det en annen sak.
liv Skrevet 28. august 2008 #13 Skrevet 28. august 2008 Man har det ikke automatisk selv om en er far på papiret, men man har krav på det. Og ja en har rett til å si nei ved navnbytte og sånt.
Far til 2 Skrevet 28. august 2008 #14 Skrevet 28. august 2008 Hei. Satt å prøvde å finne ut av ett par ting på nettet her, men klarte ikke helt å finne frem, så tenkte jeg skulle høre om det var noen her som kunne no ang. dette. Min nåværende situasjon: Fikk en sønn med ei jeg har vært sammen med før, men vi var ikke sammen da han ble til. Hun har i nå hatt en ny type en stund og dem skal gifte seg. Fikk derfor en melding av henne her om dagen der det sto "Hei skal bare si ifra at "....." skal bytte etternavn da vi skal gifte oss. jeg har full rett til å gjøre det, men sier ifra til deg sånn at du veit det!" Sendte en mld. til henne da jeg en stund har tenkt på å få mitt etternavn inn i navnet til sønnen min. Dette var hun ikke int. i å høre no om og hun hadde da bestemt seg. Hun sa at hun hadde forhørt seg om regler osv. og at jeg ikke hadde no å si i denne situasjonen. Jeg syntes dette virket litt rart siden det er jeg som er faren hans og jeg faktisk er der for han. Håper det er noen her som veit litt om regler og hvordan sånt som dette blir ordnet. Mvh. Fortvilet. Alt tyder på at du er en far som ønsker å ha jevnlig kontakt med barnet ditt. Det er derfor ingen problemer å få delt foreldreansvar om du ønsker det. Delt foreldreansvar tilsier at barnets navn ikke kan endres uten din godkjenning. Dette er noe du evt skrev under på da barnet ble født. Om du ikke vet noe om det kan du kontakte ditt likale Folkeregister for å sjekke om du har delt foreldreansvar. Har du ikke dette må du bare få satt igang en prosess VELDIG RASKT hvor du ber om dette. Kontakt en oppegående advokat på FAMILIESAKER. Han/hun vil føre deg gjennom denne papirmølla på raskest mulig måte, og det behøver ikke å koste mange tusen kroner. "Delt omsorg" har du tydligvis ikke ettersom barnet bor kun hos moren. Dette er heller ikke nødvendig for å sikre at barnet beholder det navnet det har. Men pass på at du får delt foreldreansvar FØR moren gifter seg/endrer navn.
Daiquiry Skrevet 29. august 2008 #15 Skrevet 29. august 2008 Hvis du ikke har skrevet under på delt foreldreansvar, kan du dessverre ikke gjøre noe. Men du kan søke om å få delt foreldreansvar slik Far til 2 sier. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2008 #16 Skrevet 29. august 2008 "Delt omsorg" har du tydligvis ikke ettersom barnet bor kun hos moren. Dette er heller ikke nødvendig for å sikre at barnet beholder det navnet det har. Dette er dessverre korrekt. Farens rettigheter selv om barnet ikke bor hos ham, virker urimelig omfattende, og de reflekterer at det er menn som dominerer lovgivningen her i landet. En far som barnet ikke bor hos, burde miste rettighetene knyttet til foreldreansvar, slik at moren kan få endret barnets navn slik at det samsvarer med hennes eget navn (med mindre barnet er så gammelt at det kan ta selvstendig stilling til evt navnebytte). Som flere har nevnt, medfører fars rettigheter i slike tilfeller til urimelige praktiske problemer for moren. Barnet vokser nå opp med en annen farsfigur, og det er bare rett og rimelig at barnet må få kalle sin stepappa for pappa. Barnefaren må finne seg i å bli spilt ut over sidelinja når han ikke kan/vil stille opp på linje med barnemoren når det gjelder omsorg!! Det er på tide at mødrenes rettigheter styrkes slik at de ikke kan bli motarbeidet av en biologisk far som ikke er til stede.
Far til 2 Skrevet 29. august 2008 #17 Skrevet 29. august 2008 Dette er dessverre korrekt. Farens rettigheter selv om barnet ikke bor hos ham, virker urimelig omfattende, og de reflekterer at det er menn som dominerer lovgivningen her i landet. En far som barnet ikke bor hos, burde miste rettighetene knyttet til foreldreansvar, slik at moren kan få endret barnets navn slik at det samsvarer med hennes eget navn (med mindre barnet er så gammelt at det kan ta selvstendig stilling til evt navnebytte). Som flere har nevnt, medfører fars rettigheter i slike tilfeller til urimelige praktiske problemer for moren. Barnet vokser nå opp med en annen farsfigur, og det er bare rett og rimelig at barnet må få kalle sin stepappa for pappa. Barnefaren må finne seg i å bli spilt ut over sidelinja når han ikke kan/vil stille opp på linje med barnemoren når det gjelder omsorg!! Det er på tide at mødrenes rettigheter styrkes slik at de ikke kan bli motarbeidet av en biologisk far som ikke er til stede. ? ! ? ! mangler det et slikt flagg her ? Jeg håper virkelig ikke at dette er en mening som en mor mener helt seriøst. Hvis det er det forstår jeg hvilke holdninger mange menn kjemper mot.
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2008 #18 Skrevet 29. august 2008 ? ! ? ! Jeg håper virkelig ikke at dette er en mening som en mor mener helt seriøst. Hvis det er det forstår jeg hvilke holdninger mange menn kjemper mot. Jeg ser at du av prinsipp taler mennenes og fedrenes sak her på KG. Dette er hva kvinner og mødre har å kjempe imot, i tillegg til at de må kjempe mot et lovverk som er dominert av at de som har vedtatt lovene, er menn. Dette viser at kvinnekampen fortsatt må kjempes daglig, og at det er langt fram til rettferdighet for halve landets befolkning.
Gjest Grafica Skrevet 30. august 2008 #19 Skrevet 30. august 2008 Nei vettu hva, jeg er kvinne og 100% uenig med deg. Tror det heller er du som ser problemer der de ikke finnes. Ærlig talt.
Rosalie Skrevet 30. august 2008 #20 Skrevet 30. august 2008 Til trådstarter: Skyndt deg å søke om delt foreldrerett. Det vil du ikke bli nektet. Jeg syns det er forkastelig å bruke stefars etternavn når barnet har en far og farsfamilie. Da er det en bedre løsning å bruke mors etternavn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå