Gå til innhold

Strid om utflytningstidspunkt/betaling mellom huseier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har sendt oppsigelse til utleier, datert 20.08.08. Vi fikk bekreftelse på at oppsigelsen var mottatt den dagen, for deretter at utflytningstidspunktet var satt til 30.11.08. Det vil jo tilsi at vi må betale t.o.m 30.11.08 ifølge dem.

Dette mener vi er helt feil da leiekontrakten sier "oppsigelse må sendes skriftlig tre måneder før utflytning". Ergo vil vi bare betale t.o.m 20.11.08, ikke helt til 30.11. Det står ingenting om at oppsigelsestiden er på tre hele kalendermåneder.

I kontakt med utleier skrev han tilbake til oss at Husleieloven gjaldt i dette tilfellet, ergo tre kalendermåneder. Jeg vet at Husleieloven gjelder i tilfeller hvor oppsigelse ikke er spesifisert i kontrakten, men det er det jo, den sier jo nettopp "oppsigelse må sendes skriftlig tre måneder før utflytning".

Hva mener dere?

Vurderer å ta kontakt med Jushjelpen, det er tross alt snakk om nesten 2500 kroner i forskjell for oss, da vi allerede har funnet en annen leilighet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener huseier har rett. Hele måneder må regnes med. Altså, oppsigelsestiden går frem til 1. desember.

Skrevet

Er ikke annet avtalt, gjelder oppsigelse fra den 1. i måneden etter at oppsigelsen er levert, ergo har huseier rett.

Skrevet

Jeg mener også at huseier har rett. Det er unntak for hybler, hvor oppsigelse gjelder fra dato til dato.

Skrevet

Riktig svar ER at huseier har rett. Ifølge husleieloven gjelder oppsigelsen fra den 1. i måneden ETTER du sier opp. Hadde du sagt opp 1. september, hadde du måttet betale leie til 31.12.

Skrevet
Det er unntak for hybler, hvor oppsigelse gjelder fra dato til dato.

Det har jeg aldri hørt om, hvor står det?

Skrevet

jeg mener huseier har rett,fungerer akkurat samme i jobbsammenheng.

Skrevet

Ja, din huseier har rett.

Den 1 i måneden er gjeldende dato.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...