Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

BRØLER i øret til Helena at hun har glemt et komma i ovennevnte setning. Den kommafeilen SKRIKER imot meg, så vennligst korrigér dette til neste gang.

Hehe :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begriper ikke at enkelte av dere tar dette ille opp.

Er det ikke greit å bli korrigert for opplagte feil da?

Skrevet

Jeg er en av dem som synes det er kjempeflott at vi diskuterer språket vårt. Er ingen kløpper i det selv, men elsker å lære mer.

Respekterer at ikke alle er interessert, men da er det vel bare å la være å svare på tråden, ikke sant? :)

Ekstra fint synes jeg det er når man gjør sånn som det er gjort her. Altså at man starter en egen tråd om saken.

:briller:

Skrevet

Ja, alle burde bestrebe et godt språk.

Det norske språk forfaller. Jeg syns det burde være pålagt å si fra når det er opplagte feil som florerer.

Selv syns jeg det er helt greit å bli fortalt om feil jeg gjør, så lenge det er på en saklig og ordentlig måte.

Skrevet

Veldig enig med Starfish og Litago. At noen retter en skrivefeil er da ikke personlig ment mot noen...? Helena nevnte det jo bare generelt, og gikk ikke til personangrep på noen som har skrevet "blandt". Visst kan det oppfattes som å henge seg opp i småting, men av og til er det lov :wink: Er det noen her som med hånden på hjertet kan si at de aldri irriterer seg over bagateller? Tror forresten at alle som har lest denne tråden kommer til å skrive "blant" for resten av livet! Så da førte den jo noe godt med seg :)

Skrevet

Jeg har bare lyst til å nevne at jeg kjenner mennesker som knapt kan skrive navnet sitt(overdriver litt), men som har menneskelige kvaliteter som folk jeg kjenner med riktig rettskriving ikke er i nærheten av...

Skrevet

Det er ikke det denne tråden handler om, Sandman.

Gjest Pjusk
Skrevet

Stakkars Helena... dette var vel en helt grei tråd... Ikke hiss dere opp slik!

Jeg lurer på hva jeg selv skriver, for nå ble jeg forvirret. Hmmm, jeg skriver "blandt". :oops:

Så jeg har faktisk lært noe i dag!

Skrevet
Det er ikke det denne tråden handler om, Sandman.

Det handler om kritikk av folk som skriver slik det faller dem inn, Starfish, uansett hva du tolker Helenas budskap til...

Gjest Pjusk
Skrevet

Det var ikke kritkk, det var et tips. Slik oppfattet iallfall jeg det...

Gjest Embla s
Skrevet

Hadde en gang en brevvenn. Det var veldig hyggelig helt til hun en dag foreslo at vi skulle rette hverandres brev... Mitt siste kom i retur med røde streker.... Tror dere hun hørte noe mer fra meg?

Skrevet
Hadde en gang en brevvenn. Det var veldig hyggelig helt til hun en dag foreslo at vi skulle rette hverandres brev... Mitt siste kom i retur med røde streker.... Tror dere hun hørte noe mer fra meg?

:ler::ler::briller::sjarmor::P ...nå er det jaggu sent, Embla...

Gjest Embla s
Skrevet

:ler::ler::briller::sjarmor::P ...nå er det jaggu sent, Embla...

:Gjesp: Javisst er det sent, syns du kanskje det er på tide at jeg går og legger meg? :ler:

Skrevet

Jeg synes at det skal skrives "blandt" og fordi om norsk språkråd tilfeldigvis ikke mener det samme, betyr vel ikke det at de har rett!

Språk er dynamisk. Jeg vinner dem nok over en av disse dagene, skal du se. :kul:

Forøvrig synes jeg at generelt og spesielt egentlig bør skrives generellt og spesiellt, siden lyder som uttales fort skal ha dobbel konsonant, som sommer. Det var ivertfall en regel jeg lærte en gang.. Det er neste sak på lista overfor språkrådet.

Og jeg skriver adferd, selv om de fleste skriver atferd (inkl. norsk språkråd).

Skrevet

ALLE skriver feil av og til, men noen feil "skriker" mer enn andre. (Gårs-)dagens feil i Dagbladet "skrek" meg i øynene; "Så mye ekstra får dem som har milliongjeld".

Skrevet
Vil bare hviske endel av dere i øret at det siden 1950-tallet har hett blant, ikke blandt.

Lite og gjøre om dagen, eller???? :blunke:

Skrevet
Det var ikke kritkk' date=' det var et tips. Slik oppfattet iallfall jeg det...[/quote']

Det stemmer Pjusk :D

Skrevet

Det var slik jeg oppfattet det også... Men en interessant diskusjon ble det uansett :wink: Noen irriterer seg lett over andres skrivefeil, noen gjør ikke. Noen skriver mange skrivefeil, noen er naturlig flinke med rettskriving. Det er bare slik det er... Men det er uansett lov å lage en tråd der man minner folk på et ord de ofte skriver feil, og det er ingen som taper på det!

Bra, Pjusk, du har nok forstått meningen med tråden!

Skrevet

Hvor mange av dere ønsker at barna deres skal lære gal rettskrivning fra barnsben av?

Skrevet

haha - jeg skriver alltid blandt jeg da :) Men jeg skriver mange gammeldagse ord og det er helt greit for meg. Kan vel ikke hjelpe for at jeg lærte det slik, selv om det var på 70 tallet :)

Dessuten syns jeg at blandt er bedre enn blant. Blant er som å skrive pøbb - jeg skriver pub og jeg :) Men - skal prøve å venne meg av med det da :)

Men er det slik at det er feil å skrive blandt? Jeg trodde at vi kunne velge jeg, syns det har vert litt slik i det siste at man kan velge.

Der er masse rare språkting. Spesielt ting som generelt eller sjenerelt og slike typer ord. Liker egentlig best når østlendinger (sorry ikke vondt ment) klarer å prate akkurat slik det skrives. Alle vet jo at det er feil :)

Ellers syns jeg dette var en koselig tråd jeg. Men må legge til at når jeg skriver her - da skriver jeg det jeg tenker og jeg skriver fort. Ser ofte etterpå at der er både tegnsettingsfeil, helt på bærtur setninger og masse rare trykkleifer osv. Skulle jeg brukt masse energi på å rette det jeg skrev her ville jeg ikke vært her faktisk. Jeg er ikke her for å skrive perfekt, men for å engasjere meg og si hva jeg er engasjert i :)

Atmi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...