Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil bare hviske endel av dere i øret at det siden 1950-tallet har hett blant, ikke blandt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja folk henger seg opp i mye, :o

Skrevet

Men noen av oss er såpass gammeldagse at vi liker bedre rettsrivningen fra noenogtredve.... (ikke noenogtretti) eller noe sånt....

... og ingen vil kunne få meg til å skrive fram og framtid ... uansett hvor "riktig" det egentlig er...

Ei heller bør Ole Brum begynne å synge "det snør det snør tiddelibom"...

.. for ham bør det alltid sne.....

.. så er det skriveleifer du leter etter trenger du sikkert ikke lete lenge... for de aller fleste av oss mister både bokstaver og bytter dem om - ahr du ikke sett det...? :wink:

Skrevet

Rettskrivning og dysleksi er et tema som har vært tatt opp hundrevis av ganger her inne. Prøv heller å sett deg inn i innholdet i en tråd, fremfor å henge deg opp i et par skrivefeil...

Skrevet
Rettskrivning og dysleksi er et tema som har vært tatt opp hundrevis av ganger her inne. Prøv heller å sett deg inn i innholdet i en tråd' date= fremfor å henge deg opp i et par skrivefeil...

Amen

Skrevet

:o LilleBille:

Det sner, det sner tiddelibom,

d'er det det ?gjer? tiddelibom,

nå sner det mye mer enn ?fer?

tiddelibom og huttemeg tu...

Du kan da ikke mene dette ???

Skrevet

Henger meg ikke opp i vanlige skrivefeil, de har alle. Ville bare minne om at skrivemåten for akkurat dette ordet ble endra for 50 år siden, iom at noen konsekvent bruker blandt.

Andre skrivefeil og trykkleifer overser jeg (og har selv), men dette ordet "skriker" imot meg. Det hadde kanskje passet inn på "fordommer"-tråden. :blunke:

Det er som sagt flisespikkeri og jeg hvisker det bare vennlig i øret på dem det gjelder.

Skrevet
:o LilleBille:

Det sner, det sner tiddelibom,

d'er det det ?gjer? tiddelibom,

nå sner det mye mer enn ?fer?

tiddelibom og huttemeg tu...

Du kan da ikke mene dette ???

:ler:

Skrevet
Henger meg ikke opp i vanlige skrivefeil, de har alle. Ville bare minne om at  skrivemåten for akkurat dette ordet ble endra for 50 år siden, iom at noen konsekvent bruker blandt.  

Andre skrivefeil og trykkleifer overser jeg (og har selv), men dette ordet "skriker" imot meg. Det hadde kanskje passet inn på "fordommer"-tråden. :blunke:  

Det er som sagt flisespikkeri og jeg hvisker det bare vennlig i øret på dem det gjelder.

Ufattelig at noen gidder å lage en tråd om en slik bagatell på en debattside på Internett. Da står ikke akkurat problemene i kø, kan man si...

Dette er ikke eksamen i norsk. Det er generelt positivt at folk tør å hive seg ut i en debatt, selv om ortografien ikke alltid er "skoleriktig".

Gjest Anonymous
Skrevet

BRØLER i øret til Helena at hun har glemt et komma i ovennevnte setning. Den kommafeilen SKRIKER imot meg, så vennligst korrigér dette til neste gang.

Skrevet

BRØLER i øret til Helena at hun har glemt et komma i ovennevnte setning. Den kommafeilen SKRIKER imot meg, så vennligst korrigér dette til neste gang.

:ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette får meg virkelig til å lure på om du (Helena) har fritidsproblemer!? :wink:

Skrevet

.. ser ut til at min husk når det gjelder sanger er en smule "støvete ...." :oops: GIR MEG!!!

.. dere har helt rett :enig_animasjon: :enig:

(Men jeg forbeholder meg retten til å skrive sne - selv om Ole Brum.. ikke sang det likevel....)

Skrevet

Måtte bare si at jeg er hjertens enig med Helena. Og bare for å understreke at jeg ikke hetser dyslektikere, så: Jeg gjør ikke det!! Dette gjelder heller ikke "tilfeldige" skrivefeil, (som alle har, i større eller mindre grad), men når folk med ellers bra rettskriving konsekvent skriver feil på ett ord, som feks "blant". Da er det ikke snakk om å ikke "få til", men rett og slett en uvane som det ikke krever store innstasen å bli kvitt.

Ha en fortreffelig dag!

-siina-

Gjest Scampi
Skrevet

Synes innlegget bare var informativt, jeg, og må innrømme at jeg tenkte meg både en og to ganger om før jeg til slutt gikk inn på språkrådet sin side og sjekket saken. Joda - BLANT heter det :lol:

Skrevet

Heter det blant?

*Blandt, blant, blandt, blant, blandt, blant......*

Ja, det gjør visst det!

Er det ikke rart hvordan vi henger fast i gamle skrivemåter?

Jeg er av den typen som fremdeles skriver frem. Og ikke fram. Husker at det ble "forbudt" å skrive frem. Men nå tror jeg det er lov igjen....?

Ikke lett å holde oversikten nei!

:ler::ler::ler:

Gjest Gjesta
Skrevet

Selvsagt spiller det ingen stor rolle om vi skriver/taster feil til tider her på KG - men jeg tror faktisk at dette med å skrive blandt og ikke blant handler mye om "slurv", uvitenhet og "det å ikke gidde/bry seg".

Her inne stusser jeg kanskje ikke så mye over skrivefeil - men når jeg ser det i aviser og i reklamer f.eks, så syns jeg faktisk at det er litt drøyt...Jeg kan faktisk irritere meg veldig over det...

Men så må jeg innrømme at jeg er opptatt av språk og rettskrivning, da... :lol:

Kverula

Skrevet

:hoho:

Må bare si at Waco har sannelig rett iblant :ler:

Skrevet

Har aldri skjønt hvorfor det er tabu å ta opp språkrelaterte emner her inne. Er vel greit å informere om dette, ikke for å hetse, henge seg opp i bagateller el, men for å påpeke som tydeligvis har gått mange hus forbi.

Jeg er som Kverula. Synes det er teit når reklame og annet markedsføringsmateriell inneholder skrivefeil. Feks reagerer jeg på at mange firma her i byen har orddelingsfeil i firmanavnet. Pinlig, synes jeg. Man burde da klare å sjekke opp rettskrivinga før man trykker opp en gigaplakat med firmanavnet? Men det er kanskje en annen debat...

Gjest Anonymous
Skrevet
Vil bare hviske endel av dere i øret at det siden 1950-tallet har hett blant, ikke blandt.

Hvisker tilbake :

Beklager så mye for irritasjonen.

Jeg skal virkelig huske på det, så jeg ikke støter noen :o

ER det rart det blir krangler av nesten hva som helst her ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...