Gjest ts Skrevet 28. august 2008 #1 Skrevet 28. august 2008 Hei. :-) Jeg lurer litt på hva brukerne her inne tenker om mat og kosthold, og her er noen spørsmål: Hva er det som avgjør hva slags mat du spiser? Er du opptatt av å spise sunt? Hva er et sunt kosthold? Er pris viktig? Spiser du annerledes i helgene enn i ukedagene? Spiser du mye snop? Jeg kan jo også forsøke å svare på noen av spm selv. Vi forsøker å ha et sunt kosthold i ukedagene. Da går det mye i wok, fullkornpasta med sunne sauser, mye salat og kylling. Jeg baker av og til grovt brød, og vi spiser også mye knekkebrød og Finn Crisp med magert pålegg. I helgene skeier vi litt mer ut med ostepop, potetgull, brus, og småsjokolade. Vi unner oss også en ekstra god middag, som taco eller biff med bernaise. Noen ganger drikker vi vin eller øl til maten, og noen ganger har vi dessert som sjokolademousse, fruktsalat osv. Vi har også ekstra godt pålegg i helgene. Pris er ikke så veldig viktig for oss, men vi kjøper av og til First Price og Landlord for å spare penger. :-)
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2008 #2 Skrevet 28. august 2008 Hva er det som avgjør hva slags mat du spiser? Er du opptatt av å spise sunt? Hva er et sunt kosthold? Er pris viktig? Spiser du annerledes i helgene enn i ukedagene? Spiser du mye snop? Jeg er opptatt av å spise sunt. Jeg trener mye, og er opptatt av å ta vare på kroppen og helsen min. Sunt for meg er å spise variert. Masse frukt og grønt, fisk minst to ganger i uken, bruke kylling og magert svinekjøtt, begrense mengdene usunt fett, sukker og kunstige tilsetningsstoffer, osv. Siden jeg trener mye tung styrke er jeg nøye på å få i meg nok proteiner, ved melkeprodukter, nøtter, bønner, egg, kjøtt og fisk. Pris er viktig, dessverre. Jeg er ung, enslig og nyutdannet. Jeg har nettopp kjøpt meg leilighet helt alene, og er helt ny i jobben, så det sier seg selv at økonomien legger litt begrensninger på meg. Jeg skulle f.eks. gjerne hatt råd til mer fersk fisk og rent kjøtt. I helgene spiser jeg stort sett som i hverdagene. Det eneste er at jeg da gjerne har mer tid, og lager litt mer tidkrevende middager. Men sunnhetsgraden er stort sett det samme. Om lørdagskvelden blir det gjerne pizza eller noe annet litt mer "usunt". Snop kjøper jeg aldri selv, men jeg spiser når jeg er på besøk hos andre. Så det blir litt snop på meg hver helg allikevel. Jeg ser ikke på det som noen krise. Det som avgjør hva jeg spiser er først og fremst hva jeg liker. Livet er for kort til å ete ting som smaker dynge, uansett hvor sunt det nå er. Jeg klarer alltid finne andre sunne alternativer som jeg faktisk liker. Deretter er det sunnhetsgrad, pris og tilgjengelighet som bestemmer hva jeg spiser. Samt at enkelte dager er det også begrenset hva jeg har tid til å lage.
hilli Skrevet 28. august 2008 #3 Skrevet 28. august 2008 Tilgjengelighet, smak, og sunnhet er kriteriene jeg velger mat etter. Noen kompromisser blir det også siden samboeren min og jeg ikke nødvendigvis liker akkurat det samme. Jeg anstrenger meg ikke noe særlig for å få tak i spesielle varer, derfor tilgjengelighet. Smak er selvfølgelig viktig, jeg spiser det jeg syns er best av det som er tilgjengelig. Til slutt så velger jeg det som er sunnest av det som er tilgjengelig og som jeg liker. Pris spiller nok også en rolle, hvis matvaren oppfyller nevnte krav og jeg har to valgmuligheter så tar jeg det billigste.
Gjest -Maggie- Skrevet 28. august 2008 #4 Skrevet 28. august 2008 Jeg velger mat ut ifra hvor sunt det er, også velger jeg det jeg liker innenfor den rammen. Nå er jeg sikkert heldig, siden jeg liker best å spise "fornuftig". Det føles mye bedre for kroppen (min) å spise rent enn å stappe i seg usunt fett og raske karbohydrater. Jeg merker stor forskjell, før var jeg nemlig stikk motsatt. Jeg er opptatt av at maten i hverdagen skal være sunn og "lett". Jeg trener mye, og må derfor også spise riktig type mat for å ikke bryte ned kroppen på trening istedet for å bygge den opp. I tillegg får jeg mye mer energi og føler meg bedre med et slikt kosthold. Det går stort sett i grønnsaker, kylling, ris, fullkornspasta, kesam, egg, oljer og nøtter. "Synderen" i kostholdet mitt er vel proteintilskudd - det hadde vært bedre med protein fra mat, men jeg bruker proteinshaker for å få i meg nok, og når jeg har dårlig tid (på jobb etc). Pris er litt viktig, men samtidig prioriterer jeg å bruke nok penger på mat - jeg vil ha rent kjøtt hver dag, og da er det greit at det koster litt til sammen. På lørdager har jeg "spisedag", og da spiser jeg akkurat hva jeg vil. Godteri og annen mat enn i ukedagene (det kan godt være pizza, burger eller noe sånt - eventuelt annen god mat, poenget er at det ikke er viktig at det er spesielt sunt). Det fine er jo at når jeg spiser sunt til vanlig, har jeg heller ikke det helt store behovet for å spise "drittmat" - men litt blir det alltid.
AnetteR Skrevet 28. august 2008 #5 Skrevet 28. august 2008 Vi legger en del ekstra penger i å få sunnere mat, og samtidig mat som smaker bedre. For eksempel kjøper vil alltid karbonadedeig hvis vi skal lage en "Kjøttdeig" rett. Vi velger også fullkornspasta, brun ris, grovt brød, ekstra lett melk osv. I løpet av en uke er det nok i snitt 2*fisk 2*kylling 1*svin 1*rødt kjøtt. Også lager vi så mye mat som mulig fra grunnen av, innbiller meg at det er mye sunnere. Men det koster nok litt mer. Dessert spiser vi aldri, og brus drikker vi aldri. Dette har nok mere med at vi ikke er så glad i det, enn at vi prøver å spise sundt. Svakheten her i huset er nok rødvin og sjokolade/chips... Vi skiller ikke så mye hverdag og helg, kan fort finne på å lage en biffmiddag med rødvin midt i uka. Synes man skal kose seg innimellom uavhengig av hvilken dag det er=) (Samme holdning har vi til kino, ut og spise osv - ukene blir lange om man bare går og ser frem til helgen)
Gjest frika Skrevet 31. august 2008 #6 Skrevet 31. august 2008 Hei. :-) Jeg lurer litt på hva brukerne her inne tenker om mat og kosthold, og her er noen spørsmål: Hva er det som avgjør hva slags mat du spiser? Er du opptatt av å spise sunt? Hva er et sunt kosthold? Er pris viktig? Spiser du annerledes i helgene enn i ukedagene? Spiser du mye snop? Jeg kan jo også forsøke å svare på noen av spm selv. Vi forsøker å ha et sunt kosthold i ukedagene. Da går det mye i wok, fullkornpasta med sunne sauser, mye salat og kylling. Jeg baker av og til grovt brød, og vi spiser også mye knekkebrød og Finn Crisp med magert pålegg. I helgene skeier vi litt mer ut med ostepop, potetgull, brus, og småsjokolade. Vi unner oss også en ekstra god middag, som taco eller biff med bernaise. Noen ganger drikker vi vin eller øl til maten, og noen ganger har vi dessert som sjokolademousse, fruktsalat osv. Vi har også ekstra godt pålegg i helgene. Pris er ikke så veldig viktig for oss, men vi kjøper av og til First Price og Landlord for å spare penger. :-) Sunnhet avgjør hva slags mat jeg spiser, ja også smak da. Jeg spiser lavkarbo mat (ikke for å slanke meg, jeg er slank), og spiser ca mellom 60-100 gram karbohydrater hver dag (et vanlig norsk kosthold består av ca 200-300 g karbo per dag). Jeg spiser aldri brød, pasta, ris eller poteter. Jeg tåler ikke gluten, hvete, eller andre korsorter. Jeg spiser 'middags-mat' 3-4 ganger om dagen. F.eks kan jeg godt spise lammelårskiver i biter, woket med grønnsaker til frokost. eller elg-skav og grønnsaker. Jeg spiser enten kjøtt to ganger om dagen og fisk en gang, eller omvendt. Fisk hver dag altså. Jeg veksler mellom sei,hyse,torsk,laks,kveite. Av kjøtt veksler jeg mellom lam, rein, elg, kalkun,kylling,storfe, skulle gjerne spist rype og kje-kjøtt oftere. Spiser mye grønnsaker; brokkoli,blomkål,paprika,tomat,spinat,salat,asparges osv. Og egg, nøtter, og litt frukt og bær. Jeg begrenser overhodet ikke fett i maten, da jeg er av den formening at fett er sunt; men det må være riktig fett, ikke bearbeidede,raffinerte planteoljer. Og bruker ikke planteoljer til steiking, de tåler ikke oppvarminga. Jeg spiser ingen ferdigprodukter eller halvfabrikata (ala supper fra toro,saus fra dolmio etc etc), all mat lages fra bunnen av. Jeg spiser så og si aldri sukker, en sjelden gang kan jeg spise mørk sjokolade fra helsekosten, eller som igår, da spiste jeg bananchips med honning. Jeg drikker kun vann og urte-te eller rooibos te eller hvit te. Jeg bruker mye penger på mat, jeg syns kosthold er viktig; du fyller ikke en bensindrevet bil med diesel, hvordan kan du da stappe gift i kroppen din? Mange sykdommer stammer fra dårlig kosthold.
Gjest *Mim* Skrevet 31. august 2008 #7 Skrevet 31. august 2008 For meg er gode, og helst økologiske råvarer viktig. Dessuten er det viktig for meg at ungene våre får et positivt forhold til mat og måltider. Vi prøver å spise variert. og med mye frukt og grønt. Liker også å bruke naturen og dyrke egne grønnsaker. Vil gjerne ha en gris og noen høner på sikt. I helgene er det mer kos, ja. Skeier ut med tex-mex-mat, oster, brus, godteri og hjemmebakt.
Gjest New Dawn Skrevet 31. august 2008 #8 Skrevet 31. august 2008 Jeg er veldig opptatt av å spise sunt. Trener nesten hver dag, og kosten i ukedagene består som regel av salat og grovt brød på jobb, grovt brød til middag dersom jeg har det travelt - hvis ikke så går det mye i wok med kylling og masse grønnsaker. Spiser masse frukt og grønt hver dag - det er noe av det jeg fråtser i .. kaker lager jeg kun til fødselsdager og andre høytidsdager. Helgene er litt unntaket når det gjelder usunn mat her i huset. Bor sammen med mann og to sønner og for dem så er det ikke skikkelig lørdag uten chips og sjokolade - jeg kjøper meg som regel salte nøtter, sjokolade eller is til helgen. Middagene i helgene er forholdsvis sunne .. mye skalldyr og grilling i sommerhalvåret og sunne middager som lapskaus, ol i vinterhalvåret - men skeier selvsagt ut med pizza ol når vi har lyst på det.
Gjest Sativa Skrevet 31. august 2008 #9 Skrevet 31. august 2008 Jeg handler mat som passer til et lavkarbo kosthold. Her i huset spiser alle det samme, bortsett fra at mann og barn spiser ris, pasta og potet ved siden av. Barnet spiser også god-morgen yoghurt og noe brød. Størstedelen av matbudjettet går altså til kjøtt og fisk. Snop har vi i helga, men jeg spiser som regel ikke noe. Lettbrus drikker vi hver dag...
Gjest Sativa Skrevet 31. august 2008 #10 Skrevet 31. august 2008 Jeg handler mat som passer til et lavkarbo kosthold. Her i huset spiser alle det samme, bortsett fra at mann og barn spiser ris, pasta og potet ved siden av. Barnet spiser også god-morgen yoghurt og noe brød. Størstedelen av matbudjettet går altså til kjøtt og fisk. Snop har vi i helga, men jeg spiser som regel ikke noe. Lettbrus drikker vi hver dag...
Gjest Gaby Skrevet 1. september 2008 #11 Skrevet 1. september 2008 Jeg spiser det jeg har lyst på, jeg
Bjørnemor Skrevet 1. september 2008 #12 Skrevet 1. september 2008 Jeg sliter med ekstremt søtbehov... Må tilføye at jeg er en "potet-og brødmann".. Jeg tror at om jeg hadde valgt ett lavkarbo kosthold, ville dette ha minsket søtbehovet mitt?! Men, det jeg ikke skjønner er: hva spiser dere ved siden av kjøttet og fisken? spiser dere bare reint kjøtt med grønnsaker?? det er vanskelig å tenke seg middagen uten poteten... Og istedet for brødmat, hva skal man da spise? Blir det middag to ganger pr dag da? Jeg spiser sjelden knekkebrød.. da kun med geitost.. det eneste som smaker på dette... Frokostblaning spiser jeg aldri... ikke havregrøt heller.. men om det er gunstig så kan jeg det?! Grønnsaker får jeg mye luft av i magen.. men jeg kan spise det... Salat smaker ikke godt uten en liten baguett til og dressing på synes jeg.. så synes jeg det er dyrt.. Når dere ikke tenker på kcal innholdet men følger proteinrik mat og karbofattig mat, hvordan vil det da påvirke vekta? selvom det er sunt fett vil man ikke da legge på seg? Av frukt og bær er det kun: druer, og jordbær jeg er glad i... Til slutt... er det håp for meg å legge om kosten??
AnetteR Skrevet 2. september 2008 #13 Skrevet 2. september 2008 Jeg sliter med ekstremt søtbehov... Må tilføye at jeg er en "potet-og brødmann".. Jeg tror at om jeg hadde valgt ett lavkarbo kosthold, ville dette ha minsket søtbehovet mitt?! Men, det jeg ikke skjønner er: hva spiser dere ved siden av kjøttet og fisken? spiser dere bare reint kjøtt med grønnsaker?? det er vanskelig å tenke seg middagen uten poteten... Og istedet for brødmat, hva skal man da spise? Blir det middag to ganger pr dag da? Jeg spiser sjelden knekkebrød.. da kun med geitost.. det eneste som smaker på dette... Frokostblaning spiser jeg aldri... ikke havregrøt heller.. men om det er gunstig så kan jeg det?! Grønnsaker får jeg mye luft av i magen.. men jeg kan spise det... Salat smaker ikke godt uten en liten baguett til og dressing på synes jeg.. så synes jeg det er dyrt.. Når dere ikke tenker på kcal innholdet men følger proteinrik mat og karbofattig mat, hvordan vil det da påvirke vekta? selvom det er sunt fett vil man ikke da legge på seg? Av frukt og bær er det kun: druer, og jordbær jeg er glad i... Til slutt... er det håp for meg å legge om kosten?? Jeg har aldri vært så glad i poteter eller brød. Dette er bare eksempler på hva jeg spiser. Det blir jo også en brødskive innimellom, og pastamiddager og middager med poteter til innimellom. Ja, jeg spiser ofte bare fisk og grønnsaker, eller en kyllingwok med bare grønnsaker. Dette fordi jeg synes grønnsaker er veldig godt. Lunsj blir ofte en god salat, en omelett, eller varmmat i kantina. Innimellom knekkebrød med ost om jeg har dårlig tid. Frokost er alltid havregryn eller frokostblanding. Mellommat er epler/bananer Kvelds er hjemmelaget suppe, et par yoghurt, fruktsalat el. Personlig har jeg alltid hatt mye mer tru på at det å bevege seg har mye mer å si en hva man putter i seg. Selv om man spiser en del brød og poteter er det ikke et usunt kosthold, bare et kosthold som er rikt på karbohydrater. Om jeg likte denne typen mat og ikke var så glad i frukt og grønnsaker, trur jeg heller jeg ville intesivere treningen. Det er jo ikke hyggelig å legge om til et kosthold man overhodet ikke liker.
Gjest Zia Skrevet 2. september 2008 #14 Skrevet 2. september 2008 Hva vi spiser varierer en del etter hvilken årstid det er. Nå i det siste har vi for eksempel spist en del krabbe, og snart blir nok det mye lam og etterhvert vilt. Vi forsøker å glede oss over de ulike sesongene - maten smaker jo best når den er lokal og i sesong, og slike råvarer er dessuten også som regel rimeligere da, når markedet flommer over av dem. Dette er ikke som en absolutt regel som vi holder oss strengt til, men vi pleier å ha fokus på hva av fisk/kjøtt/grønnsaker som er i sesong, og spise ganske mye av det, og finne nye måter å tilberede dem på. Jeg er ganske opptatt av å ha et sunt kosthold. For meg innebærer det å spise veldig variert - mange ulike typer grønnsaker (og ganske mye grønnsaker hver dag), ulike typer fisk og skalldyr (vi har vanligvis fisk eller skalldyr til middag minst to ganger per uke, og jeg bruker også en del fiskepålegg som sardiner og makrell i tomat), forskjellige typer kjøtt (svin, okse, kylling, vilt, kalv, osv.) mange forskjellige kornslag, en del erter/bønner/linser, og ulike typer matolje. Jeg er mye mer opptatt av å få i meg mat som er bra for kroppen, enn av å ikke få i meg usunne matvarer. Jeg tror at så lenge kroppen får en god forsyning av frukt, grønnsaker, fisk, osv., så tåler den godt et kakestykke eller en porsjon crème brûlée til dessert. Likeledes mener jeg at et helt måltid bestående f.eks. av mye mettet fett ikke er usunt dersom alle de andre måltidene den uken/den måneden inneholder lite mettet fett. Det er helheten, og ikke enkeltmåltider som teller. Når det er sagt, forsøker jeg å gjøre ethvert måltid balansert, ved at tung eller fet mat får følge av f.eks. lette og friske grønnsaker, da jeg synes at det gjør måltidet bedre og mer tilfredsstillende. Likeledes ville jeg aldri servert f.eks. crème brûlée til dessert etter en hovedrett med mye fløte - det blir for kvalmende rett og slett. Jeg kjøper aldri lettprodukter, bortsett fra enkelte meierivarer. Jeg kjøper heller aldri ferdigmat/hel-/halvfabrikata. Hjemmelaget mat er bedre på smak, billigere og så å si alltid sunnere enn ferdigmat og mat hvor lettprodukter inngår. Jeg er ganske opptatt av pris, men det betyr ikke at jeg kjøper matvarer med dårlig/lav kvalitet eller som er produsert på en uetisk måte. Jeg ville for eksempel ikke drømme om å kjøpe juksepizza"ost" som ikke består av ost, eller ikke-økologiske egg uansett hvor skral økonomi jeg hadde hatt. I perioder hvor jeg har vært opptatt av å spare inn på matbudsjettet, har jeg hatt fokus på å bruke råvarer som i seg selv er rimelige, og som samtidig er av god kvalitet, som f.eks. tørkede erter/bønner/linser, hermetisk tunfisk, hermetiske tomater, rotgrønnsaker, sesonggrønnsaker, kjøtt/fisk på tilbud, ulike typer gryn, blåskjell, seifilet, osv.
Gjest frika Skrevet 2. september 2008 #15 Skrevet 2. september 2008 Jeg sliter med ekstremt søtbehov... Må tilføye at jeg er en "potet-og brødmann".. Jeg tror at om jeg hadde valgt ett lavkarbo kosthold, ville dette ha minsket søtbehovet mitt?! Men, det jeg ikke skjønner er: hva spiser dere ved siden av kjøttet og fisken? spiser dere bare reint kjøtt med grønnsaker?? det er vanskelig å tenke seg middagen uten poteten... Og istedet for brødmat, hva skal man da spise? Blir det middag to ganger pr dag da? Jeg spiser sjelden knekkebrød.. da kun med geitost.. det eneste som smaker på dette... Frokostblaning spiser jeg aldri... ikke havregrøt heller.. men om det er gunstig så kan jeg det?! Grønnsaker får jeg mye luft av i magen.. men jeg kan spise det... Salat smaker ikke godt uten en liten baguett til og dressing på synes jeg.. så synes jeg det er dyrt.. Når dere ikke tenker på kcal innholdet men følger proteinrik mat og karbofattig mat, hvordan vil det da påvirke vekta? selvom det er sunt fett vil man ikke da legge på seg? Av frukt og bær er det kun: druer, og jordbær jeg er glad i... Til slutt... er det håp for meg å legge om kosten?? Jeg tror absolutt det vil minske søtbehovet ditt. Det regulerer blodsukkeret ditt. Jeg spiste NULL sukker på flere måneder, og søtbehovet ble så og si borte. Før ville jeg ha sjokolade hver dag, men etter noen totalt sukkerfrie måneder, tenkte jeg ikke på det engang. Ja, spiser bare grønnsaker til kjøttet og fisken. du kan jo også ha rømme til fisken f.eks. og hjemmelagd bernaise-saus til biff. hjemmelagd tikka masala saus til kylling osv. Istedet for brød til frokost, kan du f.eks lage omelett med kyllingbiter(f.eks sånn kaldt salatkjøtt) og hakke opp tomater og paprika og purreløk å ha oppi. og så kan du ha salat til. eller du kan spise suppe til frokost(eller kvelds..). hjemmelagd suppe. du kan spise gårsdagens middagsrester til frokost. det er litt rart og uvant i begynnelsen, men så blir du vant til det. frokostblanding og havregrøt blir det samme som å spise brød omtrent. mye karbo. du sier du ikke liker salat uten baguette, er det fordi det ikke er mettende? du kan lage salat med kokte egg og kjøttbiter, ostebiter, fetaost, nøtter(cashewnøtter,pinjekjerner,valnøtter,pecannøtter,pistasjnøtter...det du liker. men velg rå, usalta nøtter), eggerøre oppi salaten, avocado gjør salaten mer mettende, en olje dressing over (noen spiseskjeer olje, og så kan du ha urter oppi oljen, så blir det en slags dressing). du kan lage hjemmelagd majones: rått egg og rapsolje mikses sammen, og så kan du smakssette den med noen dråper sitron, friske eller tørkede urter, sylteagurk,chili...det du liker.du finner oppskrifter på majones på nettet. hvis du spiser karbofattig og fett, legger du ikke på deg. spiser du høykarbo sammen med mye fett, da legger du på deg. jeg kan gi deg et eksempel; da jeg var 15 år hadde jeg anoreksi, da jeg ble frisk og begynte å spise igjen, spiste jeg vanlig høykarbo, brød og baguetter og pasta og poteter, og jeg gikk kjempefort opp i vekt igjen. nå er jeg 20 år, for to år sia gikk jeg ned i vekt igjen, denne gang pga matintoleranse, så la jeg om til lavkarbo, jeg strever med å legge på meg, jeg har bare gått opp 3 kg på et par år. hehe, det er jo ikke så positivt for meg egentlig, fordi jeg virkelig vil legge på meg, og trenger det, men poenget mitt er bare at jeg legger på meg utrolig sakte på lavkarbo kosthold med en god del fett. Til sammenligning la jeg på meg over 10 kg på noen mnd da jeg levde høykarbo... så hvis du spiser det riktige fettet: meierismør,rømme, nøtter, fiskefett, naturlig fett kjøtt, kaldpresset extra virgin olivenolje og rapsolje til kald mat, og holder deg til lavkarbo, så skal du ikke legge på deg. spis naturlig mat lagd fra bunnen. Jeg anbefaler deg å lese 'bedre uten brød' av wolfgang lutz og christian allan. og så kan du gå inn på www.lavkarbo.no og finne tips. oppskrifter også. klart det er håp for deg å legge om kosten:)
Fantomina Skrevet 2. september 2008 #16 Skrevet 2. september 2008 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
AnetteR Skrevet 2. september 2008 #17 Skrevet 2. september 2008 Jeg tror absolutt det vil minske søtbehovet ditt. Det regulerer blodsukkeret ditt. Jeg spiste NULL sukker på flere måneder, og søtbehovet ble så og si borte. Før ville jeg ha sjokolade hver dag, men etter noen totalt sukkerfrie måneder, tenkte jeg ikke på det engang. Dette signerer jeg. Jeg måtte ha sjokolade hver dag etter middag. Men sluttet tvert i 3 uker, og begynte samtidig å legge inn et mellommåltid (en frukt) mellom lunsj og middag. Etter det er det vanvittig skjeldent jeg kjenner søtbehov.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #18 Skrevet 18. november 2008 Jeg spiser for det meste det jeg har lyst på, og det innebærer både sunn og usunn mat. Jeg pleier å skeie totalt ut 1-2 ganger i uka, men det trenger som regel ikke være i helgene. Svakheten min er søtt, spesielt sjokolade, men jeg har skjerpet meg fra hver dag til et par ganger i uka. Veier 46 kg., så det er ikke akkurat sånn at jeg trenger å gå ned i vekt, men kunne absolutt fått et sunnere kosthold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå