Suzy Skrevet 28. august 2008 #1 Skrevet 28. august 2008 Datteren min har begynt på vidergående i høst og ettersom vi har dårlig råd har hun søkt om stipend. Jeg er enslig forsørger for henne og har det derfor ikke fett, men det går omtrent akkurat til vanlig - en haug bøker på toppen ville veltet lasset så stipendet er velkomment. Vi fikk beskjed om at hun får tildelt nesten 5.000 kroner - da er drøyt tusen trukket av på grunn av mors høye inntekt, sto det i tildelingsbrevet. Vel.. vi var igrunnen glade vi fikk noe, helt til jeg snakket med ei venninne i går. Venninna har ei datter som også har begynt vidergående nå. Hun er samboer på sjuende året med en mann som ikke er dette barnets far, har fått ett barn til og er gravid med sin tredje (forsåvidt irrelevant). Hun jobber deltid i en nokså dårlig betalt jobb, men samboeren hennes tjener omtrent 150.000 mer enn meg i året - og deres samlede inntekt er litt over dobbelt så høy som min. Hun fortalte at datteren hennes har fått over 10.000 kroner i stipend. Er det helt på trynet av meg å mene at det er urimelig at datteren min får så "lite" og datteren hennes så "mye"? Jeg er tross alt alene om alt og de er to, med god samlet inntekt. Jeg regner ikke med at det kommer til å nytte å klage og uansett så unner jeg venninna mi å få såpass til hjelp med økonomien som familien får. Jeg noterer meg vel bare at jeg tjener bra nok til å ikke ha rett på noe hjelp, men lite nok til å ha det trangt økonomisk...
Gjest Skrevet 28. august 2008 #2 Skrevet 28. august 2008 De er urettferdige, slik er det bare. Broren min fikk ikke fordi foreldrene mine tjente for mye, mens søstra til vennina mi fikk. Der tjener faren minst 4 ganger så mye som mine foreldre, men morra jobba ikke.
Suzy Skrevet 28. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. august 2008 Akkurat... det er med andre ord totalt urimelig. Fytte...
Rosalie Skrevet 28. august 2008 #4 Skrevet 28. august 2008 Og det er derfor dette stipendet nå blir faset ut. Dette er vel siste året det er mulig å få lommepengestipend på videregående, da i fra neste år får alle elever tilgang på læremateriell gratis. Og det er nå en gang slik at samboere ikke har forsørgelsesplikt overfvor hverandre og dermed heller ikke overfvor samboers barn.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 28. august 2008 #5 Skrevet 28. august 2008 Og det er nå en gang slik at samboere ikke har forsørgelsesplikt overfvor hverandre og dermed heller ikke overfvor samboers barn. http://www.nav.no/page?id=267 "Hvem kan få stønad til enslig mor/far? Du må være ugift, skilt eller separert. Faktisk samlivsbrudd kan på visse vilkår likestilles med separasjon. Du må også være alene om omsorgen for barn og fylle vilkåret om ikke å leve sammen med den andre av barnets foreldre eller en du har vært gift med. Du kan heller ikke få stønad dersom du har samboer og har hatt det i 12 av de siste 18 månedene." Etter et år som samboer så er man faktisk ikke enslig forsørger lenger, så da har samboer fått forsørgelseplikt ovenfor barnet.
Rosalie Skrevet 28. august 2008 #6 Skrevet 28. august 2008 Det er vel ikke derfor man mister de ekstra stønadene, men fordi man har noen å dele faktiske utgifter som boutgifter og matutgifter. En ekstra voksenperson dobler ikke boutgiftene, vet du...
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2008 #7 Skrevet 28. august 2008 Ja husker selv da jeg gikk videregående hvor urettferdig det var. Vennina mi fikk 2000 mer enn meg fordi foreldrene var skilt, men jeg har bare en foreldre. Men det jeg lurer på sånn utenfor tråden;p Hvis det blir gratis bøker, får man ikke lengre stipend da? Hva skal man leve da av?
Suzy Skrevet 28. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 28. august 2008 Men det var nå nettopp på grunn av den regelen som Gjesten viser til, om tap av stønad som enslig etter 18 mndr som samboer, som gjør at jeg mener det er rart at ikke samme regler gjelder for Lånekassa. Og en voksen til dobler ikke boutgifer selvsagt, men en fjortis dobler i allefall alle andre utgifter Mat, klær, skolebøker og annet utstyr koster penger og det har man jo en person til å hjelpe seg med når man er samboer.
Rosalie Skrevet 28. august 2008 #9 Skrevet 28. august 2008 Ja husker selv da jeg gikk videregående hvor urettferdig det var. Vennina mi fikk 2000 mer enn meg fordi foreldrene var skilt, men jeg har bare en foreldre. Men det jeg lurer på sånn utenfor tråden;p Hvis det blir gratis bøker, får man ikke lengre stipend da? Hva skal man leve da av? Bor man hjemmefra, får man naturligvis borteboerstipend. Og går man på ekstra kostbare linjer, kan man søke om utstyrsstipend til f.eks. arbeidsklær etc. Bor man hos foreldrene sine, er det fortsatt deres jobb å forsørge deg til du er ferdig med VGS. Det er jo derfor ungdom kan søke om å få bidrag fra samværsforelder til de er ferdige med VGS. Vil de ikke gi deg lommepenger, må du skaffe deg deltidsjobb. Jeg fikk aldri stipend selv, selv om mine foreldre slett ikke tjente bra i det hele tatt. Så jeg jobbet ved siden av skolen i alle årene jeg gikk på VGS (og ungdomsskolen, for den del). Og det er jo begrenset hvor mye lommepenger man faktisk TRENGER, da. Men det var nå nettopp på grunn av den regelen som Gjesten viser til, om tap av stønad som enslig etter 18 mndr som samboer, som gjør at jeg mener det er rart at ikke samme regler gjelder for Lånekassa. Og en voksen til dobler ikke boutgifer selvsagt, men en fjortis dobler i allefall alle andre utgifter Mat, klær, skolebøker og annet utstyr koster penger og det har man jo en person til å hjelpe seg med når man er samboer. Det er strengt tatt et valg den andre voksne tar å delta i forsørgelsen av barn som ikke er ens egne. Ikke noe samfunnet forlanger av personen. Og det er jo ikke derfor man mister ekstra stønader, men fordi man da har en ekstra voksen person som bidrar til utgifter som er omtrent like store enten man er en voksen eller to, som utgifter til bolig, bil, husholdningsartikler, møbler etc. Og som sagt, nå blir skolebøker gratis, så da slipper man den utgiften.
Suzy Skrevet 28. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 28. august 2008 Og som sagt, nå blir skolebøker gratis, så da slipper man den utgiften. Og takk og lov for det!
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2008 #11 Skrevet 28. august 2008 De er urettferdige, slik er det bare. Broren min fikk ikke fordi foreldrene mine tjente for mye, mens søstra til vennina mi fikk. Der tjener faren minst 4 ganger så mye som mine foreldre, men morra jobba ikke. mamma jobber ikke, men jeg har aldri fått stipend fordi pappa tjener for mye.. latterlig.. er ikke alltid det holder med en inntekt, men for statenslånekasse så har vi mer enn nok med penger.......
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #12 Skrevet 9. mars 2009 Det er urettferdig ja... Jeg flyttet ut fra foreldrene mine for snart to år siden, allikevel får jeg bare 3200 kr i mnd. Det er utrolig lite å leve av, særlig når jeg bare har 700 kr igjen etter å ha betalt husleie.. Grunnen: foreldrene mine tjener for mye..dvs faren min tjener for mye, moren min tjener så og si ingenting. Har ikke tid til å jobbe pga skole og mye lekselesing. Det er latterlig at man må være "avhengig" av foreldrene når man er over 18!
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2009 #13 Skrevet 10. mars 2009 De er urettferdige, slik er det bare. Broren min fikk ikke fordi foreldrene mine tjente for mye, mens søstra til vennina mi fikk. Der tjener faren minst 4 ganger så mye som mine foreldre, men morra jobba ikke. Jeg må le. Du er klar over at lånekassen henter inntektsopplysninger fra kemneren? Enten så tror dere at faren tjener mer enn han gjør, eller så jobber han svart - så enkelt er det? Urettferdig og urettferdig, det er i hvertfall mange her som ikke unner andre noe.
Gjest Skrevet 10. mars 2009 #14 Skrevet 10. mars 2009 Du er klar over at lånekassen henter inntektsopplysninger fra kemneren? Enten så tror dere at faren tjener mer enn han gjør, eller så jobber han svart - så enkelt er det? Ja, det er nå så enkelt. Venner av barna eller barna fikk aldri vite hva faren deres jobbet med og hvor han var. Han tilbringte store deler av året i utlandet, kom hjem kanskje 2-3 ganger i halvåret.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2009 #15 Skrevet 10. mars 2009 Ja, det er nå så enkelt. Venner av barna eller barna fikk aldri vite hva faren deres jobbet med og hvor han var. Han tilbringte store deler av året i utlandet, kom hjem kanskje 2-3 ganger i halvåret. Og det er relevant fordi ?
Celisa Skrevet 10. mars 2009 #16 Skrevet 10. mars 2009 Som det blir sagt her så blir inntekten hentet fra ligninga. Samboer eller ei har ingen betydning, det er foreldrenes inntekter som blir lagt til grunn. Suzy: hva med far? kan ikke han bidra til skolemateriell?
Gjest L_C Skrevet 10. mars 2009 #17 Skrevet 10. mars 2009 Det er urettferdig ja... Jeg flyttet ut fra foreldrene mine for snart to år siden, allikevel får jeg bare 3200 kr i mnd. Det er utrolig lite å leve av, særlig når jeg bare har 700 kr igjen etter å ha betalt husleie.. Grunnen: foreldrene mine tjener for mye..dvs faren min tjener for mye, moren min tjener så og si ingenting. Har ikke tid til å jobbe pga skole og mye lekselesing. Det er latterlig at man må være "avhengig" av foreldrene når man er over 18! Borteboerstipend er ikke behovsprøvd da, så det har ikke noe å si hvor mye mor eller far tjener. Jeg jobbet hver helg , alle ferier og mange kvelder fra jeg gikk på vg1 og hele gjennom videregående uten at det gikk ut over karakterene. Jeg fikk ikke stipend i det heletatt fordi jeg bodde hjemme, og bøker måtte vi kjøpe selv
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2009 #18 Skrevet 10. mars 2009 Datteren min har begynt på vidergående i høst og ettersom vi har dårlig råd har hun søkt om stipend. Jeg er enslig forsørger for henne og har det derfor ikke fett, men det går omtrent akkurat til vanlig - en haug bøker på toppen ville veltet lasset så stipendet er velkomment. Vi fikk beskjed om at hun får tildelt nesten 5.000 kroner - da er drøyt tusen trukket av på grunn av mors høye inntekt, sto det i tildelingsbrevet. Vel.. vi var igrunnen glade vi fikk noe, helt til jeg snakket med ei venninne i går. Venninna har ei datter som også har begynt vidergående nå. Hun er samboer på sjuende året med en mann som ikke er dette barnets far, har fått ett barn til og er gravid med sin tredje (forsåvidt irrelevant). Hun jobber deltid i en nokså dårlig betalt jobb, men samboeren hennes tjener omtrent 150.000 mer enn meg i året - og deres samlede inntekt er litt over dobbelt så høy som min. Hun fortalte at datteren hennes har fått over 10.000 kroner i stipend. Er det helt på trynet av meg å mene at det er urimelig at datteren min får så "lite" og datteren hennes så "mye"? Jeg er tross alt alene om alt og de er to, med god samlet inntekt. Jeg regner ikke med at det kommer til å nytte å klage og uansett så unner jeg venninna mi å få såpass til hjelp med økonomien som familien får. Jeg noterer meg vel bare at jeg tjener bra nok til å ikke ha rett på noe hjelp, men lite nok til å ha det trangt økonomisk... Nå er ikke han far til jenta.....det er det som avgjør? Et eks: En ungdom mister sin far. Far var bonde. (ike relevant) Driftsbygninger er overført på sønnen som da er 16.5 år. Han søker på vidr.g. Mor er halvt ufør, og har halv stilling i posten. Etterhun ble alene har hun fått noe sosialhjelp..da inntekten ikke var nok til utgifter. Sønnen får ikke stiped pga han er formuende. Pga a et fjøs og en tom bygning til. De gir ikke inntekter,kun utgifter til vedlikehold. Skal man være nødt til å selge fjøs? Ikke får de solgt det pga det ligger der det ligg. Sønnen skal utdanne seg i landbruket og vil få bruk for fjøst senere..... Syke,syke regler
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå