Gå til innhold

Hvilken vaskemaskin skal jeg velge

Anbefalte innlegg

Gjest Vaskepus
Skrevet

Kjøpte ny leilighet og oppdaget til min store forskrekkelse at døren inn på mitt bad var for smal til en frontmatet vaskemaskin. Det manglet 1 cm uansett hvordan jeg målte og med dørbladet tatt av.

Da må jeg kjøpe toppmatet smal maskin og valget står mellom Hotpoint Ariston AVTXF149EUH - kr 5495, Aeg L46310 kr 5285 og Bauknecht WATE9590 kr 4700.

Ikke uventet sier noen at Ariston er noe skit, men er det sant? Har noen erfaringer med den ene eller andre. Hadde blitt svært glad for innspill. Tips til andre gode maskiner?

Videoannonse
Annonse
Gjest Vaskepus
Skrevet

Ingen svar så langt? Finnes det noen som er innom KG som har erfaring med Ariston vaskemaskiner? jeg har ikke hørt om dette merket før og synes det høres "billig og dårlig ut", men er det riktig?

Skrevet

Er vel Ariston den som står på badet her. Vi overtok den fra forrige eier, så vi aner ikke hvor gammel den er. Men den vasker rent og pent, bare at den bråker mer enn dyrere maskiner.

Gjest Gjest_L
Skrevet

Tror ganske sikkert at det er den AEG maskinen jeg har, jeg er iallefall fornøyd. Kunne såklart hatt enda høyere sentrifugehastighet, men men, klærne tørker raskt allikevel.

Om han bråker mye vet jeg ikke, hos oss står den i kjelleren så vi har ikke tenkt så mye på det.

Skrevet
Kjøpte ny leilighet og oppdaget til min store forskrekkelse at døren inn på mitt bad var for smal til en frontmatet vaskemaskin. Det manglet 1 cm uansett hvordan jeg målte og med dørbladet tatt av.

Da må jeg kjøpe toppmatet smal maskin og valget står mellom Hotpoint Ariston AVTXF149EUH - kr 5495, Aeg L46310 kr 5285 og Bauknecht WATE9590 kr 4700.

Ikke uventet sier noen at Ariston er noe skit, men er det sant? Har noen erfaringer med den ene eller andre. Hadde blitt svært glad for innspill. Tips til andre gode maskiner?

Hei,

Jeg kan ikke si noe konkret om akkurat disse vaskemaskinmodellene, men hvis jeg skulle velge mellom de ulike produsentene, ville jeg definitivt gått for AEG.

Ellers kan jeg anbefale en titt på vaskemaskintestene her: http://forbrukerportalen.no/produktkategor...dningsapparater

Skrevet

Ups, nybegynner!!!

Altså, vi var og så på vaskemasin i dag, om mannen på Elkjøp anbefalte Hotpoint på det varmeste (8 kg, 1600 omdreinginger). Han skal jo helst selge, men anbefalte den like gjerne som de dyrere merkene, mente at man fikk mye for pengene... Men hva vet jeg :)

Skrevet

Av de tre merkene ville jeg definitivt valgt AEG-Electrolux. Den generelle kvaliteten (levetid) er bedre, samt at sjansen er større for at tøyet faktisk blir rent. Du vil som regel finne AEG-Electrolux langt høyere rangert i vaskemaskintester enn f.eks Ariston.

Skrevet

Har Ariston AVTXF 149 og er veldig fornøyd. Aldri hatt noe problemer med den.

Noe bråk ja, men tøyet blir veldig godt sentrifugert. Tørker fort :)

AEG er jo også kjent for god kvalitet.

Skrevet
Ingen svar så langt? Finnes det noen som er innom KG som har erfaring med Ariston vaskemaskiner? jeg har ikke hørt om dette merket før og synes det høres "billig og dårlig ut", men er det riktig?

Hei! Jeg hadde en Ariston vaskemaskin som bare ble 2 år gammel. Begynte med at døra ikke ville opp, leverte den til rep på garantien, gikk 1 mnd så var samme problem tilbake igjen! Enden på visa er at den havnet på dynga.......... Orket ikke dra maskinen opp fra kjelleren for å levere den inn flere enn 1 gang!

Anbefaler IKKE ARISTON :kjefte:

Gjest antiariston
Skrevet

Kjøp for all del ikke Ariston. Vi har en som er 3 år gammel og vi har nettopp hatt reperatør på den. Den bare stoppet også lukta det brent en dag vi satte den på. Bare styr med slike reperasjoner. Mine foreldre har også hatt en Ariston, og samme greia skjedde med deres. Så min anbefaling er iallfall å holde seg langt unna den.

Skrevet

Ville aldri hatt noe Ariston i hus. Generellt mye feil på de om de ikke har blitt bedre siste årene noe jeg tviler på.

At selger anbefaler Hotpoint-Ariston fremfor AEG må jo være at det er bedre fortjeneste på den eller noe de skal ha ut eller noe.

Av de tre ville jeg gått for AEG.

Skrevet

Ville gått for AEG jeg og. Min AEG maskin hadde jeg i seks år før jeg solgte den videre, den gikk som ei klokke. Aldri problemer med den.

Skrevet

Hadde lenge en Ariston-maskin. Den vasket FOR reint. Slet sund klærne, og etter kun få vasker så nye klær gamle ut..

Hadde et Ariston kjøleskap. Det sluttet å gå etter ni måneder.

Har aldri hørt om Hotpoint, men tror det kan stemme med at de er billige i innkjøp, og relativt dyr i utsalg. Altså er fortjenesten god.

Nei, gå for en AEG..

Skrevet

Mulig du allerede har tenkt på det - men har du vurdert om det er mulig å hekte av døra eller fjerne karmen på den ene siden? Vi gjorde det i en tidiligere leilighet for å få inn vaskemaskinen vår.

• 2 uker senere...
Gjest Fagmannen
Skrevet

hvor smal dør er det snakk om a? Frontmatede vaskemaskiner er riktignok 60cm brede alle sammen, men det er forskjell på dybden. Whirlpool har flere modeller som måler under 60 cm i dybden..

Anbefaler AWOD6770 fra Whirlpool. Den er 54cm dyp og bør komme seg inn på badet ditt ;) 7kg kapasitet og 1400 omdreininger, kortprogram og sjette-sans til 4500,- hos Elkjøp :)

Forøvrig vil jeg legge inn et godt ord for Ariston, som nå går under navnet Hotpoint Ariston. De lager høyt spesifiserte maskiner som ligger under konkurrentene i pris. Du får 8kg og 1600 for 6000 og skal du ha de spesifikasjonene på en E-Lux eller Siemens, så koster det fort 8-9000. Aristons maskiner med en varekode som slutter med 9 er også børsteløse maskiner. F.eks ARGD169 eller ARXD169. Dvs at det ikke sitter kullbørster på sentrifugen, det gir jevnere sentrifuge, lavere støy også slipper du å bytte børster på maskina de etter en 5-6år. En slik reparasjon dekkes som regel ikke av garantien og bytte av kullbørster ligger et sted mellom 2000 og 3000.

Hvis du får problemer med vaskemaskinen din innenfor garanti -eller reklamasjonstiden, så trenger du ikke dra med deg vaskemaskinen inn på Elkjøp.. Du henvender deg i butikken du kjøpte maskinen, så vil de hjelpe deg med å finne en servicemann som kommer hjem til deg og retter problemet. Får du samme feil på produktet tre ganger innenfor 5år, har du ifølge norsk forbrukerkjøpslov rett til å heve kjøpet. Har du fire forskjellige garantifeil innefor de nevnte 5år, har du også samme rett til heving av kjøp. Butikken du har handlet hos kan da gi deg en flunkende ny vaskemaskin med de samme spesifikasjonene helt gratis for deg som kunde.

men til deg som startet denne tråden så blir det AWOD6770 jeg anbefaler. Har du allerede vært så lur å handle en maskin på Elkjøp så har du vel fortsatt noen dager igjen på 30-dagers returretten din?

mvh

Fagmannen

Skrevet

Jeg har en liten toppmatet Ariston (7kg), verdien da den ble kjøpt var rundt 4500, men pga en blemme fra nettbutikken Lefdal fikk vi den til 2500 :P (Lefdal konkurrerer faktisk med sin egen nettbutikk når det gjelder prisgaranti! Spennende.)

Har ikke hatt noen problemer med den, men har ikke hatt den mer enn 4 mnd. Er strålende fornøyd så langt. Men vil legge til et NB: Jeg tror Ariston-maskiner er laget for å bruke flytende vaskemidler. De produseres jo i møkkalandet Italia, og der tror jeg flytende er størst. Italienere er jo heller ikke kjent for kvalitet, så keep that in mind.

Derfor: Kjøper du en DYR Ariston tror jeg det skal gå greit. De billige ville jeg skydd som pesten. MEN vil du være garantert å ikke oppleve problemer med vaskemaskinen din, kjøp Miele eller AEG (de har vel skiftet navn nå, kjøpt opp osv.) Dyrest og best.

Frontmatet er dessuten oppskrytt.

Skrevet

Vi hadde en ariston maskin som ikke holdt lenger enn 5-6 år. I tillegg måtte vi nesten SNAKKE NOE HØYERE NÅR DEN SENTRIFUGERTE!

Ville satset på Miele eller AEG (elektrolux?).

Gjest Kalle Fakta
Skrevet
Jeg har en liten toppmatet Ariston (7kg), verdien da den ble kjøpt var rundt 4500, men pga en blemme fra nettbutikken Lefdal fikk vi den til 2500 :P (Lefdal konkurrerer faktisk med sin egen nettbutikk når det gjelder prisgaranti! Spennende.)

! Ariston produserer ikke toppmatede vaskemaskiner med 7kg kapasitet..

! Lefdal har ikke prisgaranti.. Det er det kun Elkjøp som har, men grunnet norsk lovgivning for reklame har ingen lov til å annonsere det...

Har ikke hatt noen problemer med den, men har ikke hatt den mer enn 4 mnd. Er strålende fornøyd så langt. Men vil legge til et NB: Jeg tror Ariston-maskiner er laget for å bruke flytende vaskemidler. De produseres jo i møkkalandet Italia, og der tror jeg flytende er størst. Italienere er jo heller ikke kjent for kvalitet, så keep that in mind.

! Italia er ikke noe møkkaland.

! Mye Electrolux, Thermex, Whirlpool og Zanussi produserer også der, er bare gode gamle Miele (med unntak av noen støvsugere) som produserer alt på fabrikk i Tyskland..

! Merker som f.eks Electrolux, Aeg, Bosch og GRAM blir alle produsert i forskjelige europeiske land: Polen, Ungarn, Slovenia, Spania og Tyrkia er alle land jeg personlig setter under Italia på min kvalitetsranking...

! Det har ikke noe å si for vaskingen av tøyet om du bruker vanlig eller flytende vaskemiddel. Eneste er hvis du bruker flytende vaskemiddel og sånn vaskeball, da risikerer du at alt vaskemiddelet havner i ett plagg isedet for å bli fordelt under vasken slik maskinen faktisk er bygd for å gjøre for deg!

Derfor: Kjøper du en DYR Ariston tror jeg det skal gå greit. De billige ville jeg skydd som pesten. MEN vil du være garantert å ikke oppleve problemer med vaskemaskinen din, kjøp Miele eller AEG (de har vel skiftet navn nå, kjøpt opp osv.) Dyrest og best.

Frontmatet er dessuten oppskrytt.

! Man får som regel det man betaler for..

! MEN Kjøper du en dyr Hotpoint-Ariston IDAG får du en maskin som er minst like bra som en Electrolux, Whirlpool eller AEG til 2-3000,- mer.. (Hotpoint-Ariston VIL etablerer seg i det norske markedet, RASKESTE veien å gjøre det er med lave priser..)

! Vil du være garantert å ikke oppleve problemer med vaskemaskinen din -lever klærne dine til et vaskeri! Etter en stund i bransjen går jeg god for at det er Miele som er best (eneste produsent med en skikkelig skånetrommel som virkelig skåner klesvasken din), men de holder fabrikken åpen på mandager de også...

! En frontmatet vaskemaskin vil ALLTID være bedre enn en toppmatet (med mindre du ikke får den inn døra!) -når prisen er på 3000+. Prisen av en Miele toppmatet med 5,5kg kapasitet er jo den samme som to Hotpoint-Ariston maskiner med en samlet kapasitet på 16kg!

! AEG og Electrolux har slått seg sammen. AEG vil produsere deres toppmodeller, go Electrolux sikter på markedet under toppen. Du vil idag se en liten Electrolux-logo ubder AEG-logoen på nye produkter, men ikke omvendt.. Du vil ikke finne noen Electrolux-produkter med Stor E-ux logo over og en liten AEG-logo under..

! Jeg tipper fremtidens vaskemaskinkonge bærer logoen LG. De er allerede på markedet med en maskin med 9kg kapasitet og dampvask! De gir også 7års garanti på motoren, bedre enn Mieles 5 års garanti og alle de andres 2 års garanti + 3 års reklamasjonsrett ;)

... et "siste har du råd" -styr unna Candy, Indesit, Ecotronic, Denver, United og Matsui! Har enda ikke møtt på en servicemann som skaffer deler til dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...