Gå til innhold

Hvor mye har dere presset prisen ned ved kjøp av bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på boligjakt og lurer litt på det med å gi bud..hvor mye under takst har dere bydd og alikevel fått boligen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk huset for 500 000 under takst, men så tror jeg at taksten var rimlig høy siden det er mye som må gjøres med huset.

Det er bare til å legge inn et bud, så blir det opp til selger å bestemme om de vil akseptere eller ikke. Vi skal selge en leilighet nå, og vi kommer ikke til å akseptere bud som er lavere enn 100 000 under takst. Det vil si at taksten vår er på 1.9 og vi vil da godkjenne et bud på 1.8.

Skrevet

Vi kjøpte for fire uker siden. Prisantydning var 2.4, vi fikk den for 2. Altså 400.000 under antydning.

Solgte samtidig, prisantydning var 1.8, vi fikk ikke mer enn 1.5

Venner av oss kjøpte i forrige uke, prisantydning 2 mill, de fikk leiligheten for 1.7 :)

Skrevet
Vi kjøpte for fire uker siden. Prisantydning var 2.4, vi fikk den for 2. Altså 400.000 under antydning.

Solgte samtidig, prisantydning var 1.8, vi fikk ikke mer enn 1.5

Venner av oss kjøpte i forrige uke, prisantydning 2 mill, de fikk leiligheten for 1.7 :)

Takk for svar :)

Hos meg er det snakk om et småbruk fra 1920-med andre ord..gaaaammelt!

Huset trenger en del jobb, men det er stor tomt på 2 mål.

Taksten ligger på 1.880 000 og jeg lurer på hva vi skal by dersom vi liker det (visning til uka).

Det skal sies at tomten er veldig landlig.

Vi får først se om vi liker huset, gjør vi det skal vi prøve oss på et lavere bud enn takst..

Pleier dere å begrunne hvorfor dere byr så mye under takst, eller er det bare noe man legger inn uten kommunikasjon? (helt fersk jeg..hehe)

Spennende!

Skrevet

Vi la inn budet uten en begrunnelse, og når vi la inn det siste budet så sa vi bare at vi ikke følte at det var verdt mer siden markedet ikke var interessert i å gi mer for det.

Skrevet

Høres smart ut..

Det kan kanskje lønne seg å ha litt "is i magen" under budrunden og...å starte litt lavere enn man tror man får også etterhvert eventuelt by litt mer?

Skrevet

Er det sånn at det er "trange tider" på boligmarkedet nå og lett å presse pris?

Er oftest de som selger klar over at de muligens må gå ned i pris for å få solgt?

Bruker megler å informere selger om dette?

Skrevet
Takk for svar :)

Hos meg er det snakk om et småbruk fra 1920-med andre ord..gaaaammelt!

Huset trenger en del jobb, men det er stor tomt på 2 mål.

Taksten ligger på 1.880 000 og jeg lurer på hva vi skal by dersom vi liker det (visning til uka).

Det skal sies at tomten er veldig landlig.

Vi får først se om vi liker huset, gjør vi det skal vi prøve oss på et lavere bud enn takst..

Pleier dere å begrunne hvorfor dere byr så mye under takst, eller er det bare noe man legger inn uten kommunikasjon? (helt fersk jeg..hehe)

Spennende!

Nei, vi begrunner ikke når vi byr under takst, Jeg har kikket på prospektet på eiendommen du vurderer. Du skal iallfall ikke legge inn bud nå, men vente til den andre visningen er ferdig (det er satt opp to visninger de nærmeste ukene)

Meld deg som interessent. Når du endelig legger inn bud, så skal du ikke by høyere enn 1.550.000-1.600.000 for denne boligen. Ta også gjerne en tlf til takstmannen for å spørre om han kan komme med litt utfyllende info.

Når det gjelder denne eiendommen kan jeg ikke finne opplysninger om at den er solgt tidligere. Det KAN bero på en feil hos bt.no/eiendom, men det kan også hende at dette huset bare har gått i arv. Det betyr at selger kan selge langt under takst uten å tape på det.

Lykke til!

Skrevet
Er det sånn at det er "trange tider" på boligmarkedet nå og lett å presse pris?

Er oftest de som selger klar over at de muligens må gå ned i pris for å få solgt?

Bruker megler å informere selger om dette?

1. Ja og ja

2. Nja, men de vil helst ikke

3. Ja og nei. Men flere meglere er etterhvert ærlige om at markedet er dårlig nå. Krogsveen annonserer nå med "sliter du med å selge boligen din?"

Skrevet
Vi la inn budet uten en begrunnelse, og når vi la inn det siste budet så sa vi bare at vi ikke følte at det var verdt mer siden markedet ikke var interessert i å gi mer for det.

Det som sies her er helt riktig måte å gjøre det på. Og bestem deg allerede nå for hva du synes huset er verdt. Jeg ville ikke gitt 1.880 for huset, maks - og da mener jeg maks - 1.600

Skrevet

Ååååå..tusen takk for kjempe flotte og lærerike innlegg :) Jeg blir så glad når noen mer erfarne deler det de har med en som har langt fra peiling. :)

Ser at det er en som sier maks 1.6 mill da kan jeg vel starte et sted litt under der da? Heeelt enig i at eiendommen trenger mye jobb og ikke burde være verdt så mye..men jeg blir ekstra glad når jeg ser andre som sier det samme!

Tuuuusen takk for innsatsen :klemmer:

Skrevet
Ååååå..tusen takk for kjempe flotte og lærerike innlegg :) Jeg blir så glad når noen mer erfarne deler det de har med en som har langt fra peiling. :)

Ser at det er en som sier maks 1.6 mill da kan jeg vel starte et sted litt under der da? Heeelt enig i at eiendommen trenger mye jobb og ikke burde være verdt så mye..men jeg blir ekstra glad når jeg ser andre som sier det samme!

Tuuuusen takk for innsatsen :klemmer:

Siden selger ganske sikkert er forberedt på at han ikke får mer enn 1.6 for huset, så kan du godt starte på 1.4. Men lavere enn det vil jeg si det ikke er noe poeng i. Dette huset vil nok bli solgt, veldig hyggelig :-) Men,ja - en del jobb, og det trekker iallfall ikke prisen opp... Men du? Ikke by. Vent til visningene er over og se om ANDRE byr. Ville ha ventet minst en uke etter siste annonserte visning (vent til midten av september) før jeg la inn bud.

Skrevet
Siden selger ganske sikkert er forberedt på at han ikke får mer enn 1.6 for huset, så kan du godt starte på 1.4. Men lavere enn det vil jeg si det ikke er noe poeng i. Dette huset vil nok bli solgt, veldig hyggelig :-) Men,ja - en del jobb, og det trekker iallfall ikke prisen opp... Men du? Ikke by. Vent til visningene er over og se om ANDRE byr. Ville ha ventet minst en uke etter siste annonserte visning (vent til midten av september) før jeg la inn bud.

Men kan ikke hele huset forsvinne fra boligmarkedet om jeg ikke legger inn noe bud i det hele tatt? (Jeg ser forresten i prospektet nå at eier har bodd i boligen i 5 år..kanskje ikke arvet alikevel?). Man ja..kan godt ha litt is i magn og vente å se om andre byr først da..ihvertfall ikke kaste meg over megler med en gang jeg kommer dit..

Dersom eier er der...lønner det seg å virke litt uinteressert? Eller å påpeke at det er mye som må ordnes? Eller er det lurere å skape gode relasjoner og å skryte?

Skrevet
Men kan ikke hele huset forsvinne fra boligmarkedet om jeg ikke legger inn noe bud i det hele tatt? (Jeg ser forresten i prospektet nå at eier har bodd i boligen i 5 år..kanskje ikke arvet alikevel?). Man ja..kan godt ha litt is i magn og vente å se om andre byr først da..ihvertfall ikke kaste meg over megler med en gang jeg kommer dit..

Dersom eier er der...lønner det seg å virke litt uinteressert? Eller å påpeke at det er mye som må ordnes? Eller er det lurere å skape gode relasjoner og å skryte?

Nei, huset forsvinner ikke... Det blir liggende ute i månedsvis derom ikke selger aksepterer et lavere bud.

Du skal ikke påpeke til selger at mye må ordnes. Kritiserer du huset hans, vil han ikke selge til deg. Står valget mellom deg og en annen budgiver, vil han velge den hyggeligste, og den han kan forvente minst trøbbel med i etterkant (eierskifteforsikrings-saker)

Vær deg selv, benytt sjansen til å spørre selgeren om huset. Det er han som kjenner det best.

Skrevet

sett deg på liste i hvert fall, da, om du er interessert. Enkelte fjerner det fra finn om ingenting skjer (for enten å legge det tilbake etter en stund, eller for å ikke selge likevel).

Om du byr for lavt og virker uinteressert, kan du risikere at megler sier "ha en fin dag" og det er det. Det skjedde med min kjære som holder på å selge nå. Kom inn et latterlig lavt bud og han må ikke selge for enhver pris. Ingen ser på det som noe poeng å ringe rundt for ikkeno'.

Mulig det er mye jobb, men beliggenheten er viktigere enn hvor mye arbeid som må gjøres. Alt kan pusses opp (nesten), men det skal mye til å få en fantastisk beliggenhet.

Bare så du har dette for deg med en gang.

Skrevet

Okay :) Da er jeg forberedt.

Jeg skal sette opp en liten liste over ting som er viktige for meg og se hva som kan gjøres.

Tusen takk for masse nyttige råd, de blir kjempegode å ha med på visning.

Skrevet
Okay :) Da er jeg forberedt.

Jeg skal sette opp en liten liste over ting som er viktige for meg og se hva som kan gjøres.

Tusen takk for masse nyttige råd, de blir kjempegode å ha med på visning.

Uten å ha lest hva takstmannen skrev om badet (skal gå inn og gjøre det) ut fra bildene ser det ut som du må regne med å bruke 150.000 på å få det bra der. Ta det med i betraktningen.

Skrevet
Nei, huset forsvinner ikke... Det blir liggende ute i månedsvis derom ikke selger aksepterer et lavere bud.

Du skal ikke påpeke til selger at mye må ordnes. Kritiserer du huset hans, vil han ikke selge til deg. Står valget mellom deg og en annen budgiver, vil han velge den hyggeligste, og den han kan forvente minst trøbbel med i etterkant (eierskifteforsikrings-saker)

Vær deg selv, benytt sjansen til å spørre selgeren om huset. Det er han som kjenner det best.

Nei, det blir ikke nødvendigvis liggende ute i evigheter om ikke selger aksepterer et lavere bud. Kanskje selger har råd til å beholde huset istedenfor å selge det, trekker det fra markedet og leier det ut istedenfor.

Vi var i en situasjon nå hvor vi ønsket å kjøpe naboens bolig. Ville ikke gi det naboen forlangte (satset på en slags "budrunde"). Nå har naboen istedenfor trukket boligen fra markedet og utleiekontrakt er allerede signert:(

Skrevet

Ja, jeg veit...det badet har jeg allerede snakket med megler om! Jeg er redd jeg aldri skal kunne få noe drømmebad utifra størrelsen på det..men jeg tror jeg må se det for å finne ut om det er noe potensiale i det hele tatt..Finner ingen sted hvor jeg får lese hvor stort det er så må vel vente?

Det er mye ellers og for min del...jeg vil male, få mer veranda, annet gulv (leser nå at taket er dårlig isolert og at ytter vinduene er dårlige...)..kanskje et sted å parkere bilen, gjlre noe ut av hagen, gjerde mot vegen... :) Det er mye man skulle ha gjort,hehe..

Gjest Gjest_wow_*
Skrevet

Jøss! Hvordan i all verden kan du vite det ?

Vi hadde huset vårt tilsalgs her for 1,5 måned siden. Har kjøpt nytt hus som vi har flyttet til, men har god nok økonomi til å sitte på begge husene. Høyeste budet endte 100 000 lavere enn hva vi hadde bestemt oss for at var det laveste vi ville akseptere. Vi ventet noen uker før vi sa opp oppdraget med megler og trakk boligen av markedet igjen. Det dukket opp et firma som var interessert i å leie (til en pris som dekket langt mer enn lånet vi hadde på boligen) så da var det virkelig ingen grunn til å selge. Før vi kom så langt som å signere leiekontrakt med firmaet kom en av de tidligere budgiverne på banen igjen, denne gangen direkte til oss og la på de siste 100 000 vi ville ha.

Det er ikke alle som legger ut boligen sin til salgs som MÅ selge. Det gjelder å ha is i magen for selgere også. Man skal selvsagt ikke tro blindt på boligtaksten man får, men har man fingeren i jorda på hva boligen er verd så er det ingen grunn til å la seg presse på pris dersom man ikke er presset av banken til å selge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...