pittie Skrevet 28. august 2008 #1 Skrevet 28. august 2008 Jeg har stor respekt for vetrinærer og deres arbeid, MEN, idag kom pusen min hjem etter 7 dager i allskens ruskevær. Regner med hun hadde gått seg vill i skogen. Utsultet/underernært, klarte såvidt å gå, og noe er galt med bakbeina. Hun kom valsende inn til oss, så på oss og smalt i bakken av utmattelse. Jeg ringte de to dyrlegene vi har i denne byen og begge sa jeg skulle vente til kl.08 neste dag når de åpner. (ringte ca 01.30) De spurte meg ikke om noe ang katten og virket som om de ikke hørte hva jeg sa. Skal det virkelig være så UFATTELIG umulig å få hjelp til katten sin? Får de bare akutt hjelp om de ikke puster? Jeg blir så opprørt.. Har lagt henne på varmekablene med masse vann og mat rundt, og sitter her nå og passer på henne. Får ikke sove.. Dette får meg nesten til å starte nattevakt som dyrlege. Jeg liker nemlig ikke å se mitt eget dyr lide.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2008 #2 Skrevet 28. august 2008 offda, så leit og unødvendig Du kan jo ringe til veterinærhøgskolen, der kan en ringe til alle døgnets tider Tlf 820 90 102. Iallefall høre om hva det kan være og hva du skal gjøre frem til morgenen. Lykke til med pusen din, håper den kommer seg
pittie Skrevet 28. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. august 2008 Tusen takk for nummeret, det skal lagres. Hun sovnet heldigvis relativt fort, så er ikke mye jeg kan gjøre nå. Bare så tungt å se henne når hun var våken med det tomme "hjelp meg" blikket.. Skjønner ikke at vi mennesker får akutt hjelp når vi trenger det og ikke dyr. De kjenner smerte de og! Hun ville ikke spise favorittsnacksen sin en gang..
Gjest Lamia Lenis Skrevet 28. august 2008 #4 Skrevet 28. august 2008 Det var dårlig! Vi fikk dyrlegen til å stille opp på en søndags ettermiddag fordi valpen hadde fått vepsestikk...
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2008 #5 Skrevet 28. august 2008 Jeg lurer på om de to stakkas veterinærene som måtte opp kl 01.30 for å svare p telefoner klarer å gjøre en god jobb i dag... Man ødelegger ikke nattesøvnen til folk som ikke har vakt! Man ringer opplysningen, og får svaret ts fikk i første svar i dette innlegget: nummeret til en døgnåpen veterinærtjeneste.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2008 #6 Skrevet 28. august 2008 De har døgnvakt.. OK, sorry. Da måtte du i all fall ha fått gode råd om hva du skulle gjøre inntil kl 08 neste dag? God bedring til katten din
pittie Skrevet 28. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 28. august 2008 Nettopp det jeg ikke fikk. De sa bare at hun skulle ligge i fred, men det er klart jeg gjør når de ikke er frisk. Derfor jeg lagde denne tråden, i ren frustrasjon over enkelte dyrleger som ikke tar døgnvakten sin så alvorlig. Det at de ikke spurte noe om helsen til katten fikk meg til å reagere. Er det virkelig så normalt å få inn skinn og ben katter med beinproblemer (kanskje brukket noe) at dyrleger ikke gidder å spør noe mer? Jeg vet jeg ikke kan sammenligne norge med usa, men der borte tar de alt slikt alvorlig og gir dem næringstilførsel og alt det med en gang. Hadde katten min vært ute et døgn til tviler jeg ikke på at hun hadde dødd.
pittie Skrevet 28. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 28. august 2008 Da er hun avlevert med dyrlegen. Fikk masse væske, skal ta blodprøver og røntgen og blir der til i morgen. Så får vi se hvor det går
Gjest Skrevet 28. august 2008 #9 Skrevet 28. august 2008 Jeg har opplevd dette med gamlekatten min, men som oftest så var han bra etter 1-2 dager uansett. Hvver eneste gang. Etter å ha muligens blitt stengt inne en stund så blir de jo sliten/utmattet o.s.v. Derfor det alltid er greit å ha en sprøyte uten spiss slik at man kan få gitt katten vann om den ikke drikker selv.
Gjest Nishiki Skrevet 28. august 2008 #10 Skrevet 28. august 2008 Vis jeg hadde ringt en døgnåpen vakttelefon med beskjed om å ringe dagen etter hadde jeg blitt sur. Veldig sur. Hva er poenget med en slikt vakttelefon om man ikke får hjelp? Lykke til med pusen.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2008 #11 Skrevet 28. august 2008 Jeg vet jeg ikke kan sammenligne norge med usa, men der borte tar de alt slikt alvorlig og gir dem næringstilførsel og alt det med en gang. Hadde katten min vært ute et døgn til tviler jeg ikke på at hun hadde dødd. Mulig det hadde skjedd i USA, men tro ikke et øyeblikk at det hadde vært spesielt billig.... Selv for mennekser er det problematisk å få hjelp der om man ikke har forsikring.
Gjest Piper Skrevet 28. august 2008 #12 Skrevet 28. august 2008 (endret) Til ts: Godt du fikk hjelp til katten, for det er aldri kjekt når kjæledyrene blir syke. Endret 4. september 2008 av Helen
pittie Skrevet 28. august 2008 Forfatter #13 Skrevet 28. august 2008 Takk for fine ord Jeg vet det hadde vært dyrt, men for min del så ser ikke jeg penger på dyrene. Koste hva det koste vil. I USA har jo de faktisk flere dyrleger som jobber frivillig, de jobber av/får matriell av penger de får i støtte. Det er hva jeg kaller en ekte dyrevenn med mye fritid og innsats Hun drakk heldigvis mye selv, når jeg fant ut at hun ville helst drikke av vasken Tror hun drakk nonstop en halvtime eller noe.. Og huden hennes var bra tørr og uelastisk. Så jeg lurer på om hun kan ha vært innestengt (i så fall utrolig dårlig gjort av vedkomne å ikke dra på dyrlegen) eller kanskje spist litt rottegift?
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2008 #14 Skrevet 28. august 2008 Hei, Katter tåler rottegift ganske godt fikk jeg høre av giftsentralen da jeg ringte dem, bare så du vet det. (ringte fordi jeg oppdaget rottegift på hytta, ikke fordi jeg satt det ut selv) Jeg håper det går bra med pusen og er forsåvidt enig i at penger ikke er så viktig om noe er virkelig galt, bare tenkte jeg skulle påpeke at det ikke hadde vært helt gratis liksom..Tror det finnes enkelte steder i Norge også som driver med 24 timers pleie. Moestue har f.eks startet dyreambulanse, men jeg håper jeg aldri vil trenge den, for det må jo være veldig dyrt... Ellers har jeg (i Oslo) dratt til Groruddalen Dyreklinikk (på Stovner) med katten min. De er ganske rimelige og virker veldig flinke og genuint opptatt av dyr.
Gjest Lamia Lenis Skrevet 28. august 2008 #15 Skrevet 28. august 2008 Hei, Katter tåler rottegift ganske godt fikk jeg høre av giftsentralen da jeg ringte dem, bare så du vet det. (ringte fordi jeg oppdaget rottegift på hytta, ikke fordi jeg satt det ut selv) Min døde av det...
Gjest Skrevet 28. august 2008 #16 Skrevet 28. august 2008 Det er litt rart det her. I norgae så har man to typer av vakttelefoner. Man har de som normale dyreleger har dit man ringer om hunden din brekker foten, eller spiser en pakke med paracet o.s.v. Også har man de hvor man kan ringe og spørre om råd når man bare er bekymret og lurer. Problemet er vel at de aldri sier hvem som er hvem noe som fører til slik som det her.
Gjest Glør Skrevet 30. august 2008 #17 Skrevet 30. august 2008 Det er desverre veldig stor forskjell på dyrlegevaktene rundt omkring, så har man hund/katt bør man få tak i nummeret til en smådyrlege. Problemet er at veldig mange dyrleger er det jeg kaller "kudoktorer" som bare bryr seg om produksjonsdyr, og alle kjæledyr kan vente til dagen etter. Ringte selv en slik kudoktor som hadde døgnvakt da hunden min skadet seg og fikk en arterieblødning, men han ble sur for at han ble vekket, sa at vi skulle ringe dagen etter, og slang på røret. (!) Hadde vi fulgt det rådet ville hunden vår blødd ihjæl i løpet av natta, og det var nære på at hun gjorde det uansett, siden vi da måtte kjøre 1,5 timer til nærmeste storby, for at hun skulle kunne få hjelp. Angående rottegift kommer det veldig an på hva slags gift det er, om det er direkte gift, eller bare blodfortynnende middel, og hvor mye katten evt har fått i seg. Uansett må den til dyrlegen og ha behandling/motgift. Hvis den tisser blod er det ett tegn på rottegift, og at den bør til dyrlegen.
Gjest vet Skrevet 31. august 2008 #18 Skrevet 31. august 2008 Det er litt rart det her. I norgae så har man to typer av vakttelefoner. Man har de som normale dyreleger har dit man ringer om hunden din brekker foten, eller spiser en pakke med paracet o.s.v. Også har man de hvor man kan ringe og spørre om råd når man bare er bekymret og lurer. Problemet er vel at de aldri sier hvem som er hvem noe som fører til slik som det her. Dette stemmer ikke. Fra 1.1 i år er det hver enkelt kommune som har ansvaret for at det er veterinær på vakt etter normal arbeidstid. Alle landets kommuner er fopliktet til dette. Det er også enkelte veterinærklinkker i de største byene som har selvstendig vakttelefon, dvs at en veterinær som arbeider på den klinikken alltid er tilgjengelig. Vakttelefonen til NVH smådyr koster foressten 26 kr minuttet. Selv har jeg alltid tlf avslått eller på lydløs når jeg ikke har vakt. Så fint at det gikk bra med katten din.
Silvert Skrevet 31. august 2008 #19 Skrevet 31. august 2008 (endret) Jeg trodde at døgnvakt betydde hele døgnet, og at hvis du var villig til og betale full (natte)takst, så skulle det mye til før en vetrinær kunne nekte deg og komme?? Ringte selv til vakttelefonen til legevakten igår formiddag (lørdag). Den ene katten min hadde kastet opp rundt 15 ganger på få timer. Vi ble enige og se det ann noen timer. Vetrinæren avsluttet samtalen med og si at hvis jeg ville komme inn med han, så var det bare og ringe på igjen. Hun ga meg ihvertfall inntrykket av at hvis jeg mente at det var nødvendig med en undersøkelse og var vilig til og betale det det kostet, så stilte hun opp uansett tidspunkt på døgnet. Det gikk heldigvis over av seg selv. Hadde det ikke gjordt det hadde jeg sittet hos vetrinæren på lørdagskvelden og brukt 1420 kroner på en undersøkelse Endret 31. august 2008 av Silvert
Helen Skrevet 4. september 2008 #20 Skrevet 4. september 2008 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå