Reveal Skrevet 27. august 2008 #1 Skrevet 27. august 2008 Har også en tråd her som omhandler "verdenslitteraturen topp 100"- men tenkte vi lesehest-kg'ere kunne lage en egen klassikerliste, altså bøker fra hele verden vi mener burde stå på en slik liste. En liste/oppramsing av bøker man "bør" ha lest. Jeg kan jo selv begynne med: Fjodor Dostojevskij- Forbrytelse og straff samt Emely Bronte- Stomfulle høyder og Ernest Hemmingway- Og solen går sin gang
Anglofil Skrevet 28. august 2008 #3 Skrevet 28. august 2008 Krig og fred - Lev Tolstoj Anna Karenina - Lev Tolstoj Bleak House - Charles Dickens David Copperfield - Charles Dickens A Christmas Carol - Charles Dickens Sult - Knut Hamsun Jane Eyre - Charlotte Brontë Pride & Prejudice - Jane Austen North & South - Elizabeth Gaskell A Portrait of a Lady av Henry James The Forsyte Saga av John Galsworthy Mvh Yvonne
Gjest Roxie Hart Skrevet 28. august 2008 #4 Skrevet 28. august 2008 Don Quijote - Miguel de Servantes Saavedra Den gudommelige komedie - Dante Alighieri Odysseen - Homer Aeniden - Vergilius
Gjest Gjest_Aleksandra_* Skrevet 24. september 2008 #5 Skrevet 24. september 2008 Brødrene Karamazov - Fjodr Dostojevskij Mrs. Dalloway - Virginia Woolf Tilværelsens uutholdelige letthet - Milan Kundera Samt alle dere allt har nevnt
Serenity88 Skrevet 24. september 2008 #6 Skrevet 24. september 2008 Hamsun : Sult (nei, jeg liker den ikke, men jeg synes den burde være med) Ibsen: Et dukkehjem Pauline Réage: Historien om O Og alle de dere har skrevet. Når dere tenker klassikere, tenker dere da bare ekstremt gode bøker, eller gamle, anerkjente bøker/forfattere? Og mener dere krimbøker (som ofte blir sett på som lettleste og lettglemte) fortjener en plass? Kanskje litt utenfor
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2008 #7 Skrevet 24. september 2008 Kristin Lavransdatter av Sigrid Undset
Satsuma Skrevet 24. september 2008 #8 Skrevet 24. september 2008 Mengele Zoo av Gert Nygårdshaug Sangen om Salomon av Toni Morrison
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2008 #9 Skrevet 25. september 2008 Mengele Zoo på en klassikerliste er ganske malplassert. En krimbok med forholdsvis slett språk er ingen klassisker. Jeg mistenker at "alle" liker den om dagen bare fordi den vant den populististe kåringen. (En kåring som for øvrig ble "kuppet" av leserne av Nygårdshaugs lokalavis, og hvor han fikk hele 600 stemmer. Wow.)
Satsuma Skrevet 25. september 2008 #10 Skrevet 25. september 2008 Personlig leste jeg Mengele Zoo for første gang for 12-13 år siden, ikke etter at den var blitt populær igjen. Og når det er sagt har vi ikke blitt enige om hvordan vi skal definere en klassiker. Skal det baseres på salgstall, hvor kjent forfatteren er internasjonalt, osv.
Gjest fragment Skrevet 25. september 2008 #11 Skrevet 25. september 2008 George Orwell - 1984 Tolkien - Lord of the Rings
Mamma1 Skrevet 26. september 2008 #12 Skrevet 26. september 2008 Dersom drama skal være med er det mange som mangler- men skal de være med?
Gjest AnneShirley Skrevet 26. september 2008 #13 Skrevet 26. september 2008 Hva med barnelitteratur? Skal det med? Den lille prisen og Alice i eventryland f.eks?
Gjest Bond Skrevet 26. september 2008 #14 Skrevet 26. september 2008 (endret) Dostijevski - Idioten Turgenjev - Fedre og sønner Bulgakov - Masteren og Margarita Zola - Therese Raquin Flaubert - Madame Bovary Wilde - Bildet av Dorian Gray Camus - Pesten Hesse - Steppeulven; Glassperlespillen ( - den var jo favorittboken før, hvordan kunne jeg glemme den!) Nabokov - Lolita Hemingway - Farvel til våpnene; Klokkene ringer for deg Capote - I kaldt blod Greene - Den dypeste grunn, Slutten av leken (og flere, men det har nok noe å gjøre med at jeg liker Greene) Marquez - Hundre års ensomhet Huxley - Vidunderige Nye Verden Golding - Fluenes herre Salinger - Catcher in the Rhye (tittel på norsk?) Kerouac - På Kjøret Stendahl - Rødt og Svart Hugo - Notre-Dame-kirken i Paris Goethe - Faust; Den unge Werthers lidelser Remarque - Intet Nytt fra Vesfronten Fitzgerald - Den store Gatsby Beckett - Vente på Godot litt nyere, men kommer nok til å være viktig: Rushdie - Sataniske vers. Og det er flere jeg ikke kan huske nå... blir helt gal av å nesten huske bokene og innholdene og ikke huske navnene nå. PS - mulig jeg har oversettet noen titler litt feil, en del av disse jeg har ikke lest på norsk, så har oversettet litt fritt av og til da jeg ikke fant de fort på bokkilden eller noe sånt Endret 26. september 2008 av mrs_bond
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå