Gå til innhold

Jeg får i meg for lite energi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på vei ned i vekt og er ganske tung. Har holdt på et halvt år nå og har gått ned 17 kilo. Nå har jeg meldt meg inn i VGs nettklubb, og der får man jo vite hvor mange kalorier man skal ha i seg hver dag (1980 for min del for å gå ned en halv kilo i uken). Jeg følger ikke menyene slavisk for porsjonene er altfor store, og jeg spiser ikke kjøtt, bare fisk. Jeg tror ikke det er så mange av kaloriene som går bort pga kjøttet, det er nok mest porsjonene.

Det blir alt fra 200 til 800 kalorier under 1980 hver dag, og når jeg trener (tre dager i uken) går det over 600 kalorier på det også og det skal trekkes fra det jeg har spist og det er meningen man skal spise de kaloriene ekstra som man trener bort. Det klarer jeg ikke, og dermed ligger jeg 800 til 1400 kalorier under det jeg skal.

Egentlig stresser jeg ikke så mye med det, for jeg spiser meg mett, og jeg går ikke og sulter. Eneste er at jeg kan være litt slapp om morgenen til jeg har fått i meg en god frokost. Men 1400 kalorier i underskudd høres jo ikke bra ut? Akkurat nå har jeg gode reserver i kroppen å spille på, men er det jeg holder på med nå særlig bra for forbrenningen på sikt? Selv om jeg ikke går sulten og ikke er nevneverdig slapp?

Noen som vet? Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser du virkelig bare 600 kcal pr. dag eller misforstod jeg noe av det du skrev?

Hvis du har et veldig stort kaloriunderskudd må du regne med å slanke bort masse muskler. Og de fleste ønsker vel helst å bli kvitt fettet, ikke musklene.

Skrevet
Spiser du virkelig bare 600 kcal pr. dag eller misforstod jeg noe av det du skrev?

Hvis du har et veldig stort kaloriunderskudd må du regne med å slanke bort masse muskler. Og de fleste ønsker vel helst å bli kvitt fettet, ikke musklene.

Nei, hvis jeg går 800 kalorier i underskudd, har jeg spist 1200 kalorier, men om det er en dag jeg trener (går stort sett 600 kalorier på det) så blir det 600 kalorier av det jeg har spist, og det skal man i følge vektklubben spise opp igjen, hvilket jeg ikke alltid gjør da jeg ikke er sulten, og da blir det 1400 kalorier i underskudd om jeg ikke spiser noe ekstra. Men blir jo som regel litt mat etter trening men ikke 600 kalorier. Så jeg prøver å finne noe for å få opp energiinntaket litt, uten at porsjonene blir noe særlig mye større.

Skrevet

Mandler er jo greie mellommåltider med sunne fettsyrer og en del kalorier...

Skrevet

Mandler (og andre nøtter o.l.) som nevnes er jo veldig bra for deg å spise - avacado er jo også noe som har en del kalorier som samtidig ikke er kjempeusunt. Bruk olje som dressing i salater.

Kommer ikke på mer i farta men dette kan du jo søke etter på nett om ikke det dukker opp flere forslag her.

Hva med å spise noen barer som mellommåltid?

Tror det er litt viktig at du prøver å spise det du skal.

Skrevet
- avacado er jo også noe som har en del kalorier som samtidig ikke er kjempeusunt.

Må bare kommentere ordvalget her... "ikke kjempeusunt"?

Avocado er vel noe av det mest næringsrike man kan spise?

Ellers - nøtter og sunn olje som mange har sagt er en enkel måte å få i seg ekstra kcal på, samtidig som du får mye av det sunne fettet. :)

Skrevet
Må bare kommentere ordvalget her... "ikke kjempeusunt"?

Avocado er vel noe av det mest næringsrike man kan spise?

Ellers - nøtter og sunn olje som mange har sagt er en enkel måte å få i seg ekstra kcal på, samtidig som du får mye av det sunne fettet. :)

Avacado har jo en del kalorier men blir jo regnet som sunt fordi den har riktig type fett - sammen med mandler/nøtter.

Kunne sikkert valgt annet ord men håper poenget kommer fram.

Skrevet

Men det er en ting jeg ikke skjønner, hvorfor skal du trekke fra kalorier som går med til trening?? Er det riktig da?

Nå kjenner ikke jeg til VG vektklubb, men på Grete Roede's vektklubb skal man da ikke trekke fra dette i det daglige kaloriinntaket.

Skrevet

Du må ikke spise opp treningskaloriene, men du kan. Helt nederst i dagboken står det følgende:

NB! Du behøver ikke å spise

opp eventuelle ekstrakalorier

du forbruker gjennom trening

hvis du blir mett på mindre

Ellers så kan du jo forsøke å spørre det samme spørsmålet til vektklubben. Enten på forumet eller når det er "spørretid" hos ekspertene der.

Skrevet
Du må ikke spise opp treningskaloriene, men du kan. Helt nederst i dagboken står det følgende:

NB! Du behøver ikke å spise

opp eventuelle ekstrakalorier

du forbruker gjennom trening

hvis du blir mett på mindre

Ellers så kan du jo forsøke å spørre det samme spørsmålet til vektklubben. Enten på forumet eller når det er "spørretid" hos ekspertene der.

Aha! Men da har jeg jo ikke så stort underskudd likevel da. Jeg har spurt ekspertpanelet, men fikk ikke noe svar. Tyder på at de har svart på det samme spørsmålet før, lette blant tidligere spørsmål og svar men fant ikke akkurat det jeg spurte om.

Har prøvd noen dager nå med å spise litt nøtter og tørket frukt mellom måltidene, og er nærmere kalorimålet hver dag. Og det holder faktisk siden man ikke MÅ spise opp kaloriene man trener bort :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...