angie Skrevet 27. august 2008 #1 Skrevet 27. august 2008 Jeg og moren min diskuterer om det er lov å " kaste " ut en leieboer med barn om leieboeren ikke har funnet seg en annen bolig etter endt oppsigelsestid. Jeg mener det er lov, men blir jo litt usikker når moren min er skråsikker på det motsatte. Hmmm.. Er det noen der ute som vet hvem av oss som har rett?
Gjest Portis Skrevet 27. august 2008 #2 Skrevet 27. august 2008 Jeg vet at om foreldren er gjennom sosialen på en eller annen måte, så kan IKKE huseier kaste ut dem. Men under "vanlige" omstendigheter vet jeg ikke
Dr.Grey Skrevet 27. august 2008 #3 Skrevet 27. august 2008 Er usikker på dette, men trooor ikke det er lov...
Gjest Skrevet 28. august 2008 #4 Skrevet 28. august 2008 De gangen jeg har hørt så er det alltid vært en oppsigelsestid selv om kontrakten skulle løpe ut innen den tid.
LukaFrost Skrevet 28. august 2008 #5 Skrevet 28. august 2008 Det kan jo ikke være slik at man kan bli boende og lar være å betale for seg, bare fordi man har barn.
Gjest Skrevet 28. august 2008 #6 Skrevet 28. august 2008 Det kan jo ikke være slik at man kan bli boende og lar være å betale for seg, bare fordi man har barn. Er jo ikke det saken er. Men si at denne personen har en 2 års kontrakt. Når kontrakten er over så er de snakk om hun da kan kastet ut leieren på dagen den går ut eller om det ikke er lov.
Gjest look i lova Skrevet 28. august 2008 #7 Skrevet 28. august 2008 Husleieloven (Lov om husleieavtaler): § 9-2. Tidsbestemte leieavtaler En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. 1 Det kan avtales at en tidsbestemt leieavtale skal kunne sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8. Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder 2 etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt. § 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig 1 for kortere tid enn tre år. 2 Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom: a) husrommet skal brukes som bolig 1 av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen. Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått. Er tidsbestemt leieavtale for bolig 1 inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt. § 9-4. Leierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt, kan tidsubestemt leieavtale 1 sies opp av leieren. § 9-5. 1 Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, 2 kan tidsubestemt leieavtale 3 sies opp av utleieren. En tidsubestemt leieavtale 3 om bolig 4 kan bare sies opp av utleieren dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd. § 9-6. Oppsigelsesfrist Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. 1 Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod. For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag. § 9-7. 1 Formkrav til utleierens oppsigelse Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig. 2 Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned 3 etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven 4 § 13-2 tredje ledd bokstav c. En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. 2 Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt. Bestemmelsene i annet og tredje ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag og for selvstendig leie av garasje eller bod. Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale. § 9-8. 1 Tilsidesettelse av oppsigelse 2 Leieren kan innen én måned 3 etter at oppsigelsen er mottatt, protestere skriftlig til utleieren mot oppsigelsen. Har leieren ikke protestert mot oppsigelsen i samsvar med første punktum, kan leieren ikke påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven her. Har leieren protestert i samsvar med første punktum, faller oppsigelsen bort om ikke utleieren har reist søksmål 4 mot leieren innen tre måneder 3 etter at leierens frist løp ut. Retten skal prøve om oppsigelsen er lovlig, 5 og om den eventuelt skal settes til side. Oppsigelsen skal settes til side dersom retten ut fra en vurdering av begge parters forhold finner at den vil virke urimelig. 6 Retten kan likevel ikke sette oppsigelsen til side dersom den kommer til at oppsigelsen skyldes vesentlig mislighold fra leierens side, jf. § 9-9 første ledd annet punktum. Bestemmelsene i første og annet ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag, og selvstendig leie av garasje eller bod § 9-9. Utleierens hevingsrett Utleieren kan heve leieavtalen på grunn av vesentlig mislighold fra leierens side. Vesentlig mislighold foreligger dersom: a) leieren vesentlig misligholder sin plikt til å betale leie 1 eller oppfylle andre krav som reiser seg av leieavtalen, b) leieren tross skriftlig advarsel fra utleieren i vesentlig grad forsømmer sin vedlikeholdsplikt 2 eller fortsetter å opptre på en måte som er til alvorlig skade eller sjenanse for utleieren, eiendommen eller øvrige brukere, c) leieren uten å ha rett til det helt eller delvis overlater bruken av husrommet til andre 3 og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør, d) leieren uten å ha rett til det bruker husrommet på annen måte eller til andre formål enn avtalt og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør, eller e) leieren for øvrig misligholder sine plikter på en måte som gjør det nødvendig å bringe leieavtalen til opphør. En erklæring om at utleieren hever leieavtalen, skal være skriftlig. Den kan pålegge leieren straks å flytte og levere husrommet tilbake. I erklæringen skal grunnen til å heve leieavtalen oppgis. Blir leieavtalen hevet, er leieren ansvarlig for utlegg, tapt leie o.l. etter bestemmelsene i § 5-8.
angie Skrevet 28. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 28. august 2008 Takker for svar, selvom jeg ikke ble så veldig mye klokere:) he he..
angie Skrevet 28. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 28. august 2008 Det kan jo ikke være slik at man kan bli boende og lar være å betale for seg, bare fordi man har barn. Det er faktisk dette vi har diskutert. For er det slik, synes jeg det er merkelig at det i det hele tatt finnes kontrakter, og noe som heter oppsigelsestid.
Gjest Portis Skrevet 28. august 2008 #10 Skrevet 28. august 2008 Logisk eller ei, jeg vet det er forferdelig vanskelig for en huseier å kaste ut en leietaker. Jeg er ikke satt inn i alle regler osv, men min huseier har tre leiligheter på denne gården, hvorav jeg leier en. En annen som leide her bodde alene uten barn,han betalte ikke alle husleier, hadde ville fester ganske ofte, hans kompiser kom og drapstruet oss uten grunn, sprayet ned stuevinduet våres med en eller annen spray som var umulig å få av, de sköyt med luftgevär e.l. i sin egen stue noe som resulterte i ödelagte dörer, vegger og tak... Vel...huseier prövde desperat å kaste ut han, men kom ingen vei i det hele tatt (leietaker gikk på sosialstönad, så regner med at dette hadde mye med saken å gjöre) ... så det endte opp med at jeg sendte politiet på ham uansett hva han gjorde (han var jo kriminell uansett og politiet hadde han under oppsyn) noe som förte til at han ikke orket å bo de mer og sa opp leiligheten selv, til husvertens store glede. Så leietakere har forferdelig mange rettigheter, spesiellt når det gjelder sosialstönad og / eller barn
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2008 #11 Skrevet 28. august 2008 Jeg og moren min diskuterer om det er lov å " kaste " ut en leieboer med barn om leieboeren ikke har funnet seg en annen bolig etter endt oppsigelsestid. Jeg mener det er lov, men blir jo litt usikker når moren min er skråsikker på det motsatte. Hmmm.. Er det noen der ute som vet hvem av oss som har rett? uansett, så er det ikke lov å kaste ut noen. leiers rettigheter står sterkt. Du kan si opp folk på vanlig måte. Nekter de å flytte, så må en gå til namsmannen.
Mamma1 Skrevet 28. august 2008 #13 Skrevet 28. august 2008 Vet heller ikke noe om lovverket, men vi bodde i en oppgang med tre leiligheter. I den ene bodde en narkoman og dama hans, han banket henne ofte så hun skrek høyt på hjelp, de raserte leiligheten osv. Vi ringte mange ganger til politiet og snakket med utleier. Han kunne ikke kaste ham ut, politiet sa at i Norge kan man ikke sette folk på gata. Det hele løste seg ved at den narkomane slo ned den personen som bodde i tredje leiligheten. Dette skjedde i oppgangen. Da fikk han 14dager på å pakke sakene sine av politiet.
angie Skrevet 28. august 2008 Forfatter #14 Skrevet 28. august 2008 Takker så mye for svarene!!! Så nå får jeg vel krype til korset og innrømme at jeg tok feil.. He he he..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå