Gå til innhold

For lite fett?

Anbefalte innlegg

Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Jeg undres.. Går det an å få i seg for lite (sunt) fett? Er sunt fett viktig og riktig når man slanker seg? Kan mangel på dette føre til at det går tregt/stopper opp? Eller har det ikke noe å si?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er viktig å få i seg fett også fordi det utgjør en god balanse i kosten.

Hvis man spiser for lite fett kan det bli problemer i forhold til noen vitaminer

som er fettløselige og som trenger fett for å tas opp i kroppen.

Fett fører også til en lenger metthetsfølelse. Det er også hevdet at for å få i gang fettforbreningen trenger kroppen nettopp fett. Spiser man svært lite fett vil kroppen være restriktiv med å bruke av fettlagrene sine da den må spare på det den har n år den ikke får noe.

Fett er dessuten viktig for mange funksjoner i kroppen, for konsentrasjonen, huden, håret etc....

Skrevet
Jeg undres.. Går det an å få i seg for lite (sunt) fett? Er sunt fett viktig og riktig når man slanker seg? Kan mangel på dette føre til at det går tregt/stopper opp? Eller har det ikke noe å si?

Det går absolutt ann ja. Får man i seg for lite fett kan man blant annet få hjerte- og karsykdommer, i værste fall med dødelig utgang.

Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Nå tenker jeg i utgangspunktet på fett i forbindelse med slanking da. "Fett skal fett fordrive" er et uttrykk jeg har hørt. Jeg får jo i meg noe fett i løpet av dagen, men antagelig ikke like mye som jeg burde.

Skrevet
Nå tenker jeg i utgangspunktet på fett i forbindelse med slanking da. "Fett skal fett fordrive" er et uttrykk jeg har hørt. Jeg får jo i meg noe fett i løpet av dagen, men antagelig ikke like mye som jeg burde.

Kroppens næringsbehov forandrer seg ikke selv om man slanker seg.

Gjest Gl@mB@be
Skrevet (endret)
Kroppens næringsbehov forandrer seg ikke selv om man slanker seg.

Nei det skjønner jeg jo, men spørsmålet er om man går ned lettere/fortere om man får i seg nok sunt fett.

Endret av Gl@mB@be
Skrevet
Nei det skjønner jeg jo, men spørsmålet er om man går ned lettere/fortere om man får i seg nok sunt fett.

Arrester meg nå noen, hvis jeg tar helt feil.

Men jeg mener det er slik at tilføres ikke kroppen det fettet den trenger, og i en slankeprosess, så er det musklene du først og fremst slanker bort, og ikke fettet, siden kroppen tviholder på det lille fette den får.

Så det kan nok være særs ugunstig å få i seg for lite fett, sett fra det synspunktet. (uten å ta med alt det andre i betraktning)

Gjest Gl@mB@be
Skrevet
Arrester meg nå noen, hvis jeg tar helt feil.

Men jeg mener det er slik at tilføres ikke kroppen det fettet den trenger, og i en slankeprosess, så er det musklene du først og fremst slanker bort, og ikke fettet, siden kroppen tviholder på det lille fette den får.

Så det kan nok være særs ugunstig å få i seg for lite fett, sett fra det synspunktet. (uten å ta med alt det andre i betraktning)

Ja det er det jeg tenker jeg også. Jeg får i meg nok kalorier (har økt ettersom jeg forstod at jeg fikk i meg litt for lite), men jeg tror altså at jeg får i meg for lite fett.

Skrevet
Ja det er det jeg tenker jeg også. Jeg får i meg nok kalorier (har økt ettersom jeg forstod at jeg fikk i meg litt for lite), men jeg tror altså at jeg får i meg for lite fett.

Ja, hadde jeg vært deg hadde jeg nok økt fettinntaket :)

Skrevet

Dersom man spiser lav-gi/ lav-karbo skal man ihvertfall passe på fettet... Kokosfett (ekstra-virgin) skal være kjempesundt fett, kan kjøpes på helsekost under navnet Cocosa (sikkert andre merker også)...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...