Gå til innhold

Hvor lang tid brukte dere på å finne drømmeboligen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt skal liksom klaffe,

* stil

* pris

* beliggenget

* passe stor tomt

* nok soverom

* lettstellelig

* gjerne ikke midt i et boligfelt

* plass til husdyr

* ++++

Jeg titter og titter på Finn.no, gjerne hver eneste dag. Drømmen er et hus hvor mine fremtidige barn kan vokse opp og som jeg kan ha gjerde rundt og hunden løs. Men jeg finner liksom aldri helt noe som klaffer med det jeg kan tenke meg. Hvordan er det med dere? Er det flere steder enn Finn.no jeg kan titte?

Det tar tid å finne drømmen, hvor lang tid brukte du/dere på å finne drømmeboligen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg personlig arvet hus, men det var langt fra vår drømmebolig. Men nå har vi gjort mye selv for å forbedre det, og vet du.. Jeg elsker huset! :ler: Jeg er da så heldig at det ligger ganske perfekt til og har stor hage som er innegjerdet, men selve huset var ikke en drøm.

Men jeg tror om du skal finne drømmeboligen med dine ønsker, må man høyere i pris og lengre bak i årstallene. (vårt er fra 1910 eller noe slikt, det er kanskje litt gammelt da men) Det er og viktig å dra på visninger, da det er ganske forskjellig å se på bilder enn på huset.

Du kan jo titte på meglernes sider? Notar, Eiendomsmegler 1, Krogsveen, også er der gjerne lokale meglere der du bor.

Skrevet

Fant faktisk 2 drømmeboliger på de 3 månedene vi var på jakt. Første dukket opp etter 1 måned, var med i budrunden men gav oss fordi den gikk mye høyere enn hva vi vurderte at den var verd. 2 måneder senere dukket boligen vi har kjøpt opp på markedet. 4 millioner dyrere enn den første drømmeboligen (den første kostet 3mill) vel og merke.. men vi hoppet i det og sitter nå i drømmehagen med bikkja løs og storkoser oss

Skrevet
Alt skal liksom klaffe,

* stil Dette kan du gjøre noe med selv, pusse opp* pris Jo lavere pris - jo mer penger har du til å pusse opp for?

* beliggenget

* passe stor tomt

* nok soverom Se på om det går an å forandre rominndelingen

* lettstellelig Det er hva man gjør det til som regel

* gjerne ikke midt i et boligfelt Hvorfor ikke?

* plass til husdyr

Beligenhet og tomtstørrelse er altså det jeg kan se på som de viktigste kriteriene. (Og forsåvidt pris da, har man ikke råd, så har man ikke råd.) Hadde jeg vært deg, hadde jeg sett på disse to tingene først - og så funnet et hus på en "passe stor tomt" på et sted du kunne tenkt deg å bo. Derretter hadde jeg sett på husets tilstand - altså ikke flisvalg og parkett, men alt det andre. Er det et godt velholdt hus, er det mye som kan gjøres. Bygge på, pusse opp, forandre rominndeling....

Det tar litt tid å få drømmehuset på plass, men sånn er det for de fleste av oss.

Vi kjøpe et hus for noen måneder siden og er i full gang med oppussing og forandring. Det kommer til å ta tid (år?) men det er fullt beboelig og levelig slik det er nå. Det er et godt velholdt hus, på en passe stor tomt - i et, for oss, perfekt område. :)

Og jo lenger tid det tar å finne drømmehuset, jo lenger tid bruker du på å stå utenfor boligmarkedet/jo dyrere blir husene.

Finn.no er egentlig det eneste stedet det er nødvndig å se etter hus. Prøv eventuelt tinde.no også, men de aller fleste hus til salgs er å finne på finn.

Skrevet

Jeg drømmer om en landlig idyll..gjerne ved et stille vann

Stillhet, og gjerne litt avstand fra naboene.

Oppussing er jo et godt alternativ... både bad, kjøkken m.m kan gjøres om til drømmen om man kjøper noe som ikke er akuratt som man drømmer om..

Er det noen her som har fulloppusset et hus og kan si noe om prisen? (er klar over at det er veldig individuelt og avhengig av størrelse, hva som må gjøres og standard)!

Skrevet

Jeg har lyst til å utvide tråden med spørsmålet: Hvor gammel var du da du fant drømmeboligen?

Vi kjøpte vår første leilighet sammen for 2 år siden. Vi er fornøyd og trives godt og føler oss hjemme i leiligheten. Men det er ikke drømmeboligen. Og det synes jeg er helt greit! Det er jo greit å ha noe å strekke seg etter, noe å glede seg til. Å skulle finne drømmeboligen med en gang høres både urealistisk, vanskelig og nesten litt kjedelig ut, spør du meg...

Jeg er nå 29, og er spent på når vi flytter inn i drømmeboligen. Jeg er innstilt på at det blir noen år til, selv om jeg jo må innrømme at det hadde vært deilig om det ble ble vår neste bolig...

:lete:

Gjest Gjest_gulla_*
Skrevet

Kjøpte 2-roms alene da jeg var 24 (første egeneide bolig er jo alltid litt drømmebolig)

Kjøpte 3-roms sammen med kjæresten min da jeg var 27. Bestemte oss for å bytte ut leilighet med hus da jeg var 29 og fant drømmeboligen iløpet av 4 måneder.

Vi kommer til ha noe å strekke oss etter i mange år og mye å glede seg til likevel. Det er nå sånn med et hus at uansett hvor nyoppusset det er så er det alltid noe man har lyst å gjøre/endre på enten inne eller ute i hagen. Jeg er veldig glad for at vi fant drømmeboligen etter så kort tid. Jeg vil gjerne ha bodd der og funnet meg til rette før vi får barn. Det var også mye motivasjon å finne drømmeboligen tidlig slik at vi forhåpentligvis aldri behøver å flytte igjen.

Skrevet

Jeg finner drømmeboliger hele tiden. Det jeg ser etter er beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet, og litt tomt, tilstand og hustype. Interiøret kunne jeg ikke brydd meg mindre om, så lenge man ikke må betale ekstra for det. Jeg er ikke interessert i å betale for andres dårlige smak (og det er det mye av), da pusser jeg heller opp.

Skrevet

Men er det ikke fryktelig dyrt å pusse opp et helt hus?!

Gjest Raptuza
Skrevet

Økonomien avgjorde kva hus vi endte opp med. Fann vel huset i løpet av 6 mnd når me byrja sjå på hus.

Skrevet

Vi fant hus paa finn.no naa paa Tirsdag, var paa visning Onsdag, og i gaar kveld var vi huseiere. Mitt foerste hus. Er i himmelen!

Skrevet
Vi fant hus paa finn.no naa paa Tirsdag, var paa visning Onsdag, og i gaar kveld var vi huseiere. Mitt foerste hus. Er i himmelen!

Ååååå..GRATULERER! Så deilig! :)

Skrevet

Bare meg som bruker så mye tid?

Syntes aldri det klaffer helt med sånn jeg vil ha det... *sukk* Er det ikke det ene som ikke er riktig så er det det andre..

Jaja..vi får bare ta tida til bruk..en dag må det jo bli min tur og..

Skrevet
Ååååå..GRATULERER! Så deilig! :)

Takk takk! Det var egentlig helt vilt at det gikk saa raskt, men det som solgte oss var at huset hadde ett saakalt "master bathroom", badet tilknyttet hoved-soverommet, noe jeg BESTANDIG har ville hatt, men hvor vanlig er det i Norge liksom?? Saa da jeg saa det, var ihvertfall jeg solgt! :) Samt stua paa 62 kvm! :-) OH YEAH!

Gjest huseier
Skrevet
Bare meg som bruker så mye tid?

Syntes aldri det klaffer helt med sånn jeg vil ha det... *sukk* Er det ikke det ene som ikke er riktig så er det det andre..

Jaja..vi får bare ta tida til bruk..en dag må det jo bli min tur og..

Det viktigste er alltid beliggenheten og tomten/hvordan huset er plassert på tomten. Dette er ting man ikke så lett klarer å gjøre noe med uansett hvor sterk man er pengefronten. Mitt krav til innvendig var at romløsningene var ok eller enkle å gjøre om på samt at det var mulig å flytte inn uten å gjøre store stunts. Jeg klarer alltids å leve med en stygg farge/tapet på noen av rommene i noen måneder vi er pengesterke nok til å pusse opp. Nå tar vi rom for rom (1 nytt rom pr måned/lønning :) ) og gradvis dukker drømmehuset vårt til syne.

Skrevet

Wow, det må jeg si...du fant virkelig drømmeboligen du ja :) Heldiggrisen :fnise:

Skrevet

Vi har funnet drømme leiligheten :o)

Fra hus til leilighet - angrer ikke en plass!!

Skrevet
Jeg drømmer om en landlig idyll..gjerne ved et stille vann

Stillhet, og gjerne litt avstand fra naboene.

Oppussing er jo et godt alternativ... både bad, kjøkken m.m kan gjøres om til drømmen om man kjøper noe som ikke er akuratt som man drømmer om..

Er det noen her som har fulloppusset et hus og kan si noe om prisen? (er klar over at det er veldig individuelt og avhengig av størrelse, hva som må gjøres og standard)!

Vi har snart pusset opp et helt hus innvendig. Vi har brukt 200.000 til nå. Dette inkluderer bad (pusset opp fra grunnen), 3 soverom (med 1 stk skyvedørsgarderobe samt slipt parkett på alle rom), stue (slipt, oljet og lakket parkett), gang og loftstue. Vi har ikke tatt kjøkkenet enda, men tror det blir et Ikea-kjøkken, og derfor ikke sånn voldsomt dyrt. Det er mye jobb, men man får det jo akkurat slik man vil. Jeg er kjempefornøyd :)

Skrevet

Tror det tok ca 2 år fra vi begynte å lete til vi endelig flyttet inn. Vi hadde da egentlig ingen hast, så det gjorde oss ingenting å bruke så lang tid. På den tiden fant vi tre hus som vi begge syntes var drømmehus (for man må jo være enig også!).

Det første huset var egentlig litt tidelig i prosessen. Vi var ikke helt klare for å flytte enda, så vi var veldig avventende. Vi dro på en to-ukers ferie en liten stund etterpå, og bestemte oss da for å legge inn et bud. Desverre var huset allerede solgt da vi kom hjem, og for mindre enn det vi hadde tenkt til å by :(

Det andre gikk for laaaaangt over det vi syntes det var verdt. Første bud var på nesten 2 mill over det vi hadde tenkt å legge inn som bud. :sjokkert:

Det tredje, som er der jeg sitter nå, var på markedet lenge, og vi klarte å forhandle oss frem til å få det til 600.000 under takst :hoppe:

Selv om dette er drømmehuset nå, så er jeg ikke helt sikker på om det kommer til å være det om noen år. Vi hadde stort sett akkurat de samme kravene som deg, TS. Desverre har dette stedet ingen hage til hunden, og litt for få soverom. Men akkurat nå er det helt klart drømmehjemmet!

Skrevet

Nå er endelig drømmeleiligheten min lagt ut for salg. Den må pusses opp fra grunnen, så jeg regner med at den går uberbillig.....

Skal ha megler og takstmann selv på onsdag, og er spent på hvor lang tid vi bruker på å selge. Min leilighet er vanligvis lettsolgt, men det spørs i disse dager.

Haster litt nå, siden den andre står ute for salg. Ingen bud har kommet inn på denne enda, så jeg krysser fingrene. Selger har også selv kjøpt nytt, så det haster for henne å bli kvitt sin (min) leilighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...