Gjest Portis Skrevet 27. august 2008 #1 Skrevet 27. august 2008 Kan noen linke meg noen nettsider hvor jeg kan lese om hva slags rettigheter jeg har om jeg skriver at jeg har en samboer? Går på yrkesrettet attföring med litt hjelp fra sosialkontoret, men frem til nå har jeg utelatt å si at jeg har en samboer. Vil helst slippe å "lyve" på denne måten, men först vil jeg gjerne lese litt om hva slags forandringer som vil skje med min ökonomi osv. Jeg er ikke noe flink til å söke meg frem på nettet, så om noen kunne hjelpe meg så hadde jeg blitt evig takknemlig =)
Gjest 941051 Skrevet 27. august 2008 #2 Skrevet 27. august 2008 Eh du er klar over at du bryter loven når du er uærlig om sivilstanden din? Du plikter nemlig å oppgi sivilstand når du mottar støtte fra det offentlige. Hvis du blir avslørt kan du måtte betale tilbake og/eller få bot. Går utifra at du ikke har blandet barn inn i scenariet, såå dum er du vel ikke? Isåfall mener jeg samboerskap bare vil påvirke sosialstøtten.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2008 #3 Skrevet 27. august 2008 Du får beholde trygden (yrkesrettet attføring), men du mister stønaden fra sosialkontoret. Samboere har forsørgeransvar.
Brud84 Skrevet 27. august 2008 #4 Skrevet 27. august 2008 Hvis din samboer har normal inntekt, vil du miste all støtte fra sosialkontoret og du sier i fra. Har du attføring får du beholde den... tror ikke jeg hadde turt å si fra om samboer jeg, for jeg hadde ikke likt at han måtte forsørge meg bare pga. dustete regler fra NAV. For ett par år siden ble min samboer tvunget til å søke om støtte på sosialkontoret. Akuratt da hadde jeg kun 36% stilling, så de tok den summen min samboer hadde hatt krav på hvis han var singel, og trakk fra min inntekt... så sambo satt igjen med 4000 i mnd. Disse hadde han mistet når jeg gikk opp i 80% stilling, så vi hadde rett og slett ikke råd til å si fra at jeg tjente mer.....
Gjest Portis Skrevet 27. august 2008 #5 Skrevet 27. august 2008 Kan de faktisk forvente at en samboer har forsörgerplikt altså? Det er jo innmari dumt, for det kunne jo hendt at han var en som ville ha delt ökonomi eller driter fullstendig i meg for den saks skyld. Har ingen planer om å si at jeg HAR en samboer, men jeg har planer om å si ifra at jeg kommer til å få en samboer - altså endre min status...det er det ingen som kan ta meg på. Jeg har jo lyst til å ikke si noe, men tör ikke vente lenger heller
spinnvil Skrevet 27. august 2008 #6 Skrevet 27. august 2008 Jeg trodde ikke at samboere har forsørgerplikt. Trodde det bare er for gifte eller samboere med felles barn?
Gjest Glør Skrevet 27. august 2008 #7 Skrevet 27. august 2008 (endret) Det står i sosialloven at "samboere skal behandles som gifte". Men siden samboere ikke har forsørgerplikt menes dette i forhold til satsen for livsopphold, som skal justeres ned iom at man reduserte utgifter når man deler husholdning. Men mange sosialkontor tolker dette som at man skal behandles som gifte, også i forhold til forsørgerplikt, og krever innsyn i samboers økonomi. Du kan også få samboeren din til å skrive en bekreftelse på at han ikke forsørger deg på noen som helst måte. En mulighet er også å si til sosialkontoret at dersom de krever at han forsørger deg kaster han deg ut/flytter, så de må dekke større husleie og evt flytting for deg. Endret 29. august 2008 av Bolledeig
Gjest Portis Skrevet 28. august 2008 #8 Skrevet 28. august 2008 (endret) Takk for svar =) Da ble jeg litt mer opplyst iallefall, og skal tenke grundig gjennom hva som skal gjöres fremover. Vet jo ikke om jeg virkelig trenger å si noe som helst. Joda, samboer har adresse her hos meg, men han er svensk statsborger og svensk personnummer (her i norge har han kun et sånn D-nummer eller hva man kaller det) Får tenke litt gjennom dette. Endret 29. august 2008 av Bolledeig
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2008 #10 Skrevet 28. august 2008 En mulighet er også å si til sosialkontoret at dersom de krever at han forsørger deg kaster han deg ut/flytter, så de må dekke større husleie og evt flytting for deg. Ja, men sosialkontoret betaler gjerne høyere husleie. Jeg kjenner til en som måtte flytte fordi huseier skulle selge leiligheten. Han delte leiligheten med en kompis. Kompisen var heldig og fant en ettroms. Han jeg kjenner til fikk hjelp fra sosialkontoret og fant ingen ny leilighet til en pris sosialkontoret godtok. Han hadde betalt 5000 der han måtte flytte fra. Billigste han fant var 6000. Han fikk derfor tilbud av en venninne å leie et rom i hennes leilighet til 3000 inntil han fant noe annet. Han flyttet inn og fikk dekket husleie og livsopphold første måneden. Da det kom frem at han bodde hos en venninne gikk sosialkontoret ut fra at han var samboer og nektet å betale både husleie og livsopphold. Venninen fikk derfor ingen husleie og foreldrene hans måtte støtte han med penger til mat. Etter noen måneder fant han en lelilighet til 5500 som sosialkontoret godtok. Da fikk han støtte til husleie og livsopphold igjen. Sosialkontoret betalte gjerne 2500 kroner mer for at han ikke skulle dele leilighet med en venninne.
Gjest Portis Skrevet 28. august 2008 #11 Skrevet 28. august 2008 "Gikk ut fra at han var samboer" Er de ikke nödt for å spörre om slikt? For det vi har pratet om her hjemme, er at når han får fast jobb så vil han gjerne at vi kjöper hus. Da vil det väre han som tar lån og han som kjöper, og at jeg da på papiret vil leie et rom av han. Men om sosialkontoret går utifra at man er samboere bare da, så går jo ikke det. Men han får jo ikke mulighet til å få kjöpt noe för om minst ett år, så mye kan jo skje frem til da
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2008 #12 Skrevet 28. august 2008 "Gikk ut fra at han var samboer" Er de ikke nödt for å spörre om slikt? Sannsynligvis spurte de han. Mulig de ikke trodde på han. Jeg vet ikke.... Vet bare at han ikke fikk hjelp fra sosialkontoret da han bodde hos venninnen.
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 28. august 2008 #13 Skrevet 28. august 2008 "Gikk ut fra at han var samboer" Er de ikke nödt for å spörre om slikt? For det vi har pratet om her hjemme, er at når han får fast jobb så vil han gjerne at vi kjöper hus. Da vil det väre han som tar lån og han som kjöper, og at jeg da på papiret vil leie et rom av han. Men om sosialkontoret går utifra at man er samboere bare da, så går jo ikke det. Men han får jo ikke mulighet til å få kjöpt noe för om minst ett år, så mye kan jo skje frem til da Er det mulig å være så vanvittig egoistisk? Ser sånn som svindel og bedrag og håper du blir tatt og skikkelig straffet. Tenk om alle gjorde som deg? Vi kunne alle tenkt oss litt mer penger i måneden, eller tror du bare at det er deg? Skjerp deg, sier nå jeg ..
Gjest Portis Skrevet 28. august 2008 #14 Skrevet 28. august 2008 Litt ekstra penger? Hva vet du om hvor mye penger jeg har å rutte med, og hva vet du om mitt forhold til sambo. For alt du vet så kan han väre en egotripp selv, og nekte å forsörge meg. Skal jeg da ikke ha noen penger til overs etter regninger til mat?
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 28. august 2008 #15 Skrevet 28. august 2008 Litt ekstra penger? Hva vet du om hvor mye penger jeg har å rutte med, og hva vet du om mitt forhold til sambo. For alt du vet så kan han väre en egotripp selv, og nekte å forsörge meg. Skal jeg da ikke ha noen penger til overs etter regninger til mat? Hvis du ønsker å leve ditt liv med en egotripper så er det ditt problem og ikke staten og skattebetalernes problem.
Gjest Portis Skrevet 28. august 2008 #16 Skrevet 28. august 2008 Jeg ser ikke forskjellen på å dele bosted med totalt delt ökonomi med noen eller leie alene. JEG skal jo ha penger for å betale mine regninger og min del av boutgifter, og i tillegg ha litt igjen til mat. Jeg ville jo fått det om jeg bodde alene, så om jeg velger å ha en room mate så skal jo ikke jeg lide av den grunn. Faktisk så blir det billigere for staten
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 28. august 2008 #17 Skrevet 28. august 2008 Jeg ser ikke forskjellen på å dele bosted med totalt delt ökonomi med noen eller leie alene. JEG skal jo ha penger for å betale mine regninger og min del av boutgifter, og i tillegg ha litt igjen til mat. Jeg ville jo fått det om jeg bodde alene, så om jeg velger å ha en room mate så skal jo ikke jeg lide av den grunn. Faktisk så blir det billigere for staten Sikkert mange som kunne tenkt seg det - men heldigvis så er ikke alle så frekke. Ikke rart skattetrykket er høyt her til lands ..
Gjest New Dawn Skrevet 28. august 2008 #18 Skrevet 28. august 2008 Ja så sykt er systemet.Uansett om han er far til barnet eller om der ikke har barn i det hele tatt, men tror dere har en "prøvetid"på ett halvt år..hehe høres helt vilt ut men det er vel for de som har alt mulig av trygder så de slepper så møe papirarb.hvis ikke forholdet varer mere enn 2 mnd liksom.Men det ville jeg sjekka for reglene blir jo stadig endra..og huske på naboen som elsker å lage helvete og er full av misunnelse på at du snylter litt hehe. Er det et sykt system? At man kun får disse stønadene en kort periode som samboere? Nå vil jeg høre - vil dere at staten skal støtte alle som velger å være samboere? Eller mener dere bare dere selv?
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2008 #19 Skrevet 28. august 2008 Er det et sykt system? At man kun får disse stønadene en kort periode som samboere? Man får ikke hjelp fra sosialkontoret en kort periode hvis man blir samboere. Man mister den sosiale stønaden umiddelbart hvis samboeren har trygd eller inntekt. Hvis samboerens inntekt er lavere enn sosialkontorets satser for samboere kan de ha rett på litt økonomisk hjelp.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2008 #20 Skrevet 28. august 2008 Kan noen linke meg noen nettsider hvor jeg kan lese om hva slags rettigheter jeg har om jeg skriver at jeg har en samboer? Går på yrkesrettet attföring med litt hjelp fra sosialkontoret, men frem til nå har jeg utelatt å si at jeg har en samboer. Vil helst slippe å "lyve" på denne måten, men först vil jeg gjerne lese litt om hva slags forandringer som vil skje med min ökonomi osv. Jeg er ikke noe flink til å söke meg frem på nettet, så om noen kunne hjelpe meg så hadde jeg blitt evig takknemlig =) du har jo løyet, siden du ikke har opplyst om dette. Om din samboer vil bo med deg, så må han dele på utgifter til husleie, strøm osv.....De halverer dine utgifter...så du vil nok miste støtten fra s.kontoret. skulle bare mangle. Snyltere kaller vi slikt her jeg bor.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå