cilipili Skrevet 27. august 2008 #1 Skrevet 27. august 2008 Sønnen min på 5 år skal skifte barnehage om en uke. Er det vanlig å gi gave eller lignende til personalet? Og i såfall hva?
missluna Skrevet 27. august 2008 #2 Skrevet 27. august 2008 Sønnen min på 5 år skal skifte barnehage om en uke. Er det vanlig å gi gave eller lignende til personalet? Og i såfall hva? Jeg ville gitt en blomsteroppsats, om jeg skulle gitt noe.
Mamma1 Skrevet 27. august 2008 #3 Skrevet 27. august 2008 har aldri gitt noe ved sånne anledninger. Har sluttet i barnehage 5 ganger tilsammen.
Susan Sto Helit Skrevet 27. august 2008 #4 Skrevet 27. august 2008 Kommer jo litt an på hvor lenge han har gått der, og hvor godt dere føler dere kjenner de ansatte. Vi ga en liten oppmerksomhet. (Såpe og såpekopp) til de ansatte i barnehagen der lillegutten sluttet før sommeren. Vi ville vise at vi hadde satt veldig pris på dem, og syntes de var flinke. Men ga bare til de to vi kjente godt. Pedagogen som var innom et par dager i uka fikk ingenting. I andre sammenhenger kan det kanskje gå an å gi noe til alle på avdelingen samlet. En twistpose, f.eks.
Leanne Skrevet 27. august 2008 #5 Skrevet 27. august 2008 Da min datter sluttet i bhg for å begynne i en ny ga vi personalet kaffekopper som jenta hadde valgt ut selv... Får jo kjøpt mange fine kopper på nille/ europris.. trenger ikke være dyre greiene om du føler du vil kjøpe noe
Gjest nbp Skrevet 27. august 2008 #6 Skrevet 27. august 2008 får ofte blomster, vin kopper eller noe slikt. det jeg personlig har satt mest pris på og få er de gangene jeg har fått et brev hvor barna og foreldrene har skrevet en personlig hilsen og takk for det som var. gjerne sammen med et bilde av barnet. jeg sparer på slike og synes det er utrolig koselig...men, ingern blir fornærmet om du ikke gir noe heller.
tingeling Skrevet 27. august 2008 #8 Skrevet 27. august 2008 Som barn husker jeg at jeg syntes det var veldig koselig å gi gaver til de voksne i barnehage/ skole. Så ja, jeg ville gitt gave hvis gutten vår skulle sluttet. Kanskje en sjokoladeeske til å ha på pauserommet og tegning/ maleri som barnet har laget.
-Ea- Skrevet 27. august 2008 #9 Skrevet 27. august 2008 får ofte blomster, vin kopper eller noe slikt. det jeg personlig har satt mest pris på og få er de gangene jeg har fått et brev hvor barna og foreldrene har skrevet en personlig hilsen og takk for det som var. gjerne sammen med et bilde av barnet. jeg sparer på slike og synes det er utrolig koselig...men, ingern blir fornærmet om du ikke gir noe heller. Enig her, det er den aller beste gaven. Personlig og betydelig. Men kopp er vel ikke nødvendig, jeg er redd det kan virke som en oppfordring til å drikke varm drikke i barnas nærvær, og det er ikke bra.... Det som er mest vanlig er å ta med noe til barnehagen, kake eller is (i barnehager uten sukkerforbud), evt et spill eller en ny bok. Noen tar med en liten oppmerksomhet til de ansatte, blomster, kake eller noe annet godt til pauserommet. Gave til avdelingen er vel noe alle har glede av, og som barnet ditt vil bli husket for! Bok, spill eller tegning med hyggelige ord, absolutt å anbefale!!!!
cilipili Skrevet 27. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 27. august 2008 Tusen takk for svar, alle sammen Blir nok et personlig brev med tegning og bilde, og eventuelt blomster eller en bok.
Susan Sto Helit Skrevet 28. august 2008 #11 Skrevet 28. august 2008 Må si jeg ville synes det var litt rart om et barn tok med gave til to av tre voksne på avdelingen! Ped ledere har kortere vakter, men selv om du ikke møter denne personen så ofte i garderoben betyr det jo ikke at barnet ikke har et godt forhold til personen.. Jeg regner med dette var rettet til meg, så jeg svarer på det... Vi ga gave til de to personene min lille gutt møtte i sin hverdag. En pedagog som var innom korte dager to ganger i uka fikk ingenting fordi: 1) Hun var ikke tilstede siste dagen 2) Hun var ikke tilstede på samlinger/sosiale ting med barnehagen 3) Når hun jobbet så lite, så var min sønn mest redd henne. Han er nemlig veldig sjenert, og trekker veldig mot folk han kjenner godt. (Dette ser vi også på bilder barnehagen selv har tatt.) Jeg synes det er feil å gi til alle for å gi til alle, uansett om man har noe forhold til dem eller ikke. Hvertfall når det er voksne mennesker det er snakk om. Og et barn på 18mnd har faktisk ikke noe forhold til konseptet gaver, så han forsto uansett ikke noe av det at vi ga en oppmerksomhet. I den barnehagen han har begynt nå, så jobber pedagog/styrer sammen med de øvrige ansatte i barnehagen, og da vil det nok bli mer naturlig å gi gave til alle. (Evt. til barnehagen.)
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2008 #12 Skrevet 28. august 2008 Men kopp er vel ikke nødvendig, jeg er redd det kan virke som en oppfordring til å drikke varm drikke i barnas nærvær, og det er ikke bra.... Hehe, det er det dummeste jeg noensinne har hørt! Småbarnsmødre i dag sitter klistert fast til hverandre med barnevogner og skrikende småunger fastspent til et knøttlite bord på en bitte liten kafe i sentrum, og så er det LIVSFARLIG å drikke kaffe ved siden av dem?:O Alle slike mødre burde anmeldes for barnemishandling!:O Eller kanskje du er redd for at barna skal begynne å drikke for kaffe for tidlig? Slik som de får det innsprøytet i kroppen under svangerskapet ville de sikkert foretrukket en tåteflaske med kaffelatte enn vanlig melk! Jepp! Det er HELT sikkert det du er redd for;)
Susan Sto Helit Skrevet 28. august 2008 #13 Skrevet 28. august 2008 Hehe, det er det dummeste jeg noensinne har hørt! Småbarnsmødre i dag sitter klistert fast til hverandre med barnevogner og skrikende småunger fastspent til et knøttlite bord på en bitte liten kafe i sentrum, og så er det LIVSFARLIG å drikke kaffe ved siden av dem?:O Alle slike mødre burde anmeldes for barnemishandling!:O Eller kanskje du er redd for at barna skal begynne å drikke for kaffe for tidlig? Slik som de får det innsprøytet i kroppen under svangerskapet ville de sikkert foretrukket en tåteflaske med kaffelatte enn vanlig melk! Jepp! Det er HELT sikkert det du er redd for;) Jeg vet faktisk om et barn som måtte transplantere hud til magen, fordi h*n ble så kraftig forbrennt av å få kaffe eller te over magen og lårene. Da snakker man om at det var smøring med salve og skifte av bandasjer daglig, pluss sykehusopphold over lang tid. (Ungen var ca ett år da det skjedde, og veltet koppen på seg selv. ) Tror ikke folk er klar over hvor mye skade bittelitt varm drikke kan gjøre på et lite barn. Og, ja... Småbarnsmødre som drikker varm drikke med ungen på fanget bør egentlig anmeldes! (Evt forklares hva de egentlig utsetter barna sine for. )
-Ea- Skrevet 29. august 2008 #14 Skrevet 29. august 2008 Hehe, det er det dummeste jeg noensinne har hørt! Småbarnsmødre i dag sitter klistert fast til hverandre med barnevogner og skrikende småunger fastspent til et knøttlite bord på en bitte liten kafe i sentrum, og så er det LIVSFARLIG å drikke kaffe ved siden av dem?:O Alle slike mødre burde anmeldes for barnemishandling!:O Eller kanskje du er redd for at barna skal begynne å drikke for kaffe for tidlig? Slik som de får det innsprøytet i kroppen under svangerskapet ville de sikkert foretrukket en tåteflaske med kaffelatte enn vanlig melk! Jepp! Det er HELT sikkert det du er redd for;) Guri lann så teit du er .......... Hva dumme småbarnsmødre velger å utsette barna sine for er noe helt annet. Hva personalet i barnehagen gjør derrimot er av alles interesse. Ville ikke blitt glad om de på avdelingen til sønnen eller de jeg jobber sammen med drakk kaffe i arbeidstiden sin, det er et tegn på DÅRLIG arbeid. I en barnehage skal man ikke ha tid til å sitte å skravle og drikke kaffe, i alle fall ikke de som jobber på min avdeling. Hadde blitt så sinna hvis gene behov ble satt foran barnas behov. Å jobbe i barnehage er ingen lek, det er en jobb på lik linje med andre jobber, nei kaffe får man drikke i lunsjen sin! Mvh en kaffe-drikkende-førskolelærer-men-ikke-i-arbeidstiden....
Gjest Gaia Skrevet 29. august 2008 #15 Skrevet 29. august 2008 Jeg synes det er unødvendig å gi gave til personalet i barnehagen når barnet slutter. Alle slutter, det er helt naturlig, og ingen spesiell begivenhet for andre enn barnet og dets foreldre. Jeg ser for meg lageret av barnehageslutt-gaver hvis alle skulle holde på sånn... Hvis man absolutt må gi noe, ville jeg gått for noe barnet har laget selv. En tegning/kort som h*n har gjort seg flid med, en perlet figur, en blomsterbukett barnet har plukket selv... Jeg bare må kommentere denne: Men kopp er vel ikke nødvendig, jeg er redd det kan virke som en oppfordring til å drikke varm drikke i barnas nærvær, og det er ikke bra.... Jeg tror nok at de fleste voksne mennesker, og da spesielt de som jobber med barn, er oppegående nok til ikke å la seg forlede av en skarve kaffekopp. Jeg tror neppe en slik gave vil føre til ville kaffetilstander i barnehagen, med kaffedrikkende personale som begjærlig kaster seg over den etterlengtede kaffekopp-gaven (for det finnes sikkert ikke slikt i barnehagen fra før, Gud forby) og mesker seg med kaffe i tide og utide, både i samlingsstund, i sandkassa, når de trøster og mens de dytter fart på huska. Jeg har sett kaffekopper i barnehagen vår, men jeg har hatt tillit til at personalet passet på at de ikke satte dem fra seg på et sted hvor barna kunne velte dem over seg selv eller andre. Her hjemme sluttet vi ikke med kaffedrikking da vi fikk barn, og vi har faktisk også drukket kaffe i barnas nærvær (dog ikke med barn på fanget, men det er nå vel en selvfølge for de fleste av oss), og vi har lært barna at de aldri må røre en kaffekopp med varmt innhold. I tillegg har vi selvsagt plassert koppene slik at barna ikke skal få tak i dem. Jeg stoler fullt og fast på at barnehagepersonell gjør det samme, og for min del kan de godt drikke kaffe i arbeidstiden. Vi kan ikke fjerne alt som, i ytterste konsekvens, muligens kan utgjøre en fare for barna våre. De må også lære seg hva som er farlig, og det gjør de ikke hvis man skal fjerne alle potensielle farer (nei til veps, brennmaneter, brennesle, biler og fremmede hunder - fjern dem, for guds skyld!). Slapp av og ta deg en kopp kaffe - men gjør det med fornuft!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå