Gjest Lillesol i.i Skrevet 27. august 2008 #1 Skrevet 27. august 2008 Drømmer om storbyferie i oktober/november. Noen tips? Litt shopping, litt kos og litt "gå rundt og kikke" for meg og samboeren min. Vi er begge 24, men blir lite festing på turen.
Grønt blad Skrevet 27. august 2008 #2 Skrevet 27. august 2008 (endret) Jeg vil virkelig anbefale Berlin! Berlin er en spennende med mange flotte museer, og fine bydeler og parker man kan spasere i. Du vil finne alt fra dyre designerbutikker, til rimerlige bruktbutikker med vintage klær og sko, og (kanskje) europas største matvareavdeling, i det enorme varehuset KaDeWe (Kaufhaus des Westens = Vestens varehus). En tur opp i Fjernsynstårnet gir en flott utsikt overbyen, og å gå i kuppelen i Riksdagen er spennende. Noe av det jeg vil anbefale det jødiske museet, Berliner Dom, Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche og slottet Charlottenburg med tilhørende park. Det finnes også en rekke kunstgallerier og flere andre museer. Jeg anbefaler en tur ut til Potsdam (en "forstad" til Berlin, ta S-bahn ut dit), der man kan besøke en enorm park med tilhørende vakre slott (f.eks. Neues Palais og Schlass Sanssousi Parken med slottene står på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Besøk gjerne også Marmorpalais, som også ligger i Potsdam. Berlin er ikke en veldig dyr by, noe som også er kjekt. Det gjør også at mange kunstnere har valgt å flytte dit. Fordi deler av byen ble bygget opp igjen etter både krigen og gjenforeningen mellom øst og vest, har Berlin en del spennende arkitektur, som f.eks. glasskuppelen på Riksdagen (som man kan spasere inni) og Potsdamer platz. Anbefaler virkelig Berlin, og ønsker dere god tur uansett hvor dere ender opp med å dra! Endret 27. august 2008 av Grønt blad
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2008 #3 Skrevet 27. august 2008 Om du reiser i november, har jeg hørt at Købehavn er en Fantastisk koselig by ved juletider. Det er julestemning både på tivoliet og i byen. Ellers er Barcelona en fin by (shopping + mye å se), og da må dere ta turen til Salvador Dali sitt museum i Figures (1 t. togtur) . Men har bare vært der på sommeren. Det var det jeg kom på!
marsy Skrevet 27. august 2008 #4 Skrevet 27. august 2008 Jeg var i Roma i november i fjor, og det var helt perfekt. Vi gikk i t-skjorte/tynn genser. God mat, spennende butikker, et relativt lite sentrum som er perfekt å gå tur i, romantisk, og fantastiske severdigheter/omgivelser.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2008 #5 Skrevet 27. august 2008 Drømmer om storbyferie i oktober/november. Noen tips? Litt shopping, litt kos og litt "gå rundt og kikke" for meg og samboeren min. Vi er begge 24, men blir lite festing på turen. Firenze ! Fin by, museer og kikke i
Gjest lillesol ii Skrevet 28. august 2008 #6 Skrevet 28. august 2008 Tusen takk for svar alle sammen! Har ikke vært i noen av de byene dere nevner, skal vise tråden til ledsageren, så får vi prate litt Bare å anbefale flere!
gard Skrevet 28. august 2008 #7 Skrevet 28. august 2008 Hei Enig i at Italia kan være et bra alternativ på denne tiden av året. Kona og jeg var i Firenze ifjor og det var en fin by. Den er ikke for stor, det er mye historie der hvis man har interesse for det, man kan få god mat og god italiens rødvin etc. Her er mitt reisebrev http://gardkarlsen.com/florence_italy_travelogue.htm Men Roma er også fantastisk :-) Her er et reisebrev fra et par år tilbake http://gardkarlsen.com/rome_italy.htm . Lykke til med planleggingen og god tur :-)
Mamma1 Skrevet 28. august 2008 #8 Skrevet 28. august 2008 Vet ikke hvilket klima det er der på denne tiden, men Wien er en fantastisk by!
gard Skrevet 28. august 2008 #9 Skrevet 28. august 2008 Man kan sjekke værstatistikk på http://www.weatherbase.com :-)
Anglofil Skrevet 28. august 2008 #10 Skrevet 28. august 2008 London, Glasgow og Praha er byer jeg har forelsket meg i. Mvh Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2008 #11 Skrevet 28. august 2008 Slenger meg på forslagene om Firenze eller Berlin.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2008 #12 Skrevet 2. september 2008 Trådstarter her tusen takk for mange gode svar! Vi har bestemt oss for å ta noen sånne turer i året, så denne lista skal printes ut! Det ble Praha denne gang, tusen takk for alle forslag.
Grønt blad Skrevet 2. september 2008 #13 Skrevet 2. september 2008 Trådstarter her tusen takk for mange gode svar! Vi har bestemt oss for å ta noen sånne turer i året, så denne lista skal printes ut! Det ble Praha denne gang, tusen takk for alle forslag. Praha er også en flott by. God tur!
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2008 #14 Skrevet 2. september 2008 Dropp Praha og dra til Budapest. helt fantastisk og man slipper å gå i kø, som er tilfelle med Praha etterhvert.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2008 #15 Skrevet 2. september 2008 Dropp Praha og dra til Budapest. helt fantastisk og man slipper å gå i kø, som er tilfelle med Praha etterhvert. Den følelsen fikk jeg overhodet ikke da jeg var i Praha. Jeg storkoste meg, og det er virkelig en fantastisk by som lever opp til sitt rykte!
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2008 #16 Skrevet 2. september 2008 Den følelsen fikk jeg overhodet ikke da jeg var i Praha. Jeg storkoste meg, og det er virkelig en fantastisk by som lever opp til sitt rykte! Kanskje jeg var der på gal tid, men sist jeg var i Praha (sommeren for to år siden), gikk vi i kø stort sett hele tiden. Det var svært skuffende, for jeg var i Praha for 11 år siden og elsket byen. Da jeg var der sist, var byen fortsatt vakker, men det ble slitsomt med alle turistene og jeg merket at folket (innbyggerne) også var annerledes, akkurat som om de var drittlei turister og heller ville snyte dem for penger. Samme ferie dro jeg videre til Budapest og det ble et deilig friskt pust etter trange, overbefolkede (av turister) Praha. Mulig det var mange turister i Budapest også, men gatene var så store og romslige at man ikke merket alle andre. I tillegg er Budapest også fantastisk vakker, det er billig der og de har god mat og drikke. Kort sagt virket det som om nesten hele Praha har blitt en "tourist trap". Budapest har enda ikke kommet dit. Flere jeg har snakket med er enig med meg, men som sagt, kanskje jeg bare dro dit på galt tidspunkt.
Anglofil Skrevet 2. september 2008 #17 Skrevet 2. september 2008 (endret) Vel, jeg ville nok uansett aldri dratt til en by som Praha på sommeren (varmt og massevis av folk). Jeg var der derimot rundt påsketider for noen år siden og da var det stille og rolig i gatene. Kjempeflott og en virkelig positiv opplevelse, det må jeg si. Mvh Yvonne Endret 2. september 2008 av Yvonne
lowli Skrevet 3. september 2008 #18 Skrevet 3. september 2008 Hei! Jeg vil anbefale deg å dra til Paris i November, gjerne på slutten av månden! Da har julen kommet til Paris, og butikkvinduene. De har noen utrolige utstillinger i vinduene der, det er levende snølandsbyer, med musikk. Du vil garantert komme i julestemning. Byen er den renste jeg har vært i noen gang, i forhold til bla, London og Roma. Paris er en utrolig vakker by, den er eksklusiv, samtidig hvis du går gatelangs på en søndag, blir noen gater gjort om til et marked, med antikke møbler, figurer i glass og "kunstnere" som vil tegne deg. Du vil finne de ekslusive designer butikken her, men går du inn i en sidegate like ved, vil du finne mange små og sjarmerende butikker, jeg fant bla en butikk der alt var laget i sjokolade. I tillegg har jo Paris utrolig mye å by på når det gjelder kunst, du har Louvre, mange flott små kirker og parker. Selv om du kanskje ikke er veldig interesert i kunst, så vil du bli imponert over at alt er så flott, og stort. En av dagene burde man også ta seg en tur til "the redligth district", her har du mulighet til å se forestillingen Moulin Rouge (ikke hvis du har med deg barn). Jeg var i Paris i fjor, vi var der en lang helg i slutten av november. Jeg hadde bursdag og den feier jeg og kjæresten i eiffeltårnet. Det er en utrolig romantisk by. På høsten er det litt kaldt, så dere burde ta med dere en jakke, og votter hvis du skal til eiffeltårnet, på toppen er det rimelig kaldt. De finnes mange søte små caféer, hvor du kan sitte ute under varmelampene å se på livet, eller du kan gå inn å få flott service av kelnerene. DRA til Paris, du vil elske det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå