Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Haust betyr norske grønnsaker på matbordet. Blomkål og bacon med kvit ostesaus er utrulig godt. Men variasjon trengs. ;)

Korleis tilbereder du blomkålen ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg elsker blomkålpuré:

Kok blomkålbuketter til de er møre, hell av vannet og damp godt av. Ha den kokte blomkålen i foodprocessor med litt (et par ss er nok) crème fraîche eller rømme (smør eller fløte kan også brukes, men jeg liker den anelsen med syrlighet CF/rømme gir). Kjør til puré, smak til med salt og pepper. Genialt enkelt og veldig godt! :)

Jeg synes blomkålpuré er særlig godt til fisk og sjømat; i går hadde vi det f.eks. til ishavsrøye og det var knallgodt.

Skrevet

Blomkålpuré var ikkje dumt Nilma. Takk for den.

Når eg tenker tilbake husker eg at eg har prøvd å lage det tidligere

men om eg ikke husker heilt feil, så blei den løs. Antagelig fordi jeg brukte fløte og ikkje rømme.

Har ikkje planer om fisk i dag men det kan snu seg. :lur:

Skrevet
Antagelig fordi jeg brukte fløte og ikkje rømme.
Kanskje, men jeg synes også det er viktig å være litt gnien med rømmen eller hva man bruker, fordi blomkålen er såpass fuktig i seg selv at det fort blir for vått om man har i mye væske.

Vil gjerne ha rapport om du prøver. :)

Skrevet

Først koker jeg blomkålen, så lager jeg hvitsaus og rasper ost. så legger jeg blomkålen i en ildfast form og har hvitsaus over og til slutt har jeg osten over. Så gratinerer jeg dette i ovnen. Nam nam.

Skrevet

Jeg har dilla på blomkålsalat, som jeg kaller det, for tida. Tar litt kesam og lettrømme, litt majones og sennep, noen hvitløksbåter, salt og pepper. That's it tror jeg, og så lettkokt, avkjølt blomkål oppi. Mmm. Smaker godt til laks og omelett.

Skrevet

Jeg bruker å koke blomkålen. Deretter varmer opp stekepanna, har i en spiseskje med margarin, smelter det, og har deretter oppi cirka en toppet teskje kavring (ferdig knust, nesten pulverisert som man får kjøpt). Bruner kavringen og så har jeg blomkåen oppi som jeg deler i mindre biter i panna. Det er veldig godt!

Skrevet

^ alt over.

Blomkål gjør seg veldig godt til så og si all mat med saus. Kanskje ikke like god til italiensk eller meksikansk. Men passer utrolig godt i asiatisk og skandinavisk mat. nam

Gjest StoreSky
Skrevet

ooooo så mye godt!

Fikk tips om denne for de som vil ha "mos" uten karbohydrater, men den falt i smak hos her.

Blomkål som kokes og moses, tilsett litt fløte (jeg bruker matfløte), litt smør, litt under 1 pakke fetaost, salt/pepper. Rør sammen. SPIS!

ps. jeg brukte en stor blomkål og en hel pakke av de grønne fetaost pakkene, så ikke før etterpå at oppskriften var på en blomkål og 1/3 feta... :sjenert:

Skrevet

Blomkålgrateng, ev. med oppskåren skinke oppi. Med ferske mandelpoteter og godt smør er dette helt.. :sikle:

Skrevet

Stek små buketter av blomkål i peanøttolje sammen med litt finhakket chili! Kjempegodt til biff f.eks!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...